Har inte körkortet alltid varit en klassfråga?



Har inte körkortet alltid varit en klassfråga?

Jag har inte körkort. Det fanns inga pengar till sånt när jag var yngre. Min mamma jobbade på ett skitjobb och fick kanske ut drygt 9000 spänn efter skatt. Det skulle hon försörja mig och sig själv på. Och katten. Jag fick studiebidrag på... vad var det då? 1200 spänn i månaden. Det skulle räcka till allt. Kläder, cigg, godis, uteliv, smink, hygien, fika, skolmaterial. Det fanns inte en suck att jag skulle haft råd att ta körkort.

Mina vänner som hade mammor och pappor som stödde, betalade och hade egen bil eller som kanske lyckats få ett extrajobb på grillen eller macken, de tog sina körkort. Kvar stod jag. Kvar står jag fortfarande.

Jag tänker att mina ungar inte ska följa i mina spår när det gäller mycket. De ska inte hoppa av gymnasiet som jag gjorde eller nöja sig med svartjobb de egentligen vantrivs med. De ska inte leva på soc eller vara beroende av andra för sin överlevnad. De ska ta sina körkort och bli självständiga och fria. Jag och Oskar jobbar hårt för att det ska bli möjligt.

Vi planerar och strukturerar upp vår framtid för att våra barn ska ha alla möjligheter och förutsättningar. Det innebär uppoffringar men också att man får bita ihop och bara köra.

Jag pluggar nu för ett slutbetyg, inte för att jag egentligen vet vad jag vill göra efter det men för att jag är en förebild och behöver leva som en sådan. Jag ska ta körkort även fast jag aldrig kört och har en hysterisk fobi för bilar för att det ska bli lika självklart för mina barn att ta sitt. Jag försöker skapa nåt varaktigt med mitt skrivande, inte för att jag tror det innebär en massa pengar utan för att jag vill att mina barn ska följa sina drömmar och göra det som känns rätt istället för att ge upp allt de brinner för, för att nån annan säger att det inte funkar.

Jag vill visa dem att mamma kan. Mamma gör. Mamma drömmer och mamma självförverkligar sig själv. Mamma nöjer sig inte. Och det ska inte ni göra heller.


Kommentarer
Postat av: emma (:

Nu är studiebidraget på 1050, i alla fall där jag kommer ifrån så du fick ju i alla fall mera än vad vi ungdomar får nu! :)

2011-10-07 @ 17:13:04
URL: http://eeemmaan.blogg.se/
Postat av: Rebecca

24 k kostade mitt körkort, det jag jag arbeta ihop under ett halvår (okej nu var jag ett sådant misslyckat barn som klarade uppkörningen på fjärde försöket) men det är en hysterisk summa pengar...



och studenten då? Det är väl också en klassfråga om något :O

2011-10-07 @ 17:16:40
URL: http://lifeofrebecca.blogg.se/
Postat av: Lexie

Helt rätt LD, du skapar en framtid för dina barn med nya förutsättningar!

2011-10-07 @ 17:24:33
Postat av: Coffincutie

konstigt att dom sänkt studiebidraget såpass mycket, för ett par år sen var det ju på 1050. 1200 var ju dessutom mycket mer när du gick i gymnasiet än vad det är nu. jag har inget körtkort och det är jag nöjd med, mycket mer miljövänligt och billigt att åka buss och tåg.

2011-10-07 @ 17:25:09
URL: http://coffincutie.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER

jag fick ett extra bidrag pga mammas ekonomi jag tror det var typ 860 spänn + tillägg. minns inte riktigt.

2011-10-07 @ 17:30:04
Postat av: Anna

Jag har inte heller körkort - jag hade som 19-åring lyckats spara ihop 6000 kr själv och jag tänkte gå en intensivkurs som skulle gå på 10 000 papp och lånade därför resterande 4000 kr av min mormor. Sagt och gjort. Jag hade då betalat 10 000 kr utan att jag ens hade fått göra halken då körlärarna tyckte jag var så kass på att köra. jag vågar mig inte på det där igen...

2011-10-07 @ 17:42:29
URL: http://truffle.blogg.se/
Postat av: Josefine

Klart det varit en klassfråga länge. Men ännu mer nu, när det blir dyrare och dyrare. Och att linjer utan högskolebehöriget på gymnasiet lockar med betalt körkort, i alla fall i min stad. Det känns ganska hemskt.



Jag kunde inte ta körkort när jag fyllde arton. Hade inga pengar. De pengar jag tjänat ihop på sommarjobb hade gått åt en egen dator, och det var småsummor om man jämför med vad mitt körkort gick på. Istället fick jag jobba en hel sommar och lite till på ett sommarjobb jag hade turen att få, och kunde kämpa mig igenom universitetsstudier, extrajobb och körtkortstagande. Det hade varit skönt att slippa jobba som en idiot för det så många andra fått betalt av sina föräldrar. Men samtidigt skönt att klara sig själv.



Jag tror faktiskt inte på att betala körkortet för sina barn, tycker att det skapar en lathet på något vis. Att hjälpa dem att få jobb, att kanske skjuta till en summa, visst. Men jag får känslan av att många i min bekantskapskrets både mår dåligt och blir förvirrade av att först få allt serverat, för att sedan gå ut i verkligheten och prestera för att uppnå något.

2011-10-07 @ 17:51:09
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Sara

Där tycker jag att du har fel, ett körkort behöver inte kosta mycket, övningskör du regelbundet så behöver du inte så många körlektioner, har inte föräldern en bil så finns det oftast någon annan i närheten som har. böckerna kostar inte mycket alls, och det är väl i såfall kurserna som kostar.

Dessutom är det så jävla mycket skitsnack på körskolorna om att man ska behöva ha 25 körlektioner när man säkert skulle kunna klara uppkörningen hur lätt som helst.

Bara man inte ligger på latsidan så blir det inte så dyrt.

2011-10-07 @ 17:58:48
Postat av: Hanna

Jag tror du får höra det här ganska ofta, men jag måste faktiskt säga det ändå.



Du är så otroligt inspirerande. Så sjukt jävla underbar. Varje gång jag läser något du skrivit tänker jag att "ja, så vill jag också tänka. Så vill jag också uppfostra mina framtida barn", och just därför känner jag mig så himla stolt när jag länkar vidare din blogg till alla jag möter och säger att den här människan, DEN HÄR, är min förebild.



Jag vet att det där låter en aning stalker-ish och jag ber om ursäkt för det men jag måste bara få uttrycka hur mycket du inspirerar mig och får mig att kämpa för förändring på det sättet jag vill. Det är människor som du som får mig att inse att människosläktet inte är sådär vidigt som det framstår för det mesta och att det finns hopp och att jag som individ kan göra mycket mer än jag tror.



Så tack. För allt, om man kan säga så (:

2011-10-07 @ 17:58:58
Postat av: Brudklänningen

Jag tycker verkligen inte att körkortet är en klassfråga.



Jag flyttade hemifrån som 17-åring med anledning av att jag ville bo själv. Jag gick på gymnasiet och hade tre extrajobb. Fick inga bidrag från föräldrar eller samhället till hyra eller mat, sparade pengar och betalade mitt körkort själv som jag tog när jag var 18 år.



Hyran låg på 2500 kr och inkomsten inklusive studiebidrag var 8000 kr. Körkortet gick loss på 10 000 surt förvärvda kronor. :love:



Allt går om man vill.

2011-10-07 @ 18:09:43
URL: http://brudklänningen.nu
Postat av: Anonym

Hade nog tur jag då som bara la 2980 kr på mitt körkort för 4 år sedan. Var aldrig till körskolan utan körde bara privat. Hade tur och klarade både uppkörning och teori på första försöket. Halkbanan fick jag till reducerat pris då han som körde först körde sönder bilen. Så multum behöver det inte kosta, men man behöver någon som ställer upp med bil och är handledare. I mitt fall var det min fd svärfar. Jag levde på försörjningsstöd under den tiden och mina egna päron ställde aldrig upp för mig vad det än gällde så jag är extremt tacksam att han fanns där.

2011-10-07 @ 18:11:14
Postat av: Ellinor

Nja, skulle jag vilja säga. Kanske är det som du skriver i städerna, men på landsbygden (även mindre samhällen) där körkort är en absolut nödvändighet för att ta sig vidare i livet alls upplever jag inte denna problematik. Man ser till att skaffa sig kortet, på ett vis eller ett annat. Jag kommer från en familj som verkligen inte haft det lätt alltid men hade körkort typ på min artonårsdag.

Min väninna, överklassbarnet boende i Göteborg skaffade aldrig körkort, bor man så är det inget man behöver.



Jag tycker det snarare handlar om kultur än klass. Jag hade varit mycket nöjd om jag klarade mig UTAN just körkort. Nu jag jag dock valt att bo på landet utanför en mindre stad och har jobbet ca 3mil iväg utan kollektivtrafik - vad gör man då?

2011-10-07 @ 18:11:47
Postat av: Louise

Fint skrivet!! Fint också att dina barn förmodligen faktiskt kommer kunna läsa det om sisådär 20 år :)

2011-10-07 @ 18:22:21
Postat av: LADY DAHMER

ELLINOR jag växte upp på landsbyggden. Där fanns det inga extrajobb man kunde ta för att tjäna ihop till körkort och jag hade ingen att köra med för min mamma har inget körkort.

2011-10-07 @ 18:23:34
Postat av: Emelie

Jag håller helt och hållet med Brudklänningen.



Vi har varit i liknande situationer och det är faktiskt så, att det går om man vill. Jag pluggade, hade två extrajobb och har aldrig tagit emot bidrag. Jag fick jobba hårdare än mina vänner (min mamma hade bl.a. ingen bil), men det har också gett mig mer.



Och nu, efter tre gymnasieår samt fem universitetsår står jag här med ett jobb jag älskar, egen lägenhet och utan studielån. För jag har jobbat mig igenom alla åren. Och latheten jag såg hos vissa ungdomar jag växte upp med hyser jag fortfarande ett stort förakt för.



Jag tycker verkligen inte att det är en klassfråga.



2011-10-07 @ 18:24:33
Postat av: Cicci

Du gör rätt. Du gör något fantastiskt.



Både för dig och för era barn.



Jag hoppas att jag blir en lika barn förälder som du när jag får barn.

2011-10-07 @ 18:26:44
URL: http://enhalvtrappa.blogg.se/
Postat av: Lexie

Ps. Det är ju så att barn vars föräldrar har högre utbildning tenderar att själva vidareutbilda sig så du tänker ju rätt.



För mänsklighetens skull så hoppas jag att du söker till universitetet när du pluggat upp betygen och blir en föreläsare/ forskare inom genus. Mänskligheten kan inte gå miste om din talang helt enkelt ;-) Bloggen är fantastisk men tänk större, tänk störst :-)

2011-10-07 @ 18:28:42
Postat av: Hannah - Id est

Nu har jag visserligen valt bort körkortet av en massa andra anledningar men jag kan hålla med om att det där med körkort kan kännas riktigt surt ibland.



Jag har varken haft råd eller har råd nu dessutom ska jag hinna med läxor, hemmet och att ha ett liv mellan halvtidsstudier på två skolor varav den ena är ett universitet.



Men något som kan få mig riktigt irriterad är att jag kanske inte ens får ta körkort pga mina funktionsnedsättningar. Jag har hört olika från en massa olika personer och Transportstyrelsens bestämmelser blev jag inte mycket klokare av att läsa heller.



Jag inser att vissa personer inte är lämpade att köra men varför inte göra individuella prövningar?

(Min gamla körlärare stötte på min mamma på stan och frågade henne varför jag slutat övningsköra när jag körde så bra..)

2011-10-07 @ 18:29:31
URL: http://idest.blogg.se/
Postat av: Rebecca - den egensinniga

Åh, jag blir riktigt glad av att läsa det här. Det är så kul att se verkligt engagerade föräldrar som känner sig (typ) passionerade över deras barns uppväxt.



Själv har jag inte tagit körkort. Är strax 19, och det har inte direkt funnits tid för det. Har en tvillingsyster med inlärningssvårigheter, så om jag skulle börja försöka ta körkort, skulle hon göra det med, bara det att det skulle ta flera år för henne att lära sig. Så jag la det på hyllan, tänkte vänta tills jag var 18 för att önska mig att få lära mig köra, men så flyttade jag 3,5h bort direkt efter studenten så... ja, det blev inte av.



Men jag känner mig skit inspirerad av dig. När jag får barn (om ca 10år, heh) så vill jag kunna vara en "synlig" inspiration och motivation för mina barn, som du är nu. Jag blir ju så glad av dig nu!!



:)

2011-10-07 @ 18:33:06
URL: http://den-egensinniga.blogspot.com
Postat av: MaryCaroline

När jag gick i skolan låg bidraget på 950 kr i månaden. Det räckte ju inte långt, speciellt inte under de månder när det var dags att köpa nya vinterskor och ny vinterjacka och lite nya kläder, eller när sommaren började och det skulle vara skolavslutning. Kommer inte heller från någon "rikare" familj, men vi har alltid haft det bra ändå och mina föräldrar sparade pengar till mitt körkort i alla fall. Vet inte hur länge, men ändå. Dock har jag ännu inte tagit körkortet :/



"De ska inte leva på soc eller vara beroende av andra för sin överlevnad". Ibland har man inget annat val. Jag själv gick 3 år på gymnasiet och pluggade 5 år på högskolan. Trots det var det svårt att få jobb och jag tvingades leva på soc (eller försörjningsstöd som det numer heter) i ett halvår, ända till jag fick det jobb jag nu har. Fanns ju inget annat alternativ. Fick inte ens "skitjobben" som tex på McDonalds, i affärn eller ett städjobb, lustigt nog.



Man ska aldrig nöja sig, oavsett alla med- eller motgångar man får!

2011-10-07 @ 18:34:17
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Åsa

Är det något i vårat samhälle som är en klassfråga så är det väl tandvården?!

Det kan man ju bli hysteriskt arg på, har man ont i en tand ska man inte kunna få den fixad utan att få skulder för hela livet...

Helt sjukt!

2011-10-07 @ 18:42:36
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: jawna

Ett tips är att övningsköra PRIVAT! Jag tog inte en enda körlektion på körskolan, och fick mitt körkort på andra uppkörningen. Det enda jag behövde betala för vad inskrivningen+böckerna och sedan reorin, halkan och uppkörningen. Sparade MÅNGA tusenlappar.



Så länge du hittar en bra förare som vill ta sig an uppgiften så ska det nog gå finfint :) Lycka till!

2011-10-07 @ 18:43:09
URL: http://jawnas.blogg.se/
Postat av: Annika

Jaa, har alltid varit och är en klassfråga.

Om jag måste betala för mina barns körkort så lär det inte bli många körkort tagna......min inkomst tillåter definitivt inte såna utgifter (har i skrivande stund kvar exakt 300 kr, dock matpengar på "mat-kortet).

MEN, det jag egentligen tänkte skriva var FAN VAD BRA DU ÄR!

Vår dator har gått sönder (jaa, den blir inte repad eller ny för 300 kr) men nu har vi fått låna en dator så jag har uppdaterat mig på din blogg då jag låg efter.

Läser om familjen Schulman och både skrattar och suckar, herregud vad mycket människor i världen som tycker det vet bäst som egentligen inte fattar nåt.

Jag själv inkluderat, dock med självinsikt adderad.

Keep it up!

2011-10-07 @ 18:46:18
Postat av: Petra L

Så himla roligt och inspirerande att du ser vad du har, vad du vill ha och jobbar på att komma dit! :thumbup:

2011-10-07 @ 18:47:42
Postat av: J

Såklart är det en klassfråga! Min mamma ville betala men jag kunde liksom inte med att låta det gå ut över mina tre syskons välfärd (då pratar vi basala behov). Sedan gick jag juristlinjen, där man inte har tid med ett extrajobb om man ska ha bra betyg och gärna göra extrasaker (gratis) för CV-byggandet. Sedan började jag på två ny jobb inom ett halvår och så var jag gravid. Men jag har en juristexamen i alla fall- det brukar jag påpeka när det ska tjatas om hur dåligt det är att inte ha körkort



Tycker att det är grymt av dig att ta tag i allt det där nu när du redan har barn som du tar så mycket av ansvaret för!

2011-10-07 @ 18:53:48
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jättebra tips att övningsköra privat! Men för dom som inte kan det då? :) Då blir det lite svårt ... alla har inte ens den möjligheten.

2011-10-07 @ 18:58:46
URL: http://lifeofrebecca.blogg.se/
Postat av: linnea

Josefine: Nu drar du verkligen alla över en och samma kam. Jag anser mig lyckligt lottad då mina föräldrar ställt upp på allt, gett mig allt och varit väldigt närvarande. Jag är inte ett dugg bortskämd idag som vuxen (och aldrig heller varit, bara varit tacksam). Som vuxen presterar jag bättre än många andra i mitt eget tycke. Jag blir inte nollställd bara för att jag haft "allt på ett silverfat". Jag är van att prestera för det är det jag har haft att kunna ge i gengäld till mina föräldrar (ex att sköta mina studier).

2011-10-07 @ 19:04:58
Postat av: Malin

Josefin, att betala körkorten åt barnen innebär inte per automatik att barnen blir lata. Jag fick mitt körkort betalt, men då fanns det vissa motkrav/villkor som gällde under hela min tonårstid - jag satt alltså inte bara och tackade och tog emot utan motprestation.



Jag tror inte att betalande av körkort är det som gör ens barn lata, snarare spelar föräldranas påverkan på deras uppväxt och värderingar en stor roll.

2011-10-07 @ 19:06:47
Postat av: linnea

Nu glömde jag ju också säga att vilket bra inlägg det här var! Jag har aldrig riktigt tänkt på körkort som en klassfråga förrän jag började på universitetet när man inte längre bara har "likasinnade barn" runt omkring sig (gymnasiet). Det var först på universitetet jag började förstå att körkort inte alls var en självklarhet för alla.

2011-10-07 @ 19:07:03
Postat av: sockersöt

Mina föräldrar sa alltid till oss barn: utbilda er INNAN ni skaffar familj och det gjorde vi och är väldigt glada för att de sa!:-d Iaf så här i efterhand. Alla tre syskon skaffade sig en högskoleutbildning inom de områden vi "brann" för. Men det som jag tycker är oerhört viktigt är att säga till barnen att inte sträva enbart efter "statusyrken" utan följa sitt hjärta! Det var det mina föräldrar sa. De brydde sig inte om just statusyrken utan hade erfarenheten att man blir olycklig om man väljer ett yrke där pengarna styr.Det blir tomt om något kan jag säga. Då sitter man där med sina sedelbuntar och tullar på flaskan...

2011-10-07 @ 19:10:07
Postat av: Flis

Så trött på det där eviga tjatet; HAR du inte KÖRKORT?! men HUR kommer det sig?! JÖSSE NAMMEN!! Håller med om att det kan vara bra att ha, men som du säger så fanns det aldrig pengar, ingen att övningsköra med och framförallt en växande panik inför att sätta sig i bilen och ratta ett...ja...mordvapen i princip. Åtminstone i mina händer som har svårt för höger och vänster;) Brukar säga att kunde man köra med häst o vagn hade jag varit ute på vägarna konstant och att det dessutom är bättre för miljön.

2011-10-07 @ 19:27:22
URL: http://yrwalsreseskildring.blogg.se/
Postat av: Puff

Vad säger att mamma och pappa ska betala körkortet?? Mina föräldrar har inte haft ett öre att hjälpa till med.

Jag tog körkort själv, när jag var 23 år. Ensamstående med barn och med låginkomstjobb. Jag hade möjligheten att övningsköra privat och klarade det utan problem på under 10k.

Det handlar om att investera i sig själv, inte om klass.

2011-10-07 @ 19:46:24
Postat av: ZOOFIE: Sveriges största musikblogg

Du verkar vara en sån himla bra mamma som kämpar för att dina barn ska vara sig själva och vara självständiga. Jag själv har varit 18 i snart ett år men inte hunnit ta mitt körkort just pga pengarna. Har fått en liten del av pappa (som är arbetslös) och en liten större dela v min mamma (som är egen företagare till ett företag som går minus) och sedan får jag jobba ihop resten själv. Det kommer bli svindyrt och då jag pluggar kommer jag nog få vänta ett par år...

2011-10-07 @ 19:48:40
URL: http://zoofie.devote.se
Postat av: Tildaf

Min mamma tog körkort när jag var 7, då var hon 47. Jag är mycket stolt över henne!

2011-10-07 @ 20:00:43
URL: http://tildaf.wordpress.com
Postat av: s

Blir lite glad varje gång jag träffar en ordentligt vuxen människa som inte heller har körkort ;) Det är mitt största komplex att jag inte lyckats skaffa ett. Fanns inga pengar när jag var 18 & inte nu heller egentligen (frilansande kulturarbetare...). Och jag var (är) hur som helst för rädd. För bilar, för människor, för livet (social fobi). Men mina ungar ska göra det så fort de fyller 18. Vare sig de vill eller inte ;). Sparar pengar varje månad för att de ska kunna göra det.

Har gjort precis allt i livet i fel ordning & på fel sätt, så det där med att vara förebild... Hmm, hoppas att jag åtminstone förmedlar till mina barn att det alltid går att ändra sig, göra om & förändras. Det är inte hela världen att göra fel.

Tror det är viktigt att visa att mamma kan, gör och drömmer. Men kanske också att mamma inte alltid kan, klarar & är duktig - och att det är okej. Det är okej att inte klara allt, kunna allt & göra allt rätt. Livet är inte en tävling.

2011-10-07 @ 20:27:27
Postat av: MammaMy

Du, jag tänkte på en sak idag. Du kanske skulle trivas med en akademisk karriär? Inom psykologi finns det ganska goda möjligheter att forska inom genus... Du gör ju redan bakgrundsarbetet ;)

2011-10-07 @ 20:58:09
Postat av: boosse

det tror jag verkkligen att det är. vi är 6 barn och mamma var ensamstående. 2 av oss tog körkort som unga (20-23) då de fick barn tidigt. 2 st tog i 25-27 års åldern och det är jag och min syster som inte har körkort än. mammma hade inte tid att köra med oss heller.

studiebidraget fick jag aldrig. 2 gånger per år fick jag pengar, födelsedag och jul.

2011-10-07 @ 21:00:10
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag har fått mina 20 körlektioner betalade av skolan där jag gick gymnasiet, plus att jag övningskörde privat med min pappa tills jag flyttade till andra sidan Sverige.

2011-10-07 @ 21:07:59
URL: http://kajsatuolja.blogg.se/
Postat av: Sara

Det största problemet jag har med körkort är inte enbart att det kostar så förbannat mycket, utan att det anses vara något som alla "borde ha". När jag var arton ville jag inte ens ta körkort och med en ensamstående mamma så var det inte heller tänkbart. Men det jag ville komma fram till var att när jag berättar om att jag aldrig tänker ta körkort, så ser ofta folk lite konstigt på mig. Jag skulle klara teorin galant det vet jag, det är att köra som är problemet. Blir stressad bara av att åka med och drömmer mig bort lätt. Det behövs inte fler trafikfaror.

2011-10-07 @ 21:10:42
Postat av: ML

Vet inte riktigt vad jag tycker- klassfråga eller inte klassfråga?

Jag själv är nummer 4 i en syskonskara på 5. Mamma var hemma med oss barn i 16 år, d.v.s från äldsta barnet föddes tills minsta barnet var 6 år och började förskoleklass. Pappa hade nån typ av vaktmästarjobb, d.v.s verkligen inte bra betalt.

När mamma sedan började jobba var det som vårdbiträde på ett ålderdomshem, även det ett dåligt betalt jobb.



Av oss 5 barn är det bara 1 som inte tagit körkort. Vi har fått korten betalda av mamma och pappa, och jag begriper egentligen inte hur de klarade det, rent ekonomiskt. Som nån annan skrev så gjorde vi på det viset att vi övningskörde mycket hemma, med både mamma och pappa innan vi började på körskolan. På det viset behövdes det ju färre lektioner.



Jag vill minnas att notan för mitt körkort slutade på 11 000 kr, detta var år 2004. Så sammanlagt borde mina föräldrar lagt mellan 40 och 50 000 kronor på våra körkort. Sjukt mycket pengar.

2011-10-07 @ 21:17:24
Postat av: Andie - med pyret i magen

Jag har inget körkort, dels för att det aldrig funnits en ekonomi vare sig av min pappa eller nu som yrkessam vuxen. Jag tänker att ibland skulle det vara bra med körkort och bil men samtidigt så är jag väldigt miljömedveten och är en stolt kollektivtrafik åkare. För tänk för de pengar jag betalar för min biljett behöver jag inte stå ute i kylan på vintern och skrapa rutor, jag behöver aldrig åka till en mack för att tanka, jag behöver inte köra själv, jag behöver inte städa eller tvätta den och dessutom är bussen oftast uppvärmd när jag ska åka. Det enda jag egentligen behöver göra är att betala min biljett och infinna mig vid hållplatsen i tid. Jag anser att jag vinner mer på att åka kollektivt så som mitt liv ser ut just nu, kanske ändras det när vårt barn kommer, men det går ju att ta med vagnen på bussen också.

2011-10-07 @ 21:36:04
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lotta

Tack för att du är en förebild. För att du inte ger upp dina drömmar bara för att du har barn. Utan istället ger du dem en mamma som följer sina drömmar. Jag älskar det. För det får mig att inte vika mig, inte bara nöja mig och finna mig i att stå stilla i min utveckling som person bara för att jag har ett underbart barn under mitt ansvar.



Tack och åter tack.

2011-10-07 @ 21:48:10
URL: http://frokenfri.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag reagerar på att det faktiskt finns folk som tycker att man är lat om man inte pallar ha tre extrajobb samtidigt som man pluggar heltid och dessutom fixar ett körkort ovanpå det. Prestationsångest much? Jag har faktiskt inget emot att betala tillbaka på mitt studielån, eftersom jag tack vare det kunnat ägna mig helhjärtat åt min utbildning och inte behövt ta en massa skittråkiga extrajobb!



Jag har aldrig varit intresserad av att skaffa körkort, alla mina vänner gjorde det så fort de fyllde arton i stort sett, men för mig har det aldrig varit viktigt och nu har det gått nästan tio år. Visst kan det på sätt och vis handla om en klassfråga då vissa kan få både bil och körkort betalat direkt, men samtidigt så är det ju inte out of reach för en annan, det kanske bara tar lite längre tid. Men däremot så är det ju sjukt hur mycket pengar de försöker suga ut ur de som vill ha körkort, massa kurser man måste delta i och infomöten man måste gå på, som inte fanns tidigare. DET är verkligen absurt.

2011-10-07 @ 21:58:04
Postat av: Josefine

linnea och Malin: Ni har rätt såklart, jag uttryckte mig klumpigt. Jag utgår från egna erfarenheter, och där ser jag att många får det svårt att komma ut i verkligheten med allt vad det innebär när de fått mycket serverat.



Fast det är klart att betalt körkort inte behöver innebära att man är bortskämd eller liknande, utan att föräldrarna kanske prioriterat det och förväntar sig mycket i utbyte.



Jag är lite avundsjuk på de som fått körkortet/lägenheter/jobb på silverfat, det är jag. Särskilt när jag var mitt uppe i att ta körkort, jag trodde att jag skulle stressa ihjäl mig.



Det jag tycker är sorgligt är att väldigt många i min bekantskapskrets fortfarande lever på sina föräldrar för att de kan, och aldrig tvingats jobba för något tidigare. För att inte tala om de som får körkortet betalt, men ändå inte orkar ta det.

2011-10-07 @ 21:58:06
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Hillalilla

Visst, man kan övningsköra hemma. Men om man kör med en pappa som kallar en för jävla kossa som inte fattar nått och börjar skrika på en i stressiga situationer ute i trafiken för att man gör fel, då lär man sig inte så mycket.

Jag tog många lektioner och har betalat skitmycket, men tröttnade tillslut, när jag inte kom vidare. I nuläget behöver jag inget körkort eftersom jag har 4 min till spårvagnen.



Sen så är jag så jävla trött på kommentarer som "alla kan om dom vill". Nej alla kan inte. Även om dom vill. Även om dom försöker. Grattis ifall du orkade och klarade av att åstadkomma det du drömde om, men kom fan inte och tryck ner andra som inte klarar av det.

2011-10-07 @ 22:06:40
Postat av: Tilda

Självklart är körkort en klassfråga, oavsett om man går mycket på körskolan eller kör helt privat. Med alla andra avgifter (tillstånd, handledarutbildningen, Halkan, Risktvåan, teorin och uppkörning) blir det ganska mycket pengar.



Mina föräldrar betalade mitt körkort och det är jag evigt tacksam för. Försöker kompensera lite i efterhand genom att besiktiga bilen åt dem, göra ärenden som kräver bil och köra mycket om vi åker långt. Men trots att det är två år sedan uppkörningen blir jag fortfarande stolt när jag öppnar plånboken och ser mitt körkort (jag klarade det! På första försöket tillochmed ^^)



Ledsen att säga det, men de har rätt när de säger att körkort ger frihet. Ensam på långresa med bra musik som sällskap - frihet är precis rätt ord!

2011-10-07 @ 22:17:08
Postat av: Hedvig

Alltså, jag har inte ens körkort trots alla ekonomiska möjligheter i världen. Jag tror stenhårt på att det är en klassfråga, dito en fråga om mental stabilitet och tilltro till att en klarar en sådan sak. Jag önskar att jag hade tilltron till att jag klarar av att köra bil, men tyvärr är jag alldeles för neurotisk. Min yngre bror är nästan färdig med körkortet. Jag skäms alltid, och jag tycker inte det borde vara så faktiskt, att ta körkort är en svår sak liksom.

2011-10-07 @ 22:19:24
URL: http://hedvigslustigaland.tumblr.com
Postat av: Lisa - Mamma till Alva och Noah

Haha, vilken härlig video där du sjunger Carry on my wayward son ;D jag älskar den låten!

2011-10-07 @ 22:38:39
Postat av: Elin Maria

Men hej vad trött jag är på "det är inte alls en klassfråga, för jag klarade det helt på egna pengar". Liten dos av att sätta sig i någon annans situation kanske? Det är självklart en klassfråga eftersom det är otroligt mycket enklare om man har föräldrar som kan betala. Det innebär inte att det är omöjligt att klara det ändå, men det kräver fler uppoffringar. I och med de uppoffringarna blir det något annat som är en klassfråga, kanske hur mycket fritid man har? Men kom inte och säg att klassfrågan inte existerar, den är ju för fan uppenbar! (Och ja, jag har körkort, och ja, jag tog det helt med egna pengar. Det gick eftersom jag hade förutsättningarna som krävdes just då.)

2011-10-07 @ 23:31:34
Postat av: linnea

Josefin tack för ditt svar! Och att vi redde ut saken :-)



Sen vill jag bara säga att min mormor tog körkort i början av 60-talet. Hon var hemmafru (men morfar tjänade väl pengar). Hon stuvade in två barn i baksätet när hon övningskörde på körskolan! Hehe

2011-10-07 @ 23:37:47
Postat av: Johanna- En mamma på Limhamn

Visst är det en klassfråga. Klart att man kan klara av att spara på egen hand men det är ju ganska mycket lättare om man har föräldrar som betalar. Mina föräldrar hade inte råd att bekosta mitt, jag prioriterade det inte så jag har inget körkort, saknar det inte heller, bor i storstad o ser mest att tillgång till bil gör folk lata. Min man har det däremot så jag utnyttjar honom när det behövs.

Som släktens o vänskapskretsens enda nykterist tror jag det är smart att vara utan. Hade väl varit den eviga helgchauffören

annars.

Vi kommer spara allt vi kan till våra barn. Sticker det i ögonen på folk så går det göra det. Men om jag kan göra livet enklare för dem än vad det varit för mig så tänker jag göra det. Sunda värderingar kan jag lära dem ändå.

2011-10-07 @ 23:57:34
URL: http://www.johannaolinnea.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag tycker det är jättebra att du tänker som du gör LD. Vill bara lägga till att jag tog körkort när jag var 19, betalade hela själv. Köpte en bil för 6000:- på blocket och betalade all bensin själv.. lektioner och

2011-10-08 @ 00:14:27
Postat av: Tess

Är studiebidraget olika i olika delar av landet? Det var inte så mycket här. 950 kronor låg det på då jag gick gymnasiet 1999-2002. Har aldrig tänkt på det utan trott att det varit lika, som barnbidraget. Jag är otroligt glad att jag har körkort! I och med att jag bor på en ort där kollektivtrafiken inte är så mycket att hurra för så är jag beroende av bilen ibland.

2011-10-08 @ 00:30:26
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Anna

Lycka till med att ha 3 extrajobb samtidigt som man går skola när man inte har ett körkort. En buss dit och en buss hem hade man ju :P sen blir jag så glad jag läser om flera som haft problem med att ta körkortet, jag får sjuk ångest av att ens sitta i bilen, så för mig är det inte bara att "ta det" utan man måste kämpa som fan i mitt fall och då är det både pengar, psykolog och tid som innefattar mitt körkort, och allt DET har jag då inte råd med i dagsläget!

2011-10-08 @ 00:33:47
URL: http://truffle.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Klart det är en klassfråga helt klart! Jag är 19 år och är i ekonomisk situation långt från ett körkort! Mina föräldrar har inte råd att betala och om jag ska skaffa ett extrajobb så måste det vara ett jobb som jag kan ta mig till med fots eftersom jag bor ca en mil från närmaste buss och finns inte så mycket företag runt där jag bor.



Vill man så går det sa någon. Ibland går det inte fastän man vill hur mycket som helst.

2011-10-08 @ 02:51:02
URL: http://viktorian.blogg.se/
Postat av: Linnéa i Colorado

... tycker det känns svårt att säga att det är en klassfråga. Det behöver ju inte kosta något om man kan köra med vänner/släktingar och studerar hemma istället för på körskolans kurser. Det är snarare en fråga om bekvämlighet och prioriteringar.

2011-10-08 @ 04:09:46
URL: http://linneaiusa.com
Postat av: chickmama

jag växte upp med tanken på att " självklart måste de lägga undan nånting iallafall"

visst,jag växte upp med 5 syskon och det var svårt för mamma som var ensamstående med 2 jobb. men kunde inte pappa punga ut med något? nepp, det gjorde han inte.

så när min dotter kom så började jag spara till henne på hennes egna konto! jag känner mig stolt att hon iallafall kommer kunna ta körkort och ha råd med att köpa möbler,resa när hon blir äldre.

spara till era barn! De är vår framtid!

2011-10-08 @ 07:43:50
URL: http://chickmama.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag körde en hel del hemma, och läste teorin noggrant. Är man noga med att både köra hemma och plugga in teorin, så behöver man inte lika många lektioner --> Billigare med körskola.

Jag betalade 7000 kr för mitt körkort, allt som allt, och det betalade jag själv genom att tjäna pengar på sommarjobb.

2011-10-08 @ 07:52:26
URL: http://netterbrant.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej!

Första gången jag lämnar ett spår efter mig här... Ville bara säga att jag tycker att din blogg är riktigt bra. Du verkar så himla klok och vettig!! Ditt reflekterande tänkande gör dig unik i dagens samhälle, oftast kör vi bara på i de gamla vanliga rutinerna utan att reflektera över konsekvenserna. Dina tankar behöver nå ut till fler, eller rättare sagt så behöver samhället det!! Jag tycker att du borde skriva en bok, tror att den hade sålt som smör i solen.

2011-10-08 @ 10:10:15
Postat av: Rebecca

Word Viktoria! :thumbup:

2011-10-08 @ 10:12:03
URL: http://lifeofrebecca.blogg.se/
Postat av: Lo

Idiotiskt hur vissa här inte kan skilja på individ och struktur. Bara för att en person jobbar extra och lyckas ta körkort trots att hen bor i en container i skogen och inte känner en enda människa samtidigt som hen pluggar heltid och lyckas ta kortet på 18 årsdagen (ja jag överdrev något) så innebär inte det att körkortet inte är en klassfråga. Jag kan lova er att majoriteten av alla unga vars föräldrar varit väldigt drivande och erbjudit sig att övningsköra och betala för alla körlektioner plus uppkörningen osv tar sitt körkort medan samma sak inte kan sägas om personer som inte har samma fördelar.

Jag är själv 23 år nu och student (på heltid) och vill gärna ta körkort men var tvungen att avbryta de regelbundna lektionerna på körskolan innan sommaren eftersom jag inte hade råd, mina föräldrar är inga bra körlärare så nu försöker jag bara spara ihop pengar på extrajobb osv för att kunna fortsätta. På mitt extrajobb tjänar jag ungefär lika mycket per dag som det kostar för EN körlektion på körskolorna här i stan.

2011-10-08 @ 10:49:20
Postat av: hanna

Mamma hade inga pengar att ge mej till körkort men hade tur att få ett extrajobb under gymnasietiden så jag jobbade en del nätter och gick i skolan på dagarna. Ville ju ha kortet.=) Hade några i klassen som både fick körkort och bil betalt av sina föräldrar och jag var inte ett dugg avundsjuk faktiskt. Jag var stolt att jag tog mitt körkort med pengar som jag tjänat ihop själv. Köpte också en gammal volvo 140 för egna pengar. =)

2011-10-08 @ 12:02:17
Postat av: Linn

Jag gick samhäll på gymnasiet. Och den gymnasieskolan bjöd på 10 körlektioner, halkbanan och teorilektioner.



Himla nice.

2011-10-08 @ 12:37:58
URL: http://pearldrop.blogg.se/
Postat av: s

Elin Maria & Lo: Precis så!!

Kräks lite på alla "det handlar bara om att vilja. jag är minsann uppvuxen i en skokartong med 18 syskon och missbrukande föräldrar & jag hade tio extrajobb & pluggade heltid & uppfostrade småbarn på egen hand & tog mitt körkort & bra som satan gick det. så det är minsann ingen klasfråga". Men grattis att ni är så duktiga. Verkligen.

2011-10-08 @ 12:40:27
Postat av: prinsessanadia

Jag tycker det är roligt när folk tar för givet att man ska kunna övningsköra privat. Alla har inte föräldrar, vänner eller släktingar man kan köra med. Jag har aldrig haft möjligheten att köra privat och har därmed aldrig haft råd att ta körkort. Nu när jag är 25 år så har jag en vän som har haft sitt körkort i 5 år så jag kan övningsköra med henne. Dock har hon bara en bil med automat, vilket gör att jag själv måste köpa mig en bil som jag kan övningsköra med. Vilket inte är gratis.

2011-10-08 @ 12:45:36
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: Anonym

LO: Då har du ganska bra lön väl?

2011-10-08 @ 12:52:55
Postat av: Lo

Anonym:

En körlektion (i en halvtimme) kostar ca 400 kr, 800 kr för en dubbellektion (vilket man i princip alltid måste ta om man ska hinna med något).



Jag tjänar ca 94 kr i timmen innan skatt (jobbar som vikarie inom kommunen) 94 gånger 8 blir 752 kr om dagen plus skatt på det. Om man nu tycker att det är bra lön eller inte är väl upp till var och en att avgöra.

2011-10-08 @ 13:18:15
Postat av: Ylva Karlberg

Jag övningskör med mina föräldrar men pengarna till körkortet fick jag av mormor. Det är ca 4000. Kommer antagligen vara tvungen att jobba ihop lite pengar själv också.

2011-10-08 @ 13:22:04
URL: http://karlbergarn.wordpress.com
Postat av: Linda

Själv hade man en mamma som drog in 83k i årsinkomst. Innan skatt. En lägenhet på 4rok. Och två döttrar på heltid och en son varannan helg. (Vid skilsmässan så blev det of course brorsan hos pappa, jag och lillasyster hor mamma) Inte blev det något körkort här heller.

2011-10-08 @ 14:19:25
URL: http://liiindans.blogg.se/
Postat av: Puff

Tycker det är mest roande med alla som blir så upprörda över den andra halvan som säger att "Det går om man vill". Klart man har svårt att ta körkort när man går i gymnasiet - man ska kanske ha råd att ha bil också om man nu bemödar sig att skaffa lappen.



Men några år senare? Och sen finns det en hel hoper som inte behöver skaffa körkort heller, som bor med bra kollektivtrafik.

Anledningarna är tusen olika saker, men att det skulle vara en klassfråga att skaffa körkort köper jag inte. Alla -kan- skaffa körkort, det är bara olika jobbigt utifrån de förutsättningar man har.

2011-10-08 @ 20:23:26
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Förlåt alltså, men alla som menar på "jo men då får man spara" eller "man kan om man vill" jo men visst, skillnaden är väl att vissa personer kan spara ett par månader och sen betala, vissa kan övningsköra privat osv, men att tro att alla har det på det sättet är förbannat naivt. Jag studerar och när jag flyttar in i min egen lägenhet (jag bor hemma hos min mamma och pappa just nu, så fattig är jag) så kommer jag att ha 1000:- i månaden över till kläder och nöjen för mig och ett barn, att spara till ett körkort skulle förmodligen ta mig 2-3 år, för nöjen kanske går att skippa men det gör inte kläder.



Jag har turen att jag skulle kunna övningsköra privat, men det är det långt ifrån alla som har, det räcker liksom inte med att känna någon som har bil. Att få lämplighetsintyget som krävs för att övningsköra privat kostar också.



Jag är själv uppvuxen i en familj som har haft det väldigt gott ställt, jag har aldrig saknat något, jag har haft fritidsaktiviteter, dyra kläder, mycket fickpengar och så vidare och det trodde jag var normalt, att alla hade det så i sverige. Men när jag flyttade hemifrån, jävlar vad verkligheten kom ikapp. Det finns människor som lever på absoluta minimum, det finns de som söker men aldrig får det där extrajobbet, det finns de som inte får något jobb alls, väljer man att studera när man har barn och bor ensam så finns det ingen tid att jobba på, barnomsorgen har ju på de flesta ställena inte öppet dygnet runt och så vidare.

2011-10-08 @ 22:42:48
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: Annie

Nu ärt jag väldigt rabiat, men du valde att inte ha rå¨d med körkort. Även om du inte såg det på det sättet (vilka tonåringar gör det?). Fika, supa, festa? Seriöst? Jag valde att flytta hemifrån när jag var 16 bast. Mina pengar gick till hyra och mat, endast. Fika och bio när jag fyllt år och fått några extraslantar. Skillnaden mellan dig och mig var att jag gjorde ett medvetet val... de flesta i den åldern fattar inte att de hade ett val. Mina föräldrar hade inte heller råd att ge mig ett körkort. Mamma hade en inkomst på 13000 innan skatt och skulder (satt hos fogden). Inte heller fett.



Jag tog körkort för två år sedan. Det kostade nästan 13 000, och att det var möjligt var för att min pappa bytte jobb och fick tillbaka 10 000 på skatten, som jag fick ta körkort för. Och så hade jag ju sparat ett par tusen själv... 12500 eller nått kostade det allt som allt. Blod svett och tårar.



Men jag håller med dig. Det ÄR en klassfråga. Hade pappa inte bytt jobb skuylle jag än inte ha körkort. Kanske några hårt tillkämpade korvören på banken dock inför den stora dagen... vissa lyckas ju med det.

2011-10-08 @ 23:11:21
URL: http://selain.blogg.se/
Postat av: Elin Maria

Puff: Om det är olika jobbigt beroende på hur mycket pengar man har, då är det väl själva definitionen av en klassfråga? Eller hur definierar du klassfråga? Sedan kan man alltid jobba sig runt klassfrågan. Jag stör mig inte på de som klarat det på egen hand, jag är själv en av dem. Jag stör mig på de som bara ser till sig själva och därför hävdar att det inte är en klassfråga. Det är ett väldigt snävt åsiktsunderlag.

2011-10-08 @ 23:15:54
Postat av: J

Nej, inte enbart en klassfråga men delvis.

Det handlar om förutsättningar, vilket är individellt, ekonomiskt, socialt & pyskologiskt. Alltså en rad av flera samverkande faktorer.



Den tråkiga mentaliteten & attityden som ofta råder & genomsyrars här i kommentarsfältet är behovet av att höja sig själv genom att trycka ner andra. Mkt tråkigt att se.

2011-10-09 @ 01:16:42
Postat av: Maj - en bra träningsblogg

Ibland hade jag önskat att mina föräldrar hade varit mer stöttande och uppmuntrat mig till jobb, utbildning och inte komma när jag fyller 18 och kommer med alla RÅD då, och totalt släpper än utan förvarning. Ingenting under de åren jag har bott hos dom, har jag fått stöd eller råd om att göra någonting. Och så fort man hade en "dröm" en plan så tyckte dom att den var dålig, att jag skulle misslyckas - skulle jag inte göra det istället. De var allmänt arg och skrek på mig om jag inte hittade något jobb - så man vågade inte be om hjälp, för oavsett vad jag sa bra som dåligt, blev dom arg och skrek på mig och tyckte jag var värdelös.



Jag har försökt att ta mitt körkort, jag har betalat allting själv men jag kuggade första gången och även andra. Nu har jag inte råd med några fler lektioner och måste vänta tills jag får ett jobb! Varför känns det som att alla har haft det så enkelt med att ta körkort? :O Det har varit skit svårt för mig och jag har verkligen försökt och känner mig riktigt misslyckad. Men jag ska försöka igen, så fort jag har råd.



men, ja nu försöker jag uppfylla mina drömmar... eller i alla fall klara av min utbildning som PT och hoppas att jag får jobb på gym framöver. men, det hade varit skönt, om man hade fått stöd och uppmuntran under barndomen, man kanske, skulle ha kommit längre i livet än vad jag gjort nu..

2011-10-09 @ 19:57:58
URL: http://majjohansson.blogg.se/
Postat av: Skrotmamman skrotar vidare - sällsynt och fridlyst?

Har också kämpat mig till "allt" själv. Lägenheten vi bor i, mitt jobb, mitt körkort. Ingenting har kommit gratis eller genom kontakter eller något. Jag fick ingen bil av mamma och pappa att "öva med"....



Min gubbe är snart färdig trafikskolelärare (hint, hint) Han är också en "fantastiskt människa som alla borde lära känna" och då kan ju diskussionerna få gå varma en stund, tänk vilken färgklick det hade varit på tillvaron inför hösten!!! :-D

2011-10-12 @ 10:48:02
URL: http://skrotmamman.blogg.se/
Postat av: Lisa

De som skryter ovan om hur de tog körkortet trots heltidsstudier, småbarn, dubbla extrajobb bla bla bla och argumenterar om att de kan minsann alla andra göra också bara de vill är allt annat än förebilder, vad de än själva tycks inbilla sig. Med allt detta inproppat i tillvaron vecka efter vecka, månad efter månad kan det nämligen knappast ha blivit någon tid över för sömn, och bilförare som inte sovit är LIVSFARLIGA i trafiken. Den som tror att jag snackar skit nu kan inte ha deltagit i den obligatoriska riskutbildning som alla måste genomgå innan man får boka tid för teoriprov och uppkörning. Där undervisas det om att extrem trötthet är lika farligt som att köra rattfull, och är man därtill nybörjare i trafiken är man en ännu större säkerhetsrisk. Det är fakta helt enkelt.



Att skaffa flera jobb samtidigt för att betala körkortet är heller inte ett realistiskt alternativ för alla eftersom mängder av jobb idag kräver just körkort och det därmed blir en ond cirkel. Det finns en utbredd uppfattning om att vem som helst när som helst kan få jobb på t.e.x en städfirma eller inom hemtjänsten men NEJ, städ och hemtjänstjobb kräver OCKSÅ körkort på många många håll idag.

Lady Dahmer: Jag önskar dig all lycka med körkortet och tycker att du tänker mycket klokt i det här fallet angående att vara en förebild inför barnen!

2011-12-20 @ 21:03:38
Postat av: Olivia

Självklart är körkortet en klassfråga, dels kostar det mycket pengar men det var också så att ingen av mina närmaste vänner och inte heller mina föräldrar (eller ens killarna jag dejtade) hade körkort. Vem skulle jag övningsköra privat med?

Till slut tog jag ändå körkort efter flera års sparande och kämpande (genom en körskola).

Idag är jag busschaufför.

2012-01-01 @ 20:09:40
Postat av: milla

Hej! Skulle kunnat vara mina egna ord!!! Kör så det ryker!

2012-11-13 @ 23:19:35
Postat av: milla

Hej! Skulle kunnat vara mina egna ord!!! Kör så det ryker!

2012-11-13 @ 23:19:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0