Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Var inte en sån jävla kärring!

Som ni vet så är ju det som är tjejigt alltid lite sämre. Tjejkast, tjejkörd, tjejkött, tjejfärg osv.

Mannen är norm, inte bara i samhällets uppbyggnad eller inom sjukvården,  utan även i språket och senaste tillskottet är inte sämre än att det ytterligare cementerar den uppfattningen; Tjejsamla är årets ord. Inte för att jag nånsin använt det eller känner att det kommer ske inom en snar framtid, men tydligen så är ordet så pass etablerat att det, till skillnad från ordet "hen", får komma med.

Tjejsamla. Jo ni hörde rätt. Det betyder tydligen att man bara samlar på saker så där lite halvdant. Inte riktigt ordentligt, ni vet, som bara karlar kan.





Kommentarer
Martina
2011-12-30   ♥   08:28:48     »   http://ytterligare.blogspot.com

Eller...så betyder det att man nöjer sig med några stycken, man är måttlig i sitt samlande.
Inte som karlar som "alltid" ska vara överdrivna i sitt samlande och ska ha ALLT av vad det nu månne vara som de vill samla på. (OM man nu ska könsindela samlandet...)

Martina
2011-12-30   ♥   08:28:59     »   http://ytterligare.blogspot.com

Eller...så betyder det att man nöjer sig med några stycken, man är måttlig i sitt samlande.
Inte som karlar som "alltid" ska vara överdrivna i sitt samlande och ska ha ALLT av vad det nu månne vara som de vill samla på. (OM man nu ska könsindela samlandet...)

Amanda
2011-12-30   ♥   08:29:31     »   http://glantan.blogg.se/

Jävlar så dumt!!! Nu fick jag ont i magen. Tjejkött? Det var nästan ännu värre. Ljust kött. Mesigt kött.

Tessan
2011-12-30   ♥   08:46:01

Fast om man tänker att måttfullhet och att vara finsmakad är bättre än att överdriva så är ju tjejsamla ett positivt omdöme. Om vi ens tvunget måste värdera allt som bättre eller sämre än något annat.

Julie
2011-12-30   ♥   08:58:12

@ Martina & Tessan

Problemet är väl inte i första hand om omdömet är positivt eller negativt. Problemet är att det inte är en kvinnlig egenskap att samla på det sättet. I så fall vore jag inte en kvinna för att jag inte är särskilt måttfull. Men faktum är att jag är en kvinna. Jag är inte ett undantag heller. Jag är bara en kvinna som är på ett av alla sätt som kvinnor kan vara.

Tessan
2011-12-30   ♥   09:13:25

Där håller jag med dig, Julie

Hanna
2011-12-30   ♥   09:47:04

Inte för att vara motvalls, men har du någon källa på att detta helvete till nyord kommer att komma med i SAOL (Svenska Akademiens Ordlista)? Har väldigt svårt att tänka mig att det är spritt nog för att tas upp där.

Språkrådet är en del av svensk myndighet, vilket är upprörande nog med tanke på 'nyord' som dessa; MEN helt frikopplat från Svenska Akademien (som inte är knuten till regering eller myndigheter på något vis). Svenska Akademien är betydligt mer konservativa och inte tar upp ord i sin lista såvida de inte är rejält spridda och används allmänt.

Så jag undrade mest om inte SAOL-kommentaren var en hopblandning med Språkrådets lilla 'nyordslista' som i mina ögon inte har någon större vikt - den används t.ex. generellt inte som referenslitteratur.
Dessutom kommer ju SAOL bara ut vart tionde år ungefär, och jag har för mig att de inte tillkännager sina tillskott förrän listan publiceras (senast 2006).

Kanske har överdrivet höga tankar om 'gubbhyllan' Svenska Akademien, men jag tror faktiskt inte att de skulle ha med ett dylikt ord. Bland deras 'tjej'ord i 2006 års upplaga är de flesta rel. neutrala, bortsett från tjejjobb, tjejidrott och tjejlopp kanske. Men SAOL innehåller ju inga definitioner, nästan bara böjningar, så det är svårt att veta vad som åsyftas.

Efter detta lilla viktigpettrande (men rätt ska ju vara rätt) så vill jag bara passa på att meddela att jag älskar din blogg, och att jag sedan jag börjat läsa den har blivit tio gånger mer uppmärksam på genusfrågor - jag som trodde mig vara medveten redan innan. Du gör ett fantastiskt jobb med att väcka dessa frågor! Keep on the good work! :)

Lady Dahmer
2011-12-30   ♥   09:52:12

HANNA du har rätt, jag var trött i mössan

NONI
2011-12-30   ♥   09:55:36     »   http://blogg.mama.nu/sniffthis/

Håller med Julie!!!

Hanna: ekot gick ut med listan på de nya orden i går.

Jag srör mig sannerligen på att ordet hen inte kan erkännas, men ord som åsiktsinkontinens kan vi tydligen inte leva utan.

Hanna
2011-12-30   ♥   10:03:08

NONI: Språkrådet ja. Men som jag skrev, inte Svenska Akademiens ordlista (SAOL).

Språkrådets hela lista går att hitta här: http://www.sprakradet.se/12507
Delar av den publicerades inte bara i Ekot utan de allra flesta dagstidningar.

XOX
2011-12-30   ♥   10:07:47

Tjejsamla? Har jag aldrig hört någon använda. Lär inte använda det själv heller. Nä, tacka vet jag mitt barns nyord: åka på vattenfallet (=surfa), övercyklad och skvättas (=svettas).

Hanna
2011-12-30   ♥   10:08:34

I övrigt kan jag ju lägga till en liten parantes, och det är den att det inte spelar någon som helst roll vad Svenska Akademien, Språkrådet eller fan och hans moster tycker är 'riktig' svenska.

Det är VI, brukarna, som avgör språket genom hur vi använder det, och det enda sättet att få in ord som 'hen' i svenskan är helt enkelt genom att använda det. Så skit i vad förståsigpåarna anser vara vettig och riktig svenska och använd DITT språk, för det är det som gör ett språk levande. Använder själv 'hen' på daglig basis. Gör det ni också så ska ni nog se att det kommer trilla in i även de mest konservativa ordlistorna efter ett litet tag. Kanske redan kommer in i SAOLs nästa utgåva - vem vet? Det är ju redan ganska spritt. Det vore i sådant fall revolutionerande, för det är väldigt sällan som pronomen ändras i språk.

If you want to change it, just change it.
People have the power. Just sayin' :)

Mvh lill-lingvisten :-)

lolo
2011-12-30   ♥   10:30:12

Men herregud...Satt som en fågelholk när jag läste artikel. Är detta på riktigt?

GN
2011-12-30   ♥   10:31:27

Nu får folk bestämma sig. Nu säger att att man smalar lite, inte riktigt helhjärtat och nördigt när man tjejsamlar men när diskussionen blir hetsig hänvisas vi av biologister till stenåldern då vi kvinnor sysslade endast med samlandet av bär och svamp. Tjejsamlade vi då också? Trött och issiterad

Marcus
2011-12-30   ♥   10:38:04

Fusksamla, nördsamla och psykopatsamla brukar jag använda för de olika nivåerna.

Där fusksamla är att inte samla på riktigt, nördsamla är att brinna för samlingen, psykopatsamla är när samlingen har blivit dit liv.

Jessika
2011-12-30   ♥   10:48:59     »   http://pusselbiten.bloggplatsen.se

Såg denna & tänkte på dig. Så otroligt skön & smart liten tjej. Det galnaste är väl att jag blir tokglad & höjjer detta till skyarna, när det handlar om något som är så självklart. Eller borde vara det iaf.

God fortsättning!

http://youtu.be/-CU040Hqbas

Hellolinda
2011-12-30   ♥   11:06:43     »   http://hellolinda.blogg.se/

Sjukaste ordet jag hört haha. Tjejsamla borde väl vara att samla riktigt jävla ordentligt, för om vi ska vara sånna så tycker jag att tjejer oftast är väldigt mycket bättre på att samla på sig prylar än vad killar är.

Hur som helst så håller jag med Hanna - w/e om ordet står med där, ingen behöver använda det. Och vill ni ha ert "hen" så är det väl bara att se till att så många som möjligt börjar använda det...

Thérèse
2011-12-30   ♥   11:07:36     »   http://tankestormar.blogspot.com

Ja jösses, jag såg det i språkrådets lista. Blir mest bara trött på att det fortfarande finns ett behov av att klassificera beteenden i manligt och kvinnligt. Frågan som uppstår - vad är killsamla? Hur gör man då? Och vad händer om en tjej killsamlar, eller om en kille tjejsamlar?

Michis
2011-12-30   ♥   11:12:54     »   http://michaeala.blogg.se/

Aldrig ens hört orden tjejkött och tjejsamla förrän nu =S

Karin - tjofftjoff
2011-12-30   ♥   12:21:34     »   http://tjofftjoff.blogg.se/

Men shiit, allvarligt!!? Minns när man var liten och spelade brännboll på skolan och inte vågade testa "killslag" och skämdes för att göra "kärringslag"...

Sofia
2011-12-30   ♥   12:29:31

Fast tjejkörd har jag inget emot. Många tjejer fattar aldrig riktigt det där med att köra manuellt så både växellåda och koppling får ordentligt med stryk. Det är ju viktigt för nästa köpare att veta det och vad det beror på. Det är ju viktigt att påpeka att det beror på ett förarfel och inte att bilen är något slags måndagsexemplar.
Självklart finns det en del karlar som inte kan köra bil, men inte alls i samma utsträckning.

Ann
2011-12-30   ♥   12:29:58

Men då borde det ju finnas killsamla också. Killsamla är samla ordentligt, fullt ut, medan tjejsamla är att inte riktigt lyckas fullt ut, lite halvdant sådär. Som vi tjejer är då?
Men det trista är ju inte att rådet tagit med ordet, utan att det används av "oss", dvs svenska folket. Det där att (vi) tjejer gärna vill vara små och söta och hålla oss/sig lågt och inte ta plats. När vi samlar gör vi det lite sött och näpet, liksom. Att verkligen gå in för sitt intresse och ta det på allvar, det gör man ju inte.
Förlåt, men jag blir så trött...

Iso
2011-12-30   ♥   12:33:32     »   http://coffincutie.blogg.se/

Blir så fruktansvärt provocerad. Räcker det inte med att man aldrig ändå blir tagen på allvar i sina intressen, måste dom riktigt smälla det i ansiktet på en?

Milo
2011-12-30   ♥   13:24:46     »   http://mlilja.net

När någon i min familj ska leta efter något tex i ett köksskåp, så brukar jag säga "titta som en tjej". Inte som en kille. Detta är något vi säger med glimten i ögat. Men! Faktum är att i det här fallet så ÄR det skillnad på hur en man och en kvinna tittar. Imte alla men många.

Kvinnan letar oftast runt och bakom det som står längst fram, medan mannen gärna öppnar dörren och tittar rakt in, varpå han troligen inte hittar det som söks.
Min fru är expert på att titta som en man. Precis som min son. Min dotter är nog bara bekväm när hon letar. Om hon ens orkar leta.

Hur som helst är detta väldigt intressant. Samma med kärringstopp och kärringstöt. Själv har jag dock börjat använda de mer korrekta orden motorstopp och enkelstöt. För detta händer inte bara tjejer.

Ordet hen

Saga Niemi
2011-12-30   ♥   13:30:32     »   http://imemii.blogg.se/

Fy fan vad arg jag blev när jag läste det här, och sedan artikeln! Det är inte konstigt om jämställdhet aldrig uppnås om kvinnor konstant nedvärderas. Även fast nyordsansvariga Birgitta Lindgren inte tyckte att det var nedvärderande. Riktigt dåligt. Sen att de inte har med HEN (neutralt pronomen) eller HE (motsvarighet till engelskans put som används hela tiden åtminstone här i Norrland) (bästa orden) var ju också dåligt.

Milo
2011-12-30   ♥   13:35:33     »   http://mlilja.net

Jaha, iPhone gör som den vill. Var ju inte klar. :))

Ordet hen har jag stor förståelse för om det INTE kommer med. Antingen är man för tusan hon eller han. Ta en titt mellan benen!
Jag kommer aldrig någonsin definiera varken mig själv eller någon annan som hen. Om man letar kläder som är könsneutrala, ska man gå till hen-avdelningen då eller? Kvinnor och män har olika kroppsbyggnader. Sen håller jag med om att det är galet med färger efter kön eller att tjejkläder är mindre i stlk osv.

GN
2011-12-30   ♥   13:45:16

MIlo, du har missuppfattat hur ordet hen används. Om man vet könet, så använder man inte hen men om man inte vet könet så använder man hen:
"Idag ska jag träffa hyresvärden för första gången. Hen ska förklara hur man bokar tvättstuga" eller snart träffar jag min närmsta chef. Jag hoppas att hen få ett bra intryck av mig

Jag vet inte hur du beter dig men det är ingen bra ide att "ta ett titt mellan benen".

Paulin
2011-12-30   ♥   14:11:05     »   http://pauerlajn.blogg.se/

Ja, och som "kärringträ´t" i brännboll. Det platta trä´t. Fan, jag har alltid irriterat mig som fan på det uttrycket!

EmmaMartina
2011-12-30   ♥   15:02:38     »   http://emmamartina.blogspot.com

Jag samlar på sk flickböcker från 1900-talets första hälft. Antar att jag är en riktig tjejsamlare då, samlar ju på nåt tjejigt och dessutom är de svåra att få tag i så jag har inte så fruktansvärt många än. Tack för den etiketten, Språkrådet!

2011-12-30   ♥   15:11:34

Sofia: när en bil är tjejkörd så brukar det väl menas som någonting positivt? Att bilen hanterats försiktigt.

amanda
2011-12-30   ♥   16:38:01

vilket jävla skämt. tjejsamla. hur kan självaste språkrådet acceptera och erkänna såna ord? göra dom till riktiga ord. vad bra att alla jobbar för jämställdhet i det här landet ändå!(ironisk)

Julie
2011-12-30   ♥   16:40:25

GN: "Jag vet inte hur du beter dig men det är ingen bra ide att "ta ett titt mellan benen"."

Hahaha!

Sofia
2011-12-30   ♥   16:52:49

Så klart de inte tog in "hen". Det är ett ord som bara radikalfeminister använder. Helt idiotiskt att inte kunna säga han eller hon eller pojke eller flicka. Men nä, det finns ju inga kön. Könlöst samhälle here we come :D not

PetramedAochE
2011-12-30   ♥   16:58:12

Jag ser ingen negativa värderingar i tjej-orden. Det är ju bara olika sätt att göra saker på. Värderingen sätter var och en själv på så om man tycker att t ex tjejkast är ett sämre sätt att kasta på så är det ju dennes problem. Jag kan både kasta killkast och tjejkast och jag tycker att båda fungerar galant. Tjejkörd anser jag är när bilen är körd på ett korrekt sätt. Dvs. inga uppgasningar till 140 på 3:an eller liknande. Tjejfärger är ju inga sämre färger än de andra. Tjejkött har jag aldrig hört talas om förut men själv tycker jag vitt kött är så torrt så får jag välja så tar jag något mer saftigt.

Sen tycker jag väl kanske inte att så kallade "tjej-"-ord eller "kill-"-ord behöver finnas, men att "tjej-ord" ska vara något sämre håller jag inte med dig om.

Mini
2011-12-30   ♥   17:03:57

Dummaste innebörden av ett ord på länge, speciellt med tanke på att det så nytt. Ibland inbillar jag mig att mänskligheten har kommit längre men sedan känner jag mig genast lurad när jag läser sådana här saker. Som att män har någon speciell samlar-gen?

Samma med bilar. "kärringkörd" gissa varför kvinnor inte är lika bra förare alla gånger? Det beror inte på att kvinnor är för korkade för att lära sig att köra manuellt........

Anna
2011-12-30   ♥   17:40:17     »   http://imfeelingalittlepeculiar.blogg.se/

Sofia: Hur en bil har blivit körd beror inte på förarens kön. Om de inte kör med könet då, men jag har då aldrig kört bil med fittan.

Marielle
2011-12-30   ♥   17:41:38     »   http://jungeljerta.blogspot.com/

Dock måste jag säga att det låter vettigare att inte vara obesessed i sitt samlande, så ser inte varför 'tjej' i detta fallet skulle vara negativt. Onödigt kan tyckas, definitivt, men sämre än att 'samla som en karl'? Nja..

Sara
2011-12-30   ♥   19:46:41

Tjejsamla? HAhahhaa whut?! Inte för att jag ens förstår det eftersom jag är en enorm nörd och samlar på mig allt inom mina intressen, men detta är enormt urbota dumt. Utav de av mina vänner (både irl och på nätet) som samlar och blir besatta, så är det vi tjejer som är värst och samlar på oss allt och verkligen gör allt för att hitta de där sakerna vi fattas. Så ehm, va?

Michis
2011-12-30   ♥   20:51:52

Tjejkörd är ju positivt. Ingen kille som kört för fort, rivstartat eller kört handbromsvändningar eller krockat / kört vårdslöst

Ragnhild
2011-12-30   ♥   21:25:52     »   http://brutalocharlig.blogspot.com/

Meh. Pinsamt att föra in nya ord som gör skillnad på män och kvinnor. Som om inte typ småsamla skulle kunna funka lika bra.

Jag fattade inte ens vad de menade med tjejsamla innan det förklarades. Tjejer samlar väl på saker de med. Och har många av dem. Får aldrig nog av skor och handväskor osv. Och nu var jag väldigt fördömande i mitt antagande om vad som är tjejigt att samla på. Jag samlar på saker. Både sånt som folk skulle säga är tjejigt och sånt som inte är det. Spela roll. Antingen är man en person som samlar eller så är man det inte.

muttrar nåt om idiotiska ord som förs in när inte vettiga ord som hen gör det

Sofia
2011-12-30   ♥   21:30:25

anna:

Hur fick du in bil i sammanhanget? lol

Tess
2011-12-30   ♥   21:31:59     »   http://highlandertess.blogg.se/

Jag hade aldrig ens hört ordet innan jag läste att det tagits upp i SAOB. VAR används detta ord egentligen?

Mella
2011-12-30   ♥   22:57:52     »   http://mellas.se

En gång så pratade de om på radion att det här med att vara "tjejkörd" kunde betyda olika saker. Antingen var det något positivt och det betydde då att bilen var försiktigt körd och väl omhändertagen. Eller så var det något negativt och betydde då att växellådan var förstörd (varför skulle man som tjej förstöra växellådan, jag växlar fan tio gånger bättre än min sambo, sitter väl inte i könet heller).
Varför kan man inte bara SÄGA försiktigt körd eller pajad växellåda istället för att använda massa fördomsfulla, kryptiska uttryck?

Chiaki
2011-12-30   ♥   23:00:15     »   http://xchiaki.blogg.se/

Oavsett om det här ordet (eller liknande ord) innebär något positivt eller negativt tycker jag att det är så otroligt onödigt att använda det.
Varför ska man hålla på och dela in egenskaper på det sättet? Det skapar ju begränsningar och får folk att må dåligt om de inte riktigt passar in i mallen.
Det är min kromosomuppsättning som bestämmer vilket kön jag tillhör, inte i mina egenskaper.

TantMango -operfekt men gör sitt bästa
2011-12-31   ♥   00:28:33     »   http://tantmango.se

Har aldrig hört tjejsamla. Skumt ord. Sägs det i negativ betydelse alltså?

Sedan fattar jag inte de som upprör sig på ordet hen. Det är ju så bra och användbart, det kan ju inte bli fel vem man än säger det till/om. Och det finns människor som har ett annat kön inuti kroppen än det som syns utanpå eller som har ett annat kön i själen. Hen blir helt enkelt väldigt respektfullt att använda. För att människor är olika.

Petronella
2011-12-31   ♥   00:33:16

Skickade in ett förslag på ett nytt ord:

nomodern - att försöka följa gamla mönster och spår men dölja dessa i en skepnad av nytänkande, exempelvis genom att introducera nya ord, som ytterligare befäster den ytterst passé tanken om att män och kvinnor i ett modernt, mångfacetterat samhälle generellt gör si eller så. (SKÄMS, Språkrådet!)

Morran
2011-12-31   ♥   01:13:52     »   http://mrsmorran.blogspot.com/

Tröttsamt. Ultratröttsamt. Att dom kan med.

Nelin - stolt hårunderarming!
2011-12-31   ♥   14:51:43     »   http://minbebis.com/blogg/nelin

Okej mina vänner, håll i hästarna nu, plocka in högafflarna i förrådet igen. Såhär är det: detta anskrämliga ord är ett av många på en nyordslista som tas fram av Språkrådet i slutet av varje år. Det är en blandning av ord som myntats eller ökat i användning under året. Det är inget som någon sitter och hittar på utan alla ord har använts, detta har dock enbart använts en gång. Att det ordet är med är bara fånigt.

Det är dock inte så att bara för att ett ord tas upp på den här listan så är det automatiskt en del av svenskan. Vi äger vårt språk, de ord vi använder är också de ord som utgår språket. Om något har den här massiva diskussionen etablerat ordet. Faktum är att det finns ingen instans i Sverige som för in ord. Den funktionen existerar inte, det finns instanser som rekommenderar och normerar i språkfrågor men i stort sett alla de rekommendationer som görs är grundade i bruket.

Så ja, pinsamt att ordet lyfts fram, men på det stora hela är ingen skada skedd. 2004 var ordet örådisera med - någon som har hört det någon gång?

Sen, vill ni som jag att det fantastiska ordet hen ska etableras? Då är det bästa man kan göra att ANVÄNDA det, i så många sammanhang man bara kan och så ofta som möjligt!

Sofia
2012-01-02   ♥   13:15:13

Jag vet inte vilket planet resten av er bor på, men rent generellt så ÄR många kvinnor sämre än män på att hantera koppling och växellåda. Givetvis beror det inte på om man har fitta eller kuk men garanterat har det att göra med hur pass intresserad du är att lära dig om fordonet och överlag har de flesta tjejer andra intressen än bilar och lär sig således aldrig att framföra fordonet på ett för bilen skonsamt sätt.
Att bilen är tjejkörd är absolut inget positivt för då kan man räkna med att kopplingen är ordentligt sliten och säkerligen fattas några kuggar i växellådan.
Letar jag bil och får veta att bilen är tjejkörd springer jag åt andra hållet så snabbt jag bara kan.






- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg.

- Otrevliga kommentarer typ "Du är äcklig!" kommer raderas och IP'n kommer att blockas. Idioter vars enda syfte är att vara otrevlig är nämligen inte välkomna här.

- Spam och kommentarer enbart i reklamsyfte raderas och IP'n blockas. Ev. så spammar jag tillbaka. Med råge.

- Har du kritik att framföra så är det givetvis både helt ok och välkommet bara det är någotsålunda konstruktivt.


- Innan du kommenterar,glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:


Trackback