Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Hur mår man om man växer upp med dagens TV?

Jag är verkligen inte pryd, men playboy mansion på dagtid? Äcklig jävla mans-as-gubbe med ett harem av utvikningsflickor som han storkonsumerar och byter ut titt som tätt. Livsstilen framställs positivt och Hefner som en "mysig liten farbror" och flickorna som så himla lyckliga och tillfreds med livet. Tjihooo ba. MYS-HEFNER! 

Och Top models på dagtid? Komplett med recensioner och tjockiskommentarer. BARN ÄR VAKNA OCH UTSÄTTS FÖR SKITEN! 

Shit, många i min generation är uppfuckade av tidens ideal och normer. Och vi växte upp UTAN sådana program och framförallt UTAN reklam för smink, rynkkrämer, cellulitkrämer, sexiga underkläder och Kellogs Special K.
Etiketter:



Kommentarer
dean
2012-06-17   ?   13:31:30     »   http://plombisk.blogspot.com

Jag hör genast i huvudet alla nyliberala avfärdanden och försvarstal i stil med "man måste inte se folk som mähän och offer", "ungarna kan väl tänka kritiskt", "det är bara tv, man fattar att det inte är verkligheten", "om man är stark i sig själv behöver man inte börja lipa bara för att nån på tv tycker att det är snyggt att vara smal" osv.

Till er vill jag säga: vad skönt att ha en sån oerhört naiv, egoistisk och slapp inställning till omvärlden. Verkar gött. Jag önskar jag kunde tänka likadant, men det går liksom inte för mitt huvud bara fortsätter tänka även där näsan sedan länge tagit slut, tyvärr. Ja, det är jättejobbigt.
Hälsningar en moralist.

Svar: herregud ja det där jävla mantrat. Snacka om att sakna total insikt i hur socialisering funkar. Inte för att jag är nån expert, jag har knappt koll själv, men ett och annat fattar man om man inte är helt dum i huvudet.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lina
2012-06-17   ?   13:53:49

Jag tog beslutet att skippa alla skitkanaler, vi har standardutbudet. Visst, svt och fyran kan väl visa skräp de med men jag upplever att just såna där program du beskriver främst finns på de andra kanalerna. Ett tips är helt soníka att säga upp dravlet. Skippa alla skitbarnkanaler också.

J
2012-06-17   ?   13:58:05

Hade verkligen orkat diskutera det här men är på tok för seg i skallen. Du har rätt iaf och det är skitkul att du tar upp ämnet, för det hela stämmer med saker som visas på tv, och övriga saker också. Man behöver bara granska omgivningen en liten liten stund och hur den ser ut, så märker man att det hela är på väg åt helvete egentligen.

Ville bara slänga in en väldigt (i min värld) roande side note också. Special K och majoriteten av såna "nyttiga" flingor har en jävla massa socker i sig. Hur tänker man då? Det absolut roligaste är ju frukostflingor för barn, saker som säljs i affären skulle kunna klassas som godis egentligen, utan problem. Alternativt hundgodis (frollic mini VS fruit loops). Det finns ju en hel del flingor/blandningar/något, att köpa färdigt som inte har skit i sig, men listan är inte lång tyvärr.

Vilket som, jag tackar för ett roande och intressant inlägg as usual =)

Mini
2012-06-17   ?   14:15:30

Jag har faktiskt mailat Kellogs angående deras reklam för Special K. Jag menade att Kellogs utnyttjar det faktum att det finns unga osäkra tjejer för att sälja sin produkt. Fick som svar att det "inte aaaalls var menat på det viset" för att sedan poängtera att de riktar sin reklam efter vad kunderna vill ha. Ja men precis.

laura
2012-06-17   ?   14:18:39

Hefners "Playboy mansion" tror jag inte att man behöver beskymra sig om, det ser jag som ett unikum
eller kvarleva ifrån 90-talet, hopplös daterat. Ideal idag hadlar väl snarare om att vara som Gossip Girl eller kanske Top Model, i så fall. Kollade på det litet idag, alla tre tjejerna i finalen var typ 16. Får mig att känna mig gammal.

Jag var nog runt 14 när den första Top Model säsongen sändes, älskade det. Nuförtiden förfasas jag lite över hur tjejerna har på sig högklackade skor och korta klänningar på skolavslutningen i mellanstadiet eller högstadiet. En hemsk sak: jag har insett att jag jämför mig lite med dem. Alltså, tjejer som precis börjar få former liksom. Jag, en 23- åring, blir i mina svagaste stunder avundsjuk på små tonåringars kroppar.

Samtidigt gillar jag ju min kropp ibland just för att den har blivit mer kvinnlig och skulle då verkligen inte vilja vara en tonåring igen. Men att tjejerna som syns i TV är så fruktansvärt unga, så var det väl inte förr?...

Malin
2012-06-17   ?   14:21:53

Vi har ingen tv och har inte haft på 6 år. Vi är helt "normala" människor och lever som "alla andra" men de flesta blir helt CHOCKADE och nästan provocerade av att vi inte har tv.
Jag vill inte se på massa strunt och verkligen inte ödsla min dyrbara tid på sånt!!!! Jag saknar inte tv och tänker aldrig på att vi inte har tv förens folk kmr hem till oss och undrar vart den är..

Sanna
2012-06-17   ?   14:26:36

Nä vi har inte heller TV och jag håller med Malin att folk ba: "men vad GÖR ni då?". Jo vi läser, handlar o lagar mat, bakar, surfar på datorn, rör på oss. Hur f-n ska man hinna med tv-gloende varje kväll också.

Rebecca
2012-06-17   ?   14:29:30

Vi tittar också väldigt sällan på tv men det finns ett eller två program som jag följer men annars används teven mest för filmtittande, om man laddar ner en film så kopplar man bara datorn till teven med en hdmi sladd så kan man ligga i soffan och njuta istället för att trycka framför datorn så skulle inte helt kunna leva utan tv helt men det mesta som går där är rätt ut sagt SKIIIIT.

lili
2012-06-17   ?   14:29:49

Ja, top model är bara skit kan man ju konstatera. Ett program där en fd supermodell är ledare och säger att hon vill förändra modellvärlden. Men samtidigt säger hon gång på gång att "det är såhär modellvärlden är, det kan vi inte ändra på" när någon är för kort, har lite för mycket hull eller något annat "fel". Sen är själva dramat i programmet all avundsjuka, skitsnack och bråk mellan tjejerna, ibland ren mobbning.

Ser knappt teve längre ens, mår helt enkelt bättre utan :)

D C
2012-06-17   ?   14:33:45

Jag har vuxit upp med "skiten", men är ändå rätt normal. Har inte blivit hjärntvättad av vare sig skräckfilmer, sexiga videos på MTV eller Kellog's. Så hurra för mig, antar jag! :D (Tror f.ö. att de flesta funkar som mig, rörande "sånt".)

D C
2012-06-17   ?   14:37:20

Vill också inflika att jag inte är vare sig egoistisk, naiv eller har slapp inställning till omvärlden. ;) Jag fattar att det är ett problem med dagens utbud på teven, men inte att det är ett superduperjätteproblem utan tror att de allra flesta (även 14-15-åringar) klarar av ett kritiskt tänkande.

Svar: Kritiskt tänkande är en sak, konstant påverkan/socialisering en annan. Den går det inte att värja sig mot oavsett hur intelligent man är.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Elin
2012-06-17   ?   14:44:00     »   http://elliha.blogspot.com

Jag håller med om än jag vill tillägga att OM man ska se ett program om modeller så är ändå Top Model sannolikt det bästa om man väljer bort de tidiga säsongerna när Jannice Dickinson är med (som tycker alla utom gravt anorektiska är feta). Top Model försöker faktiskt både förbereda de framtida modellerna på den sjuka värld de ska delta i som modeller men också balansera det budskapet. Tyra pratar ju tex med tjejerna om hur många budskap olika fotografer och designers ger och att det inte nödvändigtvis är sant att man måste banta för att en person säger det osv.

För att vara modellvärlden så visar amerikanska Top Model ändå också upp ganska stor variation av utseenden och det verkar faktiskt finnas en ambition att visa upp modeller som bryter mot normen på lite olika sätt och att främja användning av modeller av olika etniska grupper vilket faktiskt är positivt. Ju större variation det finns i modevärlden desto mindre snävt blir faktiskt idealen både där och ute i den större världen. Förändringarna kanske är små men varje liten förändring mot mer variation är i min mening en utveckling åt rätt håll.

Samtidigt så glorifierar de också modellyrket och att vara utseendefixerad och jag ser det inte som någon form av kvalitetstv vi inte skulle kunna vara utan men det är knappast det värsta av det värsta. Ska småungar titta på det? Nej det tycker jag inte men samtidigt är det inte det program som gör mig mest upprörd.

Mamman till L & L
2012-06-17   ?   15:44:42     »   http://vimorina.blogg.se

Jag är så himla nöjd med att vi bara har standardkanalerna här hemma, det och barnkanalen, som om man sållar lite kan vara rätt okej ibland. Men jag stör mig faktiskt lika mycket på radio nuförtiden, p3 som snackar analsex och recenserar porrfilm mitt på dagen och så har helt reko program på kvällstid. Varför kan man inte byta plats på dem?

l
2012-06-17   ?   17:41:59

Det här har inte med inlägget att göra men visste inte vem jag skulle visa detta och kom att tänka på dig.
Läste lite om vargar nu efter det som hände på kolmården och hittade detta där dom visar hur stora varfar är med jämförelse till människor http://www.vargfakta.se/vargfakta/hur-stor-ar-en-varg/

Förstår inte riktigt varför kvinnan posar där, ser bara märkligt ut...

Johan
2012-06-17   ?   18:14:49

Är det inte föräldrarnas ansvar att se till vad barn lär sig och får se på tv samt hur de ska förhålla sig till allt här i världen?

Lite patetiskt at beskylla tv industrin tycker jag.


Svar: Visst, men vi kan inte vakta våra barn varje sekund av dygnet. De flesta barn kommer till en ålder då de är hemma själva i perioder. Jag var alltid hemma efter skolan själv tills mamma kom hem från jobbet när jag gick i mellanstadiet. Tillräckligt gammal att klara mig ensam en stund men tillräckligt liten för att påverkas negativt.
Jag tycker det är jävligt naivt att avskriva allt ansvar för industrin. Vi har gemensamt sådant. Sen finns det ju som sagt föräldrar som saknar vett.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Mysan
2012-06-17   ?   18:25:04

Så bra att du tar upp det här. Det är ju helt vansinnigt att man får visa Playboy Mansion och andra liknande program på teve. Alla tjejer som ser de programmen blir ju socialiserade att tro att de måste vara som utvikningsflickorna i programmet. Min kompis tittade bara på ett par avsnitt och började direkt att vara som tjejerna i programmet. Hon började inte bara klä sig och smika sig som dom. Hon tog alla sina sparpengar och gjorde en bröstförstoring också. Nu hänger hon bara med de tuffa tjejerna i klassen och har börjat mobba mig. Nån borde faktiskt förbjuda Playboy Mansion tycker jag.

Svar: Du fattar verkligen inte va?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Beyond Eternity
2012-06-17   ?   20:06:31

Lååångt inlägg!

Vi har också, som några andra skrivit, helt skippat tv'n och det är en enorm befrielse. 4,5-åringen har en bärbar dvd som jag köper filmer till som är ok. Numer kan det gå flera dagar innan han ens ber att få kolla en film. Och den enorma bonusen av tv-skippandet är att han leker mer, kreativiteten flödar och vi får mer tid tillsammans.

Detta i sig har också gjort att jag har börjat uppmärksamma den tragiska baksidan av att många barn i hans omgivning tittar väldigt mycket på tv. Deras snack sinsemellan och stora delar av deras tid utanför tv-rutan kretsar kring div s.k. barnprogram som är rena skiten. Lekarna handlar nästan uteslutande om tv-programmen (eller dataspelen som följer med vissa program) och vad dem ska köpa eller har fått för grejer som är relaterat till dessa program. Och dessa är inte sällan våldsbaserade där div 'vapen' är viktigt och där karaktärerna slåss mot varandra. Många av dessa barn verkar helt ha tappat förmågan till egen fantasi utanför tv-världen och varje gång så undrar jag hur föräldrar tänker när dem tillåter att det blir så här.

Jag har mött och även haft diskussioner med flera av dessa föräldrar på mitt barns förskola bla vid föräldramöten och frågat hur dem egentligen tänker när dem tillåter sina barn att sitta och se all denna skit (där mycket är våldsbaserat) och dessutom köper tillhörande attiraljer. Och jag blir mörkrädd när jag hör svaren.

En inte helt ovanlig kommentar är att "men alla andra barn ser/får ju, om mina ungar inte skulle få så blir dem mobbade/utanför osv och så länge dem inte beter sig som karaktärerna (vilket bla innebär att sparka och slåss med fiktiva vapen) så är det ju inte så farligt" :-O
Men just dessa ungar både sparkar och slår mot andra barn i 'lekarna'. Och ett par av föräldrarna sa även att nu skulle dem aldrig kunna "ta bort" allt som dem låter ungarna se/få för oj vilket liv det skulle bli då. Men HALLÅ vi pratar om ungar som är mellan 2-5 år gamla! Om föräldrar inte klarar av att sätta gränser och ändra på beslut hos sina barn i den åldern hur fan ska dem då kunna säga ifrån vartefter barnen blir äldre?

Självklart kan man inte bara gå hem och plocka bort/radera allt rakt av och tro att det ska fungera smärtfritt. Om man däremot ger alternativ till det man tar bort och förklarar varför, så är det sällan något större problem. Att förutsätta att det inte går och blir katastrof anser jag är att underskatta sina barn, som om dem inte är kapabla till att ändra om och lära sig nytt/annat.

Men det var faktiskt en förälder som hade börjat tänka till och vid nästa föräldramöte så berättade hon att dem börjat begränsa tv-tittandet rejält och så hade dem tagit hem alternativa filmer till den skit som hennes barn såg på, bla "Pojken med guldbyxorna" och "Den vita stenen" mfl och det gick över förväntan.

Och även om jag kan tycka att man borde skippa tv'n helt (så slipper man problemen med att barnen "råkar" se allsköns skit) så anser jag att TV/film-industrin har ett enormt ansvar MEN som dem aldrig kommer att ta så länge människor väljer att ha tv, om så bara grundutbudet...och tänk vilken enorm industri som pågår parallellt som handlar om att 'lura' på barn och deras föräldrar allt som hör till dessa program/filmer...och majoriteten av föräldrarna går tragiskt nog på det rakt av, utan att ifrågasätta någonting.

Svar: Jag har märkt samma. När jag jobbade på förskolan så var det just de där lekarna dör de imiterade nåt de sett på TV som var i majoritet. Alltså, all lek är ju bra lek, men jag föredrar annan sorts lek också. Speciellt eftersom att TV-lekarna gärna utesluter de barn som inte sett filmerna/programmen. Ohc många barnprogram är ju rena rama tv-shop för barnen! Köp köp köp!
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Beyond Eternity
2012-06-17   ?   20:09:08

Men OJ! var tog alla radavstånd/styckeindelningar vägen i mitt inlägg ovan?? shit vad tätt allt blev :-(

Svar: Jag har klagat hos blogg.se! (vi ger ju feedback på de nya funktionerna)
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

johan
2012-06-17   ?   20:12:15

Ja fast om föräldrarna tog ett större ansvar och inte lät tvn vara på när man är hemma så skulle tittarsiffrorna sjunka vilket skulle resultera i att dessa program inte sändes. Nästa steg kanske är föräldrakoll på tvn som på datorn.

Svar: föräldrakoll vore nåt!
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Tahira på Londonsvenskar.com
2012-06-17   ?   21:13:14     »   http://londonsvenskar.com/tahira

Lina och Malin - Ibland känns det som att vissa tror att det är obligatoriskt med tv, eller att ha alla skitkanaler. Vi har inte haft tv på 3-4 år och jag kan bli ganska provocerad av folk som köper tv och kanaler och sedan klagar på all skit som visas. Nästan alla tv ÄR skit och har varit så länge jag kan minnas.

Varför envisas man med att ha tv, om man ändå inte tycker att det är bra? Om man oroar sig för att barnen skall se dåliga saker på tv så är det faktiskt så enkelt som att strunta i att ha tv.

För filmer, dokumentärer och tv-serier finns det andra medium som inte innebär en massa skräp, iTunes och dvd, till exempel.

Svar: Kanalerna har jag lite intresse av egentligen, men ibland vill man bara slötitta. TV'n har vi för att vi är storkonsumenter av film och serier. Nej, vi vill inte titta på sånt på en liten datorskärm.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lilldjupa
2012-06-17   ?   21:45:00     »   http://malinspng.blogg.se

Der känns så dumt att en måste betala tv-licens om du har tv, även om du inte "har några kanaler" (kanske inte går i typ lägenhet nu när jag tänker) för det absolut enda tv'n används till är kolla på typ Bolibompa play..
För det är tamigfan omöjligt att orka kolla på reklam och satans skräp!

Svar: närå! Jag betalar gärna för public service! Mardrömmen är ju att alla kanaler ska styras av ekonomiska intressen à la 3'an.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Mea
2012-06-18   ?   00:08:11     »   http://meeeas.blogg.se

Kollade nyss på top model med mitt syskonbarn. Tänkte att vi skulle kunna diskutera idealen som lyftes fram och att hon skulle tänka till. Hon tyckte dock inte att det var något konstigt "de är modeller moster och då skall de tåla det där"

Det kändes som att jag skulle spy, eller börja gråta...

Sofia - Londonbloggen
2012-06-18   ?   05:09:33     »   http://londonsvenskar.com/sofiacapel

Så himla konstigt! Finns inte watershed i Sverige? En utsatt tid (typ efter kl 9) då vuxenprogram får visas?

Leah
2012-06-18   ?   11:26:49

Playboymansion är vidrig och det äckliga är att gubbfan hyllas-för vad? Att han knullar me flickor som kan vara hans barnbarn, att han håller med blondiner, som är mellan 18-27 år, som i ett stall, att han byter ut flickorna med jämna mellanrum? Undrar hur folk reagerat om det handlat om en tant i hans ålder??? Att han underhåller fixeringen att kvinnor bara duger sexuellt när de är nga, smala storbröstade, medan han själv är närmare döden än livet åldersmässigt verkar få eagera på. I Hefbers värld finns kvinnor tll för männen, de ska skutta omkring nakna och bara vara ögongodis, ständigt sexuellt beredda för män i alla åldrar. Men varför har du dessa kanaler, vi har bara gundutbudet och det mår jag bättre av, speciellt after sonen sju år gammal pekade på ett reklamavsnitt dä en ung kvinna pratad eom antirynkkräm, och sa, det där skulle du behöva mamma.....

Svar: 3'an och 5'an tillhör vårt grundutbud.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Jennifer
2012-06-18   ?   12:03:43

Men snälla LD, du vill inte se vissa program på TV för att socialisering för att socialisering för att socialisering.

Det hela mynnar ut i att du inte tycker att företag som är fria att sända vad de vill och att produktionsbolag som är fria att producera vad de vill inte ska få göra det av någon godtycklig anledning.

Socialisering betyder förstatligande av privat egendom, men om vi bortser från det; vad menar du egentligen?

Det är ditt "motargument" i ett otal frågor som gäller vilken typ av rörlig bild vi ska konsumera.

Kan du inte förklara lite för oss som uppenbarligen inte har en direktlänk till din hjärna?

Svar: Jag tycker att företag ska ta sitt ansvar. Och kan de inte det så får vi reglera det med lagar. Tycker du till exempel att kanaler ska få sända brutalt våld eller porr på dagtid?
Och nej, jag syftar inte på det ekonomiska begreppet utan det sociologiska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialisation
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Vera
2012-06-18   ?   17:28:37

Min syster (10 år) sitter och sträckkollar Top Model hela eftermiddagarna efter skolan. Tror inte att hon är så intresserad egentligen men det är vad som bjuds till mackan och oboyen efter skolan liksom. Kanske har det större underhållningsvärde än ordleksprogrammen som jag brukade titta på på eftermiddagarna, men knappast kan det vara bättre för självkänslan hos en småknubbig tioåring.

Svar: Precis det jag tänker på. Jag kan kontrollera mina ungar nu, men om ett par år när de är i din syrras ålder och är hemma själva efter skolan.... ska de titta på den där skiten då? Vad händer med deras uppfattning och självbild då? Shit, om jag som vuxen påverkar vad händer då i barns hjärnor?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Kinapuffen
2012-06-18   ?   17:47:00     »   http://www.chippis1972.com

Sjukt trött på att bli mobbad av TV. Så fort jag slår på TV:n får man höra att man inte duger. Tittar mest på dokumentärer och på dvd-boxar numera. Ruttnar på alla dessa "reality"-shower och make-over-program.
http://www.chippis1972.com/2011/10/easy-peasy.html

Leah
2012-06-19   ?   11:52:59

Men Lady D, du kan faktisk lösa detta genom att koda dessa kanaler. Det gjorde jag för ngt år sedan då jag fick för mig att beställa kanaler, och plötsligt fick jag playboy kanalen :(....fast jag frågade innan om det fanns någon porrkanal i paketet för det ville jag inte ha, då var det bara att koda skiten, sedan avbeställde jag allt, och nu när vi bara har kanal, 1,2, 4 och barnkanalen, tittar ungarna nästan aldrig på tv, inte jag heller och vad det är skönt!!!

Emmeline
2012-06-19   ?   21:48:29     »   http://emmelinesaventyr.wordpress.com

Fast alla som kollar på TV på dagtid är inte barn, så jag tycker inte man kan rätta utbudet efter dem. Visst behöver man inte visa överdrivet våldsamma serier (vilket man inte heller får, har för mig att det är någon gräns på kl. 22 eller någt där) men Top Model och Playboy Mansion tycker jag att man måste kunna visa.

Jag tycker det är föräldrars ansvar att se till att deras ungar inte kollar på det man som förälder anser är skit. När jag gick i mellanstadiet fick jag t.ex. inte se Bullen själv, utan bara om mamma var med. Nu tycker jag inte det var assmart gjort av henne men det är ett alternativ. Samt måste man som förälder ge dem sunda värderingar, och lära dem att TV inte är verkligheten. Jag har kollat mycket på skit-TV i mina dar men har sunda värderingar ändå, tack vare familj, vänner et.c..

Sedan finns såklart alternativet med kodning av kanaler, så att dina barn inte kan se vissa kanaler om du inte låser upp för dem...

lisa
2012-06-20   ?   14:53:49     »   http://lisaemilia.tumblr.com

Ett av de värsta jag såg var när femman visade fråga olle, eller var det var, klockan 8 på kvällen. och det handlade om en tjej som älskade analsex och man fick se (även fast det var blurrat) när hon stoppade en dildo i röven framför en webcam och hon sa hon mådde sååå bra av det. Dom kan väl för fan tänka liiite på barnen?

Flawia
2012-06-23   ?   23:56:54

Men de här är nog de bästa jag hört på väldigt länge. Tur att det finns normala mänskor här i världen trodde att jag var själv ett tag där.




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback