Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Folk oftast vill behaga den vita människan.

Jag fick en insiktsfull och saklig kommentar av Mocha Mama. Jag vill dela med mig av den.

--------------------------------------------------------


Det gör fan ont att folk säger ”Afrikansk kultur” hit och dit och slänger alla afrikaner i samma smet. Afrika är jordens näst största koninent, vilket är hem för ca 900 miljoner människort. Det finns något som heter LÄNDER, Det finns 54 länder i Afrika och alla länder ser verkligen INTE likadant på mycket.

Vi har inte alla samma kultur och traditioner. Jag är afrikan och jag har aldrig i hela mitt liv sett ett barn i mitt hemland med löshår, det finns inte ens uppmuntran till det i mitt land. Så kan ni folk snälla sluta låtsas som om ni vet något om afrika för att ni har sett någon skit på TV?? Läs lite i en bok innan ni skriver åsikter som om de vore fakta.

Mycket av det löshår ni ser på barn här i västvärlden är just som LD skriver för att se ut som vit kvinna. Idealet är så starkt inpräntat och har en rasistiskt historia. Många svarta som växer upp här vet det knappt själva om hur manipulerde de är, och reflekterar inte över användandet av löshår. Blandbarn har det ännu tuffare. Man har helt enkelt från barnsben lärt sig att inte älska sin naturliga hår.

I afrika, uppmuntrar man inte löshår på barn PUNKT, där jobbar man på att ta hand om håret i naturlig tillstånd. Oftast flätar man inbakat i olika frisyrer, Om föräldrar har i löshår, oftast på lite större barn så är det med måtta och inte så mycket och de flätar definitiv inte in sån vuxen frisyr som Zoe fick. Många svarta föräldrar jobbar mycket emot det här idealet. Så det är synd att folk skriver hej å vilt att det är vår "kultur".

Hörrni, vissa svarta syr in extansions på små barn, utsätter de för kemikalier, med rakpermanent samt bleker deras hy osv... Va då är det också "kultur", och hade Carola valt att bleka Zoes hy om några sagt det till henne i SA. Afrikanksa föräldrar liksom alla andra föräldrar göra en del fel val, och bara för att vissa svarta föräldrar sätter dit löshår på småbarn som 2,3 ,4 åringar ska detta inte rättfärdigas som en kulturellt förteelse.

I mitt land Kenya rekommenderar man folk med mindre resurser att klippa barnen kort då de inte har råd att underhålla håret, aldrig varit med om att man pratar om löshåret som ett alternativ. Hur kan vissa här påstå att löshåret ska sitta i håret så länge?? Det vissar ju bara på erat okunskap, har man i löshåret för länge kan detta leda till allvarliga håravfall.

Jag har rest mycket i öst och västafrika så jag vet att ingen förälder utsätter en 3åring för att fläta dit rastas som ändå kommer se ut som en fågelbo om 1 vecka. Rastas och speciellt de som inte är hel flätade som Zoes kräver också mycket jobb för att hålla de hela, fina,fräscha och att de inte tovar sig. En 3åring klarar inte den uppgiften. Av just den enkla anledning gör man inga såna avancerade frisyrer till småbarn. Samma princip då scandinavisak föräldrar klipper deras barn, barnet ska kunna hantera sitt hår, Vettigt va!

Ni som adopterat eller rest mycket borde vid det här laget lärt er att folk oftast vill behaga den vita människan. Gör och säger oftats det de tror den "vita människan" vill höra. Därför är det inte så konstigt att frisören flätade dit håret på Zoe, de ville säkert att håret skulle likna carolas hår som faller fritt. Hade det varit en afrikansk mamma hade de ALDRIG rådgett för en sådan frisyr, även om de hade lagt fram förslag för löshår hade de aldrig fixat till en sådan vuxenfrisyr med så mycket hår på ett litet barn. NEJ FOLK, ENLIGT AFRIKANSKA SEDER ANSES DET INTE SOM RESPEKTFULLT!
Etiketter:



Kommentarer
Hannah
2012-05-05   ?   08:54:24

Alltså vi har nog förstått det där nu, förstår inte varför du gör det till en så big deal?

ladydahmer
2012-05-05   ?   09:01:41

hanna för att jag tycker det är en big deal. Jag fattar inte varför du måste gnälla. Läs nåt annat tills vidare istället.

Lexie
2012-05-05   ?   09:11:24

Bra kommentar förutom alla jäkla spekulationer om Carola hennes dotter o frisören i slutet. Suck. Carola gav ett bra svar på tal om det där i sin blogg.

KristinMandarin
2012-05-05   ?   09:13:31

Ett mycket bra inlägg! Jag hatar när folk häver ur sig massa "sanningar"!

Jag är uppväxt med en familj som nära vänner,där mamman är svensk-finsk och pappan afrikansk. Deras andra barn är en flicka,och när hon kom fick pappan läranamman hur man skötte flickans hår. Extentions? Nope,inte en chans! Däremot korta smidiga frisyrer,flätor( av det egna håret enbart!) och även den dagliga skötseln/hårtvätt etc.

Karin
2012-05-05   ?   09:56:56

hannah

Om du har läst kommentarerna som LD fått så hade du förstått varför hon postar detta inlägget.

Therese
2012-05-05   ?   10:28:23     »   http://pyretsparon.blogg.se/

Fast... Inledningsvis skriver hon att vi inte snacka afrikansk kultur för att Afrika är en världsdel och inte ett land... Så långt är jag helt klart med på banan. Jag har själv bott i 3 olika frilansa länder och rest en del så jag intygar verkligen att så är fallet. Men det som blir så motsägelsefullt är att hon sedan själv skriver " Nej folk, enligt Afrikanska seder anses det inte som respektfullt."

Här faller liksom allt hon tidigare skrivit anser jag. Jag har vänner i Kenyas grannland Tanzanina som har löshår, och så även i Kongo. Jag har jobbat på barnhem i just Sydafrika och det är inte alls ovanligt att han ser små barn med löshår där... Sydafrika och Kenya har väldigt olika kultur som jag ser det, så bara för att den här tjejen som kommenterade här är från Kenya och har rest runt i Västfrika betyder det inte att hon nödvändigtvis vet hur det ser ut i SA...



Tack för mig...

Mia
2012-05-05   ?   10:41:09     »   http://lattemorsangbg.blogspot.com/

Jag har träffat flera som berättar att barnets pappa kommer från just "Afrika". Jag och flera reagerade på att någon som själv bott någotstans i Afrika och skaffar barn med någon därifrån generaliserar så. Eller antar de att svenskar är så kassa på afrikansk geografi att det inte är någon idé att specificera?

Tove
2012-05-05   ?   11:10:08

Tycker det är okej att prata om Afrika som helhet på samma nivå som man kan prata om väsvärlden, Europa eller Asien. Och även inom ett land (kanske i synnerhet i Afrika?) finns ju vitt skilda kulturer och traditioner.



Och om tjejen som kommenterar blir arg när folk pratar om afrikanska seder och Afrika som helhet för att det är en världsdel och inte ett land så kan hon ju börja med att leva som hon lär.

Kicki
2012-05-05   ?   11:20:36

Har fortfarande inte sett ett enda vettigt argument till VARFÖR en 3-åring ska ha löshår. På vilket sätt är det en bra ide och något som främjar barnet? Utbilda mig gärna eftersom jag tydligen missat något här.

sandra
2012-05-05   ?   11:28:39

Therese: jag håller med om att kommentaren först vill framhålla skillnaderna i Afrikas länder men sedan ändå hävdar att det finns afrikanska seder.



Jag skriver verkligen under på att Afrika inte är en homogen kultur (nåt annat vore galenskap), jag är själv halvafrikan men har vit hy och blont hår. Hur går det ihop? Ja, jag är halvtunisier hehe, folk glömmer ofta de där länderna i nordafrika där folk inte är svarta med afro. Det är den bilden som verkar vara ganska utspridd när man pratar om afrikaner.

Ja jag vet, man säger oftast nordafrikaner, araber eller tunisier/marockaner/algerier etc. Men jag brukar lite skämtsamt säga att jag är halvafrikan, folk blir så häpna till en början, slår aldrig fel :-)



Men till saken, jag förstår lite vart kommentaren vill komma. Och personligen tyckte jag Zoe var superfin i sitt naturliga hår, löshåret ser knäppt ut tyvärr... Jaja, man ska inte prata utseende, men tycker det är en sån vansinnig idé med extensions, ungefär som peruk. Det behövs ju inte! Hon har ju redan hår.



Rebecca
2012-05-05   ?   11:35:01

"Carola gav ett bra svar på tal om det där i sin blogg."



Öh det gjorde hon ju inte alls? Hennes försvar var ungefär att alla tjejer vill vara prinsessor och prinsessor har ju långt hår hihihihih.



Snälla, alla prinsessor har väl ljus hy med, ska hon bleka hennes hy då med eftersom det är så jävla viktigt att se ut som en prinsessa? Det börjar spåra ut.

prinsessanadia
2012-05-05   ?   11:39:09     »   http://www.prinsessanadia.se

Theres: Håller med dig! Tycker också att hela texten är motsägelsefull. Först börjar hon med att säga att man inte får dra hela Afrika över en kam, men sedan gör hon exakt samma sak själv. Sen skriver hon också att de som inte vet exakt fakta ska hålla käften, men sedan anser hon sig själv ha rätten att uttrycka sig om hela Afrika, bara för att hon bott i några av länderna.

Anna
2012-05-05   ?   11:45:07

Nu blir väl du asförbannad på mig (som vanligt) men jag tycker att du ser mycket fräschare och piggare ut sedan du börjat träna. Du har en annan lyster i hyn och klarare ögon. Det här betyder inte att jag tycker att du var ful innan. So. Hit me.

ladydahmer
2012-05-05   ?   11:46:39

anna jag KÄNNER mig fräshare. Jag tror man blir det av att röra sig. blodcirkulationen kör igång och man blir mindre trött. med man menar jag jag. jag känner mig starkare. det peppar även om jag inte blir smalare. :-) :thumbup:

jenny
2012-05-05   ?   11:48:16

Lexie; Jag tycker INTE att Carola gav ett bra svar på tal i sin blogg! OK, att Carola är på ett visst sätt, men orden hon använde för att rättfärdiga kritiken hon fått ang löshåret gjorde ju bara saken värre enligt mig. Tex detta:



"Jag vill dock förklara hur det blev så att jag gick till frisören i Cape Town med lilla Zoe som är som alla andra 3 åringar som drömmer om att en dag få bli en riktig prinsessa. Än idag har jag inte sett en enda sagobok med en korthårig prinsessa… Fråga mig inte varför, men man måste ju ändå vara ärlig och erkänna att det ser vackert ut med ett långt och vågigt hår, trots allt. ; ) "



eller



"Well, efter att ha umgåtts och lärt känna mitt barn i dryga två veckor innan vi gick till frissan så insåg jag direkt att hon älskade allt som var typiskt flickigt och vackert, som långa klänningar och rosetter i håret mm. Då hon inte hade mycket hår alls för att ens kunna sätta i ett spänne gjorde att det blev band och diadem. Jättefint och för mig så kunde hon gärna haft kvar den ‘frisyren’. Jag är lika stolt över henne i kort hår som i korkskruvar. Hon är så strålande oavsett!"



"Hon är älskad oavsett! Och kommer alltid att vara en äkta liten prinsessa i mina ögon"

jenny
2012-05-05   ?   11:55:41

Mia; min kille är från Irak. Om folk frågar vart han kommer ifrån säger jag att han är från Irak, men ibland händer det att jag säger att han är arab, fastän det finns hur många arab-länder som helst. Fast det mest korrekta (enligt honom iaf) är att säga "arab från Irak", då det finns väldigt många olika folkslag i Irak. Finns tex mycket kurder och turker i Irak, därför säger det inte alltid så mycket att bara säga att han är därifrån.



Men jag vet ju inte om detta även gäller i Afrika. Kanske har vi för lite kunskap om Afrika i Sverige, att det helt enkelt bara är lättare att säga "afrikan" om folk, trots att det omringar ett femtiotal länder?

Hannah
2012-05-05   ?   12:05:52

PMS, much? Vad är då slöjor på småflickor? Öronhängen?

Finns så mycket annat. Men juste, du "är ju sån".

ladydahmer
2012-05-05   ?   12:18:08

hannah slöjor och örhängen är inte västerländska ideal som förtrycker enkilda kulturer. däremot är det företeelser jag skrivit om tidigare.



och förminska inte kvinnors ilska med att skylla på hormoner.

Elin
2012-05-05   ?   12:28:25     »   http://elliha.blogspot.com

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad Carola gör och inte gör men jag måste nog instämma i att jag aldrig sett ett så litet barn med den typen av löshår där jag bor och jag bor i ett rätt invandrartätt område så jag ser barn av afrikanskt ursprung, från olika delar av kontinenten varje dag. Visst bor dessa familjer i Sverige och kanske väljer annorlunda än sina släktingar pga det men som sagt jag har aldrig sett den typen av löshår på ett litet barn utan mest på vuxna och tonåringar. Småflickor brukar vara kortklippta eller flätade eller möjligen ha pippilottor.

Foofie
2012-05-05   ?   12:51:30     »   http://www.foofie.se/

Asså varför gnäller vissa av er på Mocha Mamas kommentar? För det första tyckte jag att hon uttryckte sig väldigt insiktsfullt och nyanserat och för det andra så är jag övertygad om att hon vet 100 gånger bättre än oss andra svennebananer vad gäller det här ämnet! Märk inte ord och sluta haka upp er på petitesser, gör er inte dummare än vad ni är för ni förstår precis vilket budskap hon ville förmedla! Peace :love: & understanding!

boosses
2012-05-05   ?   13:41:24     »   http://boosses.blogg.se/

Min sambo är kongoles och där han är uppvuxen sätter dom in löshår på barnen så han förstår inte all denna uppmärksamhey kring zoes frisyr

Lexie
2012-05-05   ?   15:59:23

Varför är set konstigt att säga Afrikan? Det är lika lite konstigt som att säga Europé. Den här debatten saknar armar och ben, struktur. Att diskutera all denn geggamoja, allt från anknytning till frisörer, kulturer och rasism och utgå från Carolas adoption är lite rörigt tycker jag.

Lexie
2012-05-05   ?   16:04:30

Jenny: Nej, ur en genussynpunkt är svaret inte bra. Men ur en mamma som vill väl och bejakar den personlighet som hennes barn hittills utvecklat så är det som det är. Hon gav ett svar på tal och det är beklagligt att debatten om ungens hår tar sådana proportioner som att det sägs att hon vill ha en negerdocka att visa upp och andra spekulationer om hennes anknytning till ungen.

Linn på Me Style
2012-05-05   ?   16:49:03     »   http://www.mestyle.se

jag håller med henne. afrika är en kontinent. och vad finns det för likheter mellan egypten och zimbabwe egentligen? Eller Sydafrika och Kamerun? Jag har varit i Tanzania, men jag har inte upplevt "afrika". Precis som jag inte upplevt "europa" då jag inte varit i frakrike, inte bott i storstadspulslondon, inte rökt hasch i amsterdam, inte levt fattigt i lettland eller varit tvungen att prostituera mig i rumänien. inte är jag heller speciellt insatt i konflikten mellan bosnien och serbien och inte heller vet jag varför soviet splittrades till massor av mindre europeiska ländder.



Dock drar hon afrika över en kant på flera sätt i hennes kommentar, tyvärr. Vilket får många av hennes argument att falla platt. Även om jag till 100% förstår hennes poäng - och håller med henne!

jenni med två afrokrull
2012-05-05   ?   19:32:17

Ja BOSSES. Jag har nog också sett Kenyanska barn (som har råd) ha löshår inflätat i sina flätor. Det har nog våra flickor också haft , för att de velat ! Viljket stort drama för ingenting!!



Se Chris Rocks film "good hair movie"

asdf
2012-05-06   ?   00:18:09

Såvitt jag vet så är det Européer som hittade på länder i Afrika.

Mocha mama
2012-05-06   ?   02:38:47     »   http://mochama-ma.blogspot.com

Skippa små bagateller och försök se helheten samt reflektera över kommentaren istället. Det är liksom inte mening att man ska skriva avhandlingar här. Bara för att jag missat på något ställe och inte varit specifik med något land i afrika, betyder inte att jag är motsägelsefull. Jag står för varenda mening och tror att ni också förstår kommentaren. Men visst jag tar emot kritiken.



Tycker LD gör super inlägg kring det här ämnet. Det är inget nytt, det är något som pågår i det tysta men pratas kring väldigt öppet bland svarta! Många Problematiserar afrohåret med liknelse med att det ”inte går att dra igenom den med fingrarna, kamma eller borsta det som ett rakt hår”. Vadå måste vi likna allt det vita idealet till punkt å pricka? Det är så vårt hår ser ut, utav en anlednigen att skydda oss från solen då vi egentligen ska bo i Afrika, ja alla 54 länder, det verkar som att folk glömmer det. Folks tänk om fingrar genom håret är exakt sådant "vit kvinno ideal" som leder till att många numera anser löshåret vara en norm.



Tycker det är skit bra att detta bidragit till en debatt, för tro mig bakom löshåret finns det miljoner svarta kvinnor, barn även män för den delen som bara önkskar att någongång kunna bli accepterade som de är. Och ju mer folk pratar om det kommer många också våga att bränna håret. Visst, Lyft fram det negativa om afrohår för det finns det ju men få det inte att låta som om det vore det djävligaste på jorden för det är det inte. Anledning till att afrohår verkar besvärlig är enbart för att vi försöker få till det till något den inte är ”vit kvinno ideal”.



Nu vet ju även Zoe att inga prinsessor har kort hår, och gud förbjud inga "svintohår". En tre åring som dessutom vuxit upp på ett barnhem och troligen aldrig blivit introducerad i "modevärlden" och vad som krävs för man ska "duga" inför andra. En tre åring har oftast en god självkänsla och tycker att "jag duger som jag är" Varför visade inte Carola Zoe på bild framifrån, eller utan huva/duk på huvudet innan korkskruvlockar...varför?



Det handlar verkligen inte bara om hår,det är den värdegrund man inpräntar i sitt barn. Det är inte bara hår, det handlar inte ens om det. Har man inte förtsått det är man fattig i sitt tänk.

Leah
2012-05-06   ?   07:43:09

Jag har sk "blandbarn" eller mulatter som det så vackert heter-själv föredrar jag att mina barn kallas för det de är just barn. Vill bara säga att även de afrikaner jag känner ofta pratar om afrikansk kultur/mat/musik....jag vill också påstå att svarta kvinnor använder löshår av samma orsak som vita, de vill bli snyggare och det har inte med att vilja vara vit att göra. Jag tycker snarare att det är rasistiskt att tro att alla svartas handlingar har med oss vita att göra!!!!

Leah
2012-05-06   ?   07:46:24

mOCHA DU SKRIVER ATT MAN INTE SKA SKRIVA AFRIAKSNK KULTUR, ALLTSÅ BUNTA IHOP ALLA AFRIKANER-MEN DU AVSLUTAR MED ATT SKRIVA AFRIKANSKA SEDER??? Trots att det finns tusentals olika afrikanska seder?

Linnea
2012-05-06   ?   12:30:56

Jag kan rekommendera Edward Saids Orientalism, en bok om hur främmande kulturer ständigt definieras, av "väst", som Den Andre. (Precis som man inom feminism pratar om Det Andra Könet.) Och visst råder det västerländska ideal på många platser i världen. Många asiatiska kvinnor opererar exempelvis dit ett veck på ögonlocket för att se mer västerländska ut.

olivia
2012-05-10   ?   10:28:04     »   http://moodyteen.blogg.se/

"I afrika, uppmuntrar man inte löshår på barn PUNKT," skriver du efter ett långt utläggande om att Afrika är en kontinent med flera länder och olika åsikter/kulturer... lol



Jag är själv halvnigerian och halvsvensk, så jag förstår vad du pratar om. I Nigeria ser man dock väldigt många barn och unga med löshår, weaving och extensions. För att det är snyggt.

Jag har själv alltid avskytt mitt hår till max. Jag HATAR afrohår på mig, jag tycker det är skitjobbigt och så jävla fult. Jag kommer alltid att tycka att rakt och blont skandinaviskt hår är finare.

Jag minns t.ex. när jag var liten och läste Prinsesstidningar. Jag kommer ihåg när det var ett uppslag "Hur du blir en prinsessa". Där var en bild på en söt, svensk blond flicka, inget illa åt henne, men det stod så tydligt med en pil mot huvudet: "Låt håret falla fritt". Jag ba eeeeh joo mitt hår faller ju inte på något sett... Det var första gången jag minns som jag började tjata på att jag skulle platta håret.



antar att jag bara är ännu ett offer för dessa störda värderingar vi har.




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback