Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Jag är en sån där morsa som tar med ungarna till affären.

Igår stod jag och hämtade ut paket på Coop då Ninjan får för sig att mata Tamlin med en gammal smoothie som glömts kvar i vagnen. Medans jag gräver jäst fruktsörja ur käften på en gråtande Tamlin samtidigt som jag stressat väser "men din dumma lilla unge!" åt honom så kommer en läsare fram och säger hej.

Om du läser här, som du sa att du gjorde så vill jag bara ta tillfället i akt att ursäkta för min brist på engagemang. Jag blev jätteglad att du gav dig tillkänna och under andra omständigheter så hade jag gärna snackat mer. Jag vill även berätta att att jag normalt inte kallar min bebis för dum, ba såru vet. Och Ninja ville ju bara vara snäll. Mitt fina troll. Hon vet ju att Fjanten älskar Ella´s Kitchen. (Men vi köpte en ny och fräsch sen)

Ba såru vet.

Jag är en sån där morsa som tar med ungarna till affären. Jag t.o.m väntar med att handla tills jag hämtat Ninjan på förskolan. Jag vet att många föräldrar försöker hinna med sånt innan och att många barnfria människor ofta svär över oss som inte väntar.

Men det handlar ju om det här med stimulerande miljö för ungarna. Vi snackade om det på föräldramötet och medans flera uttryckte att de ville ha massa material och prylar och saker som skulle stimulera kidsen till lek och skapande så tänkte jag helt tvärtom. Ta bort! Ha dagar då ni INTE tar fram uteleksakerna och cyklarna på gården och låt ungarna utforska miljön istället. Ta bort och låt barnen hitta på själva. På waldorfförskolor så har de knappt några leksaker och de leksaker som finns är oftast sånt som barnen tillverkat själv.

För ett barn på två, tre eller fyra så är det ju skitspännande och utvecklande att bara vara. Promenaden till förskolan på morgonen blir en skattjakt, en busstur är värsta äventyret och en tripp till affären är ett spännande tillfälle att få hjälpa till och ta del av det vardagliga.

Så jag tar med trollen till affärn. När vi lyxar till det så blir det stora coop i västberga och Ninjan blir helt vild. JA COOP!! ropar hon. (dont get me started on IKEA, då jävlar blir hon till sig i brallorna)






Kommentarer
Lisa - Mamma till Alva och Noah
2011-10-06   ?   11:17:27

Jag älskar när vi åker iväg och storhandlar med barnen :) och min 2 åring tycker det är väldigt roligt - speciellt katterna och hundarna som finns på plancher där hund- kattmaten är :)

MansonDust ~ 4-barnsmamma <3
2011-10-06   ?   11:17:49     »   http://mansondusts.blogg.se/

Jag handlar oftast med barnen, jag med. Dom tycker det är så kul att köra dom smååå kundvagnarna & hjälpa till att plocka upp på rullbandet. :-)

emma
2011-10-06   ?   11:23:06     »   http://roxxxylicious.blogg.se/

jag fattar verkligen inte varför du kallar tamlin för dumma unge när det klart och tydligt var Ninja som var dum i detta fall.

HON matade HONOM med överjäst-gegg, klart han spottar ut och skriker eftersom det antagligen smakar mer crap i ungars mun än vad de gör i våra munnar som är vuxna.

att du tar med dina ungar till affären ska du ha 2 tummar upp för, hur ska annars ungar lära sig hur man uppför sig i mataffärer om dom aldrig får gå dit?
:thumbup:

carolina
2011-10-06   ?   11:30:13     »   http://acarolinas.blogg.se/

Tar också gärna med Lo till affären, hon älskar det! Gratis banan, leka med scannern lite, flörta med folk, riva ner grejer osv osv ;-)

MalinÖ
2011-10-06   ?   11:48:29     »   http://malinspng.blogg.se/

Oj, tankställare! Inte att jag tycker det är bökigt att ta med bus på affären, hon sitter ju fortfarande i vagnen. Men att det faktiskt är BRA för henne. Stimulerande.
Jag var en sådan där som smet ifrån mamma och kissade i torgfontänen, stal dockor och skrek och härjade.. Då kan man förstå att det inte var så kul för henne, får hoppas Jamie inte blir likadan! hehe
Ska absolut låta henne få följa med jämt nu.

Man lär sig något i den här bloggen varenda dag!

Enligt Ellen
2011-10-06   ?   11:48:44     »   http://enligtellen.blogspot.com

Ja, hade man varit försörjd lyxhustru utan något annat att göra hade man väl kunnat unna sig att se handling som "pedagogisk tid" med ungarna.

Andra förslag på pedagogiska aktiviteter: Tvätta. Laga mat. Städa. Diska.

Ja men du vet, sånt vi andra hanterar mellan jobb och sånt som vi icke-försörjda sysslar med.

(Alltså, de allra flesta tar ju med sina barn till affären. Faktiskt. De har inget val. Men sen gör de inte världens grej av det heller.)

MalinÖ
2011-10-06   ?   11:53:17     »   http://malinspng.blogg.se/

Föresten. Har du hört talas om Fredrik Backmans "bloggfika"?
Jag tänkte på det idag, brukar delta. Mest för att läsa.
Jag har ingen aning om du eller dina läsare har ett intresse för det, men jag har funnit det hjälpsamt att alla läsarna samlas på samma klockslag och diskuterar vilt i kommentarsfältet..
Detta kanske inte alls tilltalar dig, bara något jag kom att tänka på att jag skulle uppskatta här då det är många som har frågor och funderingar, och många som har bra svar! Förutom dig (sorry :-P)

För tillfället är vi inne på 4e dagen med inskolningen och barnet vill inte äta eller sova på förskolan, och jag blir lite desperat och tänker INTE vända mig till familjeliv eller flashback för tips och råd.
Här samlas smarta människor.
Så.. Några tips?

Usch, nu tar jag plats, kommer med förslag. Alltid rädd att göra det. Men men. Vad är det värsta som ka n hända?!

Marie
2011-10-06   ?   11:57:05

Helt klart ska ungen med när det ska handlas. Vardagsbestyren gör vi tillsammans och jag kan bara hålla med om att det lär barnen en hel massa saker, samtidigt som jag själv gillar att styra med saker tillsammans. :-)

The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression
2011-10-06   ?   11:58:57     »   http://theworryingkind.webblogg.se/

När jag var liten brukade mamma nästan alltid ta med mig och min syster till affären när hon skulle handla, och det var ju jättekul! :-d :thumbup:

Fia
2011-10-06   ?   12:00:54     »   http://lusth.org

Det har förvisso nästan aldrig varit nå större problem att handla med Robin men när jag handlar vill jag ha lugn och ro. Jag vill inte handla med alla andra som bestämt sig för att handla precis just då och kan alltså gå till affären när de precis öppnat för att istället kunna ta det lite lugnt. Jag handlar helst ensam utan karln också för då kan jag gå runt utan att känna stress ifrån han att det ska gå snabbt. Jag vill ta det lugnt när jag handlar. Därför tar jag inte gärna med mig barnet, nu vill han förvisso inte ens följa med. Han stannar hemma och glor på tv eller spelar data-spel hellre.

Men jag förstår poängen med att de ska vara med. Nu börjar han bli så gammal att det är dags att aktivt se till att han lär sig laga lite mat och då kan det vara en pedagogisk fördel att han först kollar vad som finns och sedan följer med och handlar det som saknas och sen försöker göra så mycket själv. Det är nog dags för det på riktigt nu istället för att bara låta han hjälpa till.

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   12:16:01

ellen du har en jävla översittarattityd tycker jag. :thumbdown: Lägg ner, du vinner inget på att hävda dig själv genom att se ner på andra.

Jag är ingen jävla lyxfru eller hemmafru. Jag PLUGGAR PÅ HELTID.

- utöver det så är jag hemma med barn, skriver krönikor, gör radio då och då samt bloggar för betalning. (vilket tar ganska mycket tid och inte är nåt jag bara kan försumma om jag vill fortsätta få lön insatt på mitt konto varje månad).

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   12:20:01

Malin det är faktisk en ganska bra idé! Men jag får fundera på det då jag själv har svårt för att ha fasta tider utöver de jag redan har. Men å andra sidan så sitter jag ju oftast här på kvällstid och pluggar ändå.

Nåt råd kan jag inte ge dig dock, annat än att det oftast inte brukar vara nåt att oroa sig för. Pedagogerna brukar hitta sätt att lösa problem på. Vad säger de?

Helena N
2011-10-06   ?   12:20:28     »   http://helena.nissila.se

De bästa leksakerna är ju inte leksaker. Min äldsta älskar stenar och pinnar och hon har dragit hem tonvis känns det som. :P Sist plockade hon "diamanter" från gångvägen utanför porten. Annars kan dom bli olika djur som hon hjälper, vissa stenar tas med hem för att målas på, hon bygger med dom. Blir tårtor och allt möjligt. Fantasi är underbart! :D Pinnar blir trollspön, fiskespön, ljus, sopar och kvastar allt möjligt. I sommar och nu på hösten så har löv och bär varit favoriter. Rönnbär i massor!
Själv plockade jag också massa stenar som barn och mina favoritleksaker var kastrullerna med lock och slevar som jag använde som trummor. :) Vanliga leksaker verkar iaf mina barn ledsna på rätt fort. Dom är ju ganska begränsande i leksätt kan man tycka. Men naturens saker har ju alla möjligheter att bli precis vad som helst. Bara fantasin sätter stopp!

Enligt Ellen
2011-10-06   ?   12:29:49     »   http://enligtellen.blogspot.com

Oj, det var absolut inte min mening att försöka hävda mig själv. Meningen var att punktera DIN ballong av självhävdelse. För som sagt: alla tar med sina barn och handlar. Men det är bara du som får det att låta som att det är världens grej.

Och om du blir så stressad av att ta med barnen att handla att du säger "dumma unge" till en litet barn runt året, då kanske du borde låta bli. Jag trodde på allvar att inlägget skulle handla om att du skämdes över att du uttryckte dig så illa, men istället blev det - ännu ett - självförhärligande inlägg.

Enligt Ellen
2011-10-06   ?   12:31:47     »   http://enligtellen.blogspot.com

Och om du verkligen vill ha en diskussion så kan jag svara, det är okej. Men annars så ska jag sitta på händerna och lämna bloggen nu. För jag vill inte bli en sån som sitter och spyr galla i andras kommentarsfält. Det är inte jag, hur elak du än tror att jag är.

Annabelle
2011-10-06   ?   12:32:44

Ellen, många gånger kanske det underlättar att se det (handling etc.)som "pedagogisk tid", istället för i vanliga fall jobbiga saker att utföra med sitt/sina barn.
Istället för att bli bitter och trött över att "vara tvungen" att göra sådant tillsammans med barn kan man ju faktiskt välja att se det som en möjlighet att lära inför livet.
Själv var jag väldigt bitter första året med min son, fick göra allt själv hemma, verkligen allt. Hade sonen i bärsele och bar två till fyra ikeakassar med tvätt till tvättstugan medan sambon min "flydde fältet". Bitter? JA! Då... Nu har jag en grym unge (4 år) som faktiskt hjälper mig med hushållssysslor, däribland handling och tvätt. Mitt liv är lättare och min son har fått en bra start för att så småningom kunna klara sig själv.

Nu blev det långt, men menar mest att man kan försöka ändra synsätt, det kommer man långt med.

/Annabelle

Hanna C
2011-10-06   ?   12:37:39

Hej Lady Dahmer!

Har du sett?

http://www.petapixel.com/2011/10/04/men-photographed-in-stereotypically-female-poses/

Tyckte den var kul samt intressant, och kom att tänka på dig!

Ha en fin dag!

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   12:39:42

ellen Diskussioner med dig går oftast bara ut på att DU ska trycka mig samt hävda att de som läser och gillar mig är korkade, outbildade och arbetarklass. Been there, done that och lärt mig att det är totalt meningslöst. Så nej tack.

Jag tycker att du ska läsa nån annan blogg istället. Typ nån du faktiskt tycker är bra. Och som ger dig nåt annat än en känsla av att du är bättre än alla andra.

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   12:40:19

ellern ... för spy galla över mig och min blogg är ju knappast nåt du är främmande för.

Caranlachiel
2011-10-06   ?   12:45:03

Helt rätt tänkt. Jag tar också alltid med mig Erik till affären, och försöker att låta honom utforska även affären på egen hand (under min uppsyn givetvis, och ibland orkar jag inte göra annat än sätta honom i kundvagnen). Vi åker rulltrappa, hjälps åt att lägga saker i kundvagnen, väljer ut äpplen tillsammans, pratar om vad vi kan laga för mat med det vi köper osv. Han är 2,5 år och älskar detta. Och har, hittills, inte fått ett enda utbrott i affären.

Häromdagen stod jag i kön till posten, som finns på ICA, och skulle skicka ett brev. Världens längsta kö, världens långsammaste expedit och Erik blev allt mer otålig. Tillslut gick han in i affären själv. Jag blev lite svettig men tänkte att affären är ju inte så stor, och han kommer inte ut utan att jag ser honom. Hörde honom på avstånd "mamma var är du?", med glad röst. Tillslut kom han tillbaka med en påse mjöl. "Mamma jag hittade dig!" Funkade hur bra som helst.

Sophie
2011-10-06   ?   12:49:15

Att handla är en del av vardagen o i vardagen lever jag, min sambo o vår dotter. Vi gör saker tillsammans. Att handla är en av dom sakerna. Folk som tycker att tid med barnen ska vara "kul" (dit räknas då inte att handla) är knasiga tycker jag. Ska man undanhålla vardagssysslor från barnen för att de ska få uppleva julafton varje dag? Då blir ju till sist julafton tråkigt. Äh! Ta med ungarna till affären! Det är ju kul o spännande! :thumbup::thumbup:

Katten Jansson
2011-10-06   ?   12:50:09

Ellen, jag tolkade absolut inte Natashja på samma sätt som du och tycker att du har lite trist ton. Är du här bara för att tillrättavisa henne?

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   12:52:05

sophie jag tycker faktiskt att det ÄR kul att handla med ungarna! Det blir en trevlig stund. Ninja går ju bara 30 timmar så vi har ju inte superbråttom att hinna hem och göra middag heller så vi kan ta den tid det tar. Hon tycker det är kul att hjälpa till.

Springa runt i en lekpark och förhindra att tamlin tar livet av sig är sju resor jobbigare!

Katten Jansson
2011-10-06   ?   12:54:34

Jag försöker hinna med handlingen innan jag hämtar mina barn på förskolan men mest för att de oftast är trötta och hungriga när jag kommer och då vill man skynda hem innan utbrottet är ett faktum.

Åsa
2011-10-06   ?   12:58:16     »   http://asahoffman.blogg.se/

Tack för din kommentar. Kul att se att du gillar dobermanns, helt klart den bästa 8enda?) hunden! :)

Angående Ellen här uppe....strunta i bitterfittan! Såååå töligt (för att ta till värmländskan som passar perfekt i detta fall) med folk som bara ska klaga och tycker att de är bättre än alla andra.

Som jag sagt tidigare, du gör skillnad så fortsätt med det du gör!

s
2011-10-06   ?   12:59:16

Håller med om att handling KAN vara en trevlig & pedagogisk aktivitet för små barn. Men de allra flesta handlar ju för det mesta vid sämsta tänkbara tidpunkt - på eftermiddag/kväll när alla inblandade är trötta & hungriga - och då tror jag ärligt talat inte det ger kidzen positiva upplevelser. Men visst, en ledig för-/eftermiddag när alla är på gott humör är det förstås mysigt.
Och håller verkligen med om att många med små barn stimulerar ihjäl dem med aktiviteter, resor, upplevelser och grejer. Många gånger verkar entusiasmen att göra saker med barnen tyvärr gått över när ungarna blir lite större & verkligen skulle uppskattat det.

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   13:01:49

S nej blir det jobbigt för alla inblandade så tycker jag man ska avstå, om man kan. Ninja går ju bara till 15.00 så hon är inte trött när jag hämtar.

2011-10-06   ?   13:06:45

Någon som missat att man inte ens FÅR ha barnen på förskolan för att handla? Liksom inte anledningen till att förskolan finns...

Talesy
2011-10-06   ?   13:27:28

Jag tänkte också på det som anonym skrev här ovanför att förskolan är till för arbete/studier smamt restid. Sen kan det ju skilja lokalt förstås, men så var det där jag jobbade. Ett enstaka ärende har personalen såklart ofta förståelse för men på regelbunden basis. Nja.

Sen vill jag säga att min erfarenhet är att "många" barnlösa inte alls har problem med barn i affären utan jag tror att många istället (inkl. föräldrar) tycker att det är jobbigt med barn som inte kan bete sig dvs. springer omkring, kör på folk med vagnar osv.

Lexie
2011-10-06   ?   13:31:03

Vi tar också med barnet till affären, hon älskar att köra den där lilla kundvagnen och att hjälpa till att lägga upp varor på bandet samt packa ner i påse. Och vi stör ingen, det tar inte längre tid vid kassan fast hon får trycka på den gröna knappen i korthållaren, hon älskar att handla och det är kul. Om hon skriker eller är grinig så tar jag ut henne och så får maken handla eller tvärt om.

XOX
2011-10-06   ?   13:35:29

När vi storhandlar, gör vi det helst utan barnen. En av oss åker iväg och handlar. Den andre stannar hemma med barnen. Men jag går gärna och handlar tillsammans med barnen i den lokala mataffären. Då går vi till fots till affären och passar på att titta på en massa saker. I affären kan min 4-åring köra en egen vagn och delta, hjälpa till att välja, lära sig att hitta i affären (var saker och ting finns) och så vidare.

ML
2011-10-06   ?   13:35:59

Förstår inte heller varför Tamlin fick kallas dum när det var Ninja som matade honom med gammal smoothie. Tycker egentligen inte att någon av dem var särskilt dum; Ninja trodde hon var snäll och Tamlin trodde smoothien var god.

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   13:50:26

ML tamlin var inte dum. inte ninja heller. det var en stressig situation då jag blev rädd att han fått i sig nåt som skulle göra honom sjuk, samtidigt som jag stod i kassan med en lång kö bakom.

CrimsonAnna
2011-10-06   ?   13:57:06     »   http://metalanna.blogspot.com

Jag är en sådan där barnfri människa som ibland suckat över ungar i affären.
MEN, om man använder synsättet pedagogisk tid så finns det ju hur mycket som helst att lära sig för barn i affären. Allt från hur råvaror ser ut innan de blir mat, att det är smart att lägga de ömtåliga sakerna ovanpå de tunga till att mataffären är en plats som vi alla måste dela på, och då vinner alla på att vara snälla:-)

Hillalilla
2011-10-06   ?   14:08:25

Jag har alltid haft med min unge till affären. I början åkte hon sjal och när hon lärt sig gå så var det roligaste hon visste att putta på rullkorgarna medan jag styrde. Nu är det inte lika roligt att putta så istället får hon hjälpa till att lägga i varor i korgen. Hon är bara 14 mån, men vet precis vilka hyllor vi brukar plocka saker i, att man måste vänta vid kassan och att man skall trycka på knapparna för att betala :-). Visst får man lägga tillbaka när hon plockar ner andra saker i korgen och många gånger måste jag avleda henne. Men det är en perfekt utflykt för henne och hon somnar gott efteråt.
Trixet är att inte bli stressad och börja skynda sig. Jag brukar tänka att om jag skyndar mig hem så kommer jag vara tvungen att underhålla henne hemma. Då är det ju bättre att jag tar det lugnt, låter handlandet ta 10 min extra och får det lugnare hemma sen. Men det är inte alltid så lätt att tänka så heller.:rolleyes:

H
2011-10-06   ?   14:19:59

Jag tycker faktiskt att det är mycket roligare att handla MED min femåring, än utan honom! Han får känna sig behövlig, han ställer kloka och/eller roliga frågor, han får vara med och bestämma om middagsmaten, han får vara delaktig. Att storhandla kan faktiskt vara helgens höjdpunkt!

Liza
2011-10-06   ?   14:27:03

Även jag blir nyfiken på varför du kallade Tamlin dum när det var Ninja som var det? Men inte för att jag tycker det är nåt konstigt att kalla sin unge dum, herregud, det råkar väl alla göra emellanåt, hehe, betyder ju inte att man faktiskt tycker det..

Men blir liksom nyfiken på om jag missat nåt i historien eller så :p

ina
2011-10-06   ?   14:33:09

Klart ungarna ska med i affären! Men det finns gränser. Mataffären är ok. Ullared är INTE okej, iallafall inte under lönehelger osv. Det är taskigt mot ungarna tycker jag, och jävlaremej jobbigt att komma fram när alla tusen morsor med skrikande överhettade och uttråkade barn ska fram med sina åbäken till vagnar.

Jag tar oftast med min unge till affären. Hon tycker det är jättekul, och jag ser det också som att det är en del av vardagen hon ska lära sig att finnas till i. Hur ska hon lära sig att bete sig om hon aldrig får öva liksom?

pella
2011-10-06   ?   14:39:29

anonym och lexie: förskolan är till för BARNEN. det är ingen förvaring av barn utan en pedagogisk verksamhet. även barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga med yngre syskon har rätt att gå i förskolan om än kortare dagar

Catti
2011-10-06   ?   14:51:25

Affären är en platsutanför hemmet där barn kan uppleva och lära sig mycket och få mycket social kompetens. En gång när jag hade min son med till affären och han körde omkring med sin lilla kundvagn så råkade han av misstag backa på en kvinna som stod bakom honom och han säger-Förlåt! och jag blev så sjukt stålt han faktiskt tänkte på att bara göra en sån grej för en annan människa som han inte ens kände.

Vitnos
2011-10-06   ?   14:52:16

pella: den pedagogiska verksamheten på förskolan är till för barnen. Men förskolans existens beror ju på att föräldrar behöver omsorg om sina barn när de arbetar, studerar, är föräldralediga med ett syskon eller är arbetsSÖKANDE.

Jag förstår vad anonym menar, har sett alldeles för många exempel på (iofs arbetande föräldrar) som nyduschade i håret kommer till förskolan och meddelar att de minsann fick sluta tidigare idag och passade på att träna och storhandla inför helgen medan deras småpluttar får gå hem kl 17 en fredag. Det är inte förskolan till för.

Vitnos
2011-10-06   ?   14:55:27

Och LD, tycker att det är grymt att du handlar med dina barn. Min mamma arbetade hemifrån när jag o mina två småsyskon var barn så när pappa kom hem från jobbet packade han in sina tre ungar i bilen och åkte och handlade. För pappa var det nog mest ett sätt att få umgås med oss men det blev ju säkerligen en uppfostran i hur man beter sig i en affär. Sedan har vi turats om att hjälpa till och handla med pappa under våra tonår. En metod för att få egentid med en förälder och också ett sätt att hjälpa till hemma (plus ett sätt att lära sig att mat är värdefullt, dyrt och tungt att släpa på).

Andie - med pyret i magen.
2011-10-06   ?   14:58:05     »   http://www.upinmytree.wordpress.com

Vad är det man brukar säga, less is more. Jag tror också att barn mår bättre av att få utforska världen än att stimuleras av några plastbitar. Även om inte vi kommer att rata leksaker när vårt barn föds och blir i lek-ålder, men less is more, man ska uppmuntra kreativitet och fantasi anser jag.

Caroline
2011-10-06   ?   15:14:52     »   http://csreflektioner.blogspot.com/2011/10/jag-en-groupie.html

Hej Natasha!
Jag var den höggravida människan som kom fram och sa hej. Stod och velade om jag skulle säga något eller inte, men tycker att man ska säga när man tycker att någon gör något bra. Och du har helt enkelt grymma värderingar! Inspirerande för en soon-to-be-förälder.

Omnämnde vårt lilla möte i min mycket anspråkslösa blogg.
http://csreflektioner.blogspot.com/2011/10/jag-en-groupie.html

Moa
2011-10-06   ?   15:20:51

Förstår inte varför så många reagerade på att LD sa "dumma unge"... Som om det aldrig händer en själv när man är trött eller stressad (eller både och) att man säger "fel" saker. Det är sånt som bara slinker ur en ibland, man är bara människa. Det är en annan sak om man som förälder regelbundet kränker sina barn med ord eller handling och att barnen också faktiskt förstår vad man säger.

Linda
2011-10-06   ?   16:12:07

Moa- eller hur!

Elin
2011-10-06   ?   16:27:12     »   http://elliha.blogspot.com

Jag älskade att följa mamma och pappa till affären. I alla fall när jag tillräckligt stor för att kunna få hämta saker och välja äpplen och sådant. Det är pedagogiskt helt klart. Dessutom var det ju kul att trots man inte kunde läsa så visste man ofta vad som var i paketen för det var bilder och man kände sig stor när man fick hämta makaroner och man dessutom förstod exakt vilket paket mamma helst ville ha. Jag minns att jag före jag kunde läsa visste vilket paket var Kungsörnens gammaldags makaroner som mamma ville ha. Det var jag superstolt över!

Elin
2011-10-06   ?   16:27:22     »   http://elliha.blogspot.com

Jag älskade att följa mamma och pappa till affären. I alla fall när jag tillräckligt stor för att kunna få hämta saker och välja äpplen och sådant. Det är pedagogiskt helt klart. Dessutom var det ju kul att trots man inte kunde läsa så visste man ofta vad som var i paketen för det var bilder och man kände sig stor när man fick hämta makaroner och man dessutom förstod exakt vilket paket mamma helst ville ha. Jag minns att jag före jag kunde läsa visste vilket paket var Kungsörnens gammaldags makaroner som mamma ville ha. Det var jag superstolt över!

Caroline
2011-10-06   ?   16:49:20     »   http://elisabethlinneacaroline.blogg.se/nystart

Jag tycker mig se färre och färre barn inne i affärerna nu för tiden, på både Ica Maxi och Ikea är ju barnlekrummen överfulla med barn som är där under tiden föräldrarna handlar. Jag tycker det är synd för det är ju precis som lady dahmer säger ett underbart pedagogiskt tillfälle!!

Sara
2011-10-06   ?   16:56:20     »   http://extravagans.blogg.se/

Åååh, du ger mig och min sambo så mycket inspiration! Vi är inte föräldrar än, men ska väl bli någon gång :)

Tack för en skitbra blogg!!

Brippan
2011-10-06   ?   17:02:07

Jag måste säga att jag förstår Ellen's point lite grand. Jag undrade också vad the big deal var. Alla handlar ju med sina barn, varför skulle det vara speciellt??

Sen huruvida du är lyxhustru eller inte har jag ingen uppfattning om, jag känner inte till ditt liv i detalj.

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   17:15:20

BRIPPAN men när skrev jag att det var en big deal? Eller ovanligt? Jag skrev bara att jag var en av de där som gör det. Som andra kanske retar sig på. (jo jag har sett sådana diskussioner många gånger: "varför tar man med sina ungar på affären?!")

Herregud, den som gjorde det till en big deal var Ellen.

Terry
2011-10-06   ?   17:54:43

Ok så man kan väsa dumma lilla unge till sitt barn, men att säga att hen är duktig skapar bekräftelsebehov och små vara-till-lags-barn. Fast det är klart, man kan ju göra lite vad som helst bara man gör avbön i sin blogg och är medveten om sina fel. Eller gäller det bara dig?

LADY DAHMER
2011-10-06   ?   18:34:30

terro om du tror att jag tycker att det är ok att säga dumma unge till sitt barn, så nej. Då tror du fel. Det är självklart inte ok och inget jag har för vana att göra eller strävar efter.

Jag tror inte han for speciellt illa av det dock, han var för upptagen att skrika. Dessutom sades det inte med ilska eller irritation utan på samma sätt som man kanske säger "men lilla vän!"

Givetvis inte ok.

Johanna- En mamma på Limhamn
2011-10-06   ?   21:41:01     »   http://www.johannaolinnea.blogspot.com

Vi har med dottern i affären när inget roligare erbjuds. Kan hon istället vara hemma med mor eller farföräldrar så anser jag det gynnar henne mer. Socialiserad blir hon ändå.

Lite chockad över att vissa faktiskt tycker att det är ok att kalla sina barn dumma! Sjukt! Har aldrig sagt det till min dotter hur jäkla arg jag än varit. Det är en av våra starkaste regler här
hemma.

Fridalusen
2011-10-06   ?   22:26:16     »   http://frida.enebro.se

Jag är helt med på vad du menar med att komma ut och uppleva saker på riktigt. Jag minns själv det som ett enda stort äventyr att åka buss och tunnelbana, det var helt fantastiskt när man var 4 år. Bilar är tråkiga!

Caroline
2011-10-06   ?   22:35:48     »   http://csreflektioner.blogspot.com/2011/10/jag-en-groupie.html

Jag som ju bevittnade det hela måste delge min uppfattning om det hela. Jag upplevde dig, Lady Dahmer, som väldigt mänsklig i en något stressad situation med småbarn, stående i en kö på en stormarknad. Det finns människor som kan ha en väldigt kränkande ton i sin röst när de riktar sig till sina barn i sådana situationer, gärna talandes över huvudet på dem. Jag har stått bakom dessa personer med på coop och fått rysningar av obehag över hur respektlösa de är i sitt bemötande av barn. Och det finns människor som med värme i rösten råkar använda ett uttryck som "dumma unge" helt utan förnedrande tonfall, och som ändå får det att låta just respektfullt. Du tillhör den senare. Det jag reagerade på var din fina energi i bemötandet av dina barn, och inte själva ordvalet. Hade jag upplevt något annat skulle jag nog inte kommit fram och berömt dig för din bra-iga blogg.

Susannah
2011-10-06   ?   23:57:26

Men herre mig j... "Dum" behöver ju inte betyda "idiotisk jävla varelse" utan kan vara ett positivt laddat ord sagt på skoj: Åh, din dummer! ^^ ;-)

Liten
2011-10-07   ?   06:52:51

Jag tänker mest på det du säger om leksaker. Så skönt att det finns fler som tänker i dom banorna. Har renast dottern rum på grejer, mycekt försvann! Det är nästan bara byggmaterial kvar. Det ända "färdiga" leksakerna är dockor, gosedjur och matgrejer (det sistnämda använder hon ibland).
Skulle också önska att dagis var bättre på att ta bort leksaker. Blir irriterat över att de iblan har filmvisning en timme på förmiddagen, varför då? Det ställer till hela dagen för vår dotter - hon måste få ut och röra på sig så hon kan sova middag annars är timmarna efter kl 16 ett helvete för både henne och vi föräldrar. (Hon är 4 år men behöver verkligen sova middag fortfarande).

Johanna- En mamma på Limhamn
2011-10-07   ?   11:06:17     »   http://www.johannaolinnea.blogspot.com

Visst kan det vara det Susannah, men när du kallar ditt barn för något i ilska så tror jag knappast att det uppfattar det som ett positivt laddat ord.

O när du använder ett ord som kan vara negativt laddat, sätter du dig sedan ner o förklarar för ditt barn vad du egentligen menade med ordet? Tror inte det. Därför är det väl bättre att inte kalla sina barn (eller andra)för saker som kan såra.

LADY DAHMER
2011-10-07   ?   11:13:52

johanna gör eller säger jag nåt dumt till mina barn så ber jag alltid om ursäkt efteråt och förklarar att jag var arg och att man inte får säga/göra så ändå.

men ibland kallar jag ungarna för skitungar. det tycker jag inte behöver förklaras för de hör kärleken. språk är inte bara ord.

Linn
2011-10-07   ?   11:37:52

Håller inte med Ellen. Du berättade bara lite om din vardag och dina barns entusiasm över att handla. Det är ju ett äventyr för dem, som du skriver.

Sen att du kallade tamlin för dumma unge, det är ju bara att erkänna att "även den bäste kan göra misstag".

Själv så är jag universitetsstuderande och då brukar man inte vara korkad, om nu dina läsare är det enligt Ellen. (fast förvånansvärt nog, jag håller inte med henne om det heller)

Malin
2011-10-07   ?   12:57:23

Antagligen reagerar folk över att "du tar med barnen till affären" eftersom de allra flesta gör det. Utan att reflektera. För att det är så vardagen är. Var skulle de annars vara liksom?

Det är ingenting man pratar om, ingenting som lyfts fram som viktigt eller pedagogiskt för att det är så självklart. På samma sätt som man sällan poängterar att man äter med sina barn. Eller att de är med i tvättstugan. ja, ni kanske fattar?

Illvilja
2011-10-07   ?   17:39:48     »   http://mammaillvilja.blogspot.com/

Vad härligt att höra att man inte är ensam i sitt tänk! Jag har fått så mycket skit för att jag tar med mig n´mina två killar till affären, speciellt när dem var i värsta 3-och 6års trotsen samtidigt. Det var... utmanande. :D Men hur ska dem kunna lära sig hur man beteer sig i affärer, hur man handlar, kollar innehåll och datummärkning om dem aldrig får följa med? Samma sak på restaurang, klart barnen får följa med! Vi pratar innan om hur man beteer sig, laddar upp med lite mutor, går runt och kikar medans man väntar på maten och vips så har man ett harmoniskt, spännande och avslappnat restaurangbesök för alla inblandade - även andra gäster samt personal.

elin
2011-10-08   ?   08:30:35

det är ALDRIG ok att säga dumma unge till sitt barn. ALDRIG!

LADY DAHMER
2011-10-08   ?   09:12:37

elin det är ingen som sagt att det är ok heller!

Hanna
2011-10-08   ?   14:59:05

Numera hämtar min man nästan alltid dottern på förskolan, men förut var det alltid jag som hämtade. Det ville jag göra så fort jag slutat, så jag brukade gå till förskolan (passera affären) och sedan gå tillbaka med henne och handla de dagar det skulle göras. Det är inte alltid kul att ha med barn i affären, men för det mesta är det det. =)

Malin & Prinsessan
2011-10-08   ?   20:44:44     »   http://lifestyleblogs.se/malin/

Kikar in här då och då och har nog hittils aldrig hållt med dig / tänkt likadant men det här inlägget håller jag med om fullt ut. I alla fall om leksakerna!
Nu är ju våran lilla skrutt bara nio månader ännu så jag vågar inte säga hur det blir i framtiden men hittils har hon fått EN leksak och det var nästan så jag fick dåligt samvete när jag köpt den för jag tänkte att hon blir nog lika glad för en kotte i skogen ;) Jaja, skoj att vi kan tycka och tänka lika ibland :D

Trevlig helg!

Malin & Prinsessan
2011-10-08   ?   20:44:53     »   http://lifestyleblogs.se/malin/

Kikar in här då och då och har nog hittils aldrig hållt med dig / tänkt likadant men det här inlägget håller jag med om fullt ut. I alla fall om leksakerna!
Nu är ju våran lilla skrutt bara nio månader ännu så jag vågar inte säga hur det blir i framtiden men hittils har hon fått EN leksak och det var nästan så jag fick dåligt samvete när jag köpt den för jag tänkte att hon blir nog lika glad för en kotte i skogen ;) Jaja, skoj att vi kan tycka och tänka lika ibland :D

Trevlig helg!

Lisa
2011-10-10   ?   01:36:10

Kommer ihåg hur mycket jag älskade att åka och handla med mamma när jag var liten, speciellt att få hjälpa till med att välja ut något att köpa. Även om det bara var något så litet som att välja äppeljuice istället för apelsinjuice så var det ändå något som fick mig att känna mig viktig. Min åsikt spelade roll.
bra att du tar med dig barnen, och det ska jag definitivt också göra när jag får barn. :-)






- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg.

- Otrevliga kommentarer typ "Du är äcklig!" kommer raderas och IP'n kommer att blockas. Idioter vars enda syfte är att vara otrevlig är nämligen inte välkomna här.

- Spam och kommentarer enbart i reklamsyfte raderas och IP'n blockas. Ev. så spammar jag tillbaka. Med råge.

- Har du kritik att framföra så är det givetvis både helt ok och välkommet bara det är någotsålunda konstruktivt.


- Innan du kommenterar,glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:


Trackback