Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Kan vi prata om Tamlins frisyr?

 
Det är alltså små små dreads och de uppkommer oavsett hur mycket balsam, olja eller borstning vi ägnar oss åt. Ja så ofta som jag får alltså. "Menherreguuuuuu klipp pöjkstackarn!" kanske nån menar nu och nä det vill jag inte. Jag vill inte att han ska ha pojksnagg. Jag vill att han ska se söt och gullig och SNÄLL ut.
 
Ninjan får också dreads fast större om vi slarvar med borstning. Inte så att det behövs varje dag, men nån gång i veckan. Fast hon verkar gilla dreadsen. Senast vi skulle reda ut dem (två stycken bak) så protesterade hon: "Nej,det är mina tofsar!" Jaha liksom. Jaja. Jag får väl vara glad att de inte verkar lida av dem.
Etiketter:



Kommentarer
Sofia
2012-06-28   ?   09:17:59

Mitt hår var också sådär när jag var liten, min pappa brukar påpeka det än idag "man kunde borsta ditt hår och sen rörde du på dig och det var som svinto". Pappa tröttnade tillslut och klippte hockeyfrilla på mig, :P

Lisa
2012-06-28   ?   09:26:15     »   http://omlivetpalandet.blogspot.se

Sonen hade också sådär när han var mindre. Det var liksom lite för fjunigt för att inte tova sig. Jag fick toppa håret på honom ofta för att det skulle gå att kamma ut ibland. Ville inte heller ha kort pojkfrisyr på honom. Men det har gett med sig sedan han fått lite kraftigare hårstrån.

Lexie
2012-06-28   ?   09:29:40

"Pojksnagg" är skitgulligt ju, men smaken är som baken.

Min dotter har krulligt hår som svintar upp sig så en dag gick jag till frisören och klippte det kort och sedan dess har håret fått bättre kvalité även om det fortfarande blir svintoaktigt så blir det inte så mycket sedan jag klippte av fjunet.

AnnikA
2012-06-28   ?   09:31:45

Min äldsta med självlockigt hår var en ständigt vandrande tova/dreads när hon var liten. Dock hade hon så tjockt hår, och tovan satt närmast skalpen så den syntes inte. Men, hur vi än kammade och borstade och packade in och hade balsam (i både vått och torrt) så blev det till slut en härva vi var tvugna att klippa bort. Nu löser hon det genom att tunna ut håret så mycket som möjligt. Så för att göra en kort historia lite längre, jag har inget råd att ge dig :(

Miamaria
2012-06-28   ?   09:33:19

Sådär blev min äldsta tjejs hår också. Det enda som funkade var honungsinpackning. När jag hade gjort det, och ungen älsar honung, så hon tyckte det var pin livat :-) , så såg det hyggligt ut i ett par veckor faktiskt. Kanske värt att prova ? Man får bara tänka på att skölja ut det ordentligt så inte getingar tycker det luktar mums. Annars spelar det ju ingen roll så länge de är nöjda iofs. och man kan ju trycka dit en eller ett par tofsar för att styra upp lite. :-)

Helle (Neurotisk bulimiker)
2012-06-28   ?   09:41:39     »   http://bullochjag.blogspot.com

Jag har fått kapitulera och snagga håret på min 6-årige pojke, eftersom han helt enkelt tyckte lite för illa om att duscha för att kunna ha kvar sitt långa hår. Han fick välja mellan att skölja håret eller klippa av det och valde utan att tveka att klippa av det ;). Lättskött är det ju, åtminstone.

Lisa
2012-06-28   ?   09:44:00     »   http://mondolane.blogspot.se/

Man undrar ju lite smått hur du hade tänkt om han vore en flicka?

Svar: Ja med tanke på att Ninja också får tovor och dreads och trots det inte har blivit snaggad så är det väl ganska uppenbart hur jag tänker?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Siobhan
2012-06-28   ?   09:45:49

Min dotter får välja mellan kam och frisör. Hitintills har det fått bli frisören och hon har haft kort hår. Men nu vill hon ha långt och jag har motvilligt gått med på det. Tycker kort hår är så mycket mer praktiskt på små barn. Men jag kan liksom inte argumentera med henne om det med tanke på att jag själv har superlångt hår. Jag var dock kortklippt under hela min uppväxt.

Anonym
2012-06-28   ?   10:13:51

Grejen är ju att om du klipper av det, "pojksnagg" så brukar det som växer ut vara av en helt annan kvalitet som inte är så där fjunig och lätt tovar sig.

Svar: Asså, jag HAR klippt honom tidigare och det här håret är inte bättre.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Jennie
2012-06-28   ?   10:14:15

Men har han ont av det och tycker att det är jobbigt att borstas så kan du väl inte låta bli att klippa det för att han ska vara söt och gullig och se snäll ut? Skulle du göra så med Ninja?

Svar: Han har inte ont av det. Han lider inte alls.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Rebecca
2012-06-28   ?   10:18:50     »   http://mindofabitch.blogg.se

Så där ser min dotter ut i håret vareviga morgon.
Hon har, på gott och ont, ärvt sin fars korkskruvar.
Jag tror nog det har och göra med att det fortfarande är "bebishår" de har på huvudet.
(och för att det ser ser ut som att Tamlin, precis som Meija, rullar omkring och gnuggar huvudet konstant medan de sover)
Jag kammar hennes hår varje morgon.
Dock vette det tusan om det gör någon skillnad.
Med hennes röda afro så ser hon ju liksom "tovig" ut mest hela tiden :-P

Dan Syndrom
2012-06-28   ?   10:27:53     »   http://www.dan-syndrom.se

Om du redan har testat allt så har du ju bara två alternativ. Klippa eller låta honom ha dreads :)

Nadia
2012-06-28   ?   10:28:26     »   http://jagsmygerut.spotllife.se

hahaha so sog mitt har ut nar jag gick i gymnasiet. skillnaden ar att jag sa att jag borstade haret.... men om sanningen ska fram....

Mika
2012-06-28   ?   10:39:46

Min kompis måste använda sån spraybalsam som man sprayar på och har kvar i håret på sin unge, det hjälper nog tror jag.

Lisa
2012-06-28   ?   10:42:58     »   http://mondolane.blogspot.se/

Alltså att bägge barnen skall se mjuka och gulliga ut. Jag menar inte att du skall känna dig attackerad - tvärtom. Det låter väl trevligt att du vill att barnen skall vara gulliga.

Anonym
2012-06-28   ?   10:53:05

Klart barn ska vara söta och gulliga :-)

Lisa
2012-06-28   ?   10:53:07     »   http://mondolane.blogspot.se/

Vad i helskotta är det för fel på kommentarerna nu då? Ta bort det, jag ser ju dum ut.

Sanna
2012-06-28   ?   10:59:38

Men jag läste någonstans att dreads absolut är en frisyr som kan passa barn under fem år, man kan bara inte virka dem eller använda vax. Kanske vore något? Det ser ju ut att finnas en fantastisk grund att börja med :P

Lotta Lök
2012-06-28   ?   11:13:07     »   http://www.lottalok.blogspot.se/

Ha ha, underbart! Jag känner igen det där barret :) Mina grabbar har platsat i musikalen Hair länge nu och tjatet från omvärlden har inte vetat några gränser. "Stackars barn, ska du inte klippa en pojkfrisyr snart?!". Men jag känner likadant, jag vill att mina killar ska se "mjuka och goa" ut. Upplever (kanske inbillat för att passa min övertygelse?) att de bemöts annorlunda av främlingar, speciellt den 6-åringen med ljusa änglalockar, än de gånger de haft kort. Sist jag fick nog av hårborstning och gick lös med trimmern såg de ut som rymlingar från Kumla och med en tuff Spindelmannentröja (mormors favoritgåva ;) blev det bara för mycket. En fördel med det lite kortare är att man slipper föreläsa för mormödrar och diverse tyckare om att ge fan i att använda ord som "pojk-/flickfrisyr" inför ungarna.

Skitbra blogg, du börjar bli min drog! :)

Anonym
2012-06-28   ?   11:37:35

Balsam, rastaflätor eller bara två flätor under natten!

Katta
2012-06-28   ?   12:29:04

Balsamspray?
Sen så måste man ju inte snagga för att det är en pojke.
Jag skulle aldrig i livet snagga min son,det är i mina ögon apfult.Han klipps kort,det är snyggt på honom också precis som hans lockar:)

Monica
2012-06-28   ?   12:48:16

Jag skulle snagga, både bekvämare och luftigare och så slipper man huvudbry om vad man ska göra med det när det ser ut så :-)

Veronika
2012-06-28   ?   13:16:45

Min dotter ser likadan ut, och hon får ha ungefär samma frissa som dina barn men något längre lugg. Vad som faktiskt funkar hyfsat är Klick (japp glidmedlet)+vatten i sprayflaska. Ett par duschar med det på morgonen vid borstning gör det bättre.

Frida
2012-06-28   ?   13:18:28     »   http://minx.blogg.se

Dottern får också svinto i bakhuvudet, både efter en natts söm och av dagens lek. Det blir borstning minst en gång om dagen och hon är inte speciellt förtjust i det. Jag har sagt att man måste borsta eller klippa kort och det sistnämda vill hon INTE trots att jag listat en massa fördelar för henne. Vi får se hur det går...

Mini
2012-06-28   ?   13:46:11

Testat med svinborste? Funkade för mig när mitt hår trasslade som bara fan (typ som tamilns) pga mediciner som gjorde att varken hud eller hårbotten producerade något fett.

Anonym
2012-06-28   ?   14:40:26

Ser man inte snäll ut när man har kortklippt hår?
Ser man inte söt och gullig ut då?

Svar: jag tycker inte man ser lika snäll ut i snagg nej.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anette H
2012-06-28   ?   14:54:11

Tycker inte heller om snaggade barn. Alla barn har rätt att vara söta, för barn ÄR söta! Tycker det är så löjligt med folk som har ursäkten att det är så mycket mer praktiskt att snagga håret... ja såklart på POJKAR! Men dessa snaggar ju i regel inte sina flickor! Skulle det i värsta fall krävas ett snagg så vill jag att det ska gå lika lätt att göra det på både pojkar och flickor. Och vafan, sluta kalla frisyrer för pojk/flickfrisyrer... Man klipper sig helt enkelt! (Detsamma tycker jag ska gälla kläder. Barn ser likadana ut kroppsligt de första åren = barnkläder)

jenny
2012-06-28   ?   15:06:28

varför är det viktigt att han ser söt och gullig ut istället för att ha ett lättskött hår?

Och snälla säg att jag missuppfattade meningen om Ninja.. Eller borstas hennes hår endast EN gång i veckan????

Svar: Lättskött? Vad innebär det egentligen? Att det är lätt att kamma eller att det sköter sig själv? För hans hår kräver ingen skötsel. Inte Ninjas heller. Jag borstar och tvättar nästan aldrig. De tycker inte om det och jag tycker att deras kroppsliga integritet är viktigare än att de ser välvårdade ut.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anna
2012-06-28   ?   15:06:58     »   http://twitter.com/frokenrod

Jag är snart 27 år och det har inte vuxit bort på mig än, jag vaknar nästan varje dag med dreadstovor lite här och var hur mycket jag än vårdar och packar in håret med diverse dyra produkter. Jag tror helt enkelt att det är livets lott om man föds med lockigt hår av nordisk kvalité. Jag tyckte det var fint på Tamlin i alla fall! Om det kan vara till någon tröst.

Caucasiangirl
2012-06-28   ?   15:30:40

OMG hahahaha! Så roligt!

Sofia
2012-06-28   ?   15:56:01

Plattång? :)

Emma
2012-06-28   ?   17:19:45

Fast personlig integritet... Jag tycker att det har med hygien att göra. Vissa saker måste man - borsta tänderna (annars karies), klippa naglarna (annars opraktiskt och ohygieniskt) och borsta/tvätta håret - för att det inte ska bli smutsigt och tovigt. Om Ninja inte vill klippa naglarna, hur hade det lösts? Och tänderna?

Svar: Visst, men om jag behöver utföra dessa saker med våld så ÄR det ett övergrepp. Och det känns inte riktigt ok tycker jag. Jag uppmuntrar ungarna att sköta hygienen, men jag tvingar dem inte.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Andrea
2012-06-28   ?   17:31:53

Min son ser likadan ut fem minuter efter vi borstat håret på honom. Jag klippte det en gång för att det inte gick att reda ut, men han gillar sitt hår som det är och jag vill inte klippa det kort så det får va helt enkelt. Han är för övrigt sjukt lockig i håret så jag antar det är därför han får svinto och halvdreads

Anonym
2012-06-28   ?   17:51:55

Menar du att du aldrig tvättar deras hår? Tycker du inte att det är ohygieniskt? Tycker synd om dem om de luktar på dagis (och om barnen omkring dem i så fall).

När du tvättar: Använder du då någon hemmagjord varianat av rengöring. Newsflash: Finns något som heter schampo och blasam (prova ex Barnängens): Använd det på dem varann dag. Borsta deras hår morgon och kväll.

De har ju typiskt ljust och lättskött hår. Du borde inte alls ha dessa problem om du bara skött det med vanliga hygienprodukter.

Svar: Mina ungar luktar gott! Håret behöver inte tvättas. Faktum är att shampoo osv förstör hårets naturliga försvar och förmåga att hålla sig rent. Dessutom torkar det ut hår och hårbotten. Vatten räcker. En gång i veckan.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Clara
2012-06-28   ?   18:11:59     »   http://vildavillerkulla.blogspot.se/

Dreads är bästa frisyren! Låt de leva fritt:)

Morrhoppan
2012-06-28   ?   18:48:16     »   http://www.mobilblogg.nu/Lelly

Mina barns hår har typ ALDRIG blivit tvättat. Ibland blir det blött när dom badar. Dom kammas kanske en gång i veckan och luktar gott och har liktigt änglahår. Sådetså! Schampo är ett jävla påhitt som vi vuxna kan slava med på oss själva om vi vill.

Litchi
2012-06-28   ?   19:02:15

Lägg balsam eller hårolja i håret direkt efter att de badat eller duschat. Dvs. när håret är blött, försök kamma ur det, sen blir det bra. Jag hade hår till rumpan som 5-åring och jag vet vilka kurer min mamma fick ge mig :D

Anonym
2012-06-28   ?   19:31:00

"Svar: Mina ungar luktar gott! Håret behöver inte tvättas. Faktum är att shampoo osv förstör hårets naturliga försvar och förmåga att hålla sig rent. Dessutom torkar det ut hår och hårbotten. Vatten räcker. En gång i veckan."

Mitt svar: Tydligen funkar inte vatten en gång i veckan särskilt bra med tanke på de problem ditt barns hår uppvisar.

Svar: Det har inget med frånvaron av shampoo att göra. Shampoo skulle snarare förvärra problemet eftersom att det torkar ut.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Natali bloggar om LIVET
2012-06-28   ?   19:44:07     »   http://www.finest.se/natali

Vänta här - vill DU att ditt barn ska se snäll och gullig ut. Vad hände med allt du skrivit innan om utseende, genus osv.

Svar: Jag tror du missförstår. Jag menar inte gullig som i attraktiv eller oful. Jag menar gullig som i gullig personlighet. Utseendet spelar roll för hur man uppfattas. Det skriver jag ju om precis hela tiden. Och jag vill att mina barn ska uppfattas som snälla och mjuka.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Soda
2012-06-28   ?   19:50:02

Anonym: Vissa barn har sånt hår vad man än gör. Jag har barn med svintohår och jag har provat allt från att tvätta ofta, tvätta sällan, kamma, fläta etc men håret har envist tovat sig och kring fyraårsåldern så har de börjat få normal hårkvalité, så please, det är bara bullshit att Tamlins hår är ovårdat.

Jolene
2012-06-28   ?   19:55:21     »   http://fridgepoetry.blogg.se

Resingera till dreads. Urpraktiskt och tänker man på barnas utseende ( Som ju egentligen inte ska läggas värde i...) så är det jättefint.

Anonym
2012-06-28   ?   20:46:58

Aha, du tycker att rakat är fult (motsats till "ofult") samt att dina egna barn ska ha förmånen att få vara ofula. Men du uppmanade Carola att raka SITT barn, isället för att lösa hårfrågan på annat sätt. Och hon hade t.o.m. en flicka, som bemöts MYCKET VÄRRE i rakat hår än pojkar, och som dessutom hade en massa andra fördommar (och omställningar) att kämpa med utöver vad dina barn har.
DUBBELMORAL. (Får endast vissa, "vita", barn vara "ofula"?)
Ps. Schampo är för att göra rent, sen tar du balsam som gör att du kan kamma ut...

Svar: Nej jag tycker inte att rakat är fult. Jag tycker det ser hårt och tufft ut. Jag vill inte att min son ska se hård och tuff ut. Jag vill inte att han ska se ut som en pojke. Jag vill inte att det ska synas vad han har för kön.
och jag vet hur shampoo och balsam funkar. Det torkar ut hår och hårbotten. Balsam är till för att maskera skadan. Håret blir rent med vatten. Ja såvida man inte fuckat upp hårets naturliga skydd.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anonym
2012-06-28   ?   21:01:02

Varför uppmanade du då Carola att raka sin dotter? Är det skillnad på barn och barn (men olika hudfärg)?

Whatever, borde nog ta tag i dagen istället för att bråka i ett kommentarsfält.. :)

Eloge till dig i alla fall att du orkar svara på dina kommentarer, och snabbt.

Svar: det är skillnad på hår och hår. Afro är en helt annan typ av hår som kräver en helt annan skötsel. Men jag minns inte att jag uppmanade henne att raka? Det finns andra sätt att slippa de problem som afro medför. t.ex flätor, dreads eller kortklippt.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

ss
2012-06-28   ?   21:14:05

What?! "måste tvätta" "måste borsta" varför då om jag får fråga?? Inte alls ohygieniskt att inte använda schampo. Min sons hår sköljs igenom lite snabbt m vatten när han badar el duschar. Borstar det aldrig. Varför skulle det vara nödvändigt? (Borstar för övrigt aldrig mitt eget hår heller förutom att kamma bena efter att ha tvättat det som jag gör 1-2g/vecka, tycker bara det blir flygigt o elektriskt ifall jag borstar.)
Sonen har halvlångt lockigt och tillverkar egna dreads genom att tova sin egen lilla tofs när han är sömnig/ska sova. Tyvärr lossnar de efter att han dragit i dem. Så börjar desvärre likna munkfrisyr nu, lite kalt mitt uppe/bak... :) Inte bestämt än om det ska åtgärdas på nåt sätt. Inte snagga allt iallafall! Kanske klippa bort lite i nacken i behålla långa lockarna fram..

jenny
2012-06-28   ?   21:17:40

men dåså! :) om det redan är så att det inte kräver någon skötsel, du vill att han ska se ut så då är det ju inga problem :)

ss
2012-06-28   ?   21:21:03

Och varför se tovorna som "problem"? Hel och ren och hygieniskt behöver inte stå i motsats till att ha lite tovor. Det är vår vuxenblick som ser problem i tovorna. Men låt dem vara och försök inte borsta ut dem så finns inget problem! :)

Svar: precis de funderingar jag har också. Tovorna är inga problem för tamlin.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lina
2012-06-28   ?   21:29:42

Här kör vi med längsta längden på trimmern på bägge två precis innan sommarn. Då hinner det växa ut till vintern. Tycker det är behändligt. Väldigt skönt och svalkande för kidsen att få ha kort när det är varmt ute.

Linnéa
2012-06-28   ?   22:24:16

Jag hoppas Tamlin själv får bestämma sen hur hans hår ska se ut, och om han ska se "könslös" ut. Genus är viktigt, men inte bra att tvinga på barnen heller.

Svar: Tamlin är två bast. Hur tänker du att han ska bestämma? Tror du att tvååringar ens har en åsikt?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Lilla Mysan
2012-06-28   ?   22:50:43     »   http://lillamysan.se

Sådär ser kråkan ut varje morgon. Måste borsta håret minst en gång om dagen och då blöter jag först ner håret med spraybalsam och sen borstar jag. Ändå ser det likadant ut nästa morgon. När det blir allt för illa och inte går att borsta ut längre, så klipper jag. Men jag klipper liksom inte rakt av, utan jag klipper i tovorna lodrätt i hårets/tovans längsriktning om du fattar. Det funkar faktiskt riktigt bra.

Sofie
2012-06-28   ?   23:39:28     »   http://xn--vergrden-d0a9n.se

Jag "tvättar" inte heller mina barns hår, jag sköljer ur det när de duschar. Det behövs inget schampo. Vi vuxna anser ju oss tvungna att använda schampo just för att vi använder. Det torkar ju ut håret och hårbotten så att det stimuleras att producera mer fett vilket innebär att v anser att håret är fett och smutsigt och vi använder mer schampo för att göra rent det. En ond cirkel helt enkelt. Däremot så tycker jag själv att det är oerhört svårt det här med att klippa naglarna. Jag inspirerades av dig och började måla min tvåochetthalvtårige sons naglar, han älskart! Då klipper vi naglarna och så får han välja vilken/vilka färger. Jag vill inte tvinga utan försöker locka men det är svårt. Har du aldrig "tvingat" de att borsta tänderna t.ex? Min ettåring är hopplös att borsta på, hur har du gjort när de helt enkelt inte vill? Berätta gärna mer, jag har slut på idéer men tycker det känns oerhört jobbigt att göra något under tvång.

Svar: Nej jag tvingar aldrig. Jag uppmuntrar dock. Och luras lite. Hähä. Berättar om tandtrollen osv. Fast hon tycker det är roligt bara, men vill ändå borsta. Naglarna går hon med på. Jag förklarar att hon kan riva sig och att det kan göra ont. Och så får hon nagellack efter.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Beyond Eternity
2012-06-28   ?   23:59:29

Linnéa
Hur ser man ut när man ser "könslös" ut? Något med håret då eller?

Genus är viktigt skriver du, men inte bra att tvinga på barnen. Tvinga genus på barnen? Hur gör man då? och varför skulle det inte vara bra med genus när det gäller barn?
Så med andra ord så anser du alltså inte att det är bra att man behandlar och bemöter barn lika/jämställt utan det är bättre att behandla/bemöta dem olika/ojämställt, alltså utifrån vilket kön barn har?


Linnéa
2012-06-29   ?   00:17:21

Du missförstår. Lady dahmer hade skrivit som ett svar att hon ville att Tamlin skulle se söt,snäll och könslös ut. Vad jag menade då, var att ska inte barnet själv få bestämma hur den ska se ut?

Svar: Sen undrar jag lite om det här med "bestämma". Ska barn bestämma allt själva? Givetvis får mina barn bestämma en massa saker själv, men jag tror inte på att låta barn ta ansvar för alla beslut. Speciellt inte sådana som de saknar kunskap om eller som kan vara till deras nackdel.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Linnéa
2012-06-29   ?   01:28:59

Klart jag fattar att en tvååring inte kan bestämma det nu. Det var ju därför jag la till ordet SEN.

Caroline
2012-06-29   ?   09:29:14

Vill bara börja med att säga att jag älskar din blogg och jag har lärt mig väldigt mycket av dig. Jag förstår varför du inte vill klippa honom kort men nu känns det som om du låter din åsikt om hur han ska se ut vara viktigare än vad som kanske är bekvämast/bäst för honom. När jag var liten var jag så jäkla håröm och vägrade borsta håret, därför klippte mina föräldrar av mig håret så jag fick "pojkfrisyr "

Svar: fast hans hår besvärar honom inte det minsta
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Sofiri
2012-06-29   ?   16:52:27

Låt dem inte gå och lägga sig med blött hår, det brukar hjälpa. Alla får Svinto-hår om man gnuggar kudde och snor runt när det är fuktigt! Och honung låter som en bra kur. Lycka till!

Lisa Oxygen
2012-06-29   ?   20:11:04

Svar: Visst, men om jag behöver utföra dessa saker med våld så ÄR det ett övergrepp. Och det känns inte riktigt ok tycker jag. Jag uppmuntrar ungarna att sköta hygienen, men jag tvingar dem inte.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

..bra svar. Först nu har jag börjat förstå att saker som vuxna gör mot barn också kan vara övergrepp, inte bara så att de måste få barnen att lyda på något sätt. Inte har jag betraktat det som ett övergrepp.. men jag minns ju när jag var liten och skulle läras att använda tandkräm. Pappa tvingade mig så jag nästan kräktes.. sen gav de upp.. minns dock inte alls vad mamma gjorde. Av egen vilja började jag använda tandkräm vid 26 års ålder, då med en annorlunda smak och konsistens än de vanliga. Kan idag fortfarande bli illamående om jag ser mig i spegeln när jag borstar tänderna, dvs så jag ser klägget.

Emma [MissGrimm]
2012-06-30   ?   13:03:04     »   http://missgrimm.blogg.se

Dominic har lika dant. varje gång han har sovit eller haft mössa (eller om håret har nuddat något föremål öht).

har en flaska med balsam blandat med vatten som jag sprejar i håret på morgonen och borstar ut det under frukosten. Sen får det se ut som det vill resten av dagen.

"Ska du inte klippa honom?" frågar min mamma med jämna mellanrum. I början svarade jag ungefär som din förklaring. Det har fortfarande inte gått in i hennes skalle så nu säger jag bara "Nej för helvete! Den som kommer nära honom med en sax åker på en propp!" Det verkar vara ett universellt språk som alla fattar =)

Daeminimon
2012-06-30   ?   20:19:09     »   http://mammaiengland.blogg.se

Jag och Eddie använder båda en Tangle Teezer. Den är skonsam mot håret, och brukar kunna reda ut de envisaste dreadsen! (Vi klippte Eddie. Gjorde 0 skillnad, så nu kör vi Bröderna Lejonhjärtafrilla för hela slanten!)

Olivia
2012-07-01   ?   13:54:05

Jag håller helt med om det där med att frisyren påverkar hur en person uppfattas - kanske särskilt barn. Men samtidigt gillar jag när det är praktiskt. Vår son är absolut inte snaggad, men jag har klippt bort en del söta korkskruvar (ja, det var hemskt att göra det..) för att han behövde kortare hår. När värmen kom nu på våren så blev han helt blötsvettig om huvudet när han lekte så det kändes inte schysst att låta honom ha kvar så mycket hår. Och eftersom han inte gillar när man kammar/borstar håret så är det också en bidragande orsak till att han får ha kortare hår. Jag skulle göra det samma på en flicka. För mig känns det viktigt att det är praktiskt och skönt i första hand - att håret lixom inte ska störa barnet (inte komma i ögonen, vara svettigt eller behöva kammas en massa ifall barnet inte gillar det). Och sen vill jag inte att min son ska se hård och tuff ut, nixpix.

Svar: JO jag tycker också att praktiskt är viktigt. Därför har båda mina barn kortare hår.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anonym
2012-07-03   ?   14:32:14

LD skriver: "jag tror inte på att låta barn ta ansvar för alla beslut. Speciellt inte sådana som de saknar kunskap om eller som kan vara till deras nackdel."

Jag svarar: Har läst kommentarerna och dina svar här, men jag blir helt förvirrad. Först säger du att dina barn får själv bestämma om dem vill duscha, bosta tänderna, osv... Å sen säger du såhär(läs ovan). Men barn i tex tamlins ålder kan ju inte vet om de e bra eller dåligt att duscha. De e ju ett beslut som du måste ta. Å jag håller med om vad några har skrivit här, man ska duscha mer än 1 gång i veckan. jag tycker heller inte att man ska tvinga. Men vissa saker måste man som förälder bestämma, spelar ingen roll om barnet vill eller inte. De ska inte vara tvång, man kan göra de till nått kul. Tex att duscha, de kanske inte är så kul att bli skrubbad, men att leka i duschen/badet är oftast kul å så blir man tvättad på samma gång.

Svar: Vad är det som är så förvirrande? Att jag inte är villig att begå övergrepp på mina barn har väl inget med saken att göra? Att inte låta barn bestämma är inte synonymt med att tvinga dem. Att jag t.ex inte köper en klänning till ninja är inte ett övergrepp. Att jag håller fast henne samtidigt som jag borstar tänderna på henne är det. Att jag inte snaggar min son i en pojkfrisyr är inte samma sak som att hålla fast honom och klippa honom mot hans vilja. Att servera mat barnen inte tycker om är inte ett övergrepp. Att tvinga i barnet maten är dock det. Övergrepp är övergrepp. Att inte låta barn bestämma är inte ett övergrepp.
-

Och nej man måste inte duscha. Barnen dör inte av att inte göra det. De tar inte ens skada av det.

-

Och att jag inte tvingar dem betyder inte att jag inte uppmuntrar eller föreslår. Mina barn borstar sina tänder, de tar ett bad då och då (nej, inte mer än en gång i veckan. Deras hud torkar ut. Och nej, man behöver verkligen inte duscha/bada oftare än så.) de har på sig kläder och de mår bra.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Emmeline
2012-07-07   ?   13:23:54     »   http://emmelinesaventyr.wordpress.com

Vad använder du för balsam på dem? Testa ett riktigt bra från frisören, de flesta brukar ha speciella barnbalsam (som jag antar är "snällare" än de för vuxna), kostar lite mer men fungerar bättre. Och som någon skrev, låt dem inte somna med blött hår.

En annan bra grej som jag testat (får själv extremt tovigt hår vad jag än gör..) är att använda såna siden/silkes-örngott som är väldigt glatta. Då skapas det inte lika mycket friktion => mindre tovor.

Emmeline
2012-07-07   ?   13:40:47     »   http://emmelinesaventyr.wordpress.com%27

Och jag håller med om att man inte ska tvinga barnen att borsta håret/klippa sig/klippa naglarna och dylikt, sådant som är rent kosmetiskt. Det gör ju ingen skada att låta bli, vill de ha fint hår sen kan de ju bara börja borsta det liksom. Men, jag hoppas du var lite för snabb på tangenterna när du skrev med att de inte behöver borsta tänderna om de inte vill. Det om något kan ju leda till enorma problem i framtiden. Mina föräldrar hade lite den inställningen, jag ville verkligen inte borsta tänderna när jag var liten och då slapp jag, vilket ledde till att jag fick enorma problem med tänderna redan i ung ålder och detta i sin tur medförde en stor tandläkarskräck. Och problem man får med tänderna så snart man börjat få riktiga tänder sitter ju i hela livet, i och med gamla fyllningar som lossnar titt som tätt och att tänderna är skörare, och problem med mjölktänder kan om man hat otur leda just till tandläkarskräck i större eller mindre grad. Så att borsta tänderna tycker jag allt du ska tvinga dem till, det är ju för deras eget bästa.




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback