Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Nu vill jag prata om fyrtioåttatimmarsregeln

Nu.


Ninja är magsjuk.

Ett tips bara; Om du eller dina barn är magsjuka; Ta INTE med dem till kaféer, mataffärer, lekplatser eller ställen där du träffar mycket folk.

Ta inte med dem ut alls. Magsjuka smittar som bara fan. POOF säger det så har alla inom en radie av fem meter fått det. POOF säger det så sänker man flera familjer och vill det sig riktigt illa så får förskolor och arbetsplatser stängas för sanering. Jo. Faktiskt.

48 timmarsregeln. Lägg det på minnet. Träffa folk tidigast 48 timmar (helst 72h) efter senaste kräkning (eller bajs) så besparar ni massvis med människor en massa jävla plåga och panikångest. Ja jag har berättat det förr att jag är tillfrisknad hypokondriker med panikångest och kräkfobi.

Så jag blir liksom inte den där rationella och omhändertagande mamman när mina barn blir magsjuka utan jag blir den där panikslagna självmordskandidaten som bara vill fly fly fly.

Tänk på det. 48 timmarsregeln. Good shit. Good to know.

Annat som är bra att tänka på: spola toaletten med STÄNGT lock. Tvätta händer noggrant med tvål. (sprit är också bra, men tvål är bättre) Tvätta allt som ni varit i kontakt med; ytor (ytdesinfektion), sängkläder, kläder, nallar. Så.





Kommentarer
Hanna
2012-01-25   ?   08:08:37     »   http://hannafialotta.blogg.se/

Fy för magsjuka. Stackars Ninja. Fattar inte att folk inte håller sig undan när man vet att ungarna är magsjuka.

Agnetha
2012-01-25   ?   08:10:29     »   http://kvarnlycka.blogg.se/

AMEN!
Dessutom: har en i familjen magsjuka- har alla det!

Nina
2012-01-25   ?   08:16:21

EXAKT! I åratal har jag försökt predika för folk hur detta med magsjuka smittar och vad man ska tänka på, men jag verkar tala för döva öron. Många verkar resonera "men det är ju BARA magsjuka" och jag blir så förbannad på den okunskapen, för många människor är magsjuka allt annat än BARA!

Jag jobbar inom vården och ser årligen personer DÖ i sviter av magsjuka. Gamla människor, sjuka människor...för dem behövs det ibland inte mer än en magsjuka för att sista knuffen ska komma.

Idioter är vad det är som behandlar sin omgivning så förbannat respektlöst. Hur svårt ska det vara att hålla sig inomhus med sina virus fram tills dess att man är smittfri?!

Johanna
2012-01-25   ?   08:19:43

Enligt mina erfarenheter verkar folk tycka att 48 timmars regeln bara innebär skola och dagis. Folk Vabbar med magsjuka i huset, men går ändå på mataffärn, hälsar på kompisar, bjuder hem kompisar, far på gymmet, sitter på fiket, går till frisören. Ja, allt som man normalt gör. Det skulle inte behöva vara en epidemi av magsjuka varje vinter om alla sjuka stannar hemma och tar hand om sin hygien.

Apan satt i granen - Satsar på tjejklassikern
2012-01-25   ?   08:36:07     »   http://apans.se

Men stackars er! Hoppas det blir en mild variant. Jag som hade tänkt föreslå en svart låda idag.

Emma
2012-01-25   ?   08:41:44

Själv råkade jag ut för ett ärkespån som upplyste oss medan hon höll i vår fyramånaders son om att hon spytt dagen innan. Hon jobbade dessutom inom sjukvården själv.

Magsjukan kom som ett brev på posten och vi fick kämpa som faaan för att lillen inte skulle bli uttorkad, särskilt när jag blev sjuk och mjölkproduktionen var nere på noll. Jag förstår din irritation!

tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp
2012-01-25   ?   08:42:13     »   http://tobys.se

Jag håller verkligen med dig.

Varför tar man ens risken att ta med sig sjuka barn ut? Eller sig själv för den delen.

Får panik!

Lexie
2012-01-25   ?   08:42:47

Folk kan vara dumma i huvudet eller bara okunniga i vissa fall. Själv har jag en väninna som inte bryr sig om att hålla sina barn borta från lekland o andra ställen för att hon anser att sjukdomar hör till barndomen. Jag blir bara förbannad över idiotismen.

Laks - den djurrättande feministen
2012-01-25   ?   08:43:45     »   http://laks.webblogg.se/

Usch, jag hade/har också kräkfobi... Jag har dock inte blivit smittad av någon kräksjuka såvitt jag vet (peppar, peppar...).

Limpalinn
2012-01-25   ?   08:55:34     »   http://limpalinn.spotlife.se

Kan inte alla bara gå in och ösa kommentarer på det här idiotiska inlägget? Jag blir så jävla trött på folk som ska yttra sig utan att ha en aning om hur socialisation och människor faktiskt fungerar. Jävla idiot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! http://www.gaybloggen.com/2012/01/24/smaflickor-som-sminkar-sig/

Ellieott // lilla du som bara nästan finns
2012-01-25   ?   08:59:14     »   http://www.blogg.mama.nu/ellieott

Åh vad irriterande det är med folk som inte kan hålla sig hemma tillräckligt! Vi har problem på mitt jobb med att personer kommer tillbaka för tidigt efter magsjuka. Jag är chef på ett äldreboende. Det är liksom katastrof om kräksjukan sprider sig som en löpeld där, med alla gamla och sjuka!

Ingiz
2012-01-25   ?   09:13:14     »   http://www.ingizen.se

Kan inte annat än hålla med och skriva under på detta!

Kommer fortfarande ihåg litens första jul. Liten, 10 veckor gammal, skulle fira jul med oss hos sin farmor och farfar. Efter att hela kvällen gått så säger en i sällskapet att hon inte vill ha kaffe för att de, och då lägger hon till - jag vill ju inte skrämma er, men vi hade magsjuka hemma för två dagar sedan.

ALLA blev sjuka utan jag, min man och liten som åkte hem, och sanerade oss, efter detta uttalande. Sedan satt vi hemma i tre dagar och väntade.

Jag ville strypa henne och säga upp alla kontakt med en familjen.

4-barnsmorsan från himmelohelvete
2012-01-25   ?   09:25:47     »   http://kaosmorsansvardag.blogg.se/

AMEN!!!!!

Fan att folk ska va så tröga!!!

Krya på <3

Rammis
2012-01-25   ?   09:37:00

Amen fyfaan! Här har du en till emetofob!!

Glömmer aldrig när jag gick en utbildning för några år sedan, vi satt i klassrummet när en kvinna kom in en halvtimme försenad, hon ursäktade sig och satte sig på sin plats bakom mig. Efter ett tag frågfade läraren med ett leende om hon missat bussen och då svarar spånet att
"Nej min son blev magsjuk igår kväll och det blev svårt att få barnvakt så jag kunde komma hit"

Såfort hon yttrat ordet magsjuk så började hela klassen skruva på sig och flera skrek åt henne att fy fan gå hem! Vad fan gör du här!?
Själv kände jag hur det började krypa längs hela ryggen på mig när hon satt alldeles bakom och bacillerna kom smygande!

Fyfan!

Nu när jag har barn själv så känns det ännu mer jobbigt att utsättas för det!

Hells
2012-01-25   ?   09:47:43

Har ar annu en med krakfobi som oxa far sjalvmords tankar nar barnen blir magsjuka :-( Dom stackars sma liven att ha sadan mor som blir som en robot nar kraxet kommer. Hoppas dom bara kraks nar Oskar ar hemma :thumbup:

Emelie
2012-01-25   ?   10:06:50

Känner med er! Också hemma med magsjukt barn o själv höggravid. Ett tips till alla, se till att ha vätskeersättning och nåt att smaksätta den med hemma nu inför magsjukesäsongen, stor fördel att kunna sätta in direkt vid behov och man slipper ut leta i affären med sjukt barn o sprida smitta.

Svartlok - Den där Teskedsmamman
2012-01-25   ?   10:16:57     »   http://www.teskedsmamman.se

Jag tillhör också de där rabiata som svär och spottar svavel över föräldrar som lämnar för tidigt på förskola/skola och även skickar iväg syskon till sjuka barn!

Inte för att jag är kräkfobiker men jag har 4 barn och är oftast ensam med dem när de blir sjuka. Maken kan liksom inte kasta sig hem från jobbet när han sitter i loket på ett godståg, någonstans i sydsverige...

Att ha 4 kräkande barn (eller så bara ett) är påfrestning som man många gånger hade sluppit om folk bara hade fattat!!!!!!!!! avgrundsfrustrationsvrål

Johanna- En mamma på Limhamn
2012-01-25   ?   10:31:46     »   http://www.johannaolinnea.blogspot.com

Jo tack, tyvärr behövs ju folk påminnas om den. Var på ett barnkalas förra året där ett puckat föräldrarpar i slutet av kalaset berättade att deras dotter (som var på plats) var magsjuk!
Innebar två veckors sjuka i omgångar härhemma, sjukhusbesök med vår dotter o en mattvättsräkning på 4000kr. Puckon som sagt!

Sofia
2012-01-25   ?   10:50:31     »   http://ihja.blogg.se/

Tillfrisknad? Jag är också på väg till tillfrisknad, men kan du tala om hur du gjort?
Magsjukefobi är nog största problemet, kräkfobi nästa.

Kattis
2012-01-25   ?   10:51:09

Torsdagen innan nyårsafton bröt magsjuka ut hos en av min lillasysters kompisar. Han var sjuk fortfarande på fredagen men på lördagen var han okej och då firade dom nyår hos honom. Lillasyster kommer hem söndag och kräks. Tror att hon är bakis men det visar sig ganska snart att hon är magsjuk. Hela gänget ligger sen och kräks i några dagar. Jag tog hand om min lillasyster men klarade mig!! Kändes som ett mirakel ;) jag käkade otaliga pepparkorn varje dag - myt eller inte.. det skadade inte.

Hur som haver.. jag hoppas att dom lärt sig att man inte festar med magsjuka nu ;) haha

Syntkatten | glad (men lätt irriterad) vegan med skivintresse
2012-01-25   ?   10:51:33     »   http://syntkatten.weebly.com

Oh, Skyrim?

Sofia
2012-01-25   ?   10:54:21     »   http://sofiagranstedt.blogg.se/

Jag tycker det är lite roligt hur man hela tiden resonerar som så att man håller syskon hemma, medan OFTAST den ena föräldern går till jobbet. Skulle man som vuxen inte smitta? Eller är det inte lika illa att smitta ner kollegor som barn? Utifrån resonemanget "att om en har det så har alla det".

Jenny
2012-01-25   ?   10:55:22

Usch och fy och blä :-(
Magsjuka är hemskt, jag blir så dålig att jag måste
läggas in vissa gånger. Som tur är verkar barnen, precis som sin far vara imuna. De blir inte sjuka fast jag kräks i en vecka. Dock drar de ju med sig smittan hem till mig bläbläblä.

Syster C - långt ifrån lagom och nästan perfekt
2012-01-25   ?   10:55:43     »   http://systerc.se

Nu har jag delat ditt inlägg på fb. Har också magsjuk unge nu:-( Krya på er!

linnea
2012-01-25   ?   10:59:17

Taaaack för detta inlägg! Som en med magsjukefobi försöker jag ständigt sprida detta med 48, helst 72 timmar men otroligt många är ju så tröga och går till jobb, skola, affär och cafen när det känts bra i 12 timmar kanske. Magsjuka smittar inte innan det bryter ut men OTROLIGT OTROLIGT mycket minst 48 timmar efter!

Ola Bandola
2012-01-25   ?   11:21:31

Jag kan tycka att det finns vissa problem med sjukdomar o vad som är rätt eller fel. Det är ju skolplikt o om syskonet inte visar några som helst symptom bör man väl inte hålla denne hemma ifall om att? Jag hade en magsjuk unge hemma i en väldigt lindrig variant o ingen annan i familjen blev smittad, som tur var, men jag skickade syskonet till skolan o fick vissa reaktioner från grannar som tyckte det var fel...hade jag gjort annorlunda hade det väl varit olagligt...om man ska vara petig?! Eller?

2012-01-25   ?   11:22:38     »   http://sannahl.blogg.se/

Kunde inte sagt det bättre själv!! Usch jag börjar koka av ilska på folk som inte kan ta hänsyn till andra när det gäller sånt här! Har också kräkfobi och har typ ångest hela vinterhalvåret för den där jäkla kräksjukan.
Och att tillägga, håll syskon hemma från dagis om nån hemma är magsjuk! Också väldigt många som skiter i, som leder till att onödigt många blir sjuka.

Ola Bandola
2012-01-25   ?   11:25:57

Ville bara tillägga att då någon i familjen varit jäkligt magsjuk, typ kräks galla å så tar jag hellre risken att vara olaglig än att smitta nån annan, men det där med att maken åker till jobbet är ju faktiskt lite galet!

Frida
2012-01-25   ?   11:37:44

Trodde faktiskt inte folk gick ut när de var sjuka, och speciellt inte vid magsjuka! USCH!

2012-01-25   ?   11:40:24

Svaret var alltså ja på min fråga :-P

Emelie
2012-01-25   ?   11:42:00

Bra att du tar upp 48 h regeln tycker jag. Och när vi nu är inne på awarness och tanklöshet. Alla som har gravida i sin närhet eller rör sig med sjuka barn på offentliga platser är väl på det klara med att en rejäl släng magsjuka kan dra igång värkarbetet i förtid och göra så att man inte kan behålla barnet i magen om man är gravid. (Hände mig runt v 30 men hade tur o värkavstannande medel tog.)

Katten Jones
2012-01-25   ?   12:11:08     »   http://kattenjones.blogspot.com/

usch, magsjuka är det värsta jag vet. Skulle aldrig få för mig att utsätta andra för det! Inte med flit i alla fall!

Till något helt annat... Skönhetstävlingar för barn är vi väl alla överrens om att det inte är okej... Och "Toddlers and Tiaras" är en obehaglig serie. Har du sett det här? http://www.youtube.com/watch?v=ABzMAuI1vj0&feature=related Flickan verkar ju berusad när hon dricker sin "gogo-juice"! Usch...

Mika
2012-01-25   ?   12:18:50

Har ni sett de här hemska utskicken till flickor från 8 år? Deras svar är att flickorna själva faktiskt vill prenumerera på en tidning där det medföljer smink.
http://calleism.wordpress.com/2012/01/13/calle-pa-krigsstigen/

Katarina
2012-01-25   ?   12:33:45     »   http://ikatjashuvud.blogspot.com

Fy fan för magsjuka, jag blir alltid så himla dålig och får blodtrycksfall och grejer när jag är magsjuk. Nu är jag höggravid och vågar knappt släppa iväg bonusdottern till förskolan i kräktider för att jag är så rädd för att bli sjuk själv och att det ska sätta igång förlossningen. Nu vill jag iof ha igång förossningen, ungen är färdigbakad, men bara tanken på att ligga på förlossningen och samtidigt vara magsjuk får mig att vilja springa åt andra hållet. Magsjuka och barnafödande känns inte som att det är optimalt. Lär ju svimma av smärta och blodtrycksfall som det är.

Nä fy, om bara alla kunde hålla sig hemma länge nog och inte ta "friska" syskon till förskolan. När jag jobbade på förskola var jag med om det flera gånger att friska barn insjuknar medan de är där och då är det inget att göra men man blev tokig på de som hade sjuka syskon och sen blev dåliga på förskolan...blä

Plumeria
2012-01-25   ?   12:41:12     »   http://plumerias.blogg.se/

Amen!!

Linn
2012-01-25   ?   12:49:18

Man ska tvätta händerna grundligt med tvål.
TORKA händerna grundligt.

När man är TORR ska man sprita händerna.

Det är det ultimata.

/undersköterska inom vården

hanna
2012-01-25   ?   13:20:21

stackars ninja! Hoppas ghon blir frisk snart. Har varit med om liknande då min lärare på universitet går hem för att hennes son är magsjuk. Nästa dag kom hon tillbaka som om det inte skulle smitta.

Min kusin fick vattkoppor samma dag som hon och familjen skulle till Danmark. De åker iväg ändå. Tilläggas är att min moster är läkare och vet om att det är väldigt smittsamt, men hon kunde ju inte förstöra en hel semester. Pinsamt!

Lady Dahmer
2012-01-25   ?   13:37:42

Nu har jag ändrat lite i texten samt tagit bort en del kommentarer Jag gjorde ett övertramp. Tänkte inte på att det skulle uppfattas som det gjorde. Jag har en ganska burdus jargong med vänner IRL. (och för att inte nämna bristande social kompetens)

Vill inte att nån jag bryr mig om ska känna sig utpekad på min blogg. Hoppas ni andra förstår.

Petra
2012-01-25   ?   14:02:14

Kom ihåg att man kan vara smittad av magsjuka utan att veta om det än då det kan ta tid innan sjukdomen bryter ut hos vissa. Tänk på att sprita händerna när ni tagit i handtag speciellt då det är dörrhandtag som är störtsa smittokällan :)

2012-01-25   ?   14:02:19

Hä ä lugnt Natta ;-)

emmak
2012-01-25   ?   14:09:14

:thumbup: Av alla vettiga saker du sagt på bloggen, är detta det mest vettiga!

Morwen
2012-01-25   ?   14:11:27     »   http://screamwithme.blogg.se/

Out of topic:
Fan vilket läckert skåp tv:n står på.

Louise
2012-01-25   ?   14:16:39

Som en bland många med kräkfobi så är jag helt hysteriskt noggrann med handtvätt och går hela vinterhalvåret med svår ångest.
Vanligast är att man blir sjuk 12-48 timmar efter att man blivit smittad.
Eftersom detta virus inte är luftburet så har troligen familjen haft med sig skiten hem på händer eller kläder och väl hemma så kanske man inte får i sig virust förrän kanske 1-10 dagar senare.. var på man blir smittad.. och ytterst förvånad över varför det tog så lång tid. Men det kan ju sitta på alla ytor och överleva ca 14 dagar.
Fan det är ju nästan så man sover med klorinflaskan :)
Hoppas hon kryar på sig och att Tamlin och resten av familjen slipper skiten.

Linda
2012-01-25   ?   14:18:38

ja o BAKA INGET heller!! Avskyr när mam är hemma hos folk o de glatt säger: detta fikat bakade vi sist jag vabbade. Då minns man att mamman pratade om en dunder förkylning som x hade eller att x spydde etc...Mmmmm jätte gott att äta uppptinade bullar bakade med snor händer för x var sååååå duktig o hjälpte till att bakade fastän x hade feber...Mums verkligen kul info när man just ätit upp fikat...

Sofie Olsson
2012-01-25   ?   14:48:31

Hahah, först när jag läste rubriken och såg "Skyrim" i bakrunden tänkte jag,"Oj, har hon spelat i 48timmar:bigeyes:!"
:-P

SF
2012-01-25   ?   14:59:35

Visst är det så att två dygns regeln ska gälla i alla familjer, men helst ska man hålla barnen hemma i tre hela kräkfria dygn. Jag är altid orolig i magsjuketider då min son brukar vara sjuk i två hela veckor. Men jag anser inte att man ska hålla syskonen hemma i onödan.

Ladydahmer
2012-01-25   ?   15:00:59

Anonymama, :love::love::love:

Malin
2012-01-25   ?   15:22:34     »   http://gottoblandat.blogg.se/

Ja, tänk att folk har sååå svårt att fatta detta!! Har t.o.m haft diskussion med personal på skolan som tyckte att det var ÖVERDRIVET att man alltid skulle hålla barnen hemma 48 timmar, för "det är ju inte säkert att de har magsjuka bara för att de spyr". Suck, jag blir så trött!!

Lisa
2012-01-25   ?   15:23:47

Amen! Och håller helt med Linda, skulle aldrig baka annat än möjligen som sysselsättning, och i så fall endast till den egna redan sjuka familjen.

Jag avskyr att bli kräksjuk, och blir det oftast vartannat år. Sist efter att vi besökt en nära bekant till familjen. Vi stannade spontant till, som både de och vi ofta gör, och tittade in en halvtimme när vi åkte förbi. Då vi ska GÅ, efter både välkomst- och avskedskram, säger hon, liksom i förbifarten, att hon inte mår bra, att hon varit riktigt dåligt i magen.
Jag blev rasande, men visade det inte. Jo då, 36 timmar senare var det dags för kräksjukan för mig. Tack så jävla mycket.

En annan gång har jag låtit bli en weekend resa på grund av ett liknande pucko. Några tjejer skulle åka till en närliggande stad, en av oss skulle sova hos sin systers familj som bodde där, vi andra dela ett rum på¨ett hotell. Men dagen innan vi ska åka berättar tjejen att hon inte kan bo hos systern, för de är magsjuka, så hon ska bo på hotellet med oss. MEN hon ska ända hälsa på systern under dagen!!! Jag lät bli resan.

lili
2012-01-25   ?   17:40:49

Nu blev jag påmind om ett av mina värsta magsjukeminnen. Jag och några vänner hade anordnat kalas för ena kompisens lillebror som fyllde sex år, vi hade bjudit nästan 30 ungar och lagat massor av mat och ställt upp skålar med godis, snacks och bål som man fick ta själv. När det var dags för mat så frågade en förälder om en flicka, vi kan kalla henne Lisa, fick sitta på stolen närmast toaletten. Ja, det gick väl bra, men finns det någon särskilt anledning, undrade vi bara. Föräldern svarade att "Lisa har varit magsjuk hela natten men nu har hon varken kräkts eller haft diarré på en och en halv timme så det är nog ingen fara"! Hur dum får man bli? Ungen hade alltså lekt med de andra barnen, tagit chips och godis ur samma skål som alla andra! Usch, jag vill inte tänka på om hur många som kan ha blivit smittade :(

Och om någon ville veta.. Ja, Lisa fick nästa magsjukeattack just när vi fått veta hur hon mådde. Kalaset blev inställt och jag gick hem och grät. (Tvättade såklart händerna upp till armbågarna och knaprade vitpepparkorn och skakade av rädsla, satt med en hink och var beredd att kräkas när som helst. Illamåendet berodde nog mest på rädsla dock.)

Wallinskaya
2012-01-25   ?   17:53:29     »   http://www.wallinskaya.com/

Det borde vara en lag. Om man arbetar med barn och ett barn spyr rakt ut i lokalen blir det
1. någon stackare som måste torka och nästan spy själv
2. jättemånga som får äckliga baciller på sig och riskerar att bli smittade
3. panik för att alla blir äcklade och rädda för att få det på sig och alla måste därifrån
4. en person som går åt till att ta hand om det sjuka barnet
5. en person som måste få tag på en förälder

Att skicka ett syskon till ett barn som är magsjuk, till skolan eller förskolan är också ett sjukt beteende. Hur tänker man då som förälder?!?!

2012-01-25   ?   19:18:20

Men bra. Varför läste jag detta inlägg + alla kommentarer. Nu mår jag ännu mer illa och är bombsäker på att jag blivit spysjuk. Sonen spydde en gång inatt & en imorse, men sen dess inget. Men ah, fan.

Natali BLOGGAR OM LIVET
2012-01-25   ?   20:26:56     »   http://www.finest.se/natali

WORD, fy fan för magsjuka :thumbdown: Desi soft är en typ av handsprit som biter på vinterkräksjuke virus....bra att veta!

Sofia
2012-01-25   ?   22:13:15

BRA INLÄGG! Själv jobbar jag på bibliotek och har varit med om att föräldrar kommer dit med sina sjuka barn: "för det blir så tråkigt hemma". Senast var det ett barn med just magsjuka. STANNA HEMMA OCH BLI FRISKA vill jag skrika.

Shitstain Barbie
2012-01-26   ?   02:18:09     »   http://shitstainbarbie.blogg.se/

Oh the horror! Jag har också kräkfobi, skulle springa för livet i din sits. AHHHHHH.

Josefin
2012-01-26   ?   03:38:46     »   http://jossejako.blogg.se/

Äh, jag kan faktiskt tycka att många kommentarer här är sjukt överdrivna! Om EN person har magsjuka i en familj på 6 st (som vi var) skulle vara magsjuk, varför skulle alla andra stanna hemma då? Hamna efter i skolan/förlora pengar för missad arbetstid osv. Inte en chans! Visst att magsjuka kan vara obehagligt, men jag håller verkligen inte med den här gången att bara för att en person spyr, så ska alla låsas in i karantän som fångar. No chance in hell! :D

Sofia Capel - Londonbloggen
2012-01-26   ?   04:52:47     »   http://londonsvenskar.com/sofiacapel

Intressant, hade denna diskussion med min syster vars unge är magsjuk och hon insisterade på att det var 24 timmar, enligt läkarna.

therese
2012-01-26   ?   06:33:42

Hej, vi hade detta lilla helvetet senast förra veckan med liten kräksjuk ettåring. Ganska självklart att storebror fick vara hemma utifall om han blivit sjuk. Intressant att skolplikten skulle vara så noga här när många annars tar ganska lätt på den med resor och annat. Jobbar själv som lärare och har bara i år råkat ut för, att föräldrar skickat barn som kräkts på morgonen till skolan,två gånger. Första fallet ledde till att halva den klassen tar hemma närmaste veckan. Lite respekt skulle inte sitta fel. Ibland kan jag känna att någonstans borde folk tänka på att skickar de sjuka ungar till skolan kan det innebära sjukdom och förlorad arbetsinkomst för andra. För min del upplyser jag alltid under vintern om att man bör vara hemma 48h. Ungarna går på högstadiet så många tar till sig eftersom de själva tycker att det är äckligt värre.

Lisa
2012-01-26   ?   13:46:39

Josefin: Nä, det är ju mycket bättre att riskera att de andra barnen smittar sina klasskamrater, så att så många fler hamnar efter i skolan och förlorar arbetsinkomst...
Jag vet att många vuxna går till jobbet, och även om inte det heller är riskfritt så kan en vuxen människa ta ansvar att hålla sig undan närkontakt, tvätta händerna ofta, och vara noga med toaletthygien. Detsamma gäller inte för barn.

Lina -Konstiga tankar jag ibland tänker på-
2012-01-26   ?   23:27:45     »   http://konstigatankar.webblogg.se/

Jag tyckte att min förkylning var jobbig, men magsjuka är nog faktiskt snäppet värre.
Uscha, hoppas hon kryar på sig snart! :-)

2012-01-27   ?   06:50:54

:thumbup: för 48-timmarsregeln.
Tvätta händerna, lufttorka och sprita. JA!

Men hur skulle man (den andra föräldern) kunna stanna hemma från jobbet om man inte är sjuk? Semester p.g.a magsjuka?

Sofia
2012-01-27   ?   10:26:44

TACK!!!

En del människor borde verkligen läsa detta inlägg..

Häromdagen hade min sambo fått ett sms från en mamma till ett av våra barns kompisar. Hon frågade om vi hade lust att ses för en playdate. Jag drog mig genast till minnes att jag läst på FB nyligen att hon vabbat pga att en av pojkarna hade spytt. Gick in på FB och såg att spyan hade inträffat dagen innan!!! OK, man vet inte om det är magsjuka eller inte men man måste väl ändå tänka att det KAN vara det? Tänk människor, TÄNK!

Emelie
2012-01-27   ?   10:43:19     »   http://missyemelie.blogspot.com

Det bästa du skrivit på länge!! Lider själv av kräkfobi och magsjukefobi och från sept.- april är mitt liv en enda lång ångestplåga!

Nu har jag två mindre barn som jag valt att ha hemma länge för jag tycker inte att barn under tre år har så stort behov av att jag jobbar heltid och de ska behöva gå heltid på dagis men min stora tjej går i skola och de hade magsjuka i början av veckan och jag bara ber till gudarna att vi klarar oss!!!

Och detta med att har du haft magsjuka en gång blir du immun är bullshit det är därför det kan bli epedemier som gör att det måste stängas och saneras! Jag har alltid mina barn hemma i 72 timmar och jag försöker få andra att handla åt oss och ställa det utanför dörren! Och sen är det Städa städa städa som gäller!
Och peppar peppar de senaste ggr min stora flicka haft det har vi andra klarat oss. Men jag själv slutar ju äta och mår tjyvtjockt i en vecka och jag väger 55kg behöver alltså inte gå ner :(
Så 48-72 timmar hade ALLA följt det hade vi nog kunnat minska sjukantalet varje år med ca 75%






- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg.

- Otrevliga kommentarer typ "Du är äcklig!" kommer raderas och IP'n kommer att blockas. Idioter vars enda syfte är att vara otrevlig är nämligen inte välkomna här.

- Spam och kommentarer enbart i reklamsyfte raderas och IP'n blockas. Ev. så spammar jag tillbaka. Med råge.

- Har du kritik att framföra så är det givetvis både helt ok och välkommet bara det är någotsålunda konstruktivt.


- Innan du kommenterar,glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:


Trackback