En liten jämförelse

Så här såg det ut när Vickan och Danne förlovade sig:
 
 
Det här med bildspråk är ganska intressant. (Det fotografiska alltså) Komposition, kroppsspråk, minspel och var blicken är riktad är sådana där små små signaler som vi knappt uppfattar ibland men som sänder tydliga budskap till vårt undermedvetna. Riktar kvinnan hela kroppen mot kameran? Kisar mannen? Är mungiporna nedåtdragna? Har kvinnan öppen mun? Sänkt haka? Tittar de upp eller ner mot kameran? Var befinner sig händerna? Rör de vid varandra? Är bilden tagen underifrån, långt bort eller nära? Använder sig fotografen av färg och skugga? 
 
Jamen ni fattar nog.
 
Och ni som inte gör det kan med fördel besöka genusfotografen. Hans senaste inlägg "Varför så mordisk mannen?" utforskar hur mannen framställs i media. Mycket intressant!

Kommentarer
Postat av: Catariya

Hmm, valdigt interessant, har nog aldrigt tankt pa det forut. Man ar mordare och kvinnor vill behaga...

Har ett litet problem sjalv och behover lite tips om hur jag sak bemota det. Jobbar med 150 killar inom ett mansdominerat jobb och vet inte hur jag ska bemota all 'dold sexism'... sant som de inte ens ar medvetna om att de sager!

http://catariya.wordpress.com/2012/10/26/hidden-sexism/

2012-10-26 @ 10:17:55
URL: http://catariya.wordpress.com
Postat av: Karin

Daniel ser väl lika nervös och bortkommen ut som alltid, haha.

2012-10-26 @ 10:23:01
Postat av: Petite Caja

Ptja, om jag förstod AB så var den andra bilden av Chris och Madde inte förlovningsbilden (förvirrande) utan en helt annan mycket mindre stel och typ glad, fotad av Demarchelier. Dock är det första gången jag ser den på AB.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15670906.ab

2012-10-26 @ 10:34:20
URL: http://petitecaja.blogspot.se
Postat av: Ylva Nilsson - stadigare

Denna bild ser mycket bättre ut, gött att du la ut den så man fick se kontrasten till systerns bild. Lättare att få upp ögonen då på något vis!

2012-10-26 @ 10:57:19
URL: http://stadigare.blogg.se
Postat av: Frida in Thailand

Tycker att det är SÅ JÄKLA BRA att du skriver om såna här saker, sånt som jag aldrig skulle kommit på själv men när jag läser det här så ser jag ju hur konstigt allt är.

Du får mig att öppna ögonen och reagera!

Steg ett :) Nästa steg är väl agera och det jobbar jag på!

2012-10-26 @ 11:03:35
URL: http://fridainthailand.wordpress.com
Postat av: Agnetha

Jag står fortfarade fast vid att jag tycker att Madde såg/ser ut som en hungrig katt som precis fått åt sig en råtta. Undermedvetet är väl en sak, men vad vi medvetet väljer att se påverkar också. Bilden i det här inlägget kan ju tolkas med det klassiska tänket om den aktiva mannen och inaktiva kvinnan, det är D som har flyttat sin hand till Viktorias knä. Vad sänder det ut för signaler?

Kollar dina ongar på Bolibompa förresten? jag håller på att få nervsammanbrott på alla såna återkommande könsskapande där männen är aktiva, förnuftiga och rejäla medan kvinnorna ständigt gör fel och behöver en man som styr upp situationen ... Känns nästan som man skulle behöva bojkotta TV samtidigt som jag tänker på alla my little pony och lady lovelylocks avsnitt jag insöp som barn och vilken utmärkt feminist jag blev. ;-)

Svar: Ja hon ser ut som en hungrig katt. Det håller jag med om. Lite Gollum som nån annan sa "my preciousssss!" Kvinna har fått man på kroken: "NU BLIR JAG ÄNTLIGEN NÅGONS FRU!" typ.
ibland kollar mina ungar på bolibompa (när jag är för lat för att sätta på nåt vettigt typ Family guy hahaha närå eller jo, det kollar vi också på) men jo, jag får fan krupp. Jag har tagit hem sånt jag tycker om typ pettson o findus, mamma mu osv som jag knäpper på när de vill se på tv.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-26 @ 11:19:06
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Anna

Du har säkert sett detta redan. Intressant tycker jag.
http://debatt.svt.se/2012/10/25/maddes-ti-hi-talande-for-svenska-kvinnors-undergivenhet/

2012-10-26 @ 12:22:37
Postat av: Nina

Hey!

En fundering som slog mig idag. Var på arbetsintervju och efter lite skitsnack om vem jag är, berättade att jag tävlar i rally och ägnar all min fritid åt motorsporten. Får frågan: Ser du dig som en tjej-tjej eller en kill-tjej?
Mitt svar: Ehm, hur menar du nu?
Han: Ja alltså eh..

Skulle en kille som håller på med ja, ridning eller något annat "kvinnligt" få frågan: ser du dig som en kill-kille eller en tjej-kille??

Stör mig!!

2012-10-26 @ 12:41:08
URL: http://codriverjonasson.blogg.se
Postat av: annanas

Jamen här har vi ju en helt annan situation. Vickan är ju vår nästa regent! Då är ju Daniel även om han är man nedanför henne på stegen. Han skall ju alltså gå två steg bakom sin fru i offeciella sammanhang och då går det ju inte att ha en förlovningsbild där Viktoria klänger på honom som ett våp. Utan hon skall ju föreställa landsmodern. Och utgår man ifrån det så måste ju bilden bli mer jämställd.

Skall bli spännande att se bilden på Cp och Sofia, när det är dags för deras förlovning. Då har vi tre olika bilder att jämföra och disskutera...

2012-10-26 @ 12:47:15
Postat av: annanas

Måste säga att jag tycker att sånt här är så intressant att disskutera=)

2012-10-26 @ 12:49:30
Postat av: Jessica

Intressant at jämföra bilderna! Tycker denna utstrålar värme och glädje ifrån bådas sida, till skillnad från Maddes och Chris bild som enligt mig bara visar en hård affärsman med stel blick och hans blivande fru som klänger sig fast. Varför kunde inte han hålla om henne också på nåt sätt? Han verkar inte alls vilja visa glädje eller värme utan bara en slags cool fasad. Tråkigt. Tacka vet jag Daniel som i alla fall vågar utstråla värme och sårbarhet, både på denna bilden och i sitt bröllopstal.

2012-10-26 @ 13:08:23
Postat av: Hannah

Jag är inte rojalist men har ändå respekt för Vickan och Daniel. Jag giller dem och tycker de jobbar på bra. Det var väl inte helt otippat vilken sorts karlar Vickan respektive Madde skulle fastna för heller...

2012-10-26 @ 13:26:19
Postat av: Girlie girl

Hej! Jag är inte direkt feminist, klär mig ganska tjejigt, tycker om att klä mig sexigt för min kille, lasrar bort varenda hårstrå på min kropp som inte sitter på huvudet osv osv. Men har läst din blogg några gånger och tycker den är jättekul! Tycker också att du har bra argument och roliga inlägg (även fast jag inte alltid håller med om allt). Tycker att alla ska få vara och se ut som dom vill! Ha en bra dag!

2012-10-26 @ 13:31:24
Postat av: GN

Tycker om den här bilden mycket mer. Här är de två jämnlika, de finns i den här relationen som lika parter, inte som stereotyp man och stereotyp kvinna. De relaterar till varandra (håller varandras hand)i bilden till skillnad fråm Madeleins bild, där han står helt oberörd medan hon rör vid honom.

2012-10-26 @ 13:48:05
Postat av: Tina

Ja finns mycket små detaljer man titta på, även om man inte alltid tänker på det!

2012-10-26 @ 14:03:21
URL: http://tinasvardag.blogg.se/
Postat av: Agnetha

"Kvinna har fått man på kroken: "NU BLIR JAG ÄNTLIGEN NÅGONS FRU!" typ."


????? :-o
För att vara feminist tycker jag att du ger intryck av att vara oerhört kvinnofientlig och nedlåtande.

När du väljer att se på saken på det sättet så väljer du ju bort möjligheten att hon lägger handen på honom och tänker: "He's mine and only mine and I'm going to bed with him and as soon as we're done with this shit, and it's gonna be fun-fun-fun!!! ,.. mua-ha-ha!"

Svar: Man kan tolka in vad som helst om man en stor dos fantasi och en portion önsketänkande. Som jag redan påpekat så påverkar kroppsspråk vårt undermedvetna. DET är biologiskt (och i vissa mån kulturellt).
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-26 @ 14:15:27
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Agnetha

och att HOn faktiskt tycker/känner så och att det GER henne någonting att ha ett förhållande med (ursäkta) den där tör-rakan (han ser ju inte så kul ut tycker jag, men hon verkar ju helnöjd?)

2012-10-26 @ 14:16:32
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Caroline

Jag förstår din tanke ang. bilden på Madde och Chris. Men den bilden är ju bara en av många i en serie och visst brukar man väl då ha olika poser? Inte så konstigt att en av dem blev just såsom den du skrivit om.

2012-10-26 @ 14:30:36
URL: http://zodezo.se/blogg
Postat av: Andrea

Förstår inte varför folk blir så upprörda över att du kritiserar hur Madde och Chris framställs på bilden. Det säger ju ingenting om hur deras förhållande ser ut i verkligheten - vem vet, de kanske är mer jämställda än någon annan? Det är klart att vi måste få kritisera att hovet har valt att publicera just den bilden med tanke på vilka signaler den sänder ut.

2012-10-26 @ 14:47:36
URL: http://enthymeme.blogg.se
Postat av: kers

Ååh, som jag gillar bilden på Daniel och Victoria! Bilden utstrålar kärlek, trygghet. Håller varandra i händerna, vänder knäna och överkropparna lite mot varandra, speglar varandra liksom, blir en enhet. Dock finns det ett arrangemang i bilden som ändå visar att Victoria är "nummer ett" eller vad man ska säga. Hennes hand ligger över Daniels och hennes kropp är lite framför hans. Ganska subtilt bildspråk, men ändå tydligt.

2012-10-26 @ 15:18:22
Postat av: Anneli

Tycker inte Danne alls ser speciellt övermanlig eller farlig ut. Möjligen att han ser ut att titta ner på någon. Han är i så fall kanske lite osäker som gör att han spelar tuff, men det har ju inget med könet att göra. Jag spelar också tuff när jag blir osäker.

2012-10-26 @ 18:46:04
Postat av: Luxxie - Kreativt kaos

Så himla stor skillnad mellan dom här två bilderna. Man kan ju säga hur mycket man vill att vi tolkar in för mycket. Men det finns faktiskt vetenskap som bygger på det här, jag har läst Foto A och Foto B på gymnasiet och då har vi pratat om sånna här saker. Vem som är viktig i en bild, hur det förmedlas och skillnaden mellan porträttering av män och kvinnor. Det är stor skillnad. Bilden på Madde och Chris är så otroligt fånigt komponerad.

2012-10-26 @ 19:12:12
URL: http://luxxie.blogg.se
Postat av: Frida

Jag är nyfiken på om du tycker den här bilden är ett BRA exempel, eller om du tycker det finns något att anmärka på även här?

Jag gillar att det är Daniel som håller handen på hennes lår, hade det varit tvärt om hade det genast känts mer "klängigt" från hennes sida. Daniel ler, även om det inte är mer öppen mun, men det tolkar jag som försiktighet från hans sida.
Superfin bild och jag tycker Victoria och Daniel verkar vara ett så fint par. Det finns ingen tvekan om att det är äkta kärlek mellan dessa två!
Stort plus också till Victorias diskreta make up och hår, hon är så otroligt vacker men verkligen inget kuttersmycke, tvärt om ser ju hon och Daniel nästan likadana ut, bara en kvinnlig och en manlig variant.

Svar: Jag tycker att bilden är en riktigt bra bild. De ser ut som jämlikar, som livspartners.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-26 @ 19:47:03
Postat av: Jasmin

Oj, vad mycket man lär sig in din blogg.

Först när du kritiserade Madeleine trodde jag att du var avundsjuk på dem. Men nu när man jämför bilderna så förstår jag dig mycket bättre.

Svar: avundsjuk? varför det? varför skulle man vara avundsjuk för att man kritiserar? Men det låter bra att du iallafall förstår hur jag menar. :-)
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-26 @ 21:05:39
Postat av: JÄVLA VÄRLD

Vilken jäkla skillnad på bilderna!

2012-10-26 @ 21:26:26
URL: http://javlavarld.blogg.se
Postat av: Klumpmor

Ja, de ser ut som jämlikar på bilden. Men jag tycker att det är synd att de valde att ha brudöverlämning, som signalerar något helt annat, på sitt bröllop.

Svar: det var helt psykotiskt! Det är inte ens en svensk tradition utan nån jävla hollywoodgrej!
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-27 @ 10:31:03
Postat av: Anonym

Jamen precis. Victoria sjönk väldigt mycket i mina ögon då. Utgörs inte kungahusets existensberättigande av att stå för svenska traditioner och "göra reklam" för Sverige? Och så väljer de att, inför världens ögon, köra över svenska kyrkan och skita i en av de (i mitt tycke) finaste svenska traditionerna. Nu är jag inte för att följa traditioner för traditionernas skull, men just det där att brudparet går in tillsammans, som kom till för att symbolisera att även kvinnan gått med på äktenskapet, tycker jag att vi ska vara stolta över och värna om.

2012-10-27 @ 10:49:04
Postat av: Klumpmor

Äsch. Det var jag som skrev det där om traditioner. Är inte så van att kommentera...

2012-10-27 @ 10:49:59
Postat av: Agnetha

"Man kan tolka in vad som helst om man en stor dos fantasi och en portion önsketänkande. Som jag redan påpekat så påverkar kroppsspråk vårt undermedvetna. DET är biologiskt (och i vissa mån kulturellt)."

Jotack, jag vet att media, bilder och kroppspråk påverkar enormt mycket (jag har nämligen läst en del genusvetenskap på universitetet - har du? ;-). Jag vet också att hur vi påverkas handlar om vilka vi är utifrån en mängd premisser (jag har nämligen också läst en del socialpsykologi).
(och jag tvekar att posta detta för jag gillar egentligen inte att argumentera med min "fina" utbildning som vapen men jag gillar heller inte att bli avfärdad som någon som lider av önsketänkande och fantasier. :-)

Svar: Nej jag har inte läst genusvetenskap. Behöver jag det?
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-27 @ 16:10:01
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Agnetha

:-)Det kanske inte är en så dum idé? Den går ju som fristående kurser så det är ju bara att läsa en termin här eller där eller så.
Jag blev inledningsvis lite arg och besviken över att det inte var den här "Bränn BH:n, män är svin!"- jarogngen/attityden utan att det var bredare och djupare men det tenderar ju att vara det på den nivån, även om mycket av det jag av intresse-skäl läst tidigare var kurslitteratur så fick jag en hel del input...

Svar: Jag har inte kompetens för att läsa på högskola.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-28 @ 08:46:30
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Agnetha

Då kanske du ska läsa in det? :)

Svar: Ja det är verkligen bara att göra det. tänk att jag inte tänkt det själv. tack för tipset!
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-28 @ 18:55:05
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Lillith

Jag får en känsla av av att Maddes bild är starkt amerikansk, medan hennes systers bild känns typiskt svenskt traditionell (dvs. Du är nästkommande regent, du måste göra enligt traditionen typ.). Jag gillar dock den här bilden bättre...

Maddes bild ger en känsla av att de bägge är tagna ur "Days of our lives" eller något... Känns knäppt och konstigt. Det får mig att fundera självklart på hur jag själv vill framställa mig på bilder, i verkligheten och på internet.

2012-10-29 @ 13:53:19
Postat av: Agnetha

Vad hindrar dig?

Svar: att läsa in 3 års gymnasiestudier? Tja... Tid? Ork? Energi? Lust? Pengar? Nu säger jag inte att det inte är något jag inte vill eller funderar på att göra, men nåt som driver mig till vansinne är den här totalt insiktslösa attityden "Det är bara att göra det!". Nej det är det faktiktiskt inte. I TEORIN kanske, men i praktiken så är det så mycket mer som spelar in.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-30 @ 08:25:24
URL: http://agnethasfundror.se
Postat av: Agnetha

jag fattar att det tar emot. Jag läste själv in gymnasiet (fast jag var typ 20 då). Men jag läste med folk i väldigt olika åldrar.... Ekonomi? Ja, CSN betalar ut rätt saftiga bidrag, vad försörjer du dig på nu? Bloggen? Stämplar? Blogga kan du fortsätta med. Ork-Energi... pja, ibland måste man göra sånt som är jobbigt (hahaha..). Det känns lite som du har guldläge att göra det tycker jag: Blogga, plugga, ungarna på dagis. Det kan vara riktigt kul. Du kanske inte behöver börja med att läsa in hela skiten, testa en termin eller enstaka kurs? Många bäckar små ..
Vill inte vara någon duktig-petter-tjatare men jag kan inte låta bli att puffa för det heller för det verkar ju inte sitta i att du är dum i huvudet eller inte har tid/möjlighet egentligen. Fast sen kanske det handlar om andra saker som jag inte har en aning om.
Vad gjorde du istället för gymnasiet? jag jobbade som stallslav. ;-)

Svar: csn betalar inga bidrag till en som redan fått bidrag för sex terminer. jag får alltså inga pengar från dem. Idag får jag pengar från bloggen. vad gjorde jag istället? Satt hemma och ugglade. Skolkade. Festade. Tittade på TV.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-30 @ 19:17:45
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Agnetha

jag fattar att det tar emot. Jag läste själv in gymnasiet (fast jag var typ 20 då). Men jag läste med folk i väldigt olika åldrar.... Ekonomi? Ja, CSN betalar ut rätt saftiga bidrag, vad försörjer du dig på nu? Bloggen? Stämplar? Blogga kan du fortsätta med. Ork-Energi... pja, ibland måste man göra sånt som är jobbigt (hahaha..). Det känns lite som du har guldläge att göra det tycker jag: Blogga, plugga, ungarna på dagis. Det kan vara riktigt kul. Du kanske inte behöver börja med att läsa in hela skiten, testa en termin eller enstaka kurs? Många bäckar små ..
Vill inte vara någon duktig-petter-tjatare men jag kan inte låta bli att puffa för det heller för det verkar ju inte sitta i att du är dum i huvudet eller inte har tid/möjlighet egentligen. Fast sen kanske det handlar om andra saker som jag inte har en aning om.
Vad gjorde du istället för gymnasiet? jag jobbade som stallslav. ;-)

2012-10-30 @ 19:17:45
URL: http://agnethasfundror.blogg.se
Postat av: Agnetha

Men ok, om du lever på att blogga borde du lätt kunna kombinera det med att plugga utan att tappa ekonomiskt. Smygstarta med nåt enkelt som Svenska kanske: skriva kan du ju! ;)
Och nu ska jag sluta predika/peppa/gnata/inspirationsförsöka.

Fast bara en sak till: när jag pluggade på folkhögskolan så
Var det flera som inte ens läst klart högstadiet när de började... Trots diverse skulder o annat så fick de bidrag o lån från CSN....

Så- nu har jag gnatat färdigt.

Svar: det spelar ingen roll hur mycket skulder man har, csn betalar. OM man har kvar rätt till studielån. Man får bara sex terminer på gymnasienivå. Jag har fått dessa terminer redan.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-31 @ 07:39:58
URL: http://Agnethasfundror.se
Postat av: Agnetha

Om det är studiestödet (det som var 950 kr/månad) som du fumlat bort så kan du visst få pengar när du som vuxen ska läsa in. Sen när/om du pluggar vidare så skriver CSN
Av din skuld vartefter du tar högskolepoäng ...å andra sidan finns det väl inget som hindrar att du pluggar samtidigt som du sköter din blogg?
Sen finns det nåt som heter "att vilja" också och det är ju en helt annan grej.

Svar: om man är över 40 så kan man få ytterligare några veckor ja.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

2012-10-31 @ 17:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0