Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Hej, det är jag som är döden

Känns det som iallafall. Träningsvärken är brutal och jag känner mig ömklig. Nej, asså. Träning är förjävligt. Man kan känna en massa positiva saker som "hurra jag kan", "oj vad stark jag blivit" men i övrigt är det inte en behaglig upplevelse. Inte om man tar i som man ska iallafall.

Jag ser en hel del kvinnor (jo tyvärr bara kvinnor) som liksom glider fram på de där maskinerna i sakta tempo eller som tar lugna promenixer på gåbandet och kanske viftar lite med en hantel på två kilo och jag vill bara skrika åt dem att röra på fläsket.

Man ska lida. Det ska stänka svett åt alla håll och man ska förbanna dagen man föddes. Typ. (eller all jävla glass man tryckt i sig.) DÅ JÄVLAR känns det sen. Och DÅ kan det faktiskt kännas bra.


Nu ska jag hämta trollet, sen så blir det parkhäng.
Etiketter:



Kommentarer
H
2012-05-15   ?   14:44:06

Fast det där med att träna så man spyr/svimmar ger jag inte mycket för. Jag tycker man ska vara snäll mot sin kropp. Tänka på sitt stackars hjärta som får ta en stor påfrestning. Träna ska man självklart, men hellre i lugnare tempo under längre tid. Samtidigt som man äter bra mat såklart. Man tar inte hand om kroppen genom att utsätta den för lidande och smärta!

Veronica
2012-05-15   ?   14:44:56

Man kan faktiskt ha träna hårt OCH ha roligt/njuta samtidigt. Iaf när det kommer till konditionsträning, för träning handlar ju inte bara om styrka. För min del är t.ex. squash och sh'bam sjukt roligt samtidigt som jag dyngsvettig och alldeles utmattad efteråt. Jag skulle personligen inte klara av träning om den bara var förjävlig hela tiden.

Madde
2012-05-15   ?   14:58:00

Eller så är det kanske så enkelt att dom kvinnorna som "glider" fram och viftar med lätta hantlar har någon form av sjukdom.

Jag själv lider av reumatism, jag är 24 år gammal och känner mig som en 90 åring i kroppen.

Om jag hade tränat som du föreslår så hade jag förstört varenda led i kroppen, jag hade dessutom inte kunnat varken gå eller röra armarna på ett par dagar efter ett sånt pass.

Mina läkare rekommenderar långsam och lätt träning och jag vet att jag är långt ifrån ensam.

Reumatiskvärk drabbar mest kvinnor och det är helt osynligt utåt.

Man kanske ska tänka på att allt inte är som det ser ut.

susanna
2012-05-15   ?   14:58:30

Hehe, tror du är lite generaliserande nu :) Om man aldrig varit nere helt på botten träningsmässigt så kan en skön joggingrunda, ridtur eller you-name-it helt utan spy/sviminslag räcka gott och väl för att underhålla och utveckla sin fysik! Så döm nu inte glidarbrudarna på bandet! För mig är vårens första joggingturer tuffa, men några gånger senare är jag uppe i en snabb mil av glädje. Du kommer dit du med!

Anonym
2012-05-15   ?   14:59:19

ja, du har fel inställning. Nej, man MÅSTE inte ta i så man spyr för att uppnå resultat.

Ellen
2012-05-15   ?   15:01:04     »   http://knucklesandwich.blogg.se/

HAH! Jag blev irriterade på som enbart gick/sprang på de där gåbanden. Liksom vad är det för mening med att införskaffa ett gymkort när man kan få det där gratis genom att bara gå utanför dörren?



Jag tänker att folk tror att man blir "biff" automatiskt när man använder lite hantlar. Eller så är det kanske samvetesbedövande att ha ett gymkort. Eller så vet man inte hur man gör.



Nåväl! I feel you. Här sitter jag genomsvettig efter ett riktigt drygt träningspass som jag, trots allt, överlevde. Och desto bättre mår jag nu :D

Julia
2012-05-15   ?   15:01:17

Men jag ÄLSKAR att träna och ta i tills man spyr. På riktigt, jag VILL och LÄNGTAR efter att svetten droppar, att musklerna darrar och hjärtat pumpar så det hoppar ur bröstet. Ja, det är skitjobbigt, ja, ibland är det tufft att komma igång, men jag njuter av det när jag väl är där och jag pushar lite extra bara för att få den där totala utmattningen efteråt.



Din personliga upplevelse av hur träning känns och ska kännas är ju just det, personlig :) Jag lider inte, jag tycker inte att det är pest och pina, men jag tar i ändå, och jag tycker att det är härligt och skönt dessutom.

Mathidla
2012-05-15   ?   15:21:36

Åh, nu måste jag få lägga mig i! Träning ska vara kul och lustfyllt. Alla gillar inte all träning, men alla gillar något. Jag tror att om man inte gillar träningen och inte ser fram emot att gå till den så lägger man av på längre sikt. Om man däremot hittar något man gillar så fortsätter man. Den bästa träningen är den som blir av =)

Helle (Neurotisk bulimiker)
2012-05-15   ?   15:22:56     »   http://bullochjag.blogspot.com

Jag har helt klart en fäbless för att träna tills svetten rinner och blodsmaken i munnen blir näst intill outhärdlig. Det ligger i min natur helt enkelt och där får man nog acceptera att vi är stöpta i olika former. En del trivs med sina långpromenader på löpbandet (vilket stör mig något enormt när jag kommit till gymmet för att köra intervaller om alla tre band är upptagna av "söndagsåkare"), andra med att lyfta vikter till dess de liknar en Belgien Blue.



Man kan absolut njuta även under tiden man tränar som en tok, men det blir helt klart lättare ju mer vältränad man är tycker jag. I början är det mest segt, när träningsvärken dagen borde klassas som en allvarlig funktionsnedsättning för en vecka framöver :-P.

Anonym
2012-05-15   ?   15:41:47

Fast att gå lite långsamt på bandet eller lyfta lite lätt är bättre än att sitta i soffan och äta glass. Det kanske är stort för de som gör det där lätta..

Marie
2012-05-15   ?   15:59:11

Åh vad glad jag blev av att läsa det här! Går själv på ett gym där en tjej som är där just för att träna verkar vara något riktigt ovanligt... De flesta tjejer jag har sett där ser ut på samma sätt under hela träningspasset, hår och smink ligger perfekt (varför sminkar man sig för att gå till gymmet???). Nu för tiden struntar jag i blickarna jag får av både tjejer och killar, för det känns så oerhört bra att helsvettig gå till omklädningsrummet efter ett pass!

Ida
2012-05-15   ?   16:02:01

Jag tränar för att jag tycker det är skönt, och då springer jag upp till två mil utan problem. Så länge man inte har ambitionen att göra det som en elitidrottare, eller bli bättre än så, så ser inte jag någon anledning att göra träningen jobbigare än den behöver vara för mig. Jag tränar för att det är skönt, för endorfiner och koncentrationsförmåga. Jag tror inte jag skulle trivas med den stenhård PT-träning på gränsen till att spy. Ändå anser jag att min träning också är "på riktigt".

Anonym
2012-05-15   ?   16:05:46

Vissa kanske kommer till gymmet direkt efter en annan syssla, tex jobb och därför har smink på sig!

Vilda barn
2012-05-15   ?   16:08:42     »   http://hostlycka.blogspot.com

Fast om man tränar varje dag behöver man inte träna tills man spyr. Och sen beror det på ens utgångspunkt och mål också, jag tränar inte för att gå ner i vikt eller bli starkare utan för att röra på kroppen och inte ha ont i ryggen.

HannaA
2012-05-15   ?   16:25:54

Åh, vad jag önskar att jag kunde ta i så där igen, för jag har alltid varit en sådan som tränat hårt och ofta. Jag har svårt att motivera mig till att glida fram och lyfta lätta vikter. Men eftersom jag liksom Madde är reumatiker har jag inget annat val än att hålla mig till mitt låååångsamma, ickebelastande sjukgymnastikprogram.



Och min erfarenhet är att män hellre struntar i att träna än att riskera att bli betraktade på just det där sättet på gymmet. Som slöfockar som inte ids ta i. Tyvärr.

Shaw
2012-05-15   ?   16:38:10     »   http://nebel.blogg.se/

Jag tycker det är skönt att vara halvt död efteråt, och VILL gärna träna på det sättet. Intensiv träning är skönare än en utdragen och "lugn" process. Med det säger jag inte att den intensiva träningen på något sätt är bättre, men JAG finner det otroligt mycket mer givande och skönare.



När hjärtat sitter i halsen, synen är grumlig, huvudet snurrar, benen skakar frenetiskt och hela kroppen känns som en påse med gele. Gotta love it.

Kinapuffen
2012-05-15   ?   16:43:13     »   http://chippis1972.com

Jag kom igång för ett drygt år sedan, efter att aldrig ha rört på mig i onödan - hade aldrig trott att jag skulle fastna för fysisk aktivitet. Nu är jag helt hooked - endorfinjunkie... Ju jobbigare, desto större lyckorus efteråt. Vilket dock inte utesluter träningsvärk...



Jag har dock märkt hur mycket bättre jag mår på alla plan - slutade t o m röka bara för att kunna träna; många försöker ersätta tobak med träning. För mig var det typ tvärtom. Hang in there :thumbup:



http://www.chippis1972.com/2012/02/voices-in-my-head.html

Cicci
2012-05-15   ?   16:54:22

Alltså du får ju ursäkta om jag inte tar träningstips av just dig ;) Nej, man behöver inte alls träna så hårt att man lider. Så länge du svettas och får upp flås så vet du att du gör rätt! Uthållighet is the shit!

Anonym
2012-05-15   ?   17:11:00

Väldigt vad du är svart eller vitt då, det är väl bättre att röra sig extremt lite än inget alls? Eller det tycker du inte? Endast hardcore duger?

Anonym
2012-05-15   ?   17:14:20

Speak for yourself



Man kan känna smärtan, vilja flyga av det där jäääävla löpbandet rätt in i väggen för att det är så sjukt jobbigt, musklerna kan darra och bränna , svetten rinna ned i ögon och mun, och just precis DÅ



KAN DET KÄNNAS SÅ JÄVLA GÖTT!



och ännu bättre efteråt.



mmmm. GIVE ME!

MG
2012-05-15   ?   17:26:05

Glidartjejerna/kvinnorna kanske inte vågar visas sig rödmosiga och genomkörda som man blir efter rejäl träning. Det är kanske för "fult"?

Mia
2012-05-15   ?   17:31:08

MG, jag hoppas att du driver. och du också LD, är det inte du som brukar säga att det inte alltid är svart/vitt?

vilma
2012-05-15   ?   17:39:04

Men LD, aktiviteter som utförs i s.k. ''snacktempo'' (dvs. ett tempo/en styrka som inte utmattar en mer än att en orkar snacka med en kompis samtidigt) förbränner mest fett! Kanske det är därför de bara joggar. Vilket man i och för sig kan göra utomhus ;)

Anonym
2012-05-15   ?   18:35:15

Det är jobbigare för dig för att du är tjock, försök äta bättre och gå ner i vikt också, inte bara för att få stark kropp.

Hockeysmurf | Med rätt att vara som sig själv
2012-05-15   ?   18:43:12     »   http://fibrotankar.wordpress.com

Hoppas du sätter dig en stund i bastun efteråt också, det är såååå skönt (lite extra egentid också)! Nu kan jag inte träna längre men jag önskar verkligen jag kunde för det är så skönt att bli så där översvettig och mosig haha!

Kör hårt Lady, du är störtskön! :thumbup:

Lo
2012-05-15   ?   18:51:38

Jag håller inte heller med, tränar 2-3 dar i veckan en timma åt gången och inte så att jag får ont eller känner för att spy men jag ser och känner skillnad på min kropp ändå! Trött? Ja. Svettig? Ja. Andfådd? Ja. Men ont? Nej! Att få ont ser jag som kroppens tecken att den inte mår bra, får jag ont under träningen stoppar jag och tar en paus.

Frida
2012-05-15   ?   18:59:25     »   http://wayouteast.blogg.se/

Jag tänker på dig ofta när jag tränar. "Man ska spy, man ska dö, man ska lida" osv. Och vet du?



Förut kunde jag knappt springa 3 km. Nu, idag, nyss, sprang jag min första mil. MIL!



Det hjälper ju för fan! Är man inte död än kan man springa lite till! Tack!

Svedski
2012-05-15   ?   19:31:55     »   http://svedski.blogspot.se/

Är det lite som att vara bakis? Fast istället för "ååh, fan, jag skulle inte ha druckit all den där ölen igår... jag ska aldrig mer dricka alkohol..." så är det "ååh, fan, jag skulle inte ha ätit all den där glassen... jag ska aldrig mer äta onyttigt..."

Divana
2012-05-15   ?   20:20:32

Haha... det "hörs" att du inte e van inom träning... behöver inte tilläga så mkt mera då de andra kommentarerna redan sagt det jag vill säga..



By the way... du vet väl om att träninig är oerhört överskattat vid viktminskning. Vet att du säger att du tränar för att bli stark men vill ändå bara poängtera att du kommer inte loosa vikt genom den träning du kör med... snarare kommer din hunger att öka och du kommer behöva äta mera mat.

Nina
2012-05-15   ?   20:29:59

Jag cyklar och springer och ibland ids jag inte ta i så det känns som att jag ska dö. Men jag rör på mig, och nej,mag är fan inte lat och jo, jag får resultat.

Angelica
2012-05-15   ?   20:34:33     »   http://www.whirlwind.nu

Sådant där är faktiskt individuellt. Jag hatar, verkligen HATAR (med stora bokstäver och en jävla massa utropstecken) träning. Om jag skulle träna lika hårt som du gör så skulle jag tröttna efter typ en vecka. Det enda sättet jag kan förmå mig själv att träna kontinuerligt är att ta i lagom mycket. Jag äger ett motionsband som jag promenerar i rask takt/joggar på i fem kilometer om dagen och det är alldeles lagom, för MIG. Döm inte ut alla som inte hårdtränar. Det finns många sätt att träna på.

Maddo
2012-05-15   ?   20:35:15     »   http://maddo.se

Jag brukar tänka när det är skit jobbigt:

-Det ska inte vara skönt att träna det är då jag får resultat!

TA IIIIIII!!!

frida dahlin - att träna som reumatiker
2012-05-15   ?   20:51:35     »   http://fridadahlin.bloggplatsen.se/

Jag tror däremot att det är individuellt och beror på vad man vill ha ut med sin träning. Vissa vill bara ha en enkelt, behaglig upplevelse utan att ta ut sig eller bli väldigt vältränade, och är man, som jag, en person som tränar väldigt mycket så måste man varva med lugna, lätta pass för att kroppen ska återhämta sig.



Men tyvärr finns det många som är rädda för att ta ut sig alls, och det är synd!

Mia
2012-05-15   ?   21:03:19     »   http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Lägg inte så mycket tid med att spana in andra brudar och kolla vad de gör eller inte gör. Det är inte viktigt när det handlar om DIN träning.



Jag tycker faktiskt om att träna. Det är liksom ett intresse och vad gäller träningspepp är det nog mitt bästa tips. Jag har en väninna som går upp och ner när det gäller träning, hon tränar som en slav en vecka för att lägga av helt i en månad och jag tror det är för att hennes mål alltid handlar om att gå ner tre kilo. Jag har alltid tränat, sedan jag var liten. Det är skoj, det var ett sätt att träffa kompisar, man mår bra, man blir glad osv. Visst, behöver jag gå ner i vikt tränar jag lite extra som alla andra men på det stora hela går jag dit för att det är skoj och jag mår bra av det. Och jag tror att det är den bästa motivationen till att gå dit.

Sen variera träningen, bra för kroppen och mycket roligare för knoppen. :)



Kram

Lina
2012-05-15   ?   21:21:03

Det är möjligt att jag borde ta i mer, men å andra sidan så har jag gått ner nästan 10 kilo av träning som inte är sådär att man spyr av ansträngning. Och då hade jag ingen direkt övervikt så att kilona bara rasade av att jag tog ett steg. Nejdå regelbuden (inte ens det förresten) motion har funkat. Fast å andra sidan la jag om kosten också och skippade det mesta av det onyttiga och det är nog då man ser de verkliga resultaten. Sen gör träningen sitt till.

Emelie
2012-05-15   ?   21:26:46

Har inget med detta inlägg att göra men.. återigen människor som tycker att det är helt OK att betygsätta kvinnors kroppar.

INGEN ifrågasätter vad det ska vara bra för. Både killar och tjejer i kommentarerna betygsätter gärna! Finns en sådan bild med manskroppar också tro? Blir så trött..



http://hugorosas.se/vilken-kropp-tycker-du-ar-snyggast#comments

Vallmo
2012-05-15   ?   21:35:10

Jag känner faktiskt inte igen det alls där jag tränar att tjejer skulle glida igenom träningen och inte våga ta i. Alla oavsett kön ser ganska trötta och svettiga ut!



Och smink är väl inte konstigt att man har om man har haft det under hela dagen?

Azze
2012-05-15   ?   22:00:02

Nej. Du har fel. Man måste inte alls lida för att det ska visa resultat eller för att man ska göra som man "ska". Träning SKA vara en skön upplevelse. Det är ju fullkomligt idiotiskt att utsätta sig för lidande av något slag, speciellt när du absolut inte måste för att bli hälsosam.



Det känns som att du försöker intala dig själv det för att orka med att träna. Faktum är att om du tränar 65-75% av din maxpuls så kommer du träna hjärtat och att träna hjärtat är det VIKTIGASTE med träning. Och den pulsen brukar generellt ligga mellan 110-130 hjärtslag per minut, och det uppnår du genom powerwalk. Ju starkare du blir desto mer ökar du detta, till joggning, osv. Och sen lägger man styrketräning på det. Där har du det. En träning som gör det de ska utan att du vill ta livet av dig samtidigt.



60% av de personer som börjar träna slutar träna inom ett halvår. Detta för att de tränar FÖR HÅRT. Det är lögn och båg att man måste döda sin kropp för att det ska vara något resultat. Och de kvinnor som du ser - de tränar kanske bara för att hålla igång musklerna. När man har uppnått ett önskat resultat så skär man ner på vikt och bara gör repetitioner för att påminna hjärnan om att dessa muskler används fortfarande så att de inte börjar vekna, man måste inte för alltid köra stenhårt.



Så. Man ska börja stabilt och sakta. När du tränar på en puls mellan 110-130 så kommer hjärnan sända ut bra signaler till kroppen och du kommer inte motarbeta dig själv, du kommer gilla träningen och inte känna att du måste ha 230987458239572% viljekraft eller en personlig jävla PT som skriker på dig för att pallra dig till gymmet nästa gång. Om du tränar för hårt för snabbt så kommer din hjärna sända ut kassa signaler som kommer koppla träningen till en dålig känsla. Därför slutar många träna. De börjar för hårt. Och en annan sak som jag tänkte skriva men som jag glömde, fast nu kom jag på det: du bränner fett med syre. Alltså när du tränar för hårt och hjärtat bankar hetsigt så kommer du andas mindre, musklerna kommer gå på mjölksyra och typ, sockerreserver eller skit (kan inte 100% detaljerat). När du tränar på 65-75% av maxpuls däremot, så hinner du andas ordentligt och fettet kommer rinna av dig (med rätt kost givetvis). Och de flesta behöver inte träna SUPERMEGADUNDERHÅRT, om det är hälsa de vill uppnå. Alla short of elitidrottare behöver bara den här träningen om målet är ett starkt hjärta och en stark kropp, om de själva inte kickar efter mer senare.



Så. Sluta säga sånt är du snäll. Kanske funkar för dig men det låter som att man inte gör något värt när det inte känns som man krystar ut ett unghelvete ur fittan medan man tränar. Det är inte sant. Lågintensiv träning är det bästa för fettförbränning och det är superbra för hjärtat. Jag säger inte att det är dåligt att träna hårt, men det är absolut inte, under några som helst omständigheter, ett krav för resultat och inte ens ett krav för relativt snabba resultat heller. Det måste inte göra ont. Gör träningen ont så gör du FEL. Det är en sak att man får träningsvärk dagen efter, javisst, men träningen ska inte göra ont och den ska inte vara sänt från helvetet.



Folk - börja lågt. Arbeta upp. Egentligen behöver du aldrig träna mer än 60-75% av maxpuls ändå, inte ofta. Detta kommer ju höjas ju mer vältränad du blir också, så du blir ändå inte fast på samma nivå. I början är kanske 70% av maxpuls powerwalking, efter några veckor är det lätt joggning, efter ytterligare några veckor är det vanlig joggning osv. Och så hänger man på med styrketräning här. Och du behöver öka vikter för att öka muskelmassa, men är du bara ute efter att tona kroppen måste du inte lyfta 100kg, alls, alls, alls.



Nu har jag rabblat osammanhängande, något jag brukar göra. Det finns källa och böcker om det här. Jag orkar inte länka. Men jag har läst det i en bok och det är en bok som fokuserar på bästa träningen för hjärta och hjärna - och träning som faktiskt låter dig vilja träna längre.



Ville säga detta. För jag vill inte att någon läser det här och faktiskt tror att de måste dö på träningen för att det ska vara värt. Inte.

Hanna
2012-05-15   ?   22:23:04

Haha, detta är en ganska rolig diskussion. LD är nyfrälst träningsfantast och kommer genast med mästrande råd. Uppenbarligen får folk resultat utan att spyträna, så det faller väl lite på det. Jag är en av dem som tränar gympa två-tre gånger i veckan, andfådd och svettig, visst, men jag trappar ner om jag märker att det blir plågsamt. Märker alltid resultat av det, och kan ta i mer efterhand. Dessutom kul. Man ska lyssna på sin kropp helt enkelt.



Jaja, kämpa på, LD, du fixar detta även utan att spy och våndas. Och döm inte stackarna som kör lägre intensitet, de har nog sina skäl.

ladydahmer
2012-05-15   ?   22:40:13

DIVANA vilken tur då att jag inte tränar för att "loosa vikt".

Jo
2012-05-15   ?   22:56:26

Jag håller verkligen inte med dig här. Jag älskar att träna och är vältränad. Tänk på att du ska kunna leva med din träning. Visst kan man plåga sig ordentligt för att komma i form, men sen ska du hålla formen året runt, även om ett, två, tio år.



Tro mig att jag verkligen kan utmana min kropp och samtidigt känna att det är det bästa jag vet. Hitta en träningsform du gillar!

TT
2012-05-15   ?   22:58:12

Man behöver inte ligga vid dödens rand för att träning ska funka.



Jag tycker att det känns mycket bra med en timmes träning varannan dag framför tvn med Wii. Svetten sprutar, muskler blandas med yoga och aerobics. Jag har under hela mina tonår varit aktiv - ridning, handboll, fotboll, karate, dans. Och sen blivit väldigt inaktiv. Och vet du vad? Den där timmen varannan dag i vardagsrummet funkar prima. :) Jag har inte längre så ont i ryggen, är inte lika trött. GLADARE! Återfår en del av styrkan jag förlorat på de 2 år jag flyttat hemifrån och latat mig, slarvat med mat, suttit en hel dag i soffan med plugg och slösurf.



JAG VET att om jag vill bli så superfit som innan kan jag börja på nån aktivitet igen. Men denna vardagsträning funkar utmärkt. Jag börjar känna mig lite som mig själv igen snarare än en av de charmiga 90-åriga damer jag vårdar på jobbet. :)

Lisa
2012-05-15   ?   23:39:00     »   http://mondolane.blogspot.se/

"Tyvärr" bara tjejer?



Jag förstår inte varför du är så arg. Du är arg på kvinnor som opererar sig, som om det hade något med dig att göra. Du är arg på kvinnor som inte gymmar tillräckligt hårt, som om det hade med dig att göra. Du är arg på att folk pratar så mycket om utseende, som om du inte spenderar en ganska stor del av din blogg med att vara arg på att folk inte uppmärksammar "rätt" utseende tillräckligt eller för att folk ser "fel" ut. Du är arg på Blondinbella som viker ut sig, för hon är inte tillräckligt lik dig. Herregud, ta det lite lugnt. Sådär blasè som tjejerna är om sina operationer, det är sådär folk borde vara om att dom inte rakar benen. Sådär avspänd som damerna är om att de tränar relaxat, så avspänd borde de som tränar skithårt vara om sin träning.

Anonym
2012-05-16   ?   00:49:50

Bloggerskan "babybambola" ber dig Fuck You i sitt inlägg. http://babybambola.blogspot.se/2012/05/alone-time.html

Sara
2012-05-16   ?   01:47:40

Oj vad många åsikter! Äsch vad alla tar åt sig..se vad ni själva gillar att göra så gör Dahmer sin grej..jag gör det jag tycker passar för mig och blir inte arg för att Dahmer tycker man ska göra på ngt annat sätt..hon kör sitt race, jag kör mitt race som funkar mig och ni köra egna race!

Sandra
2012-05-16   ?   06:58:37     »   http://sandralx.blogg.se/

Jag håller med om att det känns bättre om man verkligen tar ut sig på ett träningspass. Men dessa kvinnor som viftar med sina tvåkiloshantlar kan ju, som någon skrev, ha någon sjukdom. Eller så har de tränat hårt dagen innan och kör ett lugnt pass. Eller så är de bara otränade och går försiktigt fram. Det finns många anledningar till att INTE köra hårt på gymmet också :)

Linda
2012-05-16   ?   07:08:32

Du tar dig friheten att kommentera andra kvinnor. Du är en dubbelmoraliserande subba. Subba var ju ok för dig till kvinnor som skällsord vad jag förstår.

Divana
2012-05-16   ?   08:32:51

Jag tror det känns bättre för LadyD att döma de andra tjejorna på gymmet... då känner hon sig lite bättre själv. Sånt är typiskt för kvinnor med lite sämre självkänsla... och att ladyD lider av det är ju inget hon hymlar med direkt då hon ofta talar om sig själv i nervärderandet termer om att hon är tjock, är blyg och osäker i sociala sammanhang osv...dock skulle hon aldrig erkänna det, på samma sätt som hon aldrig skulle erkänna för sig själv att hennes träning delvis är en del i att försöka loosa i vikt ;-P

ladydahmer
2012-05-16   ?   09:16:24

LISA nej jag är verkligen inte arg på kvinnor som tränar lite eller som opererar sig och jag är verkligen inte arg på Blondinbella. Jag är arg på NORMER och IDEAL och förväntningar och krav.

Petra L
2012-05-16   ?   10:01:27

LD: Låter som att du hittat den attityd som just du behöver för att hålla träningen uppe - GRATTIS! Du kommer att bli både stark och mentalt tuff! Jag blir helt glad av att du börjat träna, eftersom jag är övertygad om att det är vägan till äkta hälsa. När jag började läsa din blogg för nästan tre år sen så var du ju övertygad om att du alltid skulle vara lat och kolla på dej nu!



Alla tycker inte dte är kul att träna, då får man hitta motivation på annat håll. Vuxna människor kan göra saker av andra skäl än att ha det roligt och skönt, så till er som tycker att träning "ska vara lustfyllt" och att man ska "hitta en träningsform man gillar" så vill jag bara säga: Nej, det funkar inte så för alla. Om jag vill komma i form snabbt så gör jag det jag vet funkar: Springer och styrketränar. Jag skiter i om det är roligt eller inte, jag har ingen lust att testa en massa saker som zumba och poweryoga, tennis eller nåt annat - jag vill bara köra och få resultat.

Helena
2012-05-16   ?   10:13:12

Men alltså, ni som säger att det är helt värdelöst att träna hårt, att det inte förbränner fett eller att det inte skulle leda till viktminskning, jag undrar verkligen vad ni har för belägg för det ni säger. Lågintensiv träning ger en högre procentuell fettförbränning under själva träningen, medan högintensiv träning inte har lika hög procentuell fettförbränning medan man håller på. Däremot ger det större sk eftersläckning, dvs kroppen arbetar hårdare och fortsätter att förbränna även efter att man har slutat träna. Dessutom innebär större muskelmassa att man förbrukar mer energi även när man inte tränar.



Båda sätten att träna har sina fördelar, både för hälsa och viktnedgång, så det finns ingen anledning att döma ut något. Högintensiv träning utmanar dock kroppen och gör att man tänjer på sina gränser mer.



Och LD, om du inte redan har provat, kolla in Tabata-intervaller, där kan du få träning så att du vill kräkas ;-)

ELLIOT
2012-05-16   ?   10:39:03

Vet inte om du promotat denna bloggen tidigare, men här finns alla former, färger, längder, vikter osv.



Kanske något att lyfta? :)



http://kroppsbild.wordpress.com/

miette
2012-05-16   ?   10:46:43

Jag tränar för att må bra. Jag mår inte bra om jag hatar det jag gör. Om jag tränade tills jag nästan spydde skulle jag hata träning så enormt mycket och sluta inom en månad och inte träna alls. Nu tränar så jag blir svettig och mina muskler och leder håller sig från att bli alltför stela av allt stillasittande på kontoret. Eller också kunde jag träna som en tok och sluta direkt för jag hatade det så mycket och få sedan få ont överallt för att jag rör på mig för litet. Att tycka att alla ska träna precis som du för att du tycker det fungerar för dig är minst sagt mästrande...

Elektra
2012-05-16   ?   10:59:07

Haha, när man läser kommentarerna här förstår man varför många (de flesta) efter flera års träning varken springer snabbare eller orkar lyfta särskilt mycket mer än då de började träna. Komiskt.



Eller oj, ursäkta, jag glömde att de flesta inte tränar för att bli starkare, snabbare eller friskare. De tränar bara för att det är så roooligt. Ja men dåså,fortsätt att träna "lågintensivt" och "skonsamt", men inbilla er inte att det kommer ge annat än möjligtvis en viss placeboeffekt. (Och nej, alla slötränare har inte någon dold sjukdom)



För er som vill att träningen ska ha någon verklig effekt på styrkan och konditionen är det blod, svett och tårar som gäller. Naturligtvis inte varje dag och på varje träningpass, återhämtning är också viktigt och självklart är det bra att träna lågintensivt ibland OCKSÅ.

Men träningen måste ha progression för att ge något. Kapa sekunder på km-tiden när man springer, öka vikterna på stången kontinuerligt osv. HUR kan man tro att det ger någonting överhuvudtaget att stå och vifta med samma hantel vecka ut och vecka in?



Och det där med att lågintensiv träning bränner mer fett... Procentuellt ja, men eftersom högintensiv träning bränner mycket mer energi så kommer man att bränna mer fett totalt sett med högintensiv träning (om det nu är det man är ute efter). Vill man träna sitt hjärta så är det också hög intensitet som gäller.



Håller med om att det ofta är kvinnor/tjejer som inte vågar/ids ta i ordentligt när de tränar. Ser nästan dagligen tjejer på gymmet (som verkar ditsläpade av sin kille eller PT), som säger "jag kan inte", "jag orkar inte" osv. så fort det blir det minsta jobbigt. Lite mer jävlar anamma vore på sin plats! Många verkar rädda att få jättestora muskler om de lyfter för tungt, tro mig det kommer knappast att hända över en natt.

Men jag ser lika många som faktiskt tränar ordentligt, svettas och tar i. Inte speciellt många som lyfter tungt dock, tråkigt nog.



Fortsätt som du gör Natashja, men släng in ett lågintensivt pass lite då och då när du känner dig sliten, är mitt tips. :)

elsa
2012-05-16   ?   11:07:57

Jag förstår inte varför alla som tränar hårt tror att deras sätt att träna är det enda rätta. Jag har varit väldigt sjuk senaste året och tränar därför lätt, ibland en enkel promenad och ibland 2 kilos hantlar. Jag tycker att du ska sluta bry dig om vad andra gör med sin tid på gymmet och fokusera på dig själv och hur du vill träna och leva.

Jag tränar som sagt lätt men ofta, och har lagt om min kost, har gått ner mer än 5 kilo på det sättet, Jorå!

Lotta
2012-05-16   ?   11:26:19

Varför ska dom röra på fläsket? Som du uttrycker det. Vad angår det dig om hur dom tränar? Själv har jag MS, (som drabbar mest tjejer/kvinnor) och skulle gå sönder totalt om jag tränade som du. Men att komma in på ett gym och småspringa eller vifta med lätta vikter känns bra för mig. Varför ska du ha en åsikt om det? Är det så folk ser på mig när jag småspringer på bandet och inte svettas ihjäl? Isf kanske jag borde bära en skylt där förklaringen står, eller? Jag är väldigt nyfiken på ditt svar..

helene
2012-05-16   ?   11:53:07

Lotta.. varför får hon inte ha en åsikt om hur andra tränar? hennes blogg hennes åsikter. Om du nu kände dig träffad så betyder väl inte det att hon måste försvara sig själv.. jag fattar inget.



Jag kan hålla med henne, jag är en av dem som segar på de på fånger jag är på gym. Och jag skulle verkligen behöva en PL för att få mig att verkligen ta i.

ladydahmer
2012-05-16   ?   12:36:56

Asså, jag vet ingenting om träning egentligen. Däremot så vet jag att det funkar precis så som Elektra här skriver. Hon säger precis detsamma som alla tränare samt de som bygger sagt till mig tidigare.



Sen beror det ju givetvis vad man vill med träningen. Vill man bara röra på sig för att vara aktiv och ha kul så är det en sak, men jag talar alltid om att bygga upp och forma om kroppen. För att bygga muskler (som är mitt mål och nej det spelar ingen roll hur tungt jag kör, jag kommer inte bli biffig. Det tar enormt mycket tid för att bli det.) behöver du jobba stenhårt.



och det där att "de kanske är sjuka".... eh. nja. Visst finns det människor som är det men att det skulle vara en jävla epidemi som då drabbar främst kvinnor är jävligt märkligt.

..
2012-05-16   ?   12:53:54

om du inte vet nånting om träning kanske du inte borde skriva på det sätt du gör, som om det finns en sanning. Mästrande var ordet, och man behöver faktiskt inte kunna allt. Och alla sätt att träna funkar inte för alla.

ladydahmer
2012-05-16   ?   12:59:23

:: Det här är min blogg och i den skriver jag om precis vad jag vill på precis det sätt jag vill. Det passar inte alla men då kan man rulla vidare till en blogg som passar bättre.

Mylla
2012-05-16   ?   13:13:01     »   http://myllaskreativa.blogspot.com/

själv tränar jag på ett "tjockisgym" (ett sånt som tillhör ett populärt viktnedgångscenter), utan speglar (vilket jag stör mig på, men det är klart billigaste stället att träna på för en långtidssjukskriven så det får duga), och jag ser massor med både kvinnor och män som har som mål att gå ned i vikt (annars skulle de ju inte träna där) och som sitter lite lojt på en träningscykel i typ 10 minuter, och sen vandrar runt bland maskinerna i kanske en kvart, och drar lite här och där... Alla dessa människor är knappast för sjuka för att kunna genomföra ett lite "jobbigare" pass än så, och jag förstår inte alls varför man lägger ned tid på nåt som aldrig kommer att leda nånstans?



När jag började träna där var jag själv nere på noll pga depression och annan sjukdom, min kropp var i väälidgt dåligt skick men jag har byggt på den gradvis och kör numera på samma sätt som LD, tills jag nästan kräks, för det är så jag älskar att träna!

ladydahmer
2012-05-16   ?   13:15:36

MYLLA för att vi matas med det där jävla "motion ska vara roligt! Motion ska absolut inte vara jobbigt eller göra ont!" :thumbdown:



Tv-shops-generationen. "kola vad kul vi har! Tre minuter om dagen!"

HannaA
2012-05-16   ?   14:21:00

Alla är säkert inte sjuka men det är heller inte ovanligt att man som sjuk är väldigt noga med sin träning eftersom den är nödvändig för att man ska kunna fungera. På gymen är de väl medvetna om att detta är en stor kundgrupp. Fråga dem ska du få se.



Här kan du tex läsa om ledgångsreumatism som främst drabbar kvinnor - http://www.rorelse.se:80/(S(gog15wvu0b2bgcmz5rn04uax))/Default.aspx?PagId=25

Någon annan i tråden nämnde ms.



Att sköta sin sjukgymnastik på vanliga gym är inte alls ovanligt, men min erfarenhet är att kvinnor har lättare för det än män. Kanske beroende på att män ogärna utsätter sig för att andra betraktar dem som "lata" när de tränar. Och folk dömer och bedömer ju gärna andra på det sättet, speciellt när det gäller osynliga sjukdomar. Försök att ta till dig att det faktiskt är det du gör och att det kan vara precis lika sårande och påverka självbilden lika mycket att bli bedömd utifrån sin (bristande) förmåga som att bli det för sitt utseende.



Här är ett mycket bra radioprogram om hur svårt det kan vara att "komma ut" som reumatiker av just den anledningen: http://m.sverigesradio.se/artikel/5076558?programId=3103

Lisa
2012-05-16   ?   14:38:55     »   http://mondolane.blogspot.se/

Jag hoppas att du inte tar illa upp att jag säger det, men jag kan förstå att folk tyckte att du förstörde deras skolgång med mobbing, som jag såg i något annat inlägg. Du menade säkert inget elakt, och säkert att du inte mobbade, men du verkar väldigt burdus och elak mot kvinnor, inte mot idealen.



Som sagt, jag tror säkert att du inte är arg på damerna, men det är så det verkar. Du verkar arg på Blondinbella för att hon inte är tjock, inte så att du verkar arg på samhället för att Blondinbella visar sig naken. Sedan vet jag inte vad det är att vara arg över heller. Det är större att gilla alla former och alla utseenden än att ogilla alla former och utseenden som inte är anti-skönhetsnorm.

Linn
2012-05-16   ?   15:00:02

Jag kan ha såna där "slappa gymdagar" som du beskriver.

Då brukar det ofta vara så att jag går dit för att gå dit - för att hålla motivationen uppe. För även om jag ine gör 100% den gången, så hjälper det mig att må bra att jag går dit och det är många gånger jag ger 120% också.



Det höjer min motivation och känslan av att trivas på gymmet.

Sofia
2012-05-16   ?   15:43:52     »   http://nightsgrow.blogg.se/

Du har helt rätt LD, kroppen är av naturen lat och vill man att något ska hända måste man helt enkelt chocka den. Ta i så jävla mycket du bara kan och sen tar du i lite till. Din kropp kommer inse att om den inte vill genomgå den brutala tortyren igen måste den bli stakare.



Därmed inte sagt att man inte går ner i vikt eller bygger muskler med lågintensiv träning, men jääävlar vilket tålamod man måste ha då. Och det här att tjejer tror att dom kommer se ut som bodybuilders om dom lyfter något tyngre än 3kg är ett hån mot dom kvinnliga bodybuilders som lägger mer sån enorm tid och kraft på att komma till den nivån dom är på. Att tro att det skulle hända över en natt är inget annat än skrattretande.



Tjejer måste sluta vara rädda för att ta i och lufta tungt. Muskler har en högre förbränning dessutom så ju mer muskler du har desto mer kalorier kommer din kropp att förbränna bara genom att existera. Och efter ett tyngdlyftningspass kommer di dessutom bränna kalorier längre efter passet än ett lågintensivt konditionspass.

Hannah - Id est
2012-05-16   ?   17:49:01     »   http://idest.blogg.se/

Efter att nyligen ha fått ett diskbråck som orsakade mig så pass mycket smärta att jag nästintill blev inlagd på sjukhus har jag fått förklarat för mig att jag måste träna för att undvika liknande framtida besvär.



Så min tanke är att så fort jag blir bättre ska jag börja träna (antagligen på gym och simma men vi får se vad sjukgymnasten rekommenderar) men samtidigt är jag livrädd eftersom jag aldrig tränat "på riktigt" förut.



Hur börjar man träna egentligen? Går det fort att komma över den inledande obekvämligheten? Kan man komma över den? Känner mig livrädd både inför att börja träna och att få tillbaka mina besvär nämligen.

ladydahmer
2012-05-16   ?   18:07:51

LISA du är nog den enda som uppfattar mig som arg på Isabella. Jag skriver bara positivt om henne. Att jag kritiserar hennes BILD är inte detsamma som att vara arg eller att jag kritiserar henne. Och hon uppfattar det definitivt inte så. Hon bjöd in mig till debatt för en nyanserad bild och hon nickade instämmande samt applåderade när jag fick ordet.



Jag är heller inte elak eller burdus mot enskilda kvinnor. Att skriva kritiskt om FÖRETEELSER är inte elakt. Tycker man det så ska man nog hålla sig borta från all form av debatt och diskussion.

Anonym
2012-05-16   ?   19:06:35

"Det passar inte alla men då kan man läsa en annan blogg" - what? Så man får öht inte ifrågasätta? Personangrepp är givetvis inte okej, men att säga att du skriver på ett mästrande sätt måste väl ändå vara det? Eller?

ladydahmer
2012-05-16   ?   19:08:36

anonym jo visst, men tycker det är jävligt efterblivet att säga åt en skribent om vad denne bör skriva om eller ej. speciellt när skribenten ifråga har ett specifikt sätt att skriva på.

Teskedsmamman
2012-05-16   ?   19:47:35     »   http://www.teskedsmamman.se

Få, ytterst få! Verkar begripa att man skriver i sin blogg utifrån vad man själv gillar, hur man själv måste träna för att få resultat, vad man själv har för åsikter och vad man själv tycker om saker och ting.



dan
2012-05-16   ?   20:04:16     »   http://www.dan-syndrom.se

tjenare.



visst känns det som att man vill hämta en kasse fett och daska i ansiktet på dom.

för att citera min vän räkan.

"om man är snygg när man tränar tar man inte i tillräckligt".



men du och jag skall nog inte prata fett och förbrukning har jag en känsla av.



läs gärna mitt inlägg om att våga vara trött.

http://dan-syndrom.se/?p=4345



puss och kram - dan

Robin
2012-05-16   ?   21:04:58     »   http://thegamingground.com/

Enkelt. Överskott utav energi, jag får lov att träna/jobba hårt för att ens kunna sova (jag skämtar inte).



Om jag inte visste bättre, så skulle jag seriöst talat kunna tro att det är speed i mitt te eller något xD i annat fall så är det bra musik som gäller. Cheers!

Rebecca
2012-05-17   ?   09:33:52     »   http://rebeccawashere.blogg.se/

Ah! Jag blir så frustrerad på dina, som du själv säger, "mästrande besserwisser-inlägg" när det gäller träning. Jag diggar dig sjukt mycket i övrigt, MEN jag håller inte med dig alls i denna fråga.

Jag tänker inte gå in på "träning behöver inte innebära att man drunknar i svett och har träningsvärken from hell dagen efter", för det tycker jag så många andra här i kommentarsfältet klargör på ett bra sätt :)

En annan sak jag däremot vill påpeka är att du faktiskt inte kan avgöra vad som är jobbigt respektive slappt för olika personer. Exempelvis "viftar" jag med trekiloshantlar på gymmet, och för mig är det JOBBIGT. Jag kör olika övningar med 15 reps, och i slutet har jag mjölksyra. För dig som är större och har mer muskelmassa kanske det hade varit lätt som en plätt, men för mig med mina 50 kilo och 160 cm är det faktiskt jobbigt.



Ville bara få det sagt, absolut inget illa menat! :)

Lisa
2012-05-17   ?   10:46:40     »   http://mondolane.blogspot.se/

"men tycker det är jävligt efterblivet att säga åt en skribent om vad denne bör skriva om eller ej"



Nej, jag förstår inte alls varför jag får intrycket att du är burdus eller verkar arg eller elak.....



Men nej, du har rätt ang Blondinbella. Jag blandade ihop ditt inlägg med ett inlägg du länkat till, jag ber om ursäkt.

Louise
2012-05-18   ?   00:30:54

What Azze said ;) Hur man tränar beror på vilka resultat man är ute efter, och vilka fysiska förutsättningar man har i grunden.

Marcus
2012-05-19   ?   19:47:32

vilma: Det där med att lågintensiv träning bränner mer fett är en sådant enormt bluffpåstående. Det är sant att det bränner mest procent fett av de kalorier du förbrukar, men om du springer hårt i en timme så kan du enkelt bränna över 1000 kcal med efterbränning, samma siffra för normal gång är 200 kcal. Då spelar det ingen roll om 70-80% av förbrukningen är mer fettförbrukning gentemot högintensiv träning. Om du vill gå ner i vikt skall du kolla på kaloriförbrukning, inget annat (såvida du inte har en dejt du måste slimma ner dig för samma dag, då kan det ha en poäng).



Sedan kan jag hålla med LD om alla "gångbandare" (även fast jag tycker det är fördelat jämnt över könen). Jag stör mig på väldigt få saker, men är det något jag blir galen på så är det människor som går på LÖPband, samtidigt som det inte finns några lediga. Löpband är otroliga verktyg för att intervallträna kontrollerat eller för att kontrollera prestandaoptimering. Löpband på gym är oftast dyra och specialgjorda för just detta, till skillnad från 2000kr-gångband-köpt-på-ellos. Skaffa sådana och ha i hemmet istället om ni bara skall gå.



Eller varför ens gå på ett löpband, det är ju mycket tråkigare än att gå utomhus, speciellt nu på sommaren? Gå till jobbet istället, så slipper ni kasta bort massa tid på ett LÖPband senare under dagen.



Ursäkta att jag är lite Nazi, men blir galen på detta beteende (och ursäkta till ev. människor som inte klarar av att springa av fysiska orsaker, ni skall självklart inte skada er för att jag är en idiot, stör mig bara på dem som kan springa men ändå går)...

Max
2012-05-19   ?   22:43:16     »   http://finest.se/maxygdell

Bra att du vet att man ska ta i ordentligt! Nu är det bara att skippa de tajta kläderna så är allt bra sen ;O

Max
2012-05-19   ?   22:45:34     »   http://finest.se/maxygdell

"Fast det där med att träna så man spyr/svimmar ger jag inte mycket för. Jag tycker man ska vara snäll mot sin kropp. Tänka på sitt stackars hjärta som får ta en stor påfrestning. Träna ska man självklart, men hellre i lugnare tempo under längre tid. Samtidigt som man äter bra mat såklart. Man tar inte hand om kroppen genom att utsätta den för lidande och smärta!"



Kära idiot, klart du ska gå till gymmet och svettas och ta i? Annars kan du lika gärna ligga hemma på ditt feta arsle. Lågintensiv träning är ju bland de sämsta som finns, i alla fall när det är så låg intensitet att du knappt gör någonting.



"Life begins in the end of the comfort zone"

Marcus
2012-05-19   ?   23:59:07

"Fast det där med att träna så man spyr/svimmar ger jag inte mycket för. Jag tycker man ska vara snäll mot sin kropp. Tänka på sitt stackars hjärta som får ta en stor påfrestning. Träna ska man självklart, men hellre i lugnare tempo under längre tid. Samtidigt som man äter bra mat såklart. Man tar inte hand om kroppen genom att utsätta den för lidande och smärta!"



Tänkte också på det här - hjärtat är som vilken muskel som helst när det gäller träning. Högintensiva intervaller gör så att hjärtat växer av samma anledning som att t.ex. bänkpress gör så att bröstmuskler växer. Man förstör och återbygger, grundprincipen för muskeltillväxt.



Skillnaden är att hjärtat i mångt och mycket bestämmer hur länge du skall leva. Ett starkt hjärta kan pumpa mer blod än ett svagt. Litet hjärta = kort livstid, stort hjärta = lång livstid. Så att träna lågintensivt må kännas bättre, men det är rent skit om man vill vårda kroppen och leva länge. Pressa lungor och hjärtmuskel till max, då växer dem och gör dig starkare. Träningsvärk betyder med all sannolikhet (forskningen är inte samrådande) att dina muskler växer, så det är bara bra. Alltså - att inte pusha på max är att inte tänka på sitt hjärta. Att trycka på konditionsträning så att du får blodsmak är att tänka på sitt hjärta.



Lågintensiv träning är för äldre eller folk som har problem att kunna trycka på max av olika anledningar. Att träna lågintensivt som ungdom eller ung vuxen är som att tro att man lär sig något i skolan genom att bara vara där. Då kan man likaväl stanna hemma.

Amanda
2012-05-20   ?   00:41:57

Där jag gymar är det snarare killarna som står där med tyngsta hanteln och gör ett lyft för att sedan gå runt i 45 minuter och "återhämta" sig medan man själv sliter och svettas som ett jävla djur haha! Annat här uppe i norrland kanske ;)

noize
2012-05-20   ?   09:46:07

I'm glad you started to work out--about time.

For inspiration, you can look up (google) your fellow Swede (who now lives in Los Angeles) Pauline Nordine :X

Anonym
2012-05-20   ?   20:40:21

At the stage you're in (high body fat) you do need to do cardio until you sweat a lot and suffer (no puking/nausea, this = kidney damage). Funny taste in the mouth usually means you're overdoing it. The thing is that you will reach the stage down the road (if you keep training) where "suffering" will not be necessary at all. I'm very athletic woman with practically no body fat, all muscle basically, due to prior training and my diet, and honestly I don't ever even have to sweat to maintain my condition, it becomes easy and fun. I can jump on a bar and do a few proper pull ups with a smile on my face, without discomfort and push ups feel like simple walking. It's just the extreme suffering is happening when you're starting and trying to break the initial barrier, teach your body new pattern, get into basic shape and get rid of fat. Later it becomes easier and easier. If you keep "suffering" later you can become competitive athlete, but unless you want that you can get to where your work outs are suffering-free.




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback