Inget barn ska behöva döda sina föräldrar eller vara sexslav. Nu kan du göra nånting åt det.

Jag kommer inte blogga nåt idag. Istället vill jag att alla ni tittar på den här kortfilmen. Tänk inte att du inte har tid, se till att du får tid, för det här är viktigt. Om inte nu, så senare. Och när ni tittat så vill jag att ni agerar.




Gilla inlägget på Bloglovin'.


OBS! Ni som tycker att utnyttjandet och våldtäkter av barn hamnar i skymundan för organisationens eventuella"tillkortakommanden" och vill fylla kommentarsfältet med trams om att detta är dåligt, gör det nån annanstans. Självklart är det bra att vara kritisk, men att ibland är det viktigare att vara solidarisk. Och att våga vara kritisk mot kritiken som jag upplever vara väldigt svart/vit.

Jag har tagit del av all information och tagit ställning. Och hänvisar er till detta. Syftet är att lära världen vem Kony är och det gör jag såhär. Det kostar inget och ingen tjänar några pengar på det. Och jag störs inte det minsta av att de pengar jag eventuellt skulle skänka även går till materialkostnader, resekostnader och uppehälle för de som jobbar med det här. 

Här kan ni läsa organisationens svar till kritiken de fått.

Kommentarer
Postat av: Emsa

http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble



Snälla supporta inte upphovsmännen till länken du just gav genom just spridning! Den organisationen använder sig av pengarna till just terrorism! It's all a SHAM! Kolla in min länk istället.

2012-03-08 @ 07:14:48
Postat av: Emsa

Här är de snälla upphovsmännen bakom organisationen som poserar med VAPEN i Sudan.



http://www.scarlettlion.com/blog/wp-content/uploads/2012/03/GlennaGordon_InvisibleChildrenA.jpg

2012-03-08 @ 07:17:22
Postat av: Emsa

Jag bidrar iallafall inte mina pengar till avrättning och våldtäkt i jakt MOT avrättning och våldtäkt. Länka till wikipedia eller ngt istället.

2012-03-08 @ 07:35:07
Postat av: Lady Dahmer

emsa nej jag tänker inte länka till wiki. Jag länkar till den här videon. Den når folk på ett annat sätt.

2012-03-08 @ 07:38:07
Postat av: Kajsa

Jag är 18 år, på min facebooksida har över 100 personer spridit videon. Jag tycker verkligen att det är jättebra att sprida sånt här och framför allt genom sociala medier där man når så otroligt många.. Däremot så stödjer jag inte den här organisationen..



http://oohsshit.blogspot.com/2012/03/iz-just-so-silly.html

2012-03-08 @ 07:53:19
URL: http://oohsshit.blogspot.com
Postat av: Kajsa

oh. Såg inte det du skrev underst. Sorry.

2012-03-08 @ 07:55:33
Postat av: Anonym

Ja, perfekt! Stöd en organisation som stödjer militären i Uganda & Sudan! :thumbup: Det är DÄR deras intäkter hamnar! INTE till barnen! Kony har inte varit aktiv i LRA sedan 2006!



http://theeducatedfieldnegro.tumblr.com/post/18894846735/we-got-trouble



http://4.bp.blogspot.com/_-PnDZmngAhM/Sa_KBGNySiI/AAAAAAAAAJY/uBOfiAysghs/s1600-h/IMG_2941.JPG

En bild på männen med militären.



KÄLLKRITIK!

2012-03-08 @ 08:18:56
Postat av: Lady Dahmer

anonym - du kanske ska kolla upp kritiken innan du sprider den. Nej, inte ett endaste öre går till ugandas regering eller militär.

2012-03-08 @ 08:24:40
Postat av: Lady Dahmer

Och att Kony inte är lika aktiv längre, spelar det verkligen någon roll? Vi kanske skulle struntat i alla gamla nazister också.

2012-03-08 @ 08:25:16
Postat av: airaM

Men är folk dumma på riktigt? Vi som sprider länken gör det av en anledning - att äcklet Joesph Kony ska hittas och gripas. Inte för att stötta någon organisation eller elak militärjunta. HUR kan vissa få det till något dåligt? Det visar bara på att folk fanimej alltid ska hitta något att gnälla på, vad det än gäller.

2012-03-08 @ 08:25:55
URL: http://blogg.mama.nu/somenoppenblogg
Postat av: Lady Dahmer

airam eller hur?! Dessutom misstänker jag att de är så ivriga att vara kritiska att de glömmer vara kritiska mot kritiken.

2012-03-08 @ 08:31:46
Postat av: M

Alla organisationer måste använda en del av sina intäkter för att aktiva människor inom organisationen ska kunna fortsätta kämpa. Att avstå från att donera pengar med argumentet att ledarna inom organisationen får en del av intäkterna är en, enligt min åsikt, dålig ursäkt.



Jag anser inte att det är okej med högst uppsatta inom organisationer som får miljonlöner, men om en av mina tjugo dollar går till de utsatta så är det fortfarande bättre än ingen donation alls. Faktiskt.



Jag har precis donerat till Invisible Children.

2012-03-08 @ 08:41:23
Postat av: Mia

Jag börjar fundera över tillvägagångssättet. Är det verkligen USA som ska fixa detta? Varför vände de sig inte till FN? Är inte hela grejen med FN att de ska arbeta internationella? Bort med USA som superstat som ska regera överallt, in med FN, säger jag!

2012-03-08 @ 08:45:24
URL: http://lattemorsangbg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Haha jo det gör ju det. De har själva sagt att man ska donera pengar till militären så de kan döda Kony enklare (ja för så funkar det ju)

Och titta på till exempel röda korset, där går 90% av intäkterna till välgörenhet. Här går 30.

Jag vill hjälpa barnen men jag skyr denna organisationen som pesten. Men ja, ni kan ju aldrig ha fel :)

2012-03-08 @ 08:49:14
Postat av: Lady Dahmer

anonym du får engagera dig på vilket sätt du vill, men att bajsa på de som tycker och gör annorlunda än dig är bara så jävla småaktigt.

2012-03-08 @ 09:03:13
Postat av: Susanne Ö

Anonym, "Invisible Children’s mission is to stop LRA violence and support the war affected communities in Central Africa. These are the three ways we achieve that mission. Each is essential: 1) Document and make the world aware of the LRA. This includes making documentary films and touring these films around the world so that they are seen for free by millions of people. 2) Channeling the energy and awareness from informed viewers of IC films into large scale advocacy campaigns that have mobilized the international community to stop the LRA and protect civilians. 3) Operate programs on the ground in the LRA-affected areas to provide protection, rehabilitation and development assistance.



As you will see, we spend roughly one third of our money on each of these three goals. This three-prong approach is what makes invisible children unique. Some organizations focus exclusively on documenting human rights abuses, some focus exclusively on international advocacy or awareness, and some focus exclusively on, on-the-ground development. We do all three. At the same time. This comprehensive model is intentional and has shown to be very effective."



Du glömmer även att om man googlar "röda korset kritik" så kan man också hitta en massa kritiska artiklar om dom. Gör det röda korset till en organisation som man också ska sky som pesten? Jag tror inte det finns en enda välgörenhetsorganisation som aldrig fått någon form av kritik. Man måste även kritisera kritiken.

2012-03-08 @ 09:03:13
Postat av: ImeldaMay

Du var fan rolig! Du säger att du har varit "kritisk" men det enda du gör är att läsa organisationens svar på kritiken?? Hur fan är det att vara kritisk då??? :-d Afrika är förlorat, ett land där rikedom ska ha kunnat grönska och det enda dom har är korrupta ledare och militärer som våldtar, om du tror att det finns EN enda bra arme i Afrika så är du rätt så ovetande! En god vän till mig har varit där nere och jobbat, ALDRIG mer säger han, ett jävla skitfolk som inte ens tar hand om sina egna, bara mördar och våldtar! Uganda är ett rikt land, för inte längesen så har olja i mängder hittats, och gott om guld finns det även. Hur fan kan man skänka pengar till detta? När ska vi göra dom oberoende av oss och låta dom sköta sina egna konflikter? Så jävla typiskt av USA att lyfta fram detta problem mitt i andra konflikter som finns runtom i världen! Nyligen så bombade Syriens regering ihjäl ca 300 människor när dom var ute och demonstrerade, inte fan brydde sig varken du eller världen om det.



Skänk inte pengar till detta.

2012-03-08 @ 09:29:02
Postat av: Linda

Men läs lite källkritiskt om denna film. Google is your friend. Han är förfasiken gripen för länge sedan. Nu spekuleras det kring varför man sänder denna film nu när det inte är aktuellt längre. Och om organisationen. Nej känns inte ett dugg seriös efter det man hittar på nätet om dem. Såg detta på facebook o valde ligga lågt o vänta med min åsikt. Och det känns som man fick rätt. Skulle aldrig vara så korkad o naiv att skänka pengar här inte. Finns ANDRA i Afrika som behöver hjälp NU. Som verkar mer aktuellt än detta.

2012-03-08 @ 09:41:06
Postat av: Veronica S.

Åh, det finns så mycket jag vill säga... 1) Även om Kony inte är lika aktiv i Uganda längre, så är han väldigt aktiv i andra delar av Centralafrika. Att han inte är aktiv i Uganda betyder alltså inte att han inte är aktiv alls. Och kritiken mot att de poserar med militären (med vapen)... Det var ju exakt det de svenska journalisterna gjorde (poserade med rebeller och vapen). Det har ingenting med ens politiska ställning att göra, det är bara så det funkar i den regionen. Vill man kunna resa runt i konfliktområden måste man vara diplomatiskt, och i den diplomatin ingår att vara tillmötesgående, bland annat genom att ställa upp på sådana här foton. Det innebär inte att pengarna som går till organisationen går direkt till Ugandas regering/militär. För övrigt håller jag med LadyDahmer om att man kanske ska vara lika kritiska mot kritiken. Over and out.

2012-03-08 @ 09:42:06
Postat av: Veronica S.

Linda: Ja, google är din vän. Nej, Joseph Kony är inte gripen. (Däremot har det funnits en arresteringsorder på honom sedan ett antal år tillbaka. Tyvärr betyder inte en arresteringsorder automatiskt arrestering.)

2012-03-08 @ 09:44:42
Postat av: therese

http://skitungarna2011.blogspot.com/

2012-03-08 @ 09:45:15
Postat av: Mads

Lady Dahmer,

Hur agerar du?

Och vad gör du för dom barn i Sverige som dagligen far illa?

2012-03-08 @ 10:01:12
Postat av: Linda

Veronica S. Det jag menade...googla inte Kony 2012. För första träffarna står att han inte är gripen. Han fängslades ngngång 2006-2007. Sedan sitter han säkerligen inte fängslad idag. Hittade mkt om honom på amerikanska sidor.

2012-03-08 @ 10:02:37
Postat av: Ikanbokan

Bra Lady Dahmer!

Igår såg jag denna video, och AGERA är det rätta verbet efter att ha sett den. Nån gång måste man "få" ta ställning och faktiskt göra nåt, utan att kritisera eller oja sig över alla andra som också behöver hjälp.

Man FÅR välja en sak att engagera sig på, och då är detta nåt jättebra, oavsett var.

Det här kändes mest tryckande och relevant för stunden, de vill få igång världen, så världen, GÅ igång!

2012-03-08 @ 10:14:22
Postat av: Mads

Ikanbokan,



Hur ska man agera och hur ska man "gå igång"?

Genom att lägga en länk på sin blogg eller hur då?

2012-03-08 @ 10:21:56
Postat av: Sandra Hila - kreativa konstigheter

Detta hakar jag på! Jag visste inte ens om vem han var innan nu. Detta måste ALLA veta!

2012-03-08 @ 10:22:58
URL: http://sandrahila.com
Postat av: Elin i Malmö

Mads: Det där fattar jag inte, om man engagerar sig i en sak måste man då engagera sig i alla? Inte konstigt att folk inte engagera sig mer isf, verkar väldigt jobbigt och dyrt.

2012-03-08 @ 10:27:25
Postat av: Ikanbokan

Det är en bra början!

Att engagera sig genom att sprida vidare meddelandet och budskapet.

Sen kan man ju ha "föreläsningar", bidra ekonomiskt, informera vänner och familj. Det finns flera sätt! Och man får väl välja det som passar en själv bäst!

Jag har själv spritt budskapet vidare, och köpt material som stödjer kampanjen, för att sen kunna agera den 20e april även.

Det är en internationell kampanj, man agerandet är individuellt, beroende på ens egna förutsättningar.

2012-03-08 @ 10:29:17
Postat av: Ladydahmer

imelda varför tror du att jag bara läst deras svar?

2012-03-08 @ 11:04:25
Postat av: Sofia.

Tack för att du delade videon. Jag hade nästan gått ner mig helt i uppgivenhet över allt elände i världen och har känt det som att jag inte kan göra något.

Men nu fick jag hopp av att se människor enas och kämpa tillsammans. Det är helt ovärderligt!

2012-03-08 @ 11:08:06
Postat av: Linda N

@Linda: Nej Kony är inte gripen.



@Lady Dahmer: Att uppmärksamma våld, tortyr och lidande är ALLTID bra. Tack för att du postat filmen.



Det skadar som sagt inte att förhålla sig kritisk till kritiken. Hur människor kan se filmen och vända globalt engagemang till något negativt är över mitt förstånd, att man sen väljer att avstå från att skänka pengar till IC är en annan sak.

2012-03-08 @ 11:08:46
Postat av: Ladydahmer

mads jag säger som redan påpekats, måste man engagera sig i allt? Ska jag räkna upp all välgörenhet jag engagerar mig i och reogöra hur? Jag spyr på sånt översitteri. Alla gör efter sin förmåga. Men människor som du vill gärna påpeka andras brister. Antagligen för att må bättre i dina egna tillkortakommanden.

2012-03-08 @ 11:10:26
Postat av: Görel

Det är bra! Skitbra, sådana här inlägg behövs.

2012-03-08 @ 11:16:28
Postat av: Ciria

En nyanserad artikel som ger lite bakgrund om situationen i Uganda:



http://www.foreignaffairs.com/articles/136673/mareike-schomerus-tim-allen-and-koen-vlassenroot/obama-takes-on-the-lra



2012-03-08 @ 11:52:21
Postat av: Anonym

Lady Dahmer,



Nej, inte direkt men du är fri att tolka hur du vill.



Jag tycker att det görs på tok för lite för dom barnen här i Sverige som far illa.



Varför blir det här youtubeklippet sån stor grej nu?

Det händer HELA tiden. ÖVERALLT.



Men om ni tror att ni räddar någon genom att sprida ett klipp så okej.

2012-03-08 @ 12:02:28
Postat av: Nebel

Mycket kan hända när endast klippet sprids. Ingen behöver skänka pengar till organisationen: det viktigaste här är att informationen om IC sprids och att världen blir medveten om att det finns en man som heter Joseph Kony - och att han måste stoppas.



JA, detta sker på många olika ställen runt om i världen, as we speak. Ska man inte börja någonstans tycker du, Anonym ovanför mig? Hur vill DU agera för att hjälpa ALLA barn i både Afrika och Sverige? Världen? Om du spyr galla över IC's metoder antar jag att du har kommit på en egen.



Människor kommer i kontakt med FN, med staten, med USA's högsta höns och så vidare. Tillsammans uppmärksammar vi att det finns ett problem och att det måste fixas innan det har eskalerat. INGA pengar från oss behövs för det. Bara lite engagemang där en delar videon med många andra.



Nevertheless, jag tycker att det är fantastiskt hur hårt IC har arbetat för det här. Det är fantastiskt hur många människor runt om i världen som har sett denna video och agerat. Tillsammans.

2012-03-08 @ 12:13:50
URL: http://nebel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inget inlägg idag? Tråkigt, jag trodde du hade något på lager nu på internationella kvinnodagen. :)

2012-03-08 @ 12:23:51
Postat av: Lisa

Tack för det här inlägget. precis diskuterat med Hanna Friden fram och tillbaka hos BK.



Nästan alla organisationer får kritik för hur de spenderar pengar. Skit samma. Den här filmen gör oss uppmärksamma på ett problem. Det är skit bra



Och när det handlar om barn har man rätt att ta en sida. Då har man rätt att agera. Jag har verkligen läst både pro/contra sidan.



som en person så smart skrev om ämnet. "can't see the wood for the trees -"

Man ska vara så jävla kritisk till allt så man glömmer att se vad som är den gemensamma nämnaren här. Nämligen att Kony har förstört flera liv och utnyttjat barn. Och det är inte OK!

Slut ödsla er energi på att bråka om IC och börjar tänka över hur ni kan ändra något. Om ni inte vill donera till IC, ok. Då finns det andra möjligheter.

t.ex: http://visiblechildren.tumblr.com/post/18912809563/got-a-better-idea



Och ja ni som läst bloggen visiblechildren skulle ta och läsa de senare inläggen också och inte bara det första.



2012-03-08 @ 12:29:49
Postat av: Anonym

Faktum är att jag ska åka som volontär i sommar, fast inte till Uganda, utan Zimbabwe. :) Fler både göra det. Man kan få resan sponsrad. :D

Men alltså, jag ger upp. IC stödjer fortfarande terroristorganisationer och jag tror inte ett piss på att dom hjälper barn. Tror ni det? Kanon! Ni kanske har rätt, men jag har sett alldeles för mycket negativt för att tro ett piss på dom. Men kämpa på, sprid videoklipp. :thumbup:

/Hannah

2012-03-08 @ 12:34:40
Postat av: Sarah

Well, jag personligen ifrågasätter USAs motiv att vara där och tycker inte att det nödvändigtvis är allas vår sak att skänka pengar till en organisation som tydligen är lite etchy när det kommer till vissa punkter(bara USA har nog med pengar att lägga på sånt här men gör det ju inte, så vi får väl trycka på våra regeringar i stället och hoppas att världen slutar prioritera vinst framför allt och lägger pengar som finns där det behövs i stället) MEN det måste spridas och uppmärksammas för deras sak oavsett div. oklarheter och liknande är viktig och den här videon ÄR sjukt bra.



ang. visible children som verkar fokusera på att invicible childrens metoder är fel handlar det väl främst om förhållningssätt så vitt jag kan se det. Organisationen verkar fokusera en majoritet av resurserna på uppmärksammande av saken, i stället för direkt aktion på plats (var av bara 32% av intäkterna gått direkt till saken på plats i Uganda osv, i alla fall enligt vad jag kan läsa här om kritiken mot organisationen (http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble). DET är väl något man själv får ta ställning i tycker jag. Dvs. hur vida informationsspridning är viktigt till den milda grad eller inte. DET gör väl inte organisationen falsk eller dålig för det? Eller har jag missat något?



Skrev ett eget inlägg om det hela redan igår, med lite tillägg idag: http://syntkatten.weebly.com/1/post/2012/03/invinsible-children-kony-2012.html

2012-03-08 @ 12:43:24
URL: http://syntkatten.weebly.com
Postat av: hej

http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/sluta-sprid-konyfilmen-invisible-children-bakom-filmen-gar-inte-att-lita-pa/

2012-03-08 @ 12:56:34
Postat av: sandra

http://www.unt.se/barnochforaldrar/forskolan-som-utmanar-konsroller-1686999.aspx



:thumbup::thumbup::-)

2012-03-08 @ 13:16:25
Postat av: Ciria

http://justiceinconflict.org/2012/03/07/taking-kony-2012-down-a-notch/

2012-03-08 @ 13:21:38
Postat av: Anonym

tycker att 37% som går till direktinsatser är väldigt lite (37 % enligt dem själva, andra uppger mindre). Det mesta av deras pengar går bara till "awareness" och dylikt. Nu är det inget fel på det i sig, problem behöver uppmärksammas, däremot skulle jag nog hellre lägga pengar på organisationer som arbetar med direkt. Men det är ju mitt personliga val.



Sen börjar jag bli äckligt trött på den här kampanjen. Alla postar det. Överallt. Men grejen är att många jag har sett aldrig, aldrig brukar posta om välgörenhet saker eller dylikt, eller bry sig. Visst, kanske har de fått upp ögonen nu men cynikern i mig säger mig att de flesta förmodligen bara tycker det var hemskt, delar filmen och där börjar och slutar engagemanget. Och visst är det bra att sprida budskapet, men för mig känns det så... fake. Det händer hemska saker runt om i världen, hela tiden, och förlåt men att dela en film på facebook/blogg kommer inte i närheten av att fixa ett endaste av dem. Jag längtar efter den dagen jag får se folk börja posta om saker de själva gjort för att förbättra något istället för vad andra gjort.

2012-03-08 @ 13:28:52
Postat av: Karamella

En eloge till dig som ger en bild av båda sidor. Har länkat dig i min blogg!

2012-03-08 @ 13:39:09
URL: http://villduhaminakarameller.blogspot.com
Postat av: Sofie

Sorry, min kommentar har inget med KONY2012 filmen eller diskussionen men jag ville bara uppmärksamma det här inlägget. Blir så uppgiven.



"Mina feministiska konflikter finns inte gentemot män, dom finns gentemot andra feminister. Det finns inga som dömer så hårt & vill trycka alla kvinnor i en stöp form som de kvinnor som står på barrikaderna mot könsroller. Vi kvinnor är emot varandra, mycket värre än män är emot kvinnor."



http://lifestyleblogs.se/sessan/2012/03/tjejernas-dag/:thumbdown:

2012-03-08 @ 14:05:58
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: anneli

Jag brukar aldrig skänka pengar, även om pengar gör skillnad. Jag brinner för organisationen " hans in hand" som Percy Parnevik är inblandad i, de hjälper människor till självhjälp. Och jag ska sätta mej in i Amnesty och se om jag kan engagera mej i den organisationen. Måste ha mer information om dessa länkar innan man kan ta ställning till hur man ska hjälpa till.

2012-03-08 @ 14:12:26
Postat av: Åsa

Åh Lady D! Jag som tycker du är så bra - nu blev jag så besviken! Den här filmen är verkigen dålig på så många nivåer. Den cementerar ett helt bisarrt förlegat sätt att se på afrikanska länder och dess politik, och reducerar det hela till en fråga om en galen ondskefull man istället för att placera det i en bredare politisk och strukturell kontext. Har redan lagt på tok för mycket tid på att diskutera det här på fejjan men rekommenderar den här länken: http://justiceinconflict.org/2012/03/07/taking-kony-2012-down-a-notch/ och även den skämtsamma men mycket bra sidan: http://www.wrongingrights.com/2012/03/the-definitive-kony-2012-drinking-game.html som förklarar den konstiga vita mannens börda-tonen som genomsyrar både filmen och alla diskussioner kring den

det handlar inte om att klanka ner på andras engagemang utan om att inse att det här är SJUKT KOMPLICERAT, och inte något man bara förstår sig på efter att ha kollat på en 30-minutersdoku om hur ett barn beundrar sin pappa som åker för att bekämpa "the bad guy" i "Afrika" (suck). Och jag köper inte argumentet att "det är bätre att göra något än inget". Det är ett väldigt känslomässigt argument som föds ur en känslomässig kortdokumentär som inte alls problematiserar de mycket svåra politiska och militära frågorna som det här handlar om.

Kram på dig och tack för en i övrigt mycket bra blogg.

2012-03-08 @ 15:01:45
Postat av: Mini

Åsa, "Den cementerar ett helt bisarrt förlegat sätt att se på afrikanska länder och dess politik, och reducerar det hela till en fråga om en galen ondskefull man istället för att placera det i en bredare politisk och strukturell kontext"



Är det inte precis det Joseph Kony är? En ondskefull man som torterar barn? Jag tycker absolut att man kan vidga diskussionen och se till varför det ser ut som det gör, men att undvika att uppmärksamma det han gör mot barnen vore att blunda.



"Och jag köper inte argumentet att "det är bätre att göra något än inget". Det är ett väldigt känslomässigt argument som föds ur en känslomässig kortdokumentär som inte alls problematiserar de mycket svåra politiska och militära frågorna som det här handlar om."



På vilket sätt blir det bättre av att inte gör något alls, stå och se på? Eller tycker du att det ska få vara på det sättet i Uganda och andra delar av världen bara för att det är komplicerat?

Oavsätt vad tortyren har för grunder så måste de upphöra så fort som möjligt.

2012-03-08 @ 15:40:56
Postat av: Anonym

Tala inte om för andra vad som är rätt och fel när du uppenbarligen inte vet nånting alls om situationen i Uganda.. Fruktansvärt ignorant.

2012-03-08 @ 15:50:22
Postat av: Nina

Jag hade hoppats på att du skulle posta något om det här LD! :D



Och till de som ska vara så OTROLIGT kritiska till den här organisationens ansträngningar; som så många andra redan har påpekat har de gjort en sak rätt, och det är att föra den här viktiga frågan in i strålkastarljuset. Jag hade inte en ANING om vem Kony var innan jag såg den här videon, och jag vågar nästan påstå att jag inte är ensam. Ibland får man en känsla av att folk är kritiska bara i egenskap av att vara kritiska, så som det alltid är när någon försöker göra NÅGOT.



Så tills någon har ett bättre förslag att komma med till hur vi ska stoppa Kony tänker jag också sprida videon vidare. Hellre det än att bara sitta och gnälla och klaga, och göra absolut noll för att hjälpa. Dessutom är det gratis, och ingen är faktiskt tvingad att skänka pengar om man känner sig osäker på om de hamnar i rätt händer. Det viktigaste är att sprida kunskap om detta till fler människor.

2012-03-08 @ 15:52:27
Postat av: Malin P

Ursakta men det aven om man skully lyckas hitta Kony och stoppa LRA sa kommer det INTE gora NAGON SOM HELST skillnad, det ar som en javla liten regndroppe i havet. Tror du LRA och Kony ar de anda rebel/militar gruppen i hela Afrika? Tror du de ar dom anda som gar sa har mot barn? Tror du pa riktigt att det skulle gora nagon skillnad att doda/arrestera Kony? Tror du inte han har folk overallt som skulle ta hans plats innan du ens hunnit blinka?



Jag fattar inte hur folk tanker. DET HAR HANDER I HELA AFRIKA, i andra delar av varlden med, varje dag, varje minut, 24/7 och det finns HUR MANGA man som helst som star pa rad for att leda de grupper som gor sant har. Hela regeringen i vissa land i Afrika ar korrupta och dom VILL INTE gora ett skit at situationen i deras lander, for da skulle dom inte tjana sina pengar eller leva sa som dom gor, och dom BRYR SIG INTE.



Det anda sattet att stopp sant har ar att hela resten av varlden bestammer sig for att "ta over" Afrika, ta ifran dom all makt, sa som man skulle gora med ett litet barn som inte kan ta hand om sig sjalv.

2012-03-08 @ 15:52:45
Postat av: Åsa

Re Mini: det är klart att man vill att situationen förändras, men vad man väljer att göra har konsekvenser. MIlitära interventioner kan ju, som bekant, ha rätt fruktansvärda och oväntade sådana. Därför tycker jag inte om den här typen av missvisande opinionsbildning som inte alls diskuterar de politiska och militära nyanserna och frågorna. Istället för att tala om det sakligt appellerar de just till våran känslomässiga sida som gör att massvis av människor inte ställer sig frågor som: hur påverkas lokalbefolkningen av ett militärt ingripande? vems intressen gagnar det här? hur ska man ställa sig till att samarbeta med militärer som själva har gjort sig skyldiga till liknande övergrepp? osv osv. som den första av de två länkarna i kommentaren ovan förklarar är de lösningr som verkar självklara för oss som faktiskt knappt vet ett smack om situationen inte alls så självklara för de som lever i regionen. Men diskuterar man de svåra avvägningarna? Nä, istället förklarar man det hela som en svartvit good guy vs. bad guy situation för en femåring. Och det är just det jag syftar på när jag kritiserar den stereotypa bilden av situationen (för jag menar givetvis inte att Kony är ngt annat än rent vidrig).

2012-03-08 @ 15:58:20
Postat av: Åsa

Jag förstår att det här kommer att verka agressivt, men det måste ändå sägas: till alla som säger "jag visste inte vem Kony var innan det här, alltså är kampanjen positiv" - att du vet vem han är, är faktiskt inget självändamål. Situationen förändras inte av att du ändrar din FB-status, utan av konstruktiva lösningar som bl.a. bygger på erfarenheterna av lokalbefolkningen. Och här, återigen, är filmen kass: man TALAR KNAPPT MED LOKALBEFOLKNINGEN, bortsett från att intervjua en ung pojke om hur dåligt man mår. istället pratar man med filmskaparens amerikanska son som aldrig varit i regionen. Det är jättebra att folk vill engagera sig, men det här är så långt ifrån betydelsen av internationell solidaritet och folkrörelse för internationella frågor.

2012-03-08 @ 16:02:55
Postat av: Per

'Att organisationes pengar skulle gå till Ugandas regering eller militär är dock INTE sant'



Okej. Och hur i helvete kan du veta det så jäkla bomsäkert? Är du en del av organisationen och ser med dina egna ögon vart pengarna hamnar? Alltså dagens människor är så jävla lättmanipulerade och hjärntvättade av samhället att det fan inte är klokt.

2012-03-08 @ 16:11:40
Postat av: anja

(Svar till alla *******)



Ja, det händer överallt, i hela världen, hela tiden. Men betyder det verkligen att det är skitsamma? Hur tänker folk? "Det är bara några i mängden, det är skitsamma om dom dör."? Om någon skulle ta din familj ifrån dig och alla dina vänner och halshugga dom rakt framför näsan på dig, skulle det vara skitsamma för dig då?



Alla barnen i videon har känslor. Alla i hela afrika har känslor. Dom är också individer!

Att säga att det inte spelar någon roll för att det är så stort, precis som att säga att "Jag kan ju inte göra något, jag är ju bara en person" är det sämsta jag hört! Det är bara en rutten andledning för att inte bry sig.

Om det inte hade varit någon som orkat bry sig om Hitler då? Skulle det vara skitsamma idag?



Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

2012-03-08 @ 16:19:58
Postat av: Malin P

Asa, haller helt med dig!



Vill bara lagga till en sak till min tidigare kommentar ocksa.



Om man nu faktiskt vill gora nagon RIKTIG skillnad sa borde det handla mer om en internationell rorelse for att fa sa manga regeringar som mojligt att ta stallning och GORA NAGOT PA RIKTIGT med situationen i Afrika. Valgorenhet i all ara men ska det nagonsin kunna bli "bra" i Afrika sa masta man forsta och framst bygga en helt ny grund och borja fran borjan.



Tank pa det som ett hus, ett gammalt, trasigt, vallfardigt hus som du vill radda. Skulle du da bara forsoka spika igen lite hal har och dar och kanske kasta pa lite nytt spakel? Det kanske doljer hur fult och skadad huset ar och det kanske ger dig en extra dag innan huset faller ihop men inte fan FIXAR det till huset? For att gora det sa maste du riva ner det till grunden, rensa ur allt skit och SEN kan du borja bygga nytt.



Att kasta pa lite nytt spakel pa en unken gammal vagg, det ar det som dom absolut flesta valgorenhets organisationer gor, att sponsra med mat, pengar, klader, ja vad som helts gor faktiskt inge nagon direkt skillnad, oftast hamnar riset dina pengar kopte i magen pa nagon korrupt manniska innan det ens hunnit bli sett av ett barn.



Istallet for att kasta pengar i sjon och ge manniskor mat som dom oftast inte ens far, varfor sponsrar man inte med pengar till saker som att BYGGA skolor, bygga brunnar till farskt vatten eller till att utbilda och ANSTALLA folk i regionen dar dom behover hjalp sa att dom sjalva kan fa en mojlighet att jobba mot en battre framtid?



2012-03-08 @ 16:20:27
Postat av: Malin P

Svar till Anja. (Men nar jag skriver DU sa menar jag inte just dig Anja, utan folk som kanner sig traffade, jag menar inget illa till just dig men du tog upp en punkt som reagera pa bara)



Jag tror inte nagon har har sagt att det "skitsamma"?

Men det ar alltid samma sak nar nagonting sant har blir en "kandis" sak, det blir alltid sa att nar nagon kandis orkar ta sig tid att bry sig om EN sak sa hoppar alla andra pa DEN saken. Men ALLA ANDRA JAVLA HEMSKA SAKER DA? Det ar dom andra sakerna som folk verkar tycka ar skitsamma i vardagen.



Hur fan kan man blir sa "aktiv" och bry sig sa javla mycket om EN sak JUST NU? Jo, for nagon annan lankade till dig pa FB, nagon skrev en blogg om det och du rakade lasa den.



Men jag tycker faktiskt inte det ar helt ok att sanna har saker blir en "mode" sak, en sak som folk anvander for att framsta som "coola och medvetna" for det ar de flesta inte. Tank pa sanna har saker varje javla dag istallet for en gang om aret for att du rakade lasa en blogg.



Och sist, NEJ jag ar ingen expert och jag ar fan inte perfekt nar det kommer till sant har, jag skriver bara mina tankar och dom kanske inte kommer ut helt perfekt.

2012-03-08 @ 16:30:28
Postat av: Lisa

Googla: kritik röd korset/unicef/rädda barnen etc.



Ska vi granska IC in på skinnet borde vi även gör det med organisationer som vi ger mycket mer pengar till och sedan väldigt lång tid.



Hur som, den film har fått folk att engagera sig. För eller emot IC. man har börjat skriva och diskutera Kony och Uganda. Alltså har den ju gjort en nytta hittills. Även om inte Kony inte fångats har den här filmen öppnat världens ögon för allt som är fel i Uganda. Jag frågade Hanna Friden förut varför hon inte skrivit om det här tidigare eftersom hon verkar vara väl informerad. Jo för att hon inte skriver om de här problem (ingen alls kritik till Hanna). Men där ser ni, ett problem och ett land som lidit väldigt länge och varit bortglömt/inte sedd från världen är plötsligt i allas munnar.



Jag uppmanar ingen att skänka pengar om man inte vill och om man inte är övertygad (jag har inte heller gjort det) MEN spridd denna information och spridd gärna debatterna som uppstår runt om. För det får oss människor att se vad som händer och inte titta bort.

2012-03-08 @ 16:40:44
Postat av: Nicole

Väldigt OT men guud vad jag beundrar dig mer och mer för var dag som går. Att du orkar sätta dig och faktiskt diskutera med idioter som vägrar att förstå vad feminism och genus handlar om..woow säger jag bara. Du är fantastisk på många sätt och vis, fast det vet du ju, och ja..jag ville mest bara få det sagt till dig för fytusan vad den här dagen har dragit upp en hel jädra radda med nötter i ens facebookkretsar -.-'



Hoppas du har haft en fin dag<3<3

2012-03-08 @ 17:13:21
URL: http://aelman.blogg.se/
Postat av: Linnea

kan inte bara alla som är så förbannat kritiska och tycker att det här är sååå jäävla dåligt, komma med något bättre!!!? det är lätt att sitta och säga att ett visst sätt är dåligt eller fel men jag ger mig Fan på att dom som ligger bakom den här videon har gjort FAN SÅ MYCKET MER än dom som sitter och gnäller på att dom "poserar" med millitärer med vapen. alltså hallå? alla ni som är mot deras sätt att uppmärksamma ett av världens problem. åk ner dit å kramas då, gör som fucking gandhi om ni tror att ni har något bättre att komma med!

äh, jag blir så jävla förbannan.

2012-03-08 @ 17:53:22
Postat av: Ellinor

Men suck! Nej, att Kony grips kommer inte att "rädda hela Afrika" och ja det är mer komplext än så. Men nånstans ska man väl ändå börja? Och vad är det som säger att detta är det enda som görs för att förbättra situationen? Vad vet ni "allvetare" om andras engagemang i övrigt?

2012-03-08 @ 20:03:43
Postat av: julia

Problemet som jag ser med detta är att Invisible Children ämnar finansiera Ugandas armé för att stoppa Kony, en armé som själva är ökända för alla våldtäkter som begås och att de själva använder barnsoldater. Det är dessutom underligt att vända sig till Ugandas armé, när Kony inte befunnit sig i Uganda på flera år.



Man kan sprida information om Kony utan att samtidigt sprida Invisible Childrens video. Jag vill inte stötta dem på något sätt.

2012-03-08 @ 20:20:53
Postat av: Sarah

Det framgår ju i filmen att organisationen arbetar med att utbilda Ugandas militär för att de själva ska kunna motarbeta och fånga in Kony.

2012-03-08 @ 20:21:16
URL: http://syntkatten.weebly.com
Postat av: Alice

Asså det är helt stört, hur han inte har gripits än. Snälla ta mig inte på fel sätt nu, men jag måste säga att det är överdrivet att han visar bilder till hans son som inte kan vara mer än fem år?

2012-03-08 @ 21:02:24
URL: http://doriz.blogg.se/
Postat av: Millan

Jag hatar att det alltid finns två sidor av myntet!



Blev väldigt upprörd och berörd av filmen (som jag tillslut fick titta på efter att den har dykt upp överallt de senaste 24 timmarna), men så börjar man läsa om kritiken.. :thumbdown: Nu vill jag inte alls dela youtube-länken. Känner mig bara förvirrad och arg. Arg på situationen i Uganda, och arg på att organisationen verkar stödja precis det som ska motarbetas..

2012-03-08 @ 21:16:32
URL: http://mammami.se
Postat av: Malin P

Ellinor : Klart man masta borja nagonstans men det kommer aldrig borja med sant har.

Om och nar Kony grips/dodas sa kommer media att sensations skriva om det i nagra dagar, USA kommer antagligen att skryta om att dom har hjalpt till och sen efter en vecka kommer dom flesta som ar sa javla pa med att sprida videon just nu ha glomt bort att det ens finns ett land som heter Uganda.



Det ar DET som ar problemt.

2012-03-08 @ 21:36:11
Postat av: Manda

Dahmer: Du påstår att pengar inte går till militären, vad bygger du det påståendet på? Organisationen själv säger ju att dem stödjer militären, vad tror du att det betyder? Att de bjuder på kakor och pepp?

2012-03-08 @ 21:57:39
Postat av: Anonym

Linnea: Flertalet som är kritiska är ju inte kritiska mot filmen i sig eller tycker det är dåligt att de har gjort nånting. tex, och ironiskt med tanke på din kommentar, så är en hel del kritiska mot att de flesta bara delar filmen och tycker det i sig är att ha gjort något. Eller att de har gjort något för att de nu vet om problemet. Det räcker inte. Filmskaparna gjorde en film, vad gör alla som delar filmen/eller har sett den och nu vet om situationen? inte så himla mycket dem heller. Eller andra som ser mer på komplicerade politiska aspekter osv. I vilket fall är det dumt att bara klumpa ihop alla kritiker som de vore en person med endast en åsikt.



Ellinor: Nej, det vet man inte. Men det finns människor som hela tiden arbetar med dessa frågor och uppmärksammar dom. När helt plötsligt vartenda kotte tar upp det här (och endast denna videon) känns det suspekt. Och fortfarande så ser jag inte så många skriva av vad de faktiskt gör, eller hur filmen har fått dem att agera? vad jag ser är folk som skriver "kolla på den här videon", det är inte många som skrivit "Nu efter att ha sett den här videon så har jag gjort **** för att hjälpa till". Självklart kan man inte veta vad folk gör i övrigt, men varför skulle man hålla engagemang hemligt? Man brukar ju prata om saker man bryr sig om? speciellt nu? Men tja, jag väl hoppas folk gör det i hemlighet och aldrig pratar om det. Då vore det ju fler än vad det verkar som iaf.

2012-03-08 @ 22:23:12
Postat av: Camilla

Alla behöver något att tro på. Vissa tror på gud, andra inte. Jag väljer att tro på detta. Jag har läst kritiken men gör ändå ett aktivt val. Jag väljer att tro på människan, på det goda och att vi tillsammans kan skapa något stort. Tanken är vacker och jag tycker om vackra tankar. Jag vill att alla barn på vår jord ska få leva i fred utan sådana som Kony. Medaljen har säkert en baksida som allt annat, men i detta fall väljer jag att titta på framsidan. Jag vill tro på detta.

2012-03-08 @ 22:24:45
Postat av: Louise

@camilla - precis min tanke..

Jag kanske inte stödjer IC, men jag har sett filmen och den väckte känslor och tankar. Så jag väljer att tro på och stödja mänskligheten. Att se sina medmänniskor mer. Kraften av vad många kan göra tillsammans. Att nya teknologin kan sammanföra och göra gott.

2012-03-08 @ 22:37:41
Postat av: Lady Dahmer

MANDA indirekt kan man säga att pengar "går till militären" eftersom att de använder delar av pengarna till att utbilda soldaterna för syftet. Men det är inte synonymt med att organisationen stödjer armen.

2012-03-08 @ 22:50:00
Postat av: Laks - den djurrättande feministen

Helt plötsligt känns det som att jag lever i 70-talet med massor av ungdomar som engagerar sig och bryr sig. Jag ska vara med! Det kommer bli historiskt!

2012-03-08 @ 23:05:15
Postat av: Malin P

LD:



"MANDA indirekt kan man säga att pengar "går till militären" eftersom att de använder delar av pengarna till att utbilda soldaterna för syftet. Men det är inte synonymt med att organisationen stödjer armen."



Det ar ju klart att dom stodjer armen om deras pengar gar till armen? Vilken andamal eller vilken del av armen pengarna gar till spelar ju ingen roll, pengarna gar till att stodja armen. INGEN respektabel eller vettig organisation skulle ge pengar till en arme oavsett om det ar i syfte att utbilda.



Sen sagar du att det ar i syfte att "utbilda soldarterna for syftet"?



Men snalla rara, syftet ar att ta fast/doda Kony och stoppa hans arme, som bestar av? BARNSOLDATER.

Hur stoppar man en arme genom att bla. anvanda sig av en annan arme? Jo, da menar dom att dom ska stoppa Kony med vald. "Stop at nothing" inte ens for att doda/kriga med Konys arme = barnsoldater.



Alltsa stottar man IC sottar man eventuellt massmord av barn.



Men vanta? Var det inte just barnamord man ville stoppa?



Du ser vad jag menar?



2012-03-08 @ 23:06:36
Postat av: Lady Dahmer

MALIN hur tänker du att man ska stoppa Kony?

2012-03-08 @ 23:10:13
Postat av: Linnea

jag tycker inte att man är mindre bra bara för att man delar länken och sen inte gör så mycket mer.

bara för att jag inte skänker pengar eller går ut ohc demonstrerar eller vad man nu kan tänka sig göra (?) så tycker inte jag att det är dåligt av mig. jag vet att jag bryr mig och att filmen berörde mig, men som jag lever nu har jag inte mycket över till att verkligen engagera mig. men det kanske finns någon annan som sett videon som faktiskt har möjlighet och det är tamej fan värt en länk då!! om jag kan nå ut till den personen genom att göra det då är jag förbannat glad för det!!!

och dessutom är det ju percis det dom ber oss att göra.

2012-03-08 @ 23:27:41
Postat av: Anonym

http://fotografiska.eu/Museet/Utstaellningar/Stolen-Children.-Soldiers-of-the-Lord-s-Resistance-Army



"I slutet av 1980-talet växte en rebellrörelse fram i norra Uganda med syfte att avsätta landets regering. Rörelsen är känd under namnet Herrens Motståndsarmé (The Lord’s Resistance Army, LRA) och dess ledare, Joseph Kony, påstår sig ha spirituella krafter. Armén är ökänd för sina blodiga tillslag mot lokalbefolkningarna i och omkring Uganda – idag opererar LRA främst i Demokratiska Republiken Kongo, Centralafrikanska Republiken samt Södra Sudan – och för att tvångsrekrytera små barn som soldater. Barnen tvingas begå grymma handlingar, ofta mot sina egna familjer, och utsätts själva för svåra övergrepp av kommendanterna i armén."



http://mumbrella.com.au/the-questions-we-should-be-asking-about-the-invisible-children-viral-78114

2012-03-09 @ 08:49:16
Postat av: Malin P

LD:



Jag har faktistk inte nagot direkt svar pa hur jag tanker eller tycker att man ska stoppa Kony.

For problemet ar sa mycket mer komplext and IC vill fa det att se ut. Det klart att Kony maste stoppas och fa sta till svars for sina handlingar men han ar bara en av manga som gor sanna har saker och det finns sakert 50 andra man som star pa rad att ta over sa fort Kony arresteras eller dodas.



Har det da lost problemet bara for att man fatt tag i Kony?



Det kravs langsiktiga, politiska losningar fran Ugandas och andra Afrikanska landers regeringar och inte en kortsiktig, valdsam handlig inriktad pa en enda person.



Det vi kan gora ar kanske att erbjuda politisk radgivning och att stodja landets egna befolkning att hitta en losning, inte att komma in, betala deras arme eller skicka in Amerikanska militaren for att ta fast en man och stoppa hans arme.



Utdrag ur en bra artikel om Kony 2012:



"None of us who actually work with populations affected by mass atrocity believe this to be a truthful or helpful representation. Even under horrific circumstances, people are endlessly resourceful, and local actors understand their needs better than outsiders. It's good that Americans want to help, but ignoring the role and authority of local leaders and activists isn't just insulting and arrogant, it neglects the people who are the most likely to come up with a solution to the conflict.



The LRA is a problem worth solving, but how to do so is a complicated question with no easy answers."



http://www.theatlantic.com/international/archive/2012/03/solving-war-crimes-with-wristbands-the-arrogance-of-kony-2012/254193/



2012-03-09 @ 10:10:22
Postat av: Åsa

Re LD och andra som frågar 'vad ska man göra då?' och 'vi måste göra något' - läs den här länken http://thinkafricapress.com/uganda/kony2012-has-taken-possibility-reconciliation-table

"No-one is saying it wouldn't be good to see Kony caught and punished, and most accept that awareness per se is a good thing, but when a one-issue campaign dictates strategy while ignoring historical context and potential resolutions to a conflict, we should be very worried."

det viktigaste är inte att kony stoppas utan att konflikten tar slut, och den här typen av kampanj/strategi kan faktiskt eventuellt vara kontra-produktiv.

OBS att jag är väldigt pro-bistånd, pro-internationell solidaritet, osv osv. Alla jag känner som har kunskap inom bistånds- och utvecklingsfrågor är extremt skeptiska till det här, medan många av mina vänner som aldrig är engagerade politiskt helt plötsligt tycker sig veta vad lösningen till en mångårig konflikt är...

2012-03-09 @ 10:44:45
Postat av: Alva

Jag hade en dålig känsla i kroppen hela tiden av att se den här filmen... Ännu en gång ska USA gå in och "rädda" alla från "the bad guy". Det är en extremt amerikansk, naiv och farlig inställning till hur man ska sluta krig.

2012-03-09 @ 15:22:17
Postat av: G

Nej, det är nog faktiskt första gången jag inte håller med dig LD.

Du brukar vara klok och kritisk, men i detta fall faller du för den här amerikaniserade känsloporren. Det ni som skänker pengar egentligen stöttar är ju att USA återigen går in i en väpnad konflikt.

Att organisationen måste låta en viss del av intäkterna gå till annat än barnen förstår jag, och om det var så enkelt så skulle jag stötta dem.

Jo en stöttar Ugandas regering som själva våldtar och mördar, förföljer och avrättar homosexuella osv osv. Att ett land skulle vara rikt enbart på grund av att de har olja och guld är ju dock bullshit, eftersom det är lyxråvaror vi i väst vill ha, ingenting de kan leva på. Många pusselbitar som spelar in, men nog skulle Uganda kunna stoppa Kony själva.

2012-03-09 @ 16:34:19
Postat av: Lady Dahmer

G jag har inte fallit för nåt. Jag har tagit del av all information som finns om organisationen, läst både kritiken och resten. Jag har heller inte skänkt ett öre till IC. Det kostar nämligen ingenting att se deras film eller att sprida den vidare.

2012-03-09 @ 17:13:01
Postat av: Louise

Tycker det är så himla lätt att avfärda USA och säga att dom kör sin grej ("rädda" alla från "the bad guy"). Grejen är att om det händer oss själva något så tackar man gärna och tar emot. Om man tittar bakåt så har dom faktiskt inte bara gjort dåliga saker. Men det glöms ju så lätt...

2012-03-09 @ 22:28:29
Postat av: Nadja

Hitler var oxå sjukt bra på PR.. källkritik, snälla.

2012-03-09 @ 23:17:56
URL: http://nayjay.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Hej!



Jag är en 19 årig tjej som följt din blogg i ett antal år för jag tycker du är helt fantastisk! Du är klok, före din tid och grym! Döm därför min förvåning när jag såg det här inlägget, inte nog med att du vill sprida filmen utan sen ber de som kritiserar dig ta sitt "trams" någon annan stans.



Du kan inte ha läst på RIKTIGT i ämnet, för med de åsikter du tidigare stått för finns det inte en chans att du skulle sprida vidare detta.



Känns otroligt tråkigt att din blogg inte är en jag längre vill besöka.

2012-03-11 @ 14:45:37
Postat av: Ladydahmer

madelene



Det som är tråkigt är snarare din trångsynta attityd. Att avfärda en människa man tycker är fantastisk på alla sätt och vis bara för att denne har ett annat perspektiv och psikt i EN fråga. Är du så irl också? Umgås du bara med månniskor som tycker exakt som du i alla frågor? Som sagt, din attityd är väldigt trist.

2012-03-11 @ 15:46:11
Postat av: Madeleine

På vilket sätt är jag trångsynt i min kommentar?

Att jag aldrig trott att allt det här skulle komma från dig bara för jag vet hur awesome du normalt brukar vara? Du skrev själv att du tidigare aldrig hört talas om Kony. Det har jag, och jag vet den långa historien bakom. Därav skrev jag att du inte kan ha läst på på riktigt.



Självklart får folk ha olika åsikter; står jag fast vid både här och "irl". Vet inte hur du från min kommentar fick ut att jag tycker något annat, eller att jag bara umgås med människor med samma åsikter.



Nej, om möjligt var ditt svar ännu tråkigare. Du brukar vara så himla öppen och out-there - vad har hänt?

2012-03-13 @ 16:51:16
Postat av: Lady Dahmer

madeleine du är trångsynt för att du låter en åsikt förkasta allt annat. Du är trångsynt för att du tänker sluta läsa en blogg som du tidigare tyckt varit all that and a bag of chips pga att bloggaren har en åsikt du inte håller med om.



Omn du är så snabb med att avfärda mig så måste jag ju undra hur tolerant du är irl, men det glädjer mig att du tillåter mer variation där. Eller så kanske det bara är mig du kräver total perfektion från? Nej?

2012-03-13 @ 17:01:25
Postat av: michelle

http://www.wrongingrights.com/2012/03/the-definitive-kony-2012-drinking-game.html



det här summerar ganska bra min känsla för filmen..

2012-03-14 @ 22:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0