Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Och hur fria är vi då?

Sen tycker jag att vi ska kolla i spegeln istället. Hur jävla fria är vi svenskar egentligen? (apropå Dennis M)

Jag känner mig inte ett dugg fri i ett land där normerna talar om för mig att jag måste raka fittan och benen för att vara en riktig kvinna och om jag inte gör det så hånas jag och kallas äcklig. Där kvinnors värde mäts i hur knullbara de är och utseendehetsen får sjuåringar att vilja banta. Där silikonpattar är idealet, kvinnor ska visas upp och bedömas och där vi skär i våra kroppar och pumpar läpparna fulla av kemikalier för att känna att vi duger.

Är vi verkligen fria?






Kommentarer
Fröken Bella
2011-09-09   ?   19:41:48     »   http://frokenbella.se

Religioner, normer och regler skrivs och bestäms av män- för män. Inget nytt under solen.

Emma [hockey & foto]
2011-09-09   ?   19:43:58     »   http://emmaanystrom.blogg.se/

Haha, älskar hur du uttrycker dig! Du har rätt i det du skriver. Tyvärr.

GN
2011-09-09   ?   19:48:56

Om vi inför slöjförbud blir det rätt bara för att det är just västerkändska vita män som har tagit beslutet?

Vitnos
2011-09-09   ?   19:53:40

Jag håller med dig! Jag vill inte känna att jag måste raka mig under armarna fast jag egentligen inte vill.

Jennie
2011-09-09   ?   20:05:47

Jag håller med dig till fullo angående att även kvinnor i Sverige är begränsade, men på helt andra premisser.

The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression
2011-09-09   ?   20:06:11     »   http://theworryingkind.webblogg.se/

Du har så rätt så. Vi är inte alls fria. :-| Men man blir väl lite "hemmablind" för de normer som råder i ens egen kultur...de är en så "självklar" del av tillvaron att man inte reflekterar särskilt mycket över dem. Sen är det förstås lättare att gnälla över andras fel än att rannsaka sina egna. :-P

Linda F
2011-09-09   ?   20:06:47

Håller med dig Vitnos, jag vill inte känna att jag "måste" raka mig om jag ska gå och bada även om sambon inte bryr sig iom att jag inte rakar mig när jag inte "måste" (speciellt då jag är väldigt (mörkt) hårig som blond svensk).

Måste säga att Lady Dahmer dock har hjälpt mig otroligt mycket när det gäller detta! :)

Tack, Lady Dahmer för att du gjort mig att känna mig mer kvinnlig!

Josefin
2011-09-09   ?   20:31:07     »   http://josefinsaventyr.blogspot.com

All frihet är relativ beroende på kontext. Fanny Ambjörnsson skriver i sin avhandling "I en klass för sig : Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer" att de tjejer som exempelvis klär sig utanför normen ansågs av de som höll sig inom normen vara ofria. Hon skriver att den muslimska eller lesbiska tjejen som vågade vara annorlunda fick höra att de var stereotypa i sitt utseende när de hade kläder och hår (exempelvis slöja) som avvek medan direkt blev överösta med komplimanger om de någon gång anpassade sig efter normen. (sidorna 140-184 för den som är intresserad).

carolina
2011-09-09   ?   20:33:48     »   http://acarolinas.blogg.se/

Du har så sjukt rätt!

Emma S
2011-09-09   ?   20:37:25

For your information: Ikväll går jag till klubben orakad. Hejja Lady Dahmer & alla andra sköningar här!

Åsa
2011-09-09   ?   20:39:26     »   http://asahoffman.blogg.se/

Tycker ändå att slöjor skulle förbjudas...att männen inte släpper ut dem annars är ju ingen ursäkt till att de ska finnas kvar. Hade alla män gått i bojor så hade ju det förbjudit...det ena rättfärdigar inte det andra.

LADY DAHMER
2011-09-09   ?   20:40:54

ÅSA så du tycker att jag som fri svensk kvinna inte ska få täcka mitt hår om jag vill? Förklara gärna! Vad mer bör vi förbjuda?

Jeanette Gustafsson
2011-09-09   ?   20:50:24     »   http://jeanetto.blogg.se/

Där sa du något!

GN
2011-09-09   ?   20:53:44

Om slöjorna förbjuds då tycker jag at vi ska också förbjuda scarfs på huvudet. Till exempel denna http://tiny.cc/4upqm
http://tiny.cc/4upqmem vet? Kanske någon oond designer eller pojkvän som tvingar henne att gå med scarf på huvudet...
Och sedan kan vi också tvinga alla gå i korta kjolar för vem vet...långa kjolar kan vu faktiskt vara påtvingade av våra pappor...

yasmine
2011-09-09   ?   21:05:53     »   http://inzoomat.blogg.se/

Så rätt!

Emma S
2011-09-09   ?   21:11:22

GN: Så jävla klockrent!

LO
2011-09-09   ?   21:42:10

Om man förbjuder slöja vad ska då gränsen gå? Får jag gå med sjal för att jag har en dålig hårdag eller ska bara förbudet räknas om det är av religiösa orsaker, och vem ska avgöra det?

Vad ska det vara för straff för slöjbärandet tycker ni? Och OM nu förbudet är för att de stackars kvinnorna är offer för en förtryckande man/kultur varför ska offren bli straffade?? Om en kvinna själv väljer sjal utan påtryckningar från någon, vad är då problemet? Om hon känner sig tvingad av någon annan då är det väl ändå inte HON som ska ta straffet för att hon går med sjal?

APAN SATT I GRANEN | vinn en fleecejacka från Polarn & Pyret
2011-09-09   ?   21:47:32     »   http://apans.se

Jag tycker att du överdriver. Bortsett från dig tror jag inte att jag känner någon kvinna som tror att de måste raka fittan för att vara riktiga kvinnor.

LADY DAHMER
2011-09-09   ?   22:06:13

APAN jag får en MÄNGD brev varje vecka från tjejer som känner enorm press att raka sina kroppar. (och som tackar mig för att jag vågar avstå och visa det) Förminska inte vår upplevelse för att du har en annan. Det är ett problem i sverige att unga tjejer känner press och stress kring sitt utseende och kring de normer som dikterar idealen.

LADY DAHMER
2011-09-09   ?   22:07:44

... för att inte tala om alla de kommentarer jag fått om hur "manlig" och "okvinnlig" jag är. Så nej, jag tycker inte att jag överdriver alls.

Emmutt
2011-09-09   ?   22:11:05     »   http://emeliestroem.blogg.se/

Jag kan inte "Rekomendera" dina inlägg till min fb :( Kan du inte fixa så man kan gilla dom istället? :))

Michis
2011-09-09   ?   22:11:14     »   http://michaeala.blogg.se/

Jag har många tjejkompisar, och jag rakar inte fittan. Det ger reaktioner, chockade reaktioner. Följt av tystnad.

tove jansson
2011-09-09   ?   22:14:20

*väntar spänt på kommentar från 'åsa'*

Linda F
2011-09-09   ?   22:16:00

Min idol (not kidding)! :D

Pernilla Andersson
2011-09-09   ?   22:31:15

Jag är den hårigaste kvinnan jag känner, men att folk rakar sig här och där måste vara ovanligt? Jag rakar mig i princip aldrig någonstans.

Jag känner mig väldigt fri i det avseendet och kommer inte börja raka mina ben (och få stickiga ben) när jag ändå inte visar dem mer än någon vecka om året och har aldrig kännt någon press från samhället om det.

Lina
2011-09-09   ?   22:46:18

Detta kan måhända låta fel, men jag skulle inte vilja att en kvinna som bar heltäckande slöja t.ex. tog hand om mina barn på en förskola. Just för att jag vill kunna se ansiktet på någon som har hand om det värdefullaste som finns för mig. Slöja är inget jag bryr mig om, men om bara ögonen syns. Nej... :-/ Lite ot i denna debatt egentligen, men en tanke. Jag har Inget emot slöja överhuvudtaget och resonerar i princip som LD.

Gringomamman
2011-09-09   ?   23:14:49     »   http://gringomamman.blogspot.com

Det är de där förbannade j-vla snuskfilmernas fel som visar upp helt snedvridna ideal. 80- och 90-talisterna har ju tyvärr blivit totalt porrskadade. Undra just hur man ska banka vett i dem?

Gringomamman
2011-09-09   ?   23:23:05     »   http://gringomamman.blogspot.com

....då menar jag alltså främst killarna, som sedan sätter press på tjejerna. Stackars tonåringar som växer upp nu och tror att det är helt naturligt med all den här intimrakningen och rumpsex, till på köpet. Hoppas att det kommer någon antitrend mot all den här skiten snart.

Åsa
2011-09-09   ?   23:29:45     »   http://netterbrant.blogg.se/

Påpekade just för en kompis i USA hur förbannat konservativa människor det finns i Sverige.
Jag är trött på att det gnälls hit och dit om jag råkar nämna MINA intressen/intressanta områden. Jag må vara tjej, men jag gillar lack, porr, läder, tuttar, galna idéer, sexprat och mycket annat, och då får JAG påhopp av trångsynta, konservativa arslen som tycker att jag förtrycker kvinnan, framställer henne i dålig dager och så vidare. Naturligtvis är det mestadels kvinnor som gör påhoppen. Har aldrig hört en man/karl/kille klaga.
Om jag vill ha urringat och push-up på ICA så har jag det. Käringarna glor, men männen glor mer, och männen gör det inte av förakt. Den kvinnliga kroppen är vacker, sexig och härlig. JAG tycker att det ska vara okej att visa den. OM man vill.

Åsa
2011-09-09   ?   23:32:28     »   http://netterbrant.blogg.se/

Gringomamman:
Jag förespråkar inte porrfilm för tonåringar, men som vuxen: Vad är "onormalt" med analsex?

Petra L
2011-09-09   ?   23:33:25

Gringomamman: Haha, så roligt skrivet! Klart att rakning inte är naturlig, men ska man tänka så skulle alla män ha långa jobbiga skägg också... ;) Och att raka just de mer intima delarna kan man ju göra av andra skäl än att vilja behaga - för att ha skönare sex till exempel! Men så är jag ju just en porrskadad 80-talist, och jag vill verkligen inte bli bankad vett i! ^.^

Åsa
2011-09-09   ?   23:35:38     »   http://netterbrant.blogg.se/

Visa ord där Petra L.
Precis som du säger kan man raka sig av andra skäl än att det skulle påstås vara "naturligt", precis som med skägg.

Jolene
2011-09-10   ?   00:01:48     »   http://fridgepoetry.blogg.se/

Jag rakar mig inte av den enkla anldningen att jag inte vill se ut som en tolvåring mellan bena. Det är jag ju inte. Jag gillar att känna mig som den kvinna jag är.

och det är väl klart att vi ska få ha på oss vad vi vill?
De som inte tycker att kvinnor ska få ha slöja på sig pratar ofta om karlar som förtrycker. De ser inte att de inte är bättre själva...:love:

Asta
2011-09-10   ?   00:12:28     »   http://blogg.amelia.se/astapastasson

Det ligger nåt i ditt resonemang här. Jag var på en jäkligt bra föreläsning en gång (har skrivit oändligt med blogginlägg om det genom åren) som hette Kulturmöten och kulturkrockar. En otroligt spännande, färgstark å erfaren kvinna föreläste. Både om oss svenskar å varför vi är som vi är å om andra kulturer. Hon hade bla levt i Iran under många år.
Hon berättade att en av hennes iranska väninnor ifrågasatt den "svenska fria kvinnan" och vår bild av kvinnoförtryck med slöjan.
Hon hade sagt nåti stil med "Hur fria är ni i Sverige där alla måste vara under 25 år alt se ut som om de är under 25 år för att duga. Hårfria, smala, toppiga bröst... eller du är ingenting värd."
Mmmm, lätt att bli hemmablind och att inte se hur man som kvinna kuvar sej under normer o patriarkat.
Ta hand om dej. / Asta

Malin
2011-09-10   ?   00:18:33     »   http://svartam.blogg.se/

Hej!Jag är en ny läsare här=) Själv rakar jag mig under armarna för att jag tycker att det känns svettigt och allmänt ofräscht med hår därunder. Jag gillar det helt enkelt inte. Jag rakar mig inte mellan benen (för att jag skulle känna mig som en tioåring) utan rakar endast bikinilinjen. Därför att jag inte tycker att det är snyggt när det sticker ut hår utanför bikinitrosan. Jag har manliga bekanta som rakar sig: Under armarna, en som rakar sin rygg, ja inte själv då, kan bli svårt.. och en annan snubbe som rakar sina ben..
Tycker nog att det hänger på vad man själv känner för och inte vad samhället "tycker".
Och här där jag bor bedöms man inte hur man är i sängen, om man har silikon eller putläppar.. utan för hur man är som person..

Anna
2011-09-10   ?   00:31:57

Jag är arton år och känner mig inte ett dugg fri. Varje morgon måste jag avsätta minst en halvtimme för att sminka mig och välja kläder och blir det ont om tid prioriterar jag det framför frukost. Jag rakar mig visserligen inte någonstans, men det är egentligen inget att skryta över eftersom jag aldrig vågar visa upp min behåring. Sist men inte minst har jag komplex för mina överarmar, så dem försöker jag täcka så gott det går, och att jag är kort är inte heller något jag är glad över.

Man skulle kunna säga att jag beter mig överdrivet, men nej, den här sortens beteende är normalt för dem i min ålder. Jag känner bara till tre tjejer som inte sminkar sig till vardags, och då räknar jag alltså in hela min årskurs (reagerar om jag ser någon som inte är sminkad - jag har med andra ord rätt bra koll), så det blir bortåt hundra personer. Många tjejer i min skola har också högklackat varje dag och i min vänskapskrets har alla tjejer komplex för någon del av sitt utseende (vissa killar jag känner med, för den delen).

Varför skrev jag allt det här? Jo, basically för att säga att Lady Dahmer har rätt. Hon överdriver inte ett dugg (apropå det Apan skrev ovan).

M
2011-09-10   ?   01:12:09

Jag känner mig inte heller fri trots att jag lever i ett västerländskt samhälle. Varje dag "måste" jag sminka mig, kamma håret, lägga på parfym etc. Samma visa vaaaarje dag. Det är sjukt tråkigt men jag gör det varenda jäkla dag. Visst ingen har satt en pistol mot mitt huvud o jag tror inte att jag kommer hamna i nåt helvete om jag inte sminkar mig så det kan ju se ut som ett fritt val. Men det är det inte. Jag är fångad i normer o ideal. Ideal som får mig att känna mig ful o osäker om jag bryter de. Normar o ideal skapade av industrier som tjänar pengar på osäkerheten, kapitalister som bara vill ha mer som tänker kortsiktigt o oftast är män. De västerländska männens Gud är pengar o det är kvinorna som får betala. Precis som i religiösa länder där Gud är en manlig gestalt. Vi kvinnor är så jäkla förtryckta men vi snackar om fri vilja hit o dit. Precis som vissa muslimska kvinnor kan välja om de vill ha slöja eller inte kan jag välja att ha kort kjol eller inte. O jag väljer att inte ha det just för att jag vet vilka reaktioner det kan väcka. Så mitt val är inte fritt i dess rätta bemärkelse. En gång i tiden dyrkade man gudinnor o moder jord. Idag ska kvinnan antigen skylas eller objektifieras. Vi är inte fria i nån av dessa "kulturer". Tvingar man ett kvinna att bära slöja är hon förtryckt, förbjuder man henne att ha den är hon exponerad. Dock känner jag ett sånt starkt förakt mot allt som har med skylning av kvinnan att göra o alla religioner som förespråkar sånt att jag skulle vilja förbjuda det. Precis som jag skulle vilja förbjuda Playboy o slitz men så kan man inte ha det i ett demokratiskt land. Nehe, ja då låter vi väl den manliga demokratin fortsätta styra då o snackar om "fri" vilja inom dess kvinnoförtryckand ramar.

Emma
2011-09-10   ?   01:47:04

Nej! Vi är ju inte det. Inte helt fria ännu.

Emma
2011-09-10   ?   02:36:02     »   http://roxxxylicious.blogg.se/

men herreminskapare vad gnäller ni om.
om ni inte vill raka er, så raka er då förihelvete inte.
om ni tycker fejktuttar är fult,skaffa inte såna.
sen låter ni resten av folket göra som dom vill, så hur fritt är inte sverige egentligen?
sluta skapa egna problem, se framåt och tänk positivt! herremingud..

Linda
2011-09-10   ?   04:59:17

Förstår inte heller problemet. Tycker det går för långt i denna debatt och genustjafs. Har ni inte bättre självkänsla än så. Jag struntar högaktningsfullt i vem som rakar muttan eller inte. Själv tycker jag det är okvinnligt och ofräscht att inte göra det. Men så fan heller att jag skulle känna mig som en slav under det. Likaså att sminka sig. Vissa dagar orkar man inte och andra dagar är det roligt att göra ngt. Varför har det blivit en sådan stor sak utav det? Trodde kvinnor hade lite mer självkänsla än så. Sedan det här med idealet att vara smal. Visst sure..men för egen del tycker jag bara det är synd om överviktiga personer ur hälsosynpunkt. Nä ni genusnördar..töntar..ja jag tycker ni är lite nördiga nuförtiden och borde slappna av lite. Era flickor dör inte om de får en prinsessklänning eller får höra att de är söta. de får nog inga men av det alls....lovar. Liksom finns inget fjantigare ord än hen heller!

LADY DAHMER
2011-09-10   ?   06:39:52

LINDA du ställer en fråga; har vi inte bättre självkänsla än så för att i nästa sekund hävda att det är okvinnligt och ofräscht.

Det påståendet hjälper till att upprätthålla strukturerna och du bidrar direkt till pressen unga känner. Ve, vill bli kallad ofräsch och okvinnlig?

Titta runtomkring dig. Ser det ut som att kvinnor har bra självkänsla? Fråga dig själv vad det beror på istället för att kalla de av oss som försöker förändra det för nördar och töntar. (väldigt konstruktivt).

LADY DAHMER
2011-09-10   ?   06:42:16

EMMA hur fria är vi när våra val vår negativa konsekvenser? Jag låter bli att raka mig och blir kallad okvinnlig och äcklig. Jag är 34 bast och tycker det är jobbigt. Föreställ dig då att vara 15 och att ha växt upp med den här bilden av hur kvinnor ska se ut. Det handlar inte om vad man VILL för påverkan går djupare än så-. Fråga istället varför de som opererar sig vill göra det. Vad beror det på att så många kvinnor inte känner att de duger? Vad beror det på att så många kvinnor lider av ätstörningar?

APAN SATT I GRANEN | vinn en fleecejacka från Polarn & Pyret
2011-09-10   ?   07:22:20     »   http://apans.se

Jag förstår att unga tjejer som ännu inte funnit sin identitet krisar och skriver mail till dig om hur befriande det är att läsa om någon som förespråkar kroppshår.

Men jag har väldigt svårt att att se vuxna kvinnor inte känner sig fria i Sverige med anledningen av en rådande norm där det anses extra kvinnligt att raka fitta. För visst var det kvinnor du skrev om?

På vilket sätt värderas kvinnor efter deras knullbarhet? Silikonpattar känns ute och alla "kändisar" som en gång satte in det plockar ut det på löpande band för att de vill vara naturliga. De som skär i sina kroppar och är extremt utseende har förmodligen ett bagage utöver gemene kvinna.

Debatten blir lite snedvriden när du drar alla kvinnor över en kam och hänvisar till det extrema. Som sagt, de flesta av de kvinnor jag känner har en sund inställning till sin kropp och jag vet att de känner sig tusen gånger tryggare än kvinnor i andra länder. I exempelvis Thailand, Laos, Kambodja och Burma ska kvinnor helst inte ha för kort kjolar eftersom det anses vara slampigt.

Jag ÄLSKAR den sunda inställningen vi svenskar trots allt har till våra kroppar, när jag varit ute och rest och träffat folk från alla delar av världen känns det faktiskt som om vi svenska kvinnor varit de som varit friast i vårt förhållande till kroppen.

LADY DAHMER
2011-09-10   ?   07:33:37

APAN jag vet att det finns massvis med kvinnor som mår bra och trivs med sina kroppar. Men minst lika många, om inte fler som inte gör det. Ja, vuxna kvinnor.

Det är liksom inget jag hittar på för att ha nåt att skriva om. Jag är ju knappast den enda kvinnan på jorden som är över 30 och som känner mig ful och äcklig, som drar i valkarna och mår dåligt över att åldras. Som har komplex som jag skäms över att visa. osv.

Det är underbart att DU och dina vänner är förskonade men det här ÄR ett problem.

Sen betvivlar jag inte alls att vi svenskar i jämförelse med andra länder mår bättre. Men det betyder ju inte att vi mår bra.

Ett tydligt exempel på hur vi kvinnor värderas efter vår knullbarhet är ordet MILF. Fundera på det en stund. MILF. De flesta kvinnor jag stött på ser det som en komplimang. Det är helt sjukt, men det gör de.

Och på hur vi kvinnor ofta definerar oss själva utifrån vår förmåga att attrahera en man. (många kvinnor som är singlar kan vittna om det, om skamkänslor och omgivningen som tycker synd om dem)

Läs i det här inlägget bara, flera läsare här som delar med sig av samma tankar som jag har.

LADY DAHMER
2011-09-10   ?   07:36:09

(och APAN, jag får ju brev från kvinnor i ALLA åldrar!)

Åsa
2011-09-10   ?   07:37:30     »   http://netterbrant.blogg.se/

Kan hålla med flera kommentatorer om insikten att man gör sitt val själv. Om JAG vill raka mig för att känna mig fräsch, betyder inte det att jag bryr mig ett jota om andra gör det eller ej. Åsikter har alla rätt till, likaså att göra precis vad de vill med sina kroppar, ansikten, kläder. Om JAG tycker om att lägga make up på morgonen, så gör jag det. Känner jag inte för det, så skiter jag i det. Och aldrig har någon sett mig som mindre värd/snuskig/okvinnlig för att jag kommit osminkad till jobbet en dag?
Jag använder inte rakhyveln för att andra ska tänka att "den där Åsa, hon är minsann rakad häran och däran", utan för att jag som individ tycker om känslan av min släta hud, utan hår. Punkt.
What´s the deal?

APAN SATT I GRANEN | vinn en fleecejacka från Polarn & Pyret
2011-09-10   ?   07:44:18     »   http://apans.se

Ordet MILF ska man nog inte tolka ordagrannt utan kanske se på med glimten i ögat och humor.

therese
2011-09-10   ?   07:45:27

Du får brev från kvinnor i alla åldrar, ja. Fast vilka är det FRÄMST som läser din blogg? Den är ju tämligen nichad.. Jag vet inte vad du ttor, men öm Pernilla Wahlgren ex. Skulle påstå samma sak i sin blogg har jag svårt att tro att hon skulle få lika många som känner sig förtryckta och ofria?

Ha en bra dag..

LADY DAHMER
2011-09-10   ?   07:58:12

APAN jag tycker man ska fundera på vad det faktiskt betyder.

ÅSA jag sminkade mig varje dag förrut. För att jag kände mig ful utan. Jag rakade mig, både för att jag tyckte om känslan men också för att jag inte vågade låta bli.

therese grejen är ju att många saknar självinsikt. De ser inte att deras behov av pumpade lämpar, smink, rakning osv kommer från nåt djupare. Med det sagt menar jag inte att alla är dumma våp som inte fattar att de mår dåligt. Tvärtom. Människan bedrar gärna sig själv. Överlevnadsinstinkt.

Att min blogg är nishad spelar ju ingen roll, för mina läsare är ju lika verkliga som Pernillas och deras upplevelser är ju lika verkliga som hennes. Dålig självkänsla har blivit ett folkhälsoproblem.

APAN SATT I GRANEN | vinn en fleecejacka från Polarn & Pyret
2011-09-10   ?   08:16:35     »   http://apans.se

Angående smink känner jag mig inte ful utan utan piffad med.

MILF = Mother I'd Like to Fuck. Jag ser inget fel i det begreppet. Är ordet MILF värre än FILF eller PILF?

Du skriver att dålig självkänsla har blivit ett folkhälsoproblem, vilka vetenskapliga artiklar hänvisar du till då?

therese
2011-09-10   ?   08:16:46

Självklart är deras verklighet lika mycket vård och lika verklig.. men dit jag ville komma var att kvinnorna som skriver till dej kanske inte representerar hela Sveriges kvinnor.. jag menar.. i din blogg läser säkert en hel del som delar dina åsikter.. skulle man fråga en helt annan grupp kvinnor skulle deras verklighet vara en helt annan.. jag ser det återigen som att din sanning inte är allas sanning.. förstår du vad jag menar?

LADY DAHMER
2011-09-10   ?   08:21:51

APAN jag vet vad MILF betyder. Att som kvinna tycka att det är en komplimnang att anses knullbar av andra män är ganska sorgligt. Att det ens måste påpekas att kvinnor som är mammor också kan vara sexiga är ännu sorgligare. Att det är humor är ju samma dumma argument som att Slitz är humor. Eller skämt om kvinnor på kvinnors bekostnad. Tycker jag.

Vill du lära dig mer om hur stort problemet är så kan jag rekommendera litteratur istället. Där kan du hitta källor till olika studier och forskning, jag lägger dem inte på minnet. En bra bok att börja med för att få en snabb överblick är "under det rosa täcket". Den kostar typ 45 spänn.

THERESE Självklart representerar de inte alla sveriges kvinnor. Men en stor grupp. Och det har betydelse.

APAN SATT I GRANEN | vinn en fleecejacka från Polarn & Pyret
2011-09-10   ?   08:24:35     »   http://apans.se

Tack för tipset, jag har den boken och JA, jag har läst den.

Petra L
2011-09-10   ?   08:41:34

Andra böcker som jag kan tipsa om är "En sexists bekännelser" och den nyutkomna "Karriärhandbok för kvinnor". Den senare är bra på två sätt: 1. Den ger tips för den som vill klättra i karriären och 2. De här tipsen säger väldigt mycket om kvinnors livsvillkor i Sverige.

Persilja
2011-09-10   ?   10:35:31     »   http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

Hej Lady Dahmer! Jsg gillar dig starkt. Jag tycker du gör skillnad i en värld där det sannerligen behövs. Jag har skrivit ett blogginlägg om detta inlägg och citerat dig. Vid en första anblick kan det se ut som att jag försöker visa att du har fel, men så är det inte. Jag reflekterar över hur olika saker kan upplevas. Jag är äldre än dig och utseendefixeringen var inte lika krävande på 70-80talet då jag var ung och formbar. Idag är det förmodligen betydligt svårare att vara ung och tjej då alla ska se likadana ut. Långt blont hår, smala kroppar och stora bröst verkar ju vara idealet. Men i min omvärld i en liten stad i norrbotten ser det ut som att toleransen är lite större. Jag tror att vi som föräldrar är de allra viktigaste i denna fråga. Hur gör vi? Jag har orakade ben allt som oftast och ids aldrig raka armhålan och det ser ju mina barn. De tycker jag är fin och det tycker min man också. Med hår och volanger på magen osv. DET ger bra signaler till barnen. Dina barn får också sånt med sig, DÄR tror jag vi gör den största insatsen. Jag hoppas att de flesta föräldrar kunde inse hur viktiga de verkligen är som förebilder. Kanske är vi efter i de små samhällena långt från storstadspressen eller så är det så att vi som valt våra liv här kan hålla oss utanför den galna värld vi ser snurra omkring oss. Jag vet inte om jag är helt i min bubbla eller om jag faktiskt representerar enhel del människor...Jag vet faktiskt inte. Men jag tycker det är toppen att du höjer rösten! Fortsätt med det! Kram!

Tess
2011-09-10   ?   10:43:22

Lite off topic men nu har jag följt din blogg ett tag om måste fråga om det bara är könsnormer du är emot? Samhället bygger ju på sociala normer som alla är mer eller mindre begränsande. Samtidigt är många normer bra och behövs för ett socialt samspel. Vad tycker du om det här? Tror du att dina barn kommer att ha lättare att stå emot även andra normer när de blir äldre? Eller vill du att de kan det?

Jag tycker det är intressant för mina föräldrar gjorde liksom tvärtom. De lät mig ha rosa klänningar och pratade aldrig om genus men de gav mig självförtroende att lita på mina egna beslut så länge jag kan minnas även och de ifrågasatte aldrig någonsin mina beslut, bara mitt sätt att resonera kring dem. Jag tycker jag står emot normer och jag har valt att leva ett liv som är allt annat än stereotypt. Och jag ÄR en fri människa (som råkar vara kvinna) som värderas utifrån mina egenskaper och min intelligens. Det här verkar även vara målet med din uppfostran så det vore intressant att höra vad du tänker om det här. Har jag bara haft tur eller tror du att man kan uppnå en tillvaro fri från könsnormer på annat sätt än vad genusdebatten förespråkar?

Åsa (Ros)
2011-09-10   ?   10:44:17

Jag tycker det är intressant hur kvinnor lever i nån sorts förnekelse och säger sig inte påverkas av ideal och sedan säger att de gör saker för att känna sig "fräscha". För det första är att vara fräsch inte något objektivt, dvs att man blir det när man känner sig det och hur man känner sig sitter i huvudet. Och för det andra så blir hur man känner sig påverkat av ens självkänsla. Många har inte bra självkänsla så dessa kan känna sig ofräscha även om de duschar 2 timmar per dag och rakar hela kroppen. Och sedan detta med att många verkar gå runt och bedöma sig själva hela tiden från nån sorts utifrånperspektiv. Enligt min erfarenhet så kan du inte objektivt se hur du ser ut själv (eller hur andra ser ut för den delen) eftersom man lägger sina värderingar ögonen, dvs ser det man lägger märke till (tycker är viktigt). Det är inte konstigt om kvinnor får nån sorts kris när vi åldras eftersom vi lärt oss att ungdom är vackert och sexigt och tanter är äckligt, medan männen åldras och blir mer distinkta och attraktiva med erfarenhet. Släpp utseendet annars blir varje rynka/valk/bristning ett steg närmre värdelöshet/osexighet. Istället kan man ju se ut som man gör, försöka må bra fysiskt och psykiskt, titta innifrån och ut på världen istället för att sväva snett ovanför sig själv och döma varje steg man själv och andra tar. Då känner man sig heller inte så "ofräsch" oavsett om man rakar fittan eller inte? WE CAN DO IT! /hårig, finnig, råttfärgad, småpattad mamma.

HabibtyNina
2011-09-10   ?   10:45:40     »   http://habibtynina.blogspot.com/

Hej, jag vill bara säga att jag gillar dina inlägg SÅ HIMLA mycket! Jag har skrivit det innan men gör det igen:)
Speciellt fastnade jag för inläggen om kvinnor med eller utan slöja vilken jag har haft tusen gånger sedan jag träffade min man som är libanes och då tror alla att han ska trycka ner sjal över huvudet på mig bara för att han är från Libanon och är muslim. Herregud, som om jag skulle tappa bort mig själv bara för att jag gifte mig med en arabisk muslim. Tappa bort sig själv kan vem som helst göra ju.
Jag har träffat förtryckta kvinnor BÅDE här och i Libanon.
Patriarkatet är starkare i Libanon MEN vi är ABSOLUT inte befriade från det här i Sverige! Vi slår oss alltför ofta för bröstet och tycker vi är så himla bra. Men jag har massor av exempel på ett patriarkat som lever och är välmående här i Sverige och som vi alla behöver få upp ögonen för i syfte att kunna förändra.
Du inspirerar mig att bli modigare!!
Ha en go lördag!!
Nina, som ofta kallas manhaftig när jag säger ifrån

Ensamstående mamma
2011-09-10   ?   11:34:48     »   http://varannanvecka.bloggplatsen.se/

ÄLSKAR DIG

Är så glad att jag upptäckte dig för en tid sedan. Och du inspirerade mig så jag började blogga

Nu ska jag länka till dig på min facebook.

Många kramar :love:

Mella
2011-09-10   ?   12:07:25     »   http://mariellefrojdh.blogg.se/

Angående det här med rakning upplever jag press från båda håll. Den ena sidan som säger "raka dig, hår är äckligt!" och så den andra sidan som säger att om man rakar sig är man en slav under idealen. Jag vill uppmuntras att välja själv, men det känner jag inte att jag blir.
Jag vill raka mig. Givetvis är jag inte blind, jag förstår ju att det var idealen som fick mig att börja när jag var typ 12 år gammal. Men idag är jag nitton och har en helt annan självkänsla och säkerhet än vad jag hade då. Jag känner mig själv så pass att jag vet att om jag hade velat sluta raka mig så hade jag vågat. Min sambo bryr sig inte om vilket jag väljer att göra, så jag känner ingen press ifrån honom heller.

Jag rakar mig, men det gör mig inte fräschare eller kvinnligare än någon annan. Jag tycker helt enkelt att håret kliar och är obehagligt, jag älskar len och hårfri hud. Jag vill varken bli hyllad eller föraktad för det, varför kan inte båda alternativen vara accepterade?

Moa
2011-09-10   ?   12:58:10

Hm. Jag har läst LD's blogg under ett år ungefär nu. Och jag känner att några inte riktigt hänger med.

Om vi tar det här med att raka sig. De som skriver att de rakar sig, säger att de gör det för sin skull. För de känner sig fräscha. De skiter i om andra gör det eller inte, det är deras val. Är det bara som jag har fattat att LD går djupare än så? Att det handlar om VARFÖR. Varför anser man att det är okvinnligt och äckligt att inte raka sig? Kvinnor förstorar brösten och läpparna, suddar ut varenda liten rynka i ansiktet. VARFÖR sitter självförtroendet i bröstens storlek, eller i kråksparkarna runt ögonen. VARFÖR tror kvinnor att man gör det för sin egen skull, så som de hela tiden hävdar. Det måste ju komma någonstans ifrån. Är det ett sammanträffande att människor vill passa in under rådande ideal? Gör vi det av egen fri vilja?

Själv har jag en vän som förstorade brösten för ett år sedan och hon har verkligen fått en självförtroendekick. Hon har vågat ta kontakt med killar, flirtat, ta mer plats än tidigare. Hon är ju fortfarande samma person, men med de där brösten fick hon något annat till på köpet. Och jag ställer mig frågan, varför är det så?

alexsie monroe
2011-09-10   ?   13:17:37     »   http://alexsiemonroe.blogspot.com

Vad underbart att inte en enda av dessa "fria" människor som rakar sig av "helt egen, fri vilja" är villiga att stanna upp en sekund och ställa frågan varför till sig själva. Varför känner ni er så fräsha när ni är hårlösa? Är det för att det är så himla kul att spendera tid på att raka sig, där håret sen växer ut och kliar och sticks, eller beror det kanske på att ni socialiseras i ett samhälle där hårlöst är normen och anses som fräsht. Fräsht i sin tur är eftertraktat och ni följer detta? Där var den "fria viljan" :)

Och egen fri vilja existerar inte. I alla fall inte ännu.

Linda N
2011-09-10   ?   13:18:07

Känns lite som du projicerar lite för mkt. En del i det du säger har en poäng. Har själv blivit kallad MILF och blev faktiskt smickrad. Rakar bort allt under näsan och neråt för att känna mig fräsch och kvinnlig men struntar fullständigt i hur andra gör. Har tre barn. Sista en tjej vilket jag var glad över och älskar att köpa tjejiga kläder. Låta hennes hår växa bara för att jag aldrig fick ha långt hår. Vid tre-fem årsålder ville hon bara ha kalsonger som brorsorna vilket hon fick. Fick en kommentar från en kompis att jag måste leda bort det. Varför?? och jag tyckte bara det var gulligt. Tids nog försvinner det. Mitt mellanbarn går sin egen väg. Han har långt hår och tofs. Rosa piketröjor och rosa skjortor. Han är nio. för mig har det känts helt naturligt och inte haft en tanke på genus utan de har fått göra som de vill. En period i livet (ett år mellan han och syrran) då han var runt två. Gick han i syrrans klänningar. Aldrig ngr problem från omgivningen och var accepterat. Aldrig stött på problem. Sedan förstår jag att alla inte har det så. Min dotter ser upp till mig mkt och jag arbetar som instruktör på gym. Hon önskade sig en sporttop och fick en variant från Lindex. Vissa skulle säker tycka det var förtidigt men jag kände att det var ok. Hon blir åtta snart. Genusdebatten behövs men jag kan reta mig på den mkt oxå. Tycker den är överdriven. Trots mina inköp av tuffa tjejkläder i rosa, glitter etc. Så anser jag att mina barn får bestämma. Min man är hantverkare och går oftast bara i arbetskläder. Vilket resulterade i att hon ville ha ett par själv. Blåkläder tillverkar arbetskläder för barn och hon har två par blåställ. Och e så tuff i dem. Tjejerna i min dotters skola har en tuff attityd. Sedan är hennes skola väldigt bra förhuvudtaget. Men att inte nämna mina barn vid kön tycker jag är en överdrift. Jag har två pojkar och en tjej. Min mamma var lite för mkt genusfeminist. Jag är kanske därför mer anti idag. Som jag skrev led jag att jag aldrig fick ha långt hår. Tråkiga killkläder. Barbies var bara att glömma och det kompenserar jag min dotter med idag. Hon har en uppsjö och lite till. Hon har ett rosapimpat rum. Min son bad att få rosa väggar i sitt och det har han med. Hans egna vilja. Skulle aldrig i mitt liv måla rosa om han inte bad om det själv. Så jag tycker jag behandlar mina barn efter kön men begränsar dem inte. Min son dansar oxå. Styrde bort pappans önskan om att han skulle spela hockey han ville inte. Finns bara dans för honom. Jag tycker du går till överdrift. Men samtidigt är detta din grej tydligen. Jag läser och sållar håller med i vissa saker. Du är duktig på att skriva. Hoppas du inte tar detta som ngt påhopp. Bara vad jag tycker i detta.

Lotta
2011-09-10   ?   15:28:19

Ingen tvingar oss att raka kroppen eller operera oss. Det är väl bara skita i det? Svårare än så är det inte. Man är ju den man är.

Moa
2011-09-10   ?   16:26:32

Fast är der verkligen så att inget tvingar oss? Människor är så enormt påverkade av ideal och normer och att påstå att man inte har blivit påverkad öht är bullshit. Varför tycker man att det är kvinnligt och fräscht att t ex raka bort könshår, som fyller en funktion och som faktiskt växer tillbaka. Mer naturligt kan det ju inte bli!

Jag rakar benen på sommaren för jag vågar faktiskt inte bryta den normen riktigt. Jag tycker inte att det är fult med håriga ben, men jag bryr mig för mycket om vad andra tycker och jag vet att andra tycker det är äckligt. Det är skitjobbigt! Men jag har faktiskt gått ifrån biten att säga att jag rakar mig för min skull, för som sagt, gör jag verkligen det? Sen tycker jag absolut inte att man ska ersätta ett ideal med ett annat, men det är ju viktigt att medvetenheten finns där och att väljer man att vara som man är, så ska man inte behöva bli kallad för äcklig och okvinnlig!

Lotta
2011-09-10   ?   18:39:29

Orakade ben signalerar inte äckligt eller okvinnligt! Det signalerar självförtroende! Var stolt och glad att du bor i ett fritt land där du kan vara dig själv och säga vad du vill!

Junni
2011-09-10   ?   20:17:55

Jag blir nästan paranoid när jag läser en del av kommentarerna till detta inlägg. Att det är så många kvinnor som rakar sig mellan benen, det hade jag inte kunnat föreställa mig. Jag har aldrig tänkt tanken att raka mig där, gör det mig till onormal och äcklig? Någon skrev att det är okvinnligt att inte raka sig mellan benen, men är det inte tvärt om? Alla flickor får hår där när de blir kvinnor, och innan man får könshår är man bara ett barn. Varför vill man se ut som ett barn? Det om något är väl okvinnligt? Jag är 20 år och vill se ut som en 20-åring, inte som en 10-åring. Är jag därmed i minoritet bland Sveriges kvinnor?

Tilda
2011-09-10   ?   23:52:45

Spelar det någon roll hur många det är som känner såna här krav? Spelar det någon roll om de är 15 eller 30 år? Är det inte illa nog att de finns?
Jag blir så ledsen, varför sitter ni och motverkar varandra? Nej, okej alla känner inte igen sig, alla känner inte samma krav och normer, men är inte de som faktiskt påverkas av detta värda att ämnet tas upp?
Och generaliserar, ja, det görs ju jämt? Jag förstår inte varför alla måste sitta och kommentera att "jag känner inte så här, så då gör nog inga andra i min ålder/situation/vad-annars".
Det är väl klart att alla inte tycker och tänker likadant, men det är svårt att skriva inlägg så. Ser ni artiklar som är skrivna med meningen "men vissa tycker ju att vården i Sverige är helt ypperlig" t.ex.?

Åsa
2011-09-11   ?   08:53:52     »   http://netterbrant.blogg.se/

alexsie monroe:
VARFÖR man rakar sig? För att man finner det bekvämt OCH snyggt (och nej, jag har inte problem med att det vare sig sticker eller kliar, eftersom jag rakar mig varje dag) och jag vill dessutom att min man ska raka sig också. Jag tycker inte att det är speciellt roligt att behöva hosta upp hårbollar under och efter oralsex....
Och JA, jag tror visst att egen fri vilja existerar. Allt handlar om hur man väljer att se på saker och ting.

LADY DAHMER
2011-09-11   ?   10:31:04

TILDA tack för att du påpekar det!

Systeryster
2011-09-11   ?   14:07:08

Jag rakar mina ben och under armarna för att jag SJÄLV vill Jag sminkar mig ibland men kan absolut hoppa över det! Det mesta ligger hos oss själva om vi låter oss ryckas med! Självkänsla är det bästa man kan ha! Då kan man göra som man vill!

L
2011-09-11   ?   15:13:23

Jag, min svägerska och svärmor satt och diskuterade.
Helt ur det blå säger skrattar jag för jag kom på att jag har en vän som rakar sina TÅR för att det finns hår där. "Finns det=? Då måste jag raka" säger svärmor, på allvar. Och hon är 46. Alltså ingen tonåring som krisar Apan!

Dom kallar mig Yngve
2011-09-11   ?   21:13:38     »   http://antipod.blogg.se/

Det intressanta i hela den här härvan är ju att somliga inte tycks begripa är att vi alltid är en produkt av det samhälle vi lever vi, mer eller mindre. Tummen upp för fri vilja, men jag tror att ytterst få av de kvinnor/tjejer som gärna vrålar ut att "NÄHÄ, det här gör jag baaaara för min skull!" skulle välja att raka sig i ett samhälle där det anses fult/oattraktivt/äckligt/ohygieniskt/okvinnligt und so weiter att inte behålla sitt kroppshår.

Personligen ger jag blanka fan i VAD folk gör med sina kroppar, det är VARFÖR de gör det som intresserar mig.






- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg.

- Otrevliga kommentarer typ "Du är äcklig!" kommer raderas och IP'n kommer att blockas. Idioter vars enda syfte är att vara otrevlig är nämligen inte välkomna här.

- Spam och kommentarer enbart i reklamsyfte raderas och IP'n blockas. Ev. så spammar jag tillbaka. Med råge.

- Har du kritik att framföra så är det givetvis både helt ok och välkommet bara det är någotsålunda konstruktivt.


- Innan du kommenterar,glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:


Trackback