Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Behöver verkligen rullstolen vara med?

Den här bilden cirkulerar på facebook just nu:
 
 
Visst idén är ju fantastisk, men det jag inte fattar är varför man inte bara byggt en stadigare gunga med bygel eller bälte? Varför ska stolen vara med? När jag gungade mina barn som små så plockade jag ur dem ur vagnen. Är inte den här konstruktionen ostadig? Otymplig? Svårare att stoppa och manövrera? Är amerikanare verkligen så här korkade eller är det jag som bara är jävligt dum och missar nåt? VARFÖR SKA STOLEN VARA MED? 
Etiketter:



Kommentarer
Apan is Pang Preggo - väntar tredje barnet
2012-08-20   ?   10:55:49     »   http://apans.se

Det känns ju lite som att tanken med att gunga går förlorad. Man vill ju ha faaaaaaart utan att riskera att trilla på näsan.

Fröken Enma
2012-08-20   ?   10:59:36

Du är ironisk nu, eller hur?

Lexie
2012-08-20   ?   11:02:00

Det där är inga små barn som man bara "lyfter" upp ur vagnen/ stolen. Bra lösning enligt mitt tycke!

jenny
2012-08-20   ?   11:04:32

Precis min tanke! Måste ju gå att ordna en smidigare gunga stabil nog även för barn som funktionshindrade eller förlamade på ett eller annat sätt.

Saga, ALLT OM SIMS
2012-08-20   ?   11:10:00     »   http://alltomsims.blogspot.se

Tänker som Lexie. Ett litet barn är lättare att lyfta upp ur en vagn än vad en förlamad tonåring (eller hur gamla personerna på bilden nu är) är att lyfta upp ur en rullstol och sätta i en gunga. Tycker att det ser ut som en smart idé!

Sara
2012-08-20   ?   11:18:02

Att lyfta ett barn som väger 45 kg ur en rulle är inget man bara gör
Jag gillar dessa gungor

Det finns ju alternativ också, som kräver att barnet/ungdomen går att förflytta från rullstolen till gungan.

Så jag förstår inte riktigt varför detta är ett problem alls? jag tror du missar poängen faktiskt

Jessica
2012-08-20   ?   11:19:07     »   http://jessica.skough.com

För att lyfta ur ett sådant stort barn ur sin rullstol och ner i en gunga krävs en del styrka från personalen som har hand om barnen... Nu vet jag iofs inte hur arbetslagen ser ut i just USA, men här i Sverige får personal i alla fall inte lov att bära rörelsehindrade utan hjälpmedel (liftar) för att skydda sig själv från förslitningsskador eller värre. När man går till lekplatsen är det kanske inte så smidigt att i andra handen kasa med sig en stor lift (som för övrigt kräver två händer att köra). Jag förstår hur du menar med fart osv, och självklart är det så, men jag tyckte att detta var ett superalternativ till vanliga gungor när inte den möjligheten finns!!

Svar: Ah. Ok.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Sandra
2012-08-20   ?   11:25:38     »   http://sandralx.blogg.se

Jag jobbar själv som assistent och kan säga direkt (precis som flera innan mig) att det beror på lyften för personalen/föräldrarna. Ett alternativ hade väl varit någon form av lift vid gungan, för jag håller med om att det säkert är mycket roligare att gunga utan rullstolen. Det tar ju bort frihetskänslan lite.

M
2012-08-20   ?   15:06:35

Jag har arbetat med utvecklingsstörda samt cp-skadade barn och vissa av dessa barn kan inte lämna stolen för de har inte kontroll över sin kropp. det går helt enkelt inte att lyfta ur dem för att sätta dem i en stol anpassad för barn som kan sitta själva med automatisk muskelkraft. hur ska de sitta då?
här kan de gunga och sitta på sina villkor :)
sen kan man såklart vidareutveckla gungor för de som kan sitta själva men som behöver mer stöd. men så var det ju det är med tunga lyft osv...

M
2012-08-20   ?   15:08:55

Och då menar jag såklart dessa barn som har specialanpassade stolar som kan ändras alltefter de växer, där vanliga byglar inte fungerar.

L
2012-08-20   ?   15:09:29

Skriver som jag gjorde i ditt förra inlägg:

Som svar på frågon om stolen måste vara med, ja i vissa fall! En del stolar är ju specialanpassade för just personen som sitter i den och det kan vara väldigt svårt för dessa personer att sitta någon annanstans. Det kan också vara så att det är besvärligt att lyfta en del personer ur sin rullstol utan hjälpmedel som man inte har med sig när man är ute. Jag har även varit personlig assistent åt en kille som levde med respirator och den satt bak på hans rullstol. Det hade alltså inte varit möjligt för honom att lämna stolen för att sätta sig i en gunga. Väldigt smart grej måste jag säga!

wigwag
2012-08-20   ?   15:09:38

Eftersom jag är feminist så blev den omedelbara tanken den att barnet i rullstolen kan gunga utan någon assistans eller hjälp. Självständighet helt enkelt.

Svar: Det blir nog svårare. Man behöver ju svinga med kroppen för att få upp gung.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

pubes
2012-08-20   ?   15:18:31     »   http://pubes.blogg.se/

... mja, men att lyfta en 50+ kilos person är ju inte så "bara". gungorna är ju till för ALLA som sitter i rullstol, inte bara lätta barn. :)

Anna
2012-08-20   ?   15:20:33

Jag tycker att det är kanonbra med en gunga specialanpassad för rullstolsburna. Vissa personer har handikapp som helt enkelt inte gör det möjligt att lyfta över dem till en "vanlig" gunga. Det kan exempelvis vara spasmer eller förlamning. Det är ju också en väldigt bra lösning för förälderna/kompisen/assistenten. Att lyfta över en fullvuxen person som kanske dessutom har grova spasmer eller är förlamad är mycket tungt och man riskerar att skada sig.

Sofia Ekström
2012-08-20   ?   15:24:44     »   http://ekstromsofia.blogg.se

det ser ju ut som att man kan fälla ner fram- och bakstycket, kanske så att man kan rulla på personen och slippa lyft?

Anonym
2012-08-20   ?   15:35:40

För dom som fixar det så finns det stadigare gungor med rejäla bälten också. Det är hög rygg på dom och höga sidor. Så det ena behöver ju inte utesluta det andra.

p.
2012-08-20   ?   15:37:09     »   http://criptografi.blogspot.se/

Många har redan kommenterar svårighet med lyft och behov av specialstol, så det är redan sagt.
Men en annan sak är friheten och självständigheten, att kunna utföra en aktivitet på sina egna villkor. En rullstolsburen är ofta mer eller mindre "ett" med sitt hjälpmedel, stolen är personens ben. Att då inte kunna använda den i en aktivitet kan vara grymt exkluderande. Fin ide det här tycker jag. Tillgänglighet är annars ofta en bristvara.
Jag känner flera rullstolsburna som inte kommer in i olika lokaler. Ofta får de sig tillsagt att "vi kan lyfta dig". Det är varken tryggt eller säkert eller särskilt självkänslestärkande för en vuxen man att bli nedlyft för trappor, inlyft över trösklar osv. (För att inte nämna säkerhet vid utrymmning)Många väljer då att hellre låta bli aktiviteten. Allt kan inte anpassas för alla, men mycket kan bli tillgängligt med bara små förändringar.
Den här gången tror jag faktiskt att det är du som otänkt en smula. Kanske för att du inte har så mycket erfarenhet på området. Att jämföra större funktionshindrade barn med smågarn blir ganska... fel. Glad att du tog upp det dock, kanske får du nya tankar och andra perspektiv? Jag hoppas det.

Svar: Det fick jag absolut! Tänkte inte på att en del barn är tunga. Tycker dock fortfarande att konstruktionen ser otymplig och osäker ut. :-)
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Mysmonstret
2012-08-20   ?   15:41:04     »   http://mysmonster.blogspot.com

Ursäkta men jag blev riktigt förbannad över ditt inlägg här. Jag jobbar inom handikappvården och jag ser dessa gungor som något helt fantastiskt för barnen.
De som sitter i rullstol kan oftast inte hjälpa till med att förflytta sig, de har kanske heller ingen bra/obefintlig stabilitet i bålen och behöver rullstolens rygg och sidostöd för att hålla uppe kroppen. Säg mig Lady Dahmer, är du beredd att lyfta dessa barn (som inte är små och får plats i en barnvagn) och förstöra din rygg? Är du sedan beredd att låta de handikappade barnen skada sin kropp för att de sitter dåligt i "gungstolen"? Stillasittande handikappade har dålig cirkulation, och det minsta tryck kan skapa sår. Vad händer sen när de handikappade inte kan hålla balansen och börjar luta åt det ena eller andra hållet pga av sin dåliga bålstabilitet? Kan även tillägga; att lyfta en person som har kontraktioner/är förlamad/inte kan röra sig, är bra mkt tyngre än ett barn som iaf kan hjälpa till att hålla eller stödja med benen.

Nej Dahmer, jag blev arg, för att du inte kunde tänka dig in i den praktiska situationen. Gungorna på bilden ser trygga och lätttillgängliga ut för barnen, utan att behöva skada folks ryggar eller äventyra deras egen säkerhet.

Svar: Blir du alltid arg på folk som ställer frågor? Varför?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lina
2012-08-20   ?   15:41:54     »   http://concordelia.blogspot.com

Fattar att det inte går att lyfta ur ungarna, har jobbat som personlig assistent och goddamn vad kroppen slits även när det finns hjälpmedel! Men min tanke var att det måste vara skittungt att gunga 50 kilo unge plus rullstol plus stor metallgunga, det lär ju slita ordentligt på kroppen det med. Jo jo jag fattar ju att rullstolsbundna ungar också ska ha rätt att gunga.

wigwag
2012-08-20   ?   15:51:48

Tack P. För visst är det friheten och den rullstols burnes självständighet och personliga integritet som ligger i fokus här. Och inte assistenternas arbetsmiljö med tunga lyft etc. Men en bonus för dom också blir det ju såklart. Men att den rullstolsburne skulle klara sig helt på egen hand med denna konstruktion kanske jag får ta tillbaka.

Therese
2012-08-20   ?   15:51:55

Det är inte alltid så enkelt som att bara bära ur någon ur stolen och sätta i gungan. Det behöver inte ens bero på att personen i fråga är lite äldre och lite tyngre att bära utan det kan ofta bero på att det inte fungerar för människor med vissa funktionshinder att sitta i alla stolar/gungor/etc. Min bror exempelvis, han har en muskelsjukdom och sitter i permobil. Skulle han sitta i en helt vanlig gunga så skulle han inte kunna hålla uppe kroppen själv och typ sjunka ihop (i brist på bättre ordval). Sitter man i permobil är den ofta utformad perfekt efter personen som ska sitta i den och därför kan man inte bara flytta runt. NÅVÄL nu har jag väl upprepat mina argument tusen ggr men iallafall, tycker idén på bilden är utmärkt. Förstår dock att folk som inte är så insatta i handikapp och funktionshinder inte förstår grejen riktigt. Men nu kan alla veta, yyaayiioo!!

Annanas
2012-08-20   ?   15:52:07

Till p. Är självskänsle stärkande för en vuxen kvinna att bli buren?

p.
2012-08-20   ?   15:59:16     »   http://criptografi.blogspot.se/

Till Annanas: Naturligtvis inte. Jag utgick från de bekanta jag har, och tänkte på ett konkret exempel. Men det kunde ju inte du veta. Borde uttryckt mig klarare. Själv kan jag gå (lite) och ville därför inte använda mig själv som exempel. En bättre formulering hade naturligtvis varit "vuxen människa" eller varför inte bara "människa". Mer upprörd än välformulerad idag känner jag... ;)

t.
2012-08-20   ?   16:26:37

men lugna ner er. LD menar inte att provocera ihjäl er. förstår vad både hon och ni kritiker menar.

morphine
2012-08-20   ?   16:30:09

men det här var väl ändå ett frågande inlägg från lady dahmer? eller var det bara jag som uppfattade det som att hon FRÅGADE om "det bara är hon som är jävligt dum och missar något"? så att bli förbannad känns ju... inte heller så jävla smart.

Jennie
2012-08-20   ?   16:32:52     »   http://blaval.wordpress.com

Superawsome mojäng! ALLA SKA FÅ GUNGA! YEHA! Lite tungt att lyfta en vuxen eller stort barn till en gunga för hand? Det finns liknande grejer i Göteborg!

Laffe
2012-08-20   ?   16:35:46

Haha nu var du allt verkligen ute och cyklade LD... Gillar det mesta du skriver men funktionshinder bör du hålla dig utanför alternativt skaffa mer kunskap inom först, för i varje inlägg som tar upp ämnet lyser erfarenhet med sin frånvaro. =)

Svar: Nu har jag jobbat med barn som har funktionshinder i flera år, (autism bla) men varför ska man bara få ha en åsikt om ämnen man är erfaren i? Låter trist.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Laffe
2012-08-20   ?   16:36:42

Tillägg; har sådana gungor på min arbetsplats. I Sverige.

Anonym
2012-08-20   ?   16:57:35

Är du alltid negativ till allt LD?

Svar: Nej
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lovisa
2012-08-20   ?   17:04:44

Kanske kan det vara för att man som personal ska slippa tunga lyft i onödan som kan innebära permanenta skador. Det är stor skillnad att lyfta upp en litet barn på 10-15 kilo än att lyfta en tolvåring ur och i en gunga. Jag har jobbat med rullstolsbundna barn och många var väldigt tunga.

Sofie
2012-08-20   ?   17:08:56

Dina barn väger inte mellan 30-50 kilo vilket en del av dem som jag arbetade med på mitt förra gruppboende gjorde.
Skulle oxå önskat att jag kunde lyfta ur alla till en gunga men dels skulle inte alla kunna fixa det och dels skulle jag var sjukskriven med pajjad rygg efter ett tag. Tycker detta är toppen.
Mera gungor åt folket :)

Excessive
2012-08-20   ?   18:06:55     »   http://www.excessive-excessive.blogspot.com

Som många redan sagt :),att vissa går ju inte att lyfta ur utan lift. Jag känner visserligen bara min pappa som är sängbunden eller med lift i rullstolen men han vill nog inte gunga heller 78 år,blir ju yr bara han hänger i luften i liften ;)

M
2012-08-20   ?   18:09:31

Tänkt samma sak. Där jag bor finns en handikappanpassad lekplats med en gunga man kan ligga i, utan risk att ramla av. Väldigt härlig att gunga i! Den är lite lägre än en vanlig gunga också, så det blir lättare att lyfta i och ur. Har jobbat som PA och tycker inte alls att detta är en konstig fundering, alla som sitter i rullstol är ju inte helförlamade.

Jelena
2012-08-20   ?   19:13:51

Med tanke på hur paj min rygg skulle vara om jag skulle lyfta över en tyngre person till en anpassad gunga så röstar jag hellre på detta alternativ. :)

Anna aka Schlierie
2012-08-20   ?   19:17:49

Håller med dig att dom ser osäkra ut. Inget bälte runt personerna (kanske om det inte är en livrem på flickan), rullstolen verkar inte heller sitta fast på ngt annat sätt än med sina egna bromsar...

Helt fantastisk idé.. men ser osäker ut.. Men vem vet? Man kanske måste se dessa gungor i verkligheten och sitta och testa dom, för att förstå att dom är säkra?

Angelica med Pommarna & en baby påväg
2012-08-20   ?   19:27:42     »   http://linneaangelica.wordpress.com/

Tänkte precis som du. Ser inte så "jätteroligt" ut ändå. Men det är väl kanske för att de är större och tyngre barn!? Man orkar inte lyfta dom.

/Angelica!

Svar: Jo, tänkte inte på att en del barn kan väga mycket
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Weronica
2012-08-20   ?   19:34:09     »   http://nanfaanlee.wordpress.com/

Min dotter är rullstolsbunden och väger över 40kg,hon är dessutom väldigt spasmisk,vilket gör en förflyttning utan lift nästintill omöjlig och då också väldigt mycket svårare att få ner i en gunga som inte är anpassad..Tycker därför detta ser super bra ut och önskar att det fanns här,så hon kunde få chansen att känna hur det är att gunga :)

Svar: ah ok.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Hanna Of Sweden
2012-08-20   ?   19:55:14     »   http://hannaofsweden.se

hmmm... får man skratta? jag måste nog det, hehe!! ^^ ja, det ser verkligen korkat ut. och livsfarligt!
det kommer nog inte bli nån hit på dom svenska lekplatserna. ;o)

Laffe
2012-08-20   ?   20:04:16

Klart att man får ha en åsikt men det underlättar ju att veta ungefärligt vad man talar om först. Precis som prinsessmammorna som tittar in här emellanåt och uppmuntras att läsa en bok eller två. Dessutom finns det många olika funktionshinder...

Svar: men nu så kommenterade jag bara en gunga. Jag skrev inte ett ingående inlägg om funktionsnedsättningar.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Laffe
2012-08-20   ?   20:09:25

Anna aka Schlierie: Vet inte hur just dessa fungerar men är rätt säker på att den gungan vi har på vår skola har sådana där säkerhetsbälten som fästs vid hakar nederst på rullstolen, precis som när man åker färdtjänst.

Jenny L
2012-08-20   ?   20:11:47

Jag som jobbar inom sjukvården och har erfarenhet av rullstolsbundna förstår.
Vi pratar ju inte om små små barn, utan barn som väger en del. Ska du då få dem i en gunga måste du ha lift för att inte skada din egen rygg.

Tycker gungan är smart, även om den ser något instabil ut.. Tror det hade varit bättre att byta ut kedjorna mot stålrör och gjort dem ledade nere vid själva "gungan"..

Lina
2012-08-20   ?   20:12:35

Ja du Lady Dahmer, det finns ett flertal anledningar till att lekredskap för funktionshindrade är anpassade just för hjälpmedlet, i detta fall rullstolen. Vuxna och ungdomar, rörelsehindrade personer, som trivs i lekomgivningar kan trots en kognitiv funktionsnedsättning finna det genant att bli lyfta ur sitt rullande hjälpmedel. Personer i rullstol inom autismspektrum kan få låsningar om de inte kan/får sitta kvar i sin rullstol om föreställningen var så från början. Att kunna gunga på egen hand i anslutning till t.ex. en daglig verksamhet för funktionshindrade är ett jättelyft för självständigheten och allt vad det innebär. Etc etc.. Fan tänk liksom! Du kan ju det! // Lina, lärare inom gymnasiesär.

Svar: men shit, jag tänker ju massor på massa annat, jag kan inte tänka på allt.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anna
2012-08-20   ?   20:21:20

Har du läst detta: http://zettermark.blogg.se/2012/august/hovratten-det-ar-okej-att-raka-valdta-sin-flickvan-lite-grann.html

Fruktansvärt är vad det är!

Hanna
2012-08-20   ?   20:33:19

Och om stolen ska vara med... Varför fäster man i så fall inte bara två rep i den och gungar i den som den är?

Den Feta
2012-08-20   ?   21:10:53

Hanna: Kanske för att då kommer ju inte rullstolen upp från marken och trots att rullfriktion är lättare än glid så bromsar hjulen upp en del av farten då. Men jag förstår hur du tänker, det vore faktiskt smidigare och troligast säkrare(om människan i rullstolen är väl fastspänd och anordningen välgjord och anpassad efter en människas vikt dvs) om man på något sätt kunde tillfälligt modda stolen till en gunga.

m
2012-08-20   ?   21:56:45

Helt rätt. Jag jobbar som personlig assistent och de allra flesta skulle mycket bättre kunna gunga i en vanlig, lite extraanpassad, gunga. Istället för sand runt om har man nåt mjukt med platt underlag så att de kan rullas fram osv. Gunga med rullstol känns väldigt otympligt japp

Lisa
2012-08-20   ?   22:23:48     »   http://www.schmut.net

Nu har de flesta redan kommenterar varför de finns och är utformade som de gör men det finns även en annan aspekt - empowerment.
För oss är rullstolen ett tillägg men för den som har den blir den en del av kroppen. Att få lov att gunga i sin rullstol utan att behöva krångla med lift eller annat, utan bara rulla på, spänna fast och sedan gunga (de svänger bra själva om de bara får fart) så som de är , dvs med rullstol, är frihet. Frihet ger självständighet.

Weran
2012-08-20   ?   22:27:05

Det som slår mig nu och många gånger tidigare, är att folk inte läser andras kommentarer. Om en person redan har sagt det jag tänkte säga behöver ju inte jag säga det också, eller? Måste verkligen alla ständigt göra sin egen (föga unika) röst hörd? En stilla undran på kvällskvisten...

Susanne Ö
2012-08-20   ?   22:28:52

Den där gungan hade varit perfekt till min lillebror. Han föddes med Duchennes muskeldystrofi, en allvarlig muskelsjukdom som gör att alla muskler i kroppen sakta bryts ner och ersätts med fett och bindväv. Som ett resultat av detta så hade han nästan ingen rörlighet i kroppen kvar i slutet, lite i underarmarna och händerna. Han kunde röra de så han kunde köra elrullstol och spela tv-spel (med en hand). Han hade även skolios (och korsett) och sond på magen och var extremt smal så att gunga var inget alternativ för honom. Han kunde inte hjälpa till nått själv och att bara lyfta in och ut ur sängen var inge vidare bekvämt för honom. Så att bara kunna köra upp med rullstolen på en sån där istället för att lyfta ur honom ur rullstolen hade varit skitbra för honom iaf. Fin gunga.

Emmsan
2012-08-21   ?   00:52:47

ot: Varför läser inte folk andras kommentarer innan de kommenterar själva?

Aja Baja Erika
2012-08-21   ?   01:00:08     »   http://ajabajaerika.blogspot.com.au/

Kanske kan de vara sa att man kan ga och gunga och inte behover en stark assistent med sig. Kanske behover man hjalp med att andas.
Tanken pa en regallt stadig sittgunga later ocksa som en fiffig idee!

Ett liv i Husvagn med två små ♥
2012-08-21   ?   05:38:07     »   http://www.ihusvagn.se

Trams, det finns handikappgungor på de flesta lekplatser här, och de ser mer ut som en stor bilbarnstor, lagom stor för att hålla en lagom vuxen skulle jag tro och det finns bälte.

Det där lär ju vara fejkat.

Förresten - är det bara hos mig det står att du har 189358 followers på Bloglovin?

Svar: bloglovin har ballat ur
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Sara
2012-08-21   ?   10:08:14     »   http://sajo.blogg.se

tack och lov at nån mer än jag tänkt den tanken!!! herre gud! kan ju kanske vara så att amerikanare är så dumma :P

Katja
2012-08-21   ?   11:03:12     »   http://cykelkatten.blogspot.se/

Det har ju poppat upp lite handikappgungor här och var i landet. Sett några sjyssta såna i Gbg faktiskt. Funkar både för "funkisar" och icke-sådana. Små barn är väl lätta att få ut ur rullstolen, stora tunga blir svårt... Så som folks säger, är väl ett bra alternativ för de icke-lyftbara. Ser jävligt otympligt ut, men gungorna har säkert bra fästen för rullstolarna :)

Johanna
2012-08-21   ?   11:13:50

som flera sagt innan: Det handlar inte om småbarn utan många gånger tyngre äldre barn som i många fall kan ha spasmer av beröring etc. Alltså måste rullstolen vara med. Skitbra lösning och säkert går det inte fortare än att man kan stoppa gungan om något inträffar.

Svar: 'det visste jag faktiskt inte att de kunde få
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)
2012-08-21   ?   18:33:19     »   http://www.spindeltjejen.se

Perfekt!! Min kompis Jacob (2,5 år) kan inte sitta i vanlig gunga, men han kan sitta i sin rullstol/specialstol - han skulle kunna gunga en massa om det fanns såna där gungor här i Sverige!

Ara
2012-08-21   ?   18:43:12

Till jessica:

"här i Sverige får personal i alla fall inte lov att bära rörelsehindrade utan hjälpmedel (liftar)"
Min syster har burit brukare flera gånger utan hjälpmedel och kommit hem med ömmande rygg :/

Emelie
2012-08-21   ?   23:17:44

På bilden är personen i förgrundens rullstol i mitten av plattformen medan den i bakgrunden har sin rullstol lutad/vilandes med hjulen mot bakre väggen typ. Ser nästan ut som man rullar fram och tillbaka på plattan? Verkar lite osäkert...

C
2012-08-22   ?   19:33:31

Det är inte direkt så att ett litet barn och en handikappat tonåring har samma vikt. För att lyfta en som väger á 50-60kg behövs en lyft, vilket är svårt att få med sig ut

Johanna
2012-08-22   ?   23:28:07

Jag var tvungen att fråga brukaren jag jobbar med om vad hen tyckte om saken, och jag kan säga att hen blev eld och lågor. Äntligen en möjlighet att få göra något nästan helt själv, i en lekpark. En miljö som man annars är helt utestängd från om man har vissa handikapp. Visst missar man mycket av känslan, men om man aldrig fått gunga alls tror jag inte att det spelar någon som helst roll.

Natalie
2012-08-25   ?   13:35:32

Man borde ju även kunna fästa ett rep i närheten så de med egen kraft skulle kunna "dra till sig" lite fart. Speciellt för de som annars klarar sig bra utan assistent. :)

Thomas
2012-08-26   ?   16:25:54

Dum i huvudet på riktigt eller? Jag trodde du bara spelade dum i huvudet på bloggen, därför har jag följt den. Men nu börjar man fundera på om allt står rätt till där uppe. Försök lyfta en tonåring som sitter i rullstol. Varför ska inte funktionshindrade kunna få gunga som "normala" barn. Sluta se ner på minoriteter!!!

Svar: du måste ju vara dum i huvudet på riktigt om inte annat. Hur får du en enkel fråga till att jag "ser ner på minoriteter"? SCHAS!
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anonym
2012-08-28   ?   23:22:02

Det handlar inte endast om att lyfta barnet eller inte.Rullstolen är de rullstolsbundnas frihet! deras ben. SJÄLVKLART ska de ha rullen med när de gungar och leker i parken! det finns waaaaaay för få anpassade (typ inga) parker för barn som sitter i rullstol. de får inte ha lika kul som alla andra barn med fungerade ben... de får bara sitta o titta på




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback