Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Genus, Feminism, No Poo, Dahmer!

IKEA tjänar pengar på kvinnoförtryck

Häromveckan så tog IKEA ställning mot Pussy Riot och nu när nya katalogen kommer ut så märker vi ett par ändringar i den Saudiarabiska versionen. Alla kvinnor är raderade
 
Bara det faktum att de pengagiriga kapitalisterna, som IKEA och Kamprad faktiskt är, öppnar butiker i ett av världens mest kvinnofientliga länder visar ganska tydligt vilka prioriteringar de har. Påminner lite om den svenska traditionen att blundandes (och tjänandes pengar) hävda att man är "neutral" (HAHAHAHA) medan nazister och annat patrask våldtar samhället. (Eller när man säljer vapen till sagda land.)
 
Är det så jävla svårt att ta ställning? Är det så jävla svårt att ba "Nä ni är en ett efterblivet jävla skitland och vi vill inte göra business med er!" och bara strunta i det? Och om man inte har fitta nog för det, är det verkligen för mycket begärt att ba "Nä, vi censurerar inte bort halva befolkningen. Ni får ta oss som vi är!" Hade det varit ok om de censurerat bort mörkhyade? Eller handikappade? 
 
VIDRIGT IKEA. Vidrigt. 
 
 
Etiketter: IKEA,



Kommentarer
Jag är inte bara psykolog utan också mamma
2012-10-01   ?   10:32:24

Men va fan. Det här måste väl ändå vara på skämt.
nu blev det jättejobbigt, jag behöver egentligen åka till IKEA nån kväll denna vecka, men nu får jag ett starkt starkt bojkottsbehov...

s
2012-10-01   ?   10:36:13

Tror ibland att jag blivit luttrad & att ingenting längre förvånar. Men detta var faktiskt otroligt! Pratade med en bekant om det & hen ba "men ikea är ju ett företag som tjänar pengar. man kan inte förvänta sig att de ska driva politiska frågor i de länder där de finns". Men jag känner att det får finnas gränser för vad en kan förhandla bort för pengar. Till exempel kan en inte ens överväga att retuschera bort halva befolkningen från verkligheten!! Känner mig sjukt osugen att någonsin handla på ikea igen.

Jonna - Dancing Like Nobody's Watching
2012-10-01   ?   10:37:18     »   http://sommarkyla.blogspot.se/

Ja alltså...
Vad välkommen jag känner mig på ikea...

ESS
2012-10-01   ?   10:39:05

Jag blir helt matt! Och kommentarerna under texten gör mig fan mörkrädd!

spiderchick
2012-10-01   ?   10:39:24     »   http://spiderchick.nu

Men va?? Är det sant?? Trevligt Ikea.

Från rosenskimrande till ilsket rött- det ljuva familjelivet.
2012-10-01   ?   10:45:02     »   http://www.johannaolinnea.wordpress.com

Blev också skitarg när jag läste det i tidningen imorse. Så jävla fegt.
Men, de stackars saudierna har inte tänkt på att deras IKEA katalog nu är värsta gaypropagandan. Bara en massa enkönade par o deras glada adoptivsöner....

Bäst att ta bort alla människor o bara behålla möblerna. För även om de också kan ha härliga lockande former så kan de iaf inte ha sex med varandra o saudierna kan då slappna av när de vill leta ny inredning.

Sara
2012-10-01   ?   10:47:56

"Från rosenskimrande till ilsket rött- det ljuva familjelivet." - Bästa kommentaren:
Men, de stackars saudierna har inte tänkt på att deras IKEA katalog nu är värsta gaypropagandan. Bara en massa enkönade par o deras glada adoptivsöner....

Nea
2012-10-01   ?   10:48:44

Fast... Inte för att jag vill försvara själva borttagandet av kvinnor i katalogen, men jag läste på SvD att de varuhus som är i Saudiarabien drivs av franchisetagare, de drivs alltså inte av Ikeagruppen. Hur det bolaget inom Ikeakoncernen som äger rättigheterna till varumärket Ikea har bestämt att det får användas vet jag ingenting om. Men det är onekligen en intressant situation och man kan ju säga att det skadar varumärket Ikea i de länder där kvinnor faktiskt får rösta och göra samma saker som män. Den största franchisetagaren är Ikeagruppen, så man undrar ifall inte de har något att säga om hur varumärket får användas?

BitterFittyn
2012-10-01   ?   10:51:52     »   http://a-dirty-pretty-thing.blogspot.com

För jävligt.
En annan skittråkig effekt av detta är att rasistpacket använder islams kvinnohat som ett argument emot islam, när det är IKEA som borde veta bättre.
Detta blir så fel och konstigt på så många nivåer.

Joanne
2012-10-01   ?   10:54:50     »   http://joannesboudoir.blogg.se

Jag och min sambo bojkottar Ikea sedan långt tillbaka. Det finns mycket mer som är fel med det företaget, expempelvis så skördar de skog som har blivit rödmärkt/fridlyst.

Emmisen
2012-10-01   ?   11:01:42     »   http://www.hejemmisen.se

vaa, har de tagit ställning mot pussy riot? länk?? :(

Nea
2012-10-01   ?   11:09:53

Och lite ironiskt i sammanhanget är att det är en Ikeaannons på din blogg...

Anonym
2012-10-01   ?   11:11:50

Men för i helvete. Det är allt jag kan få fram just nu.

hojna
2012-10-01   ?   11:12:18     »   http://hojnas.blogg.se/

Hoppsan, det var inte meningen att bli anonym!

Marietvå
2012-10-01   ?   11:27:55

Även svenska media och reklamföretag tjänar pengar på kvinnoförtryck. Inte bara IKEA.
"Kvinnoförtrycket tar sig olika uttryck" som Gudrun Schyman sa i talibantalet för 10 år sedan.

Yoannah
2012-10-01   ?   11:34:15     »   http://yoannah.se

Seriöst, det är ju helt sjukt! Fan ta Ikea!

Staffan
2012-10-01   ?   11:34:55

Det blir så uppenbart i ett sånt här sammanhang att det nästan är tacksamt. Folk får bilden direkt, och en så ren smäll mot nåt som anses så helylle som IKEA är användbart. Men själva situationen är ju helt absurd. Frustrerande och sorgligt är fortfarande ledord för de stora företagen och de gubbiga stenåldersländerna.

Jag skulle också vilja säga att jag riktigt tyckte om användningen av "efterblivet" i den annars korrekta och nådlåtande beskrivningen av Saudiarabien. Det kanske är jag som får associationer som inte var menade, men jag ville säga det i alla fall :)

hanna
2012-10-01   ?   12:00:50

Snubblade precis över den här kommentaren från heidi avellan. Magkänslan säger förstås "nej, nej, nej", men problematiken är vidare.
http://blogg.sydsvenskan.se/snallposten/2012/10/01/kvinnor-vapen-och-platta-paket/

Malin Kay - en musikblogg på engelska
2012-10-01   ?   12:06:44     »   http://www.malinkay.com

Ja det suger. Men min spontana reaktion är att utan någon som helst kontakt med dessa "vidriga länder", så kan vi heller inte förändra dom. Om Ikea, eller vilket bolag som helst, åker dit och visar kvinnor utan slöja i tidninger etc, så kommer det inte kunna etablera sig där alls kanske. Jag tycker det är förståeligt att man anpassar sig till landet man befinner sig i.
Att bara spy galla på dessa länder hjälper inte kvinnorna särskilt mycket. Jag tror en viktig del är att kvinnor i sådana länder får se att det finns ställen i världen där kvinnor och män är (relativt) jämställda med deras mått mätt. För att dom ska kunna få en glimt av detta tror jag det är viktigt att vi inte isolerar dom totalt från oss "upplysta".
T ex när butikerna i Saudiarabien får besök av, eller är i kontakt med Ikea Sverige, så lär det ju inte (förhoppningsvis) bara vara män de får prata med. Det kan ju inspirera och vidga vyerna för de människor som jobbar på varuhuset att vara tvungen att "göra business" med en kvinna.
Sen får vi komma ihåg att ju större Ikea växer sig i länder som dessa, desto större makt får de att faktiskt påverka. Vi kan ju HOPPAS att Ikea börjar gå åt rätt håll i dessa frågor, och då kanske det är fler som kan ta till sig det, eftersom dom måste åka till varuhuset och köpa ett nytt överdrag till sin soffa...
Självklart är det hemskt och vidrigt, men vi får komma ihåg att Saudiarabien är ett extremt kvinnoförtryckande land. Får dom det bättre eller sämre med kontakt med omvärlden?

Emmisen: Lady Dahmer har bloggat om pussy riot, goola! Jag har också bloggat om det http://www.malinkay.com/2012/09/ikea-pussy-riot_25.html

Mella
2012-10-01   ?   12:23:53     »   http://mellas.se

Men fyfan.

s
2012-10-01   ?   12:27:11

Som nån skrev innan.. Lite ironiskt att detta inlägg sammanfaller med en blinkande IKEA-reklam i din högermarginal. Håller med om ditt inlägg dock.

La Candida
2012-10-01   ?   12:32:41     »   http://vimorina.blogg.se

Vad glad jag blev nu att jag aldrig handlat på IKEA (och inte får någon större lust att göra det i framtiden heller)

Anonym
2012-10-01   ?   12:37:02

Malin Kay:
Men på vilket sätt hjälper tex ikeas närvaro den vanliga människan i Saudiarabien? Blir folk automatiskt mer jämställda om de får shoppa bokhyllan Billy? Och om ikea anpassar sig till att passa saudiska normer, så får ju inte "kvinnor i sådana länder [..] se att det finns ställen i världen där kvinnor och män är (relativt) jämställda med deras mått mätt" - de får ju bara se ett företag som är precis likadant som de som redan finns.

s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)
2012-10-01   ?   13:02:55

Vilket skämt!! *grrrr*

Diana
2012-10-01   ?   13:26:09

Kära Lady Dahmer, jag har en fråga till dig som inte direkt har med ovanstående inlägg att göra.

Jag har funderat mycket kring detta, och hur skulle du som feminist förklara orsaken till mäns våld mot kvinnor? Hur och varför uppstår det?

Tack på förhand!

Svar: Att män begår mer och allvarligare våldsbrott beror främst på uppfostran/mansnormer, men också på samhällsstrukturer som bland annat bortförklarar männens våld. Läs gärna: http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2010/may/sa-varfor-begar-man-de-flesta-valdsbrotten-da.html
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Sandra
2012-10-01   ?   13:36:28

Diana: Tja det kanske beror på samma sak som kvinnors våld mot män som är i princip lika utbrett.

Sofia
2012-10-01   ?   13:41:33

Vilket skit :(

På bilden med de designers som utformat PS-kollektionen har de tagit bort den kvinnliga designern. Liksom "ingen kvinna var med och arbetade om ni nu skulle tro det". HALLÅ IKEA, VAKNA!!! Det är er egen anställd det handlar om, förtjänar inte hon kredd för sitt arbete? Ok om olika länder har kreativ frihet att ändra om bland modellbilderna och ta bort lite här och där (nej, jag tycker SJÄLVKLART INTE att det är rätt att de retuscherat bort alla kvinnor, men låt gå för att de har tillåtelse att ändra just modellbilderna). Men att censurera bort bilden av IKEAs egen medarbetare.. hur kan IKEA gå med på det???

Sandra :)
2012-10-01   ?   13:45:34

Detta är ju heeeelt sjukt hur IKEA håller på! Jag saknar ord... Tur att du skriver det som de flesta av oss andra tänker! Heja dig! :)

L*
2012-10-01   ?   13:54:42

Håller givetvis med alla... MEN; jag kunde inte låta bli att se lite ironi att de fått det till att en pappa på egen hand fixar två ungar i badrummet (imponerande oavsett kön enligt mig)... Känns kanske inte som det är så det ser ut i Saudiarabien? (obs! med risk för att jag är helt opåläst och fördomsfull)

Therese
2012-10-01   ?   13:55:09

Skönt för dig ändå som inte tror på konsumentmakt att du kan fortsätta handla på Ikea om du vill.

Svar: Jag tror absolut på konsumentmakt om en majoritet går ihop. Men inte att en enskild individ gör någon skillnad. Jag tar ställning mot flertalet företag och bojkottar när det känns rätt.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Alexandra
2012-10-01   ?   13:57:12     »   http://julialex.blogg.se

"En annan skittråkig effekt av detta är att rasistpacket använder islams kvinnohat som ett argument emot islam, när det är IKEA som borde veta bättre. "

Det här var nog det dummaste jag läst på länge...

Annie
2012-10-01   ?   14:11:57

UUUSH! Asså jag blir äcklad!!

Anna
2012-10-01   ?   14:14:56     »   http://imfeelingalittlepeculiar.blogg.se

Hörde om detta! Vill inte handla därifrån igen. Jävla skit, jag ska lära mig snickra ihop egna möbler.

/Arg.

Petite Caja
2012-10-01   ?   14:15:55     »   http://petitecaja.blogspot.se

Ja och inte nog med det så har de ju plockat bort en medarbetare som är med på en av bilderna och råkar vara kvinna. Hon har jobbat med PS-kollektionen och så plockas hon bort?! Det är inte okej.

Sara
2012-10-01   ?   14:24:56

Fast liksom: IKEA tvingas av Saudi att radera kvinnor (pga katalogerna kommer inte en centimeter innanför landets gränser annars) = detta retar upp resten av världen = jämställdhetsproblem belyses av resten av världen = saudi påverkas av detta jämställdhetssnack.
Annars: IKEA tvingas av Saudi att radera kvinnor (pga katalogerna kommer inte en centimeter innanför landets gränser annars) = IKEA ba NEJ NI ÄR DUMMA I HUVET OCH SJUKT INSKRÄNKTA, VI VÄGRAR! = IKEA läggs ner i Saudi = ingen bryr sig. Förutom Saudi som är jättearga över att IKEA var så arga.
Lite så tänker jag. Bra att det snackas, typ. Ett land som Saudi går ändå inte att påverka med ett enskilt företags ställningstaganden. Det krävs lite mer än så. Och landet utvecklas, det gör det. Enormt snabbt till och med. Det är bara det att de ligger så mycket efter oss så vi märker inte av de, i våra ögon, små stegen. Annars håller jag med om att företag borde ta mer ansvar för sin verksamhet, fast då bankar hjärtat hårdare för de frågor som berör företag som bryter mot mänskliga rättigheter (tänkt typ Dole-bananer). Men att IKEA över huvud taget är insläppta i landet talar för en enorm utveckling i Saudi. Sen kanske IKEA kan börja där. Med små små steg. Men att bara bojkotta tills deras jämställdhet är på vår nivå är nog det sämsta man kan göra. Det skapar bara aggression och ännu stängdare gränser. Kom inte hit och klaga, liksom. Jag tror mer som Malin Kay har sagt ovan, att det inte hjälper ett dugg med att bara spy galla på ett land. Ta kontakt istället. Mer kärlek osv <3

Sociologi och second hand bloggen
2012-10-01   ?   14:31:57     »   http://sociologiochsecondhand.blogspot.com

Fråga: Hur stort ansvar har den enskilda indivien över det egna landets politik?
Fundera på Sveriges politik inrikes och utrikes och hur ert eget ansvar inför denna ser ut.
Att ens använda termen "skitland" är inte bara ignorant, utan bidrar även till ökad rasism och att fördomar sprids i samhället. Steget mellan det Ikea gör och de värderingar som uttrycks i detta inlägg och relaterade kommentarar är inte stort.

Svar: Det må bara rasism, men en del länder är skitländer med förtryckande och människofientliga strukturer. Jag tänker inte låtsas som att alla kulturer är fina på sitt sätt. En del är helt enkelt vidriga.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Anonym
2012-10-01   ?   14:33:55

Sara:
Men diskuteras det i Saudiarabien? Att det blir massa snack på svenska medelklassbloggar är ju inte samma sak som att det är en debatt som når vanliga människor i Saudiarabien. Och så länge det inte blir debatt där, så tror jag saudiska makthavare skiter fullständigt i vad resten av världen tycker om jämställdhet.

Caroline
2012-10-01   ?   14:59:57

Intressant! jag tycker att Ikea gör helt fel som väljer att plocka bort alla kvinnor. Men jag tycker även att Saras resenomang om att om Ikea bara skulle skita i saudi skulle inget hända. Dock tror jag att det måste finnas andra sätt att starta en debatt som jämställdheten i saudi utan att Ikea skulle trycka kataloger utan kvinnor.

Men det jag egentligen tänkte göra var att tipsa om denna: http://www.youtube.com/watch?v=z2ME8sR-bnY This is my body!

Lee - unicornboi [svensson-transkille]
2012-10-01   ?   15:29:50     »   http://fulltimeman.blogspot.se

varför blir jag inte förvånad? det är inte direkt en nyhet att Sverige är ett fegt och så kallat neutralt land som aldrig vågar stå på sig eller ta ställning till världsproblem. vi må inte ha det dåligt här, vi må inte ha krig. men det är inte tack vare det fantastiska försvaret utan enbart en biprodukt av att vi inte blandar oss. och blandar man sig inte, så kan man inte heller förändra saker.
och med detta vill jag inte säga att jag är för krig, för det är inte det det handlar om. jag har heller inte menat att vi har ett dåligt försvar. jag bara menar att vi inte kan förvänta oss mer utav Ikea, än just det här.

Sociologi och second hand bloggen
2012-10-01   ?   15:34:51     »   http://sociologiochsecondhand.blogspot.com

Vad säger isf Sveriges utvisning av barn och vapenhandel med just Saudiarabien om svenskar?
Eller är det bara människor i andra länder som detta synsätt passar in på? Ett land består i första hand av de människor som utgör kulturen. Att kritisera miljontals människor för enskilda politikers affärer är inte bara irrationellt, det slår dessutom tillbaka på alla människor i världen. Inklusive svenskar.

Jag förklarar de sociala följderna av detta på min blogg.

Från rosenskimrande till ilsket rött- det ljuva familjelivet.
2012-10-01   ?   15:45:22     »   http://www.johannaolinnea.wordpress.com

Sociologi och second hand..... Fast när det gäller just kvinnors livsvillkor och rättigheter så är Saudiarabien ett skitland! Det finns få (om ens några) andra länder där kvinnor är så förtryckta som i just Saudiarabien, detta är ju ett faktum ingen fördom.

O att kritisera ett land för detta eller diskutera hur religioner ligger till grunden för förtrycket, det är inte rasism.

Beyond Eternity
2012-10-01   ?   15:45:55

Sara som skrev detta
"Diana: Tja det kanske beror på samma sak som kvinnors våld mot män som är i princip lika utbrett."

Hur tänker du när du menar att kvinnors våld mot män i princip är lika utbrett som mäns våld mot kvinnor? Hur visar sig detta och vad baserar du det på? Och slutligen, var hittar du uppgifterna till ditt påstående?

Beyond Eternity
2012-10-01   ?   15:49:40

Min kommentar och min frågor ovan var självklart till SANDRA och inte någon Sara...sorry! :-(

Cecilia | Färgglad fotointresserad hårdrockare
2012-10-01   ?   16:43:52     »   http://calatalo.blogg.se

Blev så jäkla arg när jag läste det att jag inte visste vad jag skulle säga. Till slut resulterade det i att jag skrev världens längsta blogginlägg och visste inte vad jag INTE skulle säga. Usch.

Hanna
2012-10-01   ?   16:46:48     »   http://designerdrommar.wordpress.com

Jag håller verkligen med om att detta är vidrigt av IKEA.

Dock kan jag inte låta bli att fundera lite på hur en sån här katalog ser ut. Jag menar, se bara bilden i inlägget. En pappa som tar hand om sina två barn helt själv. Och tänk på resten av katalogen. Pappor med barn som lagar mat, städar, är närvarande i hemmet...

Självklart är sammanhanget vidrigt, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att dessa enskilda bilder, publicerade i ett annat sammanhang, hade setts som feministiska.

Sara
2012-10-01   ?   17:09:08

Anonym: Nä, jag tror inte heller att shejken i Saudi bryr sig ett dugg om vad som skrivs på svenska bloggar eller aftonbladets kommentarsfält. Men uppmärksammade frågor i samhället leder ofta till att de uppmärksammas hos politikerna också. Och trots att shejken i Saudi ger blanka fan i kommentarerna på den här bloggen så är Saudi en del av ökad internationalisering som medför krav från omvärlden att uppfylla grundläggande mänskliga rättigheter. Tänker tex på att Saudi är medlemsstat i FN, nu vet jag inte säkert men gissar att de inte är del av de konventioner som berör kvinnors mänskliga rättigheter - men de bör (åtminstone litegrann) påverkas av debatten. Eller ser åtminstone hur alla andra länder gör.

Malin Kay - en musikblogg på engelska
2012-10-01   ?   18:13:32     »   http://www.malinkay.com

Anonym:
Jag förstår och håller på ett dubbelmoraliskt sätt med dig, jag tycker nämligen alltid att det är så i svåra frågor - många sidor av myntet.
Om vi vänder på din fråga: på vilket sätt skulle den vanliga människan i Saudiarabien få det bättre utan Ikea?
Att Ikea finns i sådana länder försämrar ju inte deras situation. Vi måste också komma ihåg att det som för oss verkar som extremt små steg, kan vara otroligt STORT och UPPRÖRANDE i ett land som Saudiarabien.
Jag håller väldigt mycket med vad Sara skrev om. Den enda skillnaden om Ikea inte tar bort kvinnorna är att Ikea inte kan finnas i landet = mindre kontakt med omvärlden för Saudiarabien.
Själva denna debatt är också viktig, kvinnors rättigheter/liv i andra länder än Sverige. Om vi bara vänder ryggen totalt till Saudiarabien och säger att dom är totalt efterblivna... ja hur ska dom då få en chans att ändra sig? Det är ju en extremt lång process att få ändring på patriarkala strukturer. Se bara hur trögt det går i Sverige fastän vi har kommit SÅ långt.

Anna me
2012-10-01   ?   18:19:32

Jävla Skitföretag. Politiskt avståndstagande var det va? Haha

Beyond Eternity
2012-10-01   ?   18:22:09

Sociologi och second hand bloggen:

Jo, steget är mycket stort mellan att ett så stort företag som IKEA (som hur vi än vänder och vrider på det blir en form av representant för Sverige utåt i världen) redigerar bort halva mänskligheten i sin varukatalog och att i en blogg i frustration och ilska kalla kvinnoförtryckande länder för skit-länder. Med tanke på att sociologi verkar vara ett signum för dig då det är en del av namnet på din blogg, så förvånar det mig mycket att du inte förstår den enorma skillnaden i detta. IKEA går dessutom ut med att dem är ett företag som arbetar för bla jämställdhet, mot förtryck, dem agerar för barn i välden som far illa osv. Hälften av dem barnen som IKEA är del i att göra det bättre för är av kvinnligt kön. Om du över huvud taget är lite insatt i sociologi så förstår du på vilket sätt IKEA's tilltag dels hjälper till att legitimera det enorma kvinnoförtryck som förekommer i dessa länder och dels att ger en bild av att Sverige/svenskar håller med, som om vi är helt tillfreds med den snedvridna kvinnosyn som genomsyrar Saudiarabien och länder med samma kvinnosyn.

Och att protestera mot IKEA's tilltag förminskar inte alls det faktum att Sverige också är ett "skit-land" och förmodligen ses som det av vissa länder/människor, just utifrån att Sverige utvisar barn och är ett av dem största vapenexporterande länderna i världen. MEN då behöver vi definitivt inte ett jätte-företag som gör det IKEA nu gjort som indirekt legitimerar stora delar av världens kvinnoförtryck.


Me
2012-10-01   ?   18:58:24

Fast det här handlar ju om franchisetagare. Dock kan man ifrågasätta varför de sålde rättigheterna. Rädd för ev konkurrens vid ett ev nej?

Liza
2012-10-01   ?   21:16:58

http://www.expressen.se/nyheter/maria-klipptes-bort-fran-ikeakatalogen/

ann
2012-10-01   ?   21:32:52     »   http://schousnigel.se

Deri kan jeg kun give dig ret! Som virksomhed må man overveje hvilket koncept man kører worldwide, og så tage de konsekvenser det kan få - eller helt droppe en del af verden. Føj Ikea - siger även jag!

Malin Kay - sjunger och tycker
2012-10-01   ?   22:25:16     »   http://www.malinkay.com

Hallå Lady Dahmer och alla diskuterare! Det sändes ett inslag på Aktuellt kl 21 ikväll om just detta. Går att kika på svtplay om man missade. Intressant!

Jennie
2012-10-02   ?   05:12:13

Hade det varit en organisation eller ett företag som på riktigt ville komma in i Saudiarabien för att försöka förändra så tror inte jag att det hade varit så enkelt som att bara säga "nej så jobbar inte vi" för då är det helt enkel tack och hej och man hjälper inte kvinnorna i Saudi genom att bojkotta dem. Men IKEA vill inte förändra, IKEA vill kränga möbler, de anpassar sig för att få sälja mer, det är vad hela deras verksamhet går ut på. Möbler blir inte så billiga för att man värnar om mänskliga rättigheter och träd utan för att man hela tiden ligger på gränsen till att utnyttja människor och naturresurser. IKEA är skit, förstår inte varför människor är förvånade.

Er dubbelmoral förbryllar mig
2012-10-02   ?   11:27:46

Jag kan säga rakt av att om man hade gjort samma sak, fast tagit bort män istället, hade det förmodligen inte ens uppmärksammats.

Svar: men nu var det inte män. nu var det kvinnor. igen. som vanligt.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Caroline
2012-10-02   ?   13:18:44     »   http://zodezo.se/blogg

Skrev precis detta inlägg i frågan: http://blogg.zodezo.se/kronika-sverige-landet-dar-det-ar-okej-att-tjana-pengar-pa-kvinnofortryck/

Emelie
2012-10-02   ?   15:15:41

"Nä ni är en ett efterblivet jävla skitland och vi vill inte göra business med er!"

Visst. Fast när det gäller kvinnors (och ibland även mäns)rättigheter är det rätt många av världens länder som är efterblivna skitländer som isåfall bör bojkottas, inklusive USA. Det blir helt enkelt inte speciellt många köpstarka länder kvar att göra "business" med.

Svar: ja det tycker jag också.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥
2012-10-02   ?   19:07:55     »   http://finest.se/natali

Men det positiva är ju att pappan verkar torka barnet efter ett bad, det är ju lite nytänk även i Saudi Arabien.

Malin
2012-10-02   ?   19:15:37

http://ikeafiles.tumblr.com/

Bittersnippan
2012-10-02   ?   22:37:16

Emelie, då borde ju Sverige bojkottas: här är ju könet avgörande för vilka samhälleliga rättigheter en person har. I en uppsats jag skriver just nu påvisar jag att Sverige är genusversionen av Apartheid.

Emelie
2012-10-03   ?   01:33:07

@ Bittersnippan: "då borde ju Sverige bojkottas: här är ju könet avgörande för vilka samhälleliga rättigheter en person har."
Hur menar du där?

Emelie
2012-10-03   ?   01:40:17

@ Natali: Allt är inte svart eller vitt. Finns kompetenta pappor även i Saudi. Pappor som iklädda långklänning och rutig huvudduk matar bebis medan mamma shoppar kläder är t ex en inte alltför ovanlig syn kvällstid i huvudstaden.

L
2012-10-03   ?   03:23:33

Men inte så konstigt att man tar seden dit man kommer liksom. Har du ens besökt detta "jävla skitland"?

Svar: Nej det har jag inte. Jag vill undvika stening och förtryck. Att säga "ta seden dit man kommer" är ett uselt försvar för vissa länder ägnar sig åt fasanfulla saker som just förtryck och våldsamheter. Att ta ställning är viktigt.
LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta

Bittersnippan
2012-10-03   ?   15:22:54

Emelie: Män och kvinnor följer ju t ex inte samma lagar.

Emelie
2012-10-04   ?   13:44:24

@ Bittersnippan: Gör vi inte? Kan du ge exempel på vad du syftar på? Exakt vilka lagar är det du menar?




Innan du kommenterar så tänk på att:



- Jag besvarar kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!

- Tips: Om du planerar att kommentera ofta (gör gärna det, jag läser nämligen alla kommentarer) så välj ett unikt eller udda användarnamn! Då kan jag skilja på dig och de som har samma namn som du.

- Glöm inte att prenumerera på min blogg! Du vill väl inte missa några inlägg? Nej, tänkte väl det. Klicka på ikonen!

Follow on Bloglovin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:




Kommentar:


Trackback