Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

Fast den är iallafall mjuk och skön att klämma på!

Den här bilden cirkulerar på Facebook och är tydligen menad att vara empowering för alla småbarnsmorsor som krystat ut jättebarn ur sina fittys och på kuppen totalsabbat sina magar. Men asså eh.


Jag vet inte med er, men inte FAN känner jag mig speciellt peppad. Wow liksom. En perfekt vältonad modelmage med några bleka ränder på. Dessutom är det samma gamla (åh suck) dammiga unkna sexy pose som alltid när en kvinna ska visas. (att klippa ut kroppsdelar är dessutom ännu ett sätt att avpersionifiera och objektifiera. Tänk seriemördare.)

HERREGUD VAD MODIG HON ÄR OCH VAD JAG KÄNNER MIG SNYGG OCH DUGLIG!


Fan, jag glömde inta sexy pose. Kanske det som är felet.
Etiketter:



Kommentarer
maja
2012-05-12   ?   14:23:14     »   http://prettyprettym.blogg.se/

HA! Såg också den bilden och tänkte precis samma sak. Tog mig ett bra tag innan jag såg att det var bristningar och inte vatten som skvätt upp. Känner mig också peppad nu. Grrrr.

Rebecca
2012-05-12   ?   14:34:01

Eller hur, inte ens min mage är så snygg och jag är 21 och har aldrig ens fött en endaste unge ...

Malin
2012-05-12   ?   14:57:36     »   http://farbrormalin.blogspot.com

Det borde vara din mage på bilden till den sloganen i stället. Mycket bättre och mer äkta! :)

Anonym
2012-05-12   ?   15:33:15

Precis som blondinbellas utvik.

Mia
2012-05-12   ?   15:36:31     »   http://lillkronan.blogg.se/

Bilden är ju ett jäkla skämt!



Du ÄR snygg!

lina cronier
2012-05-12   ?   15:48:32     »   http://blejbo.se

Fan, detta eviga utseendefokuset. Du har gett någon liv. Och kroppen ser ut därefter. Fungerar kroppen till det du behöver den till? Det är ju för fasen det som den är till för. Jag använder min kropp för att leva, inte som något allmänt utatällningsobjekt som ska behaga.

★ M a n s o n D u s t - barnklädestokig fyrabarnsmamma med genustänk ★
2012-05-12   ?   15:52:39     »   http://mansondusts.blogg.se/

Du har ingen hängmage i alla fall. Min ser ut som din PLUS att den hänger (från sidan har den hängveck alltså), vilket aldrig kommer att försvinna. :-|

Cecilia | Färgglad fotointresserad hårdrockare
2012-05-12   ?   16:07:05     »   http://calatalo.blogg.se/

Säger som rebecca. Jag är knappt 19 år och har aldrig fött barn men har långt ifrån så fin mage som på bilden. Beror ju på vad som räknas som fin också, men jag tyckte den magen var fin trots bristningarna.

Hannah
2012-05-12   ?   16:11:19

Pinsamt. Av dom alltså. Förstår inte hur fan dom tänker. Jag blir så arg.

Här är ännu en nittonårig tjej som inte heller har så "snygg" (hatar att säga så), brun mage men som inte fött barn. Vad tror dom? :rolleyes:

Nej, såg att någon här kommenterat BB & jag håller med, lika pinsamt.

Visa riktiga kroppar! Det här bidrar bara till ännu mer skit...

Hanna
2012-05-12   ?   16:13:53

Laddar just nu för en sommar på standen med ett traktor däck runt midjan med härliga gropar i och den översta känner jag mer ångest, lite som om mina vänner skulle säga, men hanna det går faktiskt att vara smal fast man fött barn...

BAMBI
2012-05-12   ?   16:15:42     »   http://bambi.blogg.se/

Nej, jag blir allt annat än peppad. Med dom vanliga modellbilderna så känns det så ouppnåligt så man bryr sig inte men med den här så säger bilden "så här borde du se ut". Den är inte lika ouppnåligt när dom har lagt till dom där ränderna och bilden nästan pekar på mammorna "så här borde du se ut".

Becca
2012-05-12   ?   16:22:41

Hahaha, word!

Candy
2012-05-12   ?   16:25:33     »   http://sugarhearted.wordpress.com

Inte ens jag, som ej fött barn, kan se något empowering i den. Visst är det bra att media och olika sociala nätverk uppvisar bilder av kvinnor med bristningar också, men den här magen är ju i övrigt väldigt idealisk. Du vet "varken för smal eller för tjock, bara... alldeles lagom" och dessutom well tanned. Det ser ut som en stereotyp modellmage av kvinna storlek 36. Inte som en s.k. "vanlig mage" på en kvinna som fött flertalet barn. T.o.m. jag har den mängden bristningar och jag har inte fött barn, med andra ord fattar jag ju att de kvinnor som fött barn kan ha mycket mer bristningar än så.



Budskapet är dock positivt, tanken bakom bilden likaså. Men det vore mer passande att visa en kvinna med fler bristningar och lite större mage. På samma sätt finner jag Blondinbellas kampanj med utviket vara en god idé, men frågan är vad som hade hänt om hon vägt 20 kilo mer och fettet suttit på magen istället. Hon har ändå kurvorna på "rätt ställe".

Anna
2012-05-12   ?   16:32:39

Haha, lägg av! Vilket skitjävla dåligt försök att få kvinnor att trivas bättre med sig själva. NÄR ska man få se något än det här? Oj vad mycket bristningar hon hade liksom...liknar mest de man -brukar- få längs höfterna i puberteten.

Vet att många gravida "minsann inte fått en ena bristning", men det är ju så mycket mer än bara det bilden visar.



Johanna
2012-05-12   ?   16:40:41

Jag håller med om att modellbilden är hemskt nedvärderande gentemot kvinnor, men jag känner också att folk som säger att kvinnan på bilden inte har en "riktig" mammakropp är minst lika nedvärderande. Alla kroppar är riktiga kroppar, och modellen har antagligen även hon gått igenom en graviditet, precis som alla andra mammor.

Anneli
2012-05-12   ?   17:01:15

Jag älskar dig! :)

burgschki
2012-05-12   ?   17:02:34     »   http://ingensagan.blogspot.com

haha älskart.



och jag vet att du släppt det här med carola för länge sen säkert, men tänkte bara nämna en grej om det. Högsta Chefens fru hängde inne på vårt kontor igår så jag drog historien om Carola och hur hon adderade en massa löshår på hennes treåriga adoptivdotters huvud (jag bor alltså i Berlin och jobbar för ett afrikanskt lands näringsdepartement). Chefens fru är svart och hon är från Sydafrika och det första hon sa var (föreställ er Afrikaans-accenten): But WHY would she do such a stupid stupid thing?! Who on earth puts fake hair on a little child. You braid the hair of your children, you do NOT use fake hair.



Jag berättade om svenskar försvarat detta med att vi inte förstår svart kultur och så visade jag bilderna och hon bara: But look at that little girl's poor scalp, what a STUPID STUPID lady.



Och min chef (även hon svart men dock ej sydafrikan) bara skakade på huvudet och Good grief. Hon kommer sabba den där tjejens riktiga hår för hela livet. Stupid cow.



Och när jag väl berättade om Carola insåg jag hur fucking korkat det var det hon gjorde och jag ångrar liksom nästan att jag berättade om det för de tyckte ju verkligen att den där svenska kändisen var hur idiotisk som helst och jag kände mig nästan medskydig.

Lina
2012-05-12   ?   17:13:48

Den där bilden gav mig megaångest. Jag fick barn för fem månader sen, och innan jag var gravid var jag smal med en platt mage, nu hänger den med hängveck, stora valkar och MASSA bristningar. Den där bilden gav mig ännu mer ångest och ikväll kommer jag göra situps samtidigt som jag gråter :( Jag är 24 år och borde njuta av mitt liv, men är bara så sjukt ledsen att jag inte är smal.



Visst är det sjukt?!

zippo
2012-05-12   ?   17:27:49

du är så jäkla bra LD, heja dig!

A
2012-05-12   ?   17:44:38

Håller med om det tröttsamma i sexvinkel på allt och att modellkroppar ska representera "normalt" blir skevt. MEN: det cirkulerar ju även bilder på rundare former (vem är det förresten som har bestämt att den där tjejen är "snygg" och att du "inte är snygg", jag ser inget osnyggt i din magbild heller)... kanske är det såhär: om tjejer som inte är lika coola som du ser en bild på en mage som sin egen, så kanske de (om de nu är osäkra i sig själva och verkligen inte kan se sin mage som fin) avfärdar den. Men. Om de enda dan ser en fin sk plus-size-tjej, och nästa dag en sk randig tjej (med bristningar) så kanske de just för att de INTE är exakt som hon på bilden kan ta till sig justeringen i sitt mindset? När jag lärde mig att jag var fin fats jag är kritvit i huden var det via bilder på bleka fotomodeller. När jag lärde mig att jag är fin fast jag är strl över 36, så var det via bilder på ur-vackra kvinnor, ofta färgade dessutom. Jag kunde ta till mig att "kritvit kan vara fint" just för att en som i mina ögon VAR fin var vit. Ursäkta svamlet men jag antar att jag menar att bilden kanske inte BARA är dålig. Själv har jag inga barn men många ränder och har alltid gillat dem. Just pga tiger-vibben. Och näe, jag tycker inte tjejen på bilden är snyggare än jag. Vi är olika, men lika fina. :D Ps. älskar din blogg.

tiptip
2012-05-12   ?   17:56:23

Den där lilla äckliga magen med ditsatta streck som knappt kan uppfattas är ett HÅN. din mage är finfin. så ska en mage se ut när man fött barn. Det är ett naturligt magutseende. Det är helt sjukt att se ut som en platt tonårspojke efter att härbärgerat bebisar. vad fan kräver ni av oss kvinnor? Jag vill vara fet i fred.

Rebecca - den egensinniga
2012-05-12   ?   18:16:04     »   http://den-egensinniga.blogspot.com

Ursprunget av den här bilden är från en sida som heter "post secrets" (något/några år gamal är den). Det är alltså inte någon som har gjort den där bilden i en studio, eller med mening att göra den här bilden. Det är någon som hittat en bild på google, stämplat på en text för någon som vill säga till andra att "det är okej" att ha bristningar efter en graviditet (och den har faktiskt hjälp en hel del!). Visst kan man ha valt en bättre bild, men det var menat för ett litet community, inte för hela internet att sprida.



Kanske förklarar bilden lite mer.

Rebecca - den egensinniga
2012-05-12   ?   18:17:54     »   http://den-egensinniga.blogspot.com

Som om ditt svar är bättre då. Som man "ska" se ut? Huh? Så kvinnor med hög metabolism, som fortfarande är platta efter barn ser inte ut som man "ska"? Visste helt ärligt inte att det fanns något "ska" och "ska inte" i detta. Man ser ut som man ser ut, och inget av det är fel.:rolleyes:

Rebecca - den egensinniga
2012-05-12   ?   18:18:28     »   http://den-egensinniga.blogspot.com

Det där var till tiptip såg att jag inte skrev in det efter jag redan skickat iväg. Ledsen!!

Rebecca
2012-05-12   ?   18:20:44

och btw hade inte tjejen på bilden onormalt "snygga" bristningar med? Man rynkar ju inte på näsan precis och tycker usch vad dant! Det ser ju snarare snyggt, coolt och trendigt ut.

Laks - den djurrättande feministen
2012-05-12   ?   18:30:30     »   http://laks.webblogg.se/

Det kanske var en 14-åring som fött barn? Som dessutom lägger ner all sin tid på att sola och träna... X) INGEN ser faan ut så där, i alla fall inte kvinnor som fött barn och har en normal vardag.

S
2012-05-12   ?   19:01:19

Så skuldbelägger vi den smala kvinnan, igen. Bristningarna är ju svåra att få bort men magen kan man ju göra något åt med träning. Jag vägrar bara vara mamma, jag är kvinna och jag vill ha en platt mage (som innan) så därför tränar jag regelbundet.

-
2012-05-12   ?   19:06:30

och min mage är oändligt mkt fulare än din, ladydahmer, utan att jag fött barn. VARFÖR får man bara vara ful om man har fött barn?!

Anna
2012-05-12   ?   19:15:55

Jag då, som födde barn för 17 månader sedan och har en vältränad, platt mage helt utan bristningar. ÄR DET FEL PÅ MIG KANSKE???

Ann
2012-05-12   ?   19:16:44

LD - det skulle vara kul att se hur du såg ut om du drog in magen, putade med rumpan, log inbjudande och fotades i softat ljus.

Alltså LD naturell versus LD enligt kvinnopress

Tess
2012-05-12   ?   19:24:39     »   http://highlandertess.blogg.se/

Ja och så de där "diskreta" hårslingorna som visar att du har långt hår för långt hår är ju sexigt också ;-)

Maria - positivrealist
2012-05-12   ?   19:45:07     »   http://positivrealist.wordpress.com/

Fast, jag tycker själva budskapet är bra. Var stolt över dina bristningar, typ. Och visst att det blir lite fel med posandet och den "perfekta" magen, och att man alltid ska vara så sexig. Det hade ju gått att ha en bättre bild med en mer "vanlig" mamma med bristningar för att få fram budskapet.



Sen ha jag ju inte fött barn heller, men jag tolkar bilden som att man har rätt att vara stolt och känna sig vacker trots bristningar. Det är väl inte fel?

xena
2012-05-12   ?   19:45:27

så jäkla tröt på kommentarer som Annas "Jag då, som födde barn för 17 månader sedan och har en vältränad, platt mage helt utan bristningar. ÄR DET FEL PÅ MIG KANSKE???"



du vet mycket väl att det inte är fel på dig, MEDIA pumpar ut bilder VARJE DAG om vilket ideal det är som gäller så ur offerkoftan för i HELVETE

Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan
2012-05-12   ?   19:50:41     »   http://ninaruthstrom.se

Tack. För att du är så jävla modig. :thumbup:

Malin Aurora
2012-05-12   ?   19:53:40     »   http://vildblommor.blogg.se/

Håller verkligen med dig, du är så bra, så himla himla bra!

Kajsa
2012-05-12   ?   19:55:34

Haha klockrent. Jag tänkte innan jag scrollade ned och såg din mage att "fan man skulle ha tagit min mage". Bra gjort av dig att visa din. Min mage hänger ned till knävecken efter två graviditeter.

s p i n d e l t j e j e n
2012-05-12   ?   19:56:49     »   http://www.spindeltjejen.se

Jag har börjat att få hudbristningar på magen nu när jag är i vecka 21... små små och ofärgade än så länge, men jag fasar lite för att få såna där blålila ränder som man kan få... jag tycker inte att det är fult på andra, men JAG vill inte ha några ;-P

J
2012-05-12   ?   19:59:39

Jag tycker inte den där magen är så tonad, den är inte vältränad med rutor och heller inte anorektisk. Jag tycker det ser ut som en hälsosam mage. Jag tror också det är en ganska vanlig mage om man ser ur historiskt perspektiv. Det är de senaste åren magarna växt på oss, eftersom vi lever annorlunda nu, stillasittande och äter mer socker och snabbmat än någonsin. Jag tycker det ser ut som en frisk mage. Posen däremot är tillgjord, ska se lockande och sexig ut.

Johan
2012-05-12   ?   20:00:47

Så jävla bra!

Mummen
2012-05-12   ?   20:18:49     »   http://mummens.blogspot.com

Jag blir så förbannad när jag ser H&Ms nya reklam för bikinis.. Inoljade, åmandes, modeller som absolut inte får mig att vilja köpa bikinin iaf, inte heller meningen utan är till för att behaga männen..

Kan du inte skriva ett inlägg om det, du uttrycker dig alltid så bra och övertygande tycker jag :)

Jibril
2012-05-12   ?   20:35:31

Äcklig. Onaturlig. Inte på riktigt.

Det finns människor som ser ut så. Jag är medveten om att långt ifrån alla gör det men varför ska vi skuldbelägga någon för att deras gener gör det lättare för dem att gå ner i vikt?

Budskapet hade varit tydligare om det kanske vore fler magar i olika former och storlekar och färger och mängd bristningar men det gör inte det okej att kalla någon annan äcklig.



Och kommentarerna om att folk är unga och inte ens då har de en sån mage, vad spelar det för roll? Ni är säkert fruktansvärt vackra för det även om det inte ligger i era gener eller er livsstil att ha en sån mage. Men för vissa gör det det och de ska inte heller skämmas.

Mari
2012-05-12   ?   20:45:59     »   http://marzipanart.blogg.se/

Jag GILLAR bilden! För "vem som helst" kan få en platt mage men bristningarna blir man inte av med.

Matilda Flodin
2012-05-12   ?   20:53:24     »   http://tildaf.wordpress.com

Jag har alltid tyckt att den där övre bilden ser ut som att de photoshoppat in bristningar.

Fia
2012-05-12   ?   20:57:34     »   http://citronenfia.blogspot.com/

Du e snygg ju!

Jag funderade på precis samma sak, skall man bli peppad av detta? I Finland har en av kvällstidningarna bett kvinnor skicka in bilder på sina post-gravidmagar och vissa tror ja bara fittas o skickar in sina perfekta magar

http://www.iltalehti.fi/nainen/2012042715506786_na.shtml

jenny p
2012-05-12   ?   21:02:10     »   http://brunheten.blogg.se/

ja!!!!

Maria
2012-05-12   ?   21:30:50

Jag har tusen STORA bristningar på mage, bröst, axlar, rygg, knän. Är 20 och har aldrig fått barn, skinnet hängde bara inte med när man återhämtade sig från ätstörningarna. Idag väger jag för övrigt 75 och är 158. Den bilden får mig inte pepp på något. Att mina bristningar börjar bukta utåt och klia vid kall vild som slår emot eller när de bränns av solen gör det inte bättre heller. Brukar skämtsamt säga att jag är en zebra när barn under 12 frågar varför jag är randig.

pinglan
2012-05-12   ?   21:51:21

Du har fan ingen hängmage!!! MIN däremot hänger över fitty som du kallar det och med veck på sidan. Det går inte att träna bort utan det är operationsbordet som gäller om jag vill få bort den :(

Anyway skitsnygg mage har du och modig som vågar!!!

Beyond Eternity
2012-05-12   ?   21:58:57

S och Marie

Nej 'vem som helst' kan inte få en platt mage. Om bukväggen också brister, vilket inte alls är ovanligt vid graviditet, så kan man träna tills man dör utan att det händer någonting. Och om dem som får många och/eller breda hudbristningar kan inte heller få 'platt' mage, för är huden 'trasig' så är den och då kommer den att hänga/vara 'skrynklig' oavsett träning.

Kan inte begripa varför det alltid finns några som bara måste 'trycka ner' ännu mer och dessutom gör det med helt felaktiga 'argument' :question:

Rebecca
2012-05-12   ?   22:20:56

Laks - den djurrättande feministen mfl som "inte tycker att kvinnor ser ut sådär efter de fött barn":

En av mina närmsta vänner är mamma och har med andra ord fött barn. Hennes mage ser ut precis som denna förutom att den inte har några bristningar ALLS. Magen är platt och brun. Och hon har "en normal vardag" som det antyddes något om att man dessutom inte skulle ha. Hon är lågavlönad, jobbar inom vården och ensamstående mamma. Och hennes mage är lika normal som alla andra mammors, med eller utan bristningar, "stora" eller "små".

Saja
2012-05-12   ?   22:22:33

Du är bäst.

Anonym
2012-05-12   ?   22:28:38

till rebecca: Givetvis finns det såna människor. De är dock UNDANTAG och inte NORMEN. De kan ju skatta sig lyckliga att de lever upp till skönhetsidealet och nån sorts tanke om vad som är "normalt" i den betydelsen att det är så för de FLESTA. De flesta gör det inte. Så enkelt är det.

S
2012-05-12   ?   22:28:44

Rebecca: precis. Alla är olika. Din vän är lyckligt lottad, som inte behöver träna bort magen. Men visst måste jag erkänna att det känns rätt gött att ha tränat bort en hängande mammamage. Men det är tröttsamt med skuldbeläggande HELA tiden.

Hannah
2012-05-12   ?   22:44:05

Men grejen är ju att alla magar inte går att träna bort! Fett går att träna bort, lös hud går inte. Därför kan inte all mammor få platt mage igen, för det är olika för alla.

Så visst, vissa har platt mage men ni VET ju ffs att majoriteten inte har det. Så varför gnälla?

Det är ingen som attackerar smala. Utan själva grejen att media gör så folk tror att man automatiskt blir jättefit efter en graviditet.

A
2012-05-12   ?   23:00:07

Så att eh ... okej. Jag har stripes, inte på magen men höfter och lår är oh so strimmiga. Problemo? Är ej en mommy och har alltså inte förtjänat dem. Faaaaaaan alltså, vad skriver man på returblanketten då? "Återkommer om ett tag, är enbart fet tills dess"

A
2012-05-12   ?   23:01:03

Så att eh ... okej. Jag har stripes, inte på magen men höfter och lår är oh so strimmiga. Problemo? Är ej en mommy och har alltså inte förtjänat dem. Faaaaaaan alltså, vad skriver man på returblanketten då? "Återkommer om ett tag, är enbart fet tills dess"

Lillage
2012-05-12   ?   23:08:15     »   http://lillages.blogg.se/

Tycker det är bra med bilder som peppar folk. Förstår vad du menar men det är fortfarande en bild som försöker få folk att må bättre.

Anna
2012-05-12   ?   23:41:40

Min 5-åring älskar min sladdriga, mjuka och randiga mage. Hen brukar dra upp min tröja och gosa in ansiktet i det mjuka. Jag tycker själv att det är lite jobbigt att det alltid bildas ett traktordäck ovanför jeanslinningen men jag kan verkligen inte ogilla min mage som har rymt två bebisar och som betraktas som supermysig av mitt ena barn. Jag håller tummarna för att det tar många år innan det går upp för mina barn att min mage inte anses fantastiskt fin av samhället i stort.

Rebecca 22:20:56
2012-05-12   ?   23:56:25

Ja, självklart är det så. Men för den sakens skull är inte norm och normalitet samma sak. En mage är normal utan att den går under normen, menar jag. Det jag reagerade på var kommentaren att INGEN (dessutom med stora bokstäver) ser ut så efter att ha fött barn och dessutom har personen inte en "normal vardag". :bigeyes:

Leah
2012-05-13   ?   00:02:21

Läs det här LD: http://mobil.aftonbladet.se/a/www/14819576



Angående inlägget så håller jag absolut med dig.

sistergnu
2012-05-13   ?   00:29:38     »   http://sistergnu.blogspot.com/

Jag blev glad av din bild!

Sara
2012-05-13   ?   01:08:05

Den här cirkulerar på de weightloss och fitness bloggar jag följer på tumblr och det handlar ju inte endast om magen efter en graviditet eller två...utan..vanlig viktnedgång..där de där bristningarna ändå itne kommer försvinna..som på mig..de bara är där..å lika bra att acceptera



just sayin

Anonym
2012-05-13   ?   01:18:38

Eh jo, man kan visst se ut sådär efter att ha fött barn. Jag såg ut sådär två månader efter att jag fött barn, fast helt utan några som helst bristningar. Så ni som skriver att man inte kan se ut sådär för att man har fött barn, ni har fel. Dessutom vad hjälps det att hacka på de som är smala? Säga att vi är onormala, ser ut som tonårspojkar osv. Får ständigt höra det. Ni är inte ett dugg bättre själva än de som nedvärderar tjocka, inse det. Jag hade tur att få tillbaka min mage utan att ens behöva göra något åt det, det vet jag.

Anna
2012-05-13   ?   06:38:26

xena (warrior princess?!?!): kliv ur offerkoftan själv för HELVETE.

Jag fick tillbaka min mage efter graviditeten för att jag tränade. Nej, inget extremt, jag gick snabba promenader, 1 timma varje dag. Hoppade över socker ett tag och gick ner 25 kg. Barnet och jag fick frisk luft och magen förvann. Om jag har "tur", har "bra gener"?! Vet ej. Alla i min familj är överviktiga, men jag har bestämt mig för att inte vara det och ägnar mig åt det min kropp har skapats för. Rörelse och lek. Jag tror inte att det finns en endaste människa som tror att man på allvar blir superfit efter en graviditet bara för att media påstår det? Jag såg fortfarande gravid ut rätt länge efter förlossningen men bestämde mig för att göra något åt det. Alla kan göra det. Eller låta bli. It's a free world, men kom fan inte och skuldbelägg någon för att de valt att se ut på ett visst sätt.

Ann
2012-05-13   ?   08:26:08

Bra inlägg :-) Du jag tänkte på en sak, hade inte inte du för ett tag sen en uppmaning till kvinnor att skicka bilder på sin håriga armhåla eller om der var benen, minns inte riktigt. Hr som helat, vi skulle kanske skicka bild på våra eftergravida magar :-) alla typer finns ju men den på bilden är väl inte direkt reperesentativ för majoriteten :-p (inte för mig iaf)

Siobhan
2012-05-13   ?   08:28:30

Det fokuseras för mycket på utseende.

Ida
2012-05-13   ?   08:55:48     »   http://byggaenframtid.blogg.se/

Allas magar duger, med eller utan bristningar, tjocka som smala. Jag fick aldrig några bristningar under min grav (förutom några på stjärten, av alla ställen?) men jag är lika mycket tiger som alla andra morsor som fött barn för det! Det är ju inte hur magen ser ut som avgör om man gjort ett jävla jobb, alla morsor har ju kämpat järnet för att få sina ungar.



Sedan kan jag väl förstå syftet med bilden, men det blir så fel eftersom det är få (om det ens finns några?) fd gravidmagar med bristningar som ser ut så. De flesta blir ju lite "sladdriga" vid bristningarna oavsett hur vältränad mamman lyckas bli efteråt.

Ann
2012-05-13   ?   10:01:27

Ida, självklart är du det och som du sa ALLA magar duger :-)

Anonym
2012-05-13   ?   10:06:55

jag vill bara förtydliga mitt att mitt förslag med bilderna inte handlar om vem som har mest bristningar eller har den mest slappa magen utan om att se att alla ser olika ut efter en graviditet och det är inget konstigt med det :-)

Milla
2012-05-13   ?   10:08:54

Problemet är att man ska be om ursäkt om det är omvänt. Är man lite äldre och har en platt bristningsfri mage efter tre barn så ska man be om ursäkt för det också. Och vara så jävla tacksam. Tro mig, jag vet. Det är dessutom bara kvinnor som fäller de kommentarerna.

Johanna
2012-05-13   ?   11:15:26

Jag säger bara en sak, badhuset! Badhuset är världens bästa plats om man vill se hur riktiga människor ser ut. Ta gärna en lov runt hela anläggningen, både barnpolen (mammor i olika storlekar) och träningsbassängerna (människor i olika storlekar).



Jag gillar att vi ser olika ut. Jag gillar att se att kroppen förändras livet.

Kajsa
2012-05-13   ?   11:35:17

Sjävklart duger allas magar och det finns inga äckliga onaturliga magar. Man är född med den mage man är född med. Men när man gör en sån ride och ska påvisa en mage med bristningar och tar en platt fin mage och några få bristningar så faller hela konceptet. Varför inte visa den runda hängade magen med bristningar överallt. Varför "fega"?



Som många skriver. Man blir glad av att se runda, tjocka, små, stora magar. Jag blev så glad av att se LD mage för den påminner om min. Och jag tycker min mage är ful, men genom att se en annan liknade och upptäcka att den är okej så ändras synen på min egen.



Mini
2012-05-13   ?   12:05:03

Jag gillar inte att folk skriver att den översta bilden inte visar " en riktig mammamage". Sluta värdera utseende förfan! Alla ser olika ut, inget är rätt eller fel. Fel blir det när man bestämmer hur andra ska se ut oavsätt om det handlar om att vara så vältränad som möjligt eller att vara tvärtom. Man motverkar inte utseendehetsen genom att skapa nya ideal.

Laks - den djurrättande feministen
2012-05-13   ?   12:25:14     »   http://laks.webblogg.se/

Mini - Visst kanske vissa ser ut så där, men det är faan inte så majoriteten ser ut. Att sprida en bild på en mamma-mage som är riktigt smal och perfekt brunhyad känns väldigt fel med tanke på att kanske 1 av 100 (eller ännu färre) faktiskt ser ut så. Varför inte försöka gå efter verkligheten istället?

Jibril
2012-05-13   ?   13:48:17

Laks: Det ligger något i det du säger! För att budskapet skulle gå fram kunde de ha gjort det på ett annat sätt, men det blir problem när vi som samhälle trycker ner de som faller utanför normen men också de som faller inom!

DET GÅR LIKSOM INTE ATT VINNA!

Och DET är problematiken! För när det blir på det sättet blir vi som kvinnor (ja, män drabbas också men nu är det kvinnonormen som diskuteras)fel och dåliga och ska skämmas oavsett hur vi ser ut.

Mamma Tyrannusaurus Rex
2012-05-13   ?   15:33:19     »   http://detsaknadebarnet.blogspot.com

Så man har bara förtjänat sina ungar om man är tigerrandig med bullig mage och har klämt ut ungen genom fitty? Fattar nada alltså.

Jag ser ut såhär efter att ha klämt ut min unge genom kaggy (ja nån slags smeknamn till kaggen)och jag gjorde INGENTING för att min mage skulle se ut sådär efteråt. http://detsaknadebarnet.blogspot.se/2012/05/imorgon-ar-det-dags.html



Varför ska man håna andra för att lyfta sig själv? Jävla mobbarfasoner. Fyfan vad arg jag blir.



BTW, du gillar ju seriemördare Natashja. Vad är så fel med den bilden bara för att den tagit fokus av fejjan? Du visar ju inte din fejja heller. (inte jag heller, eftersom jag inte vill visa vem jag är)

Ladydahmer
2012-05-13   ?   16:00:05

MEN FÖR FAN. NI SOM TOLKAR IN EN MASSA MELLAN RADERNA: LÄGG AV!



xena
2012-05-13   ?   16:05:19

Anna; jag kunde inte bry mig mindre om hur du tränar eller inte tränar, man får träna bäst man vill. men alla kan inte få en sådan kropp på bilden ovan genom att träna, ex har många lös hud som hänger i veck fast dom är vältränade. poängen med inlägget är att belysa att det är felvinklat att använda ÄNNU en idealbild och ta lite bristningar på för att få folk att känna sig bättre då det i flesta fall inte peppar någon alls. om du nu är vältränad med en mage utan bristningar or whatever så är det ju jättebra för dig. men kom inte och gnäll om att "åh får jag inte se ut såhär" när 99% av all media pumpar ut att det inte bara är okej utan man SKA se ut så.

Laks - den djurrättande feministen
2012-05-13   ?   16:22:24     »   http://laks.webblogg.se/

Xena - Exakt.

Marlene W
2012-05-13   ?   17:07:13

Jag är 23 år och har fött 2 barn på 2½ år. Min mage ser ut sådär men utan bristningar. Jag har inte behövt träna eller banta ner mig utan jag han nog bara bra gener och en helvetes ämnesomsättning. Jag har alltid varit smal men äter som en häst, hur mycket jag än vill gå upp i vikt så går det inte. Ibland blir jag bara såå less på negativa kommentarer om smala personer. Det sårar faktiskt!! För alla som är smala har faktiskt inte valt det, precis som vissa som lider av övervikt.... Ska jag nu behöva be om ursäkt för att jag är smal och fått en platt mage efter mina förlossningar?

Anonym
2012-05-13   ?   17:17:47

jag håller med om att det fokuseras för mycket på utseendet. Kan vi titta ur ett hälsoperspektiv i stället? Vilken mage sitter på den hälsosamaste kroppen? Den översta (inga revben eller höftben som syns, och ingen bukfetma). Det vet även LD, och därför har hon börjat träna.



att vara underviktig är inte bra för kroppen, men det är fan inte övervikt heller. Sluta skyll på att det är en utseendehets i samhället (det är det), faktum kvarstår att över 50% av i ländernas befolkning skulle må bra av att gå ned i vikt. Vi är ohälsosamma pga vår livsstil, och blir sjuka som följd.

Milla
2012-05-13   ?   17:26:02

Kan vi inte bara få vara, existera, leva...?

Ahli
2012-05-13   ?   18:03:57

För några dagar sedan skrev LD ett inlägg om just det här med att kvinnors kroppar alltid kommenteras utifrån sitt utseende. Hur vi alltid, alltid när vi ska vara snälla lyfter fram utseendet istället för funktionen. När jag läser kommenterarena till det här inlägget känns det som att just det budskapet verkar ha försvunnit ut i rymden. Min mage är minsann också fin! Trots att den är hängig och mysig! "Man blir glad av att se runda, tjocka, små, stora magar. Jag blev så glad av att se LD mage för den påminner om min" = magens utseende är viktig. "älskar min sladdriga, mjuka och randiga mage" = sladdrig mage är ok - bara ett annat ideal än den platta, budskapet är dock detsamma : magens utseende spelar roll. "kvinnan på bilden inte har en "riktig" mammakropp" = magens utseende spelar roll. Kan vi inte sluta kommentera utseende på det här viset? Kan vi inte sluta jämföra kroppsdelar? För det är ju precis det som sker här i kommentarsfältet. Om och om igen.

Lo
2012-05-13   ?   18:27:29

Men my god! Jag har inte fött barn och än så länge ser min mage ut som den översta bilden (fast utan bristningar, har dock bristningar på höfterna istället). Om min mage kommer att fortsätta se ut som översta bilden efter att jag fött barn så kommer jag att vara glad (för face it, jag är påverkad av idealet) men jag kommer knappast bli sur på LD för att hon skrev de här inlägget för jag fattar att det inte är personerna med den kroppstypen hon riktar agg mot utan de som lägger ut sådana bilder i syfte att uppmuntra mammor. Hur lättkränkta är ni egentligen?? Det är ju som när någon klagar på att det bara är smala människor som ses i reklam och smala genast går till angrepp med "men är det något fel med att vara smal eller??!!" som om det skulle vara poängen.. Jag blev inte ens upprörd över sånt när jag själv vägde 47kg i vuxen ålder. Se utanför er egna bubbla och inse att ni är privilegierade om ni har en kropp som liknar idealet, var glada över det istället, personer som liknar idealet blir exempelvis ofta bättre bemötta, och sluta klaga på när andra reagerar på hur snävt idealet är! Skärpning människor!!!

Sofia N
2012-05-13   ?   19:02:03

Blir så galet jävla trött. Det spelar ingen roll vad det handlar om, allt ska förskönas och snyggas till. Liksom, bilden på hennes bristningar är snygg. Oavsett vad för budskap man försöker få fram så ska det vara snyggt, spelar ingen roll om det är en överviktig person eller skadad eller vad fan det nu kan vara utan att det ändå ska se snyggt ut!

Ladydahmer
2012-05-13   ?   19:12:06

anonym fast asså, fram till jag var 30 så såg min mage ut som översta bilden och jag var INTE hälsosam. Jag rökte. Levde på nudlar och kaffe. Söp tre dar i veckan. Motionerade ALDRIG.



Idag äter jag bra mat. Jag tränar. Och rör på mig i vardagen. Rökfri o dricker sällan kaffe eller alkohol.



Jag kommer aldrig få en sån där platt mage igen. Jag kommer antagligen aldrig bli smal. Men att jag skulle vara ohälsosam är inte sant för fem öre!

Anonym
2012-05-13   ?   19:41:39

nu pratade jag inte specifikt om dig utan (tyvärr) en allt större del av befolkningen i I länderna. Du kanske äter bra men att vara överviktig är inte bra eller hälsosamt för kroppen. Vet du vilken påfrestning det är? Kroppen är inte byggd för det. Tycker du det är normalt att bli anfådd av att gå upp för en trappa? är det en frisk välfungerande kropp?



Laks - den djurrättande feministen
2012-05-13   ?   20:34:51     »   http://laks.webblogg.se/

Marlene W - Det är ingen som har sagt att det är fel att vara smal. Jag är själv det och får kommentarer ibland som "ät mer!", "har du anorexi eller?" osv... Det är inte roligt.



Jag håller med dig om att vi INTE borde fokusera på utseendet. Men att visa en bild som denna - med en, enligt normerna, perfekt mage med några få ränder på - och med det försöka trösta de miljoner kvinnor som ser ut precis som LD känns helt fel.

Leah
2012-05-13   ?   21:42:25

Jag hade inte ett märke efter mina två första graviditer, magen såg fin och slät ut, men efter min sista, jag födde för en månad sedan, så ser min mage hemsk ut. Massor av töjmärken, och den ser ut som n riktig hängpåse. Jag tycker det är skitjobbigt och kommer aldrig, så länge jag ser ut så här, kunna ta av mig linnet när jag har sex, jag vill inte att någon ska se detta, jag mår illa när jag ser mig själv.



Sen ska vi inte tala om underlivet. Något har fasen hänt denna gång. Det känns inte bra alls.



Jag är glad att du satt ut din bmagbild LD, för så ser ju många ut. Det är bara att gå till badhuset så ser man hur sällan kvinnor ens liknar de bilder/ideal som finns på kvinnor.



Men trots att jag vte att det är så-så sörjer jag verkligen min mage, och skäms för det något oerhört.



Sen är det ju så löjligt när ens partner säger att det inte spelar någon roll för att sedan ´spana in de unga snygga tjejerna, som har kroppar som inte tyder på att de fött barn.



Kicki
2012-05-13   ?   23:27:45

"Skönhet" enligt normen är förgängligt och ju "snyggare" du varit ju värre blir det när kroppen väl förändras,för det gör den för alla som blir äldre än 25. Och när något allvarligt händer i livet så spelar det ingen roll hur jävla platt mage utan bristningar du har. Om man dessutom måste obsessa om andras utseende och vikt hela tiden så kanske man ska ta sig en tur till psykologen och göra upp med sina egna nojor eftersom man nu är så "hälsomedveten"

Mini
2012-05-13   ?   23:34:28

Laks - den djurrättande feministen, jag förstår hur du tänker och kan hålla med om att det hade varit roligare med t ex LadyDahmers mage eftersom vi ständigt matas med idealet i bilden ovanför. MEN det jag stör mig på är hur man hela tiden ska värdera vad som är fint eller fult, rätt eller fel. När man säger saker som "ingen ser ut så på riktigt" eller "riktigt smal och perfekt brunhyad" då blir det indirekt du själv som säger att det är snyggare att vara smal och brun. Förstår du vad jag försöker komma fram till? Vissa personer ser ut så ja, men det betyder inte att de "har tur". Smal och brun är bara en kroppstyp och en hudfärg som vilken annan.

Anna
2012-05-14   ?   06:39:51

Tack Mini. Precis så tänker jag också. Det är ungefär som om man inte har någon talan om man råkar se ut som det ideal som pumpas ut i media. Då ska man "för i helvete ta av sig offerkoftan och hålla käften". Typ. Otäckt och omänskligt kan jag tycka.

Bell
2012-05-14   ?   21:31:40

LD: men där kanske du också har problemet. Det är ju mycket lättare att komma i form efter en graviditet om man är vältränad innan.



Sedan är väl Olga Rönnberg och Lofsan en inspiration. Visst det är deras jobb men snackar om att kunna komma i form efter att ha varit gravida.



Så visst man kanske inte får världens plattaste mage men man kan komma i en bra form.

Helena
2012-05-15   ?   10:28:33

Jag tycker inte man borde använt den övre bilden i den här kampanjen, den kämpar ju som sagt inte emot så många ideal om vad en attraktiv mage "ska se ut" som i dagens samhälle. Är skillnad att tycka så dock och att säga att man inte kan se ut så eller at det inte är ok, om man fött barn etc.



Laks m.fl : Tror inte att smala människor som passar in i normen kräver att ni ska tycka synd om dom, kanske bara att ni inte ska säga något nedsättande om dom? Det är i alla fall min personliga åsikt, att det inte är ok att vara elak även mot någon som råkar vara "populär". INGEN behöver ta emot påhopp.

Anonym
2012-05-15   ?   10:39:43

Det är fan ingen som dömer andra kvinnor och dess utseende som du. Jag har aldrig hört en skyltdocka på Gina tala om för mig hur man ska eller får se ut men du klämmer ur dig inlägg efter inlägg om hur man ska se ut och hur man INTE får bete sig som kvinna. Fyfan.

Anonym
2012-05-15   ?   13:54:25

ANONYM, vet du vad problemet är? Det är inte vad jag skrver utan din brist på lösförst

Ladydahmer
2012-05-15   ?   13:55:16

ANONYM, vet du vad problemet är? Det är inte vad jag skriver utan din brist på läsförståelse. Jag har nämligen ALDRIG skrivit nåt om hur kvinnor ska se ut eller ska göra.

s
2012-05-15   ?   16:04:40     »   http://s-morels.blogspot.com

Natashja, du är så jävla bäst!

Caroline
2012-05-16   ?   01:16:44     »   http://oddities.blogg.se/

Jag är så jävla spyfärdig på alla er kvinnor som lägger så mycket skit på smala kvinnor angående ett ideal som de flesta av oss inte har någon del i att upprätthålla. Jag är trött på att bära korset för att ni ska känna att ni har en sophink att spy er jävla galla i. Jag tänker inte gå upp tio, tjugo kilo för att någon ska kunna sitta lönnfet hemma i sin soffa och känna att de kan vara någorlunda nöjda med sig själva. Självkänsla kommer inifrån och den kan ni bara jobba med själva. Jag garanterar er att det spelar ingen roll hur mycket ni än skulle förändra idealet - det kommer alltid finnas de som är missnöjda med sig själva ändå. Så jobba med er själva i stället för att försöka ändra på alla andra.

ladydahmer
2012-05-16   ?   09:14:25

caroline ta det lite jävla lugnt nu. Det är INGEN som sagt nåt om smala människor. Vi ifrågasätter ett IDEAL. Lär dig skillnaden.

Maria
2012-05-16   ?   20:51:00

Du gjorde min dag! Sitter och fnissar in my mind så den knubbiga lilla diktatorn bredvid inte ska vakna. Alla mina kompisar blev magra pinnar av att amma så jag kan behöva en tjockkompis, om än på webben. Hurra för dig!

Ida H
2012-09-05   ?   10:55:27     »   http://levapositivt.blogspot.se/

Lady Dahmer, du har snyggare mage än mig och jag har inte ens haft förmånen att föda barn. Mina streckmärken kom när jag kom i puberteten och de är inte bara på magen. Jag klagar inte, jag lider inte av dem. Men jag har gjort det, så många tårar fällde jag i tidiga tonåren över min spruckna hud. Lite underligt tycker jag det är med en kampanj som handlar som bristningar, något som faktiskt de flesta har. Både män och kvinnor (fast män får de ju inte av att bära barn i magen).




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback